بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
چپ‌گرایان پیشتاز انتخابات پارلمانی زودرس در یونان

پیشتازی چپ‌ها در انتخابات یونان

بحران زده‌ترین کشور حوزه ناحیه یورو روز گذشته انتخاباتی برگزار کرد که می‌تواند در آینده این کشور در این قاره سرسبز تاثیرات غیرمنتظره‌ای داشته باشد. یونان، کشوری که سالیان سال است با بحران رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، روز گذشته انتخابات پارلمانی برگزار کرد. جنگ هم عمدتا بین دو گروه است: گروهی که مخالف اعمال سیاست‌های ریاضتی است. گروهی دیگر که سعی دارد همچنان به خط‌مشی‌های اتحادیه اروپا وفادار باقی بماند.
کد خبر : ۱۴۳۱۴۲
روز گذشته، محل استقرار حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 6 صبح به روی رای‌دهندگان یونانی باز شد. براساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب چپ‌گرای «سیریتزا» در آخرین نظرسنجی با اختلاف 6 درصد نسبت به رقیب خود پیش بوده است. حزب سیریتزا، به رهبری «آلکسیس سیپراس» با کسب 36 درصد آرا در نظرسنجی‌ها بخت نخست برای پیروزی در این انتخابات است. حزب دموکراسی نوین نیز با کسب 30 درصد آرای نظرسنجی‌شوندگان پشت سر این حزب چپ‌گرا قرار گرفته است. این حزب با نامزدی آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر فعلی این کشور وارد انتخابات زودرس شده است. پیش از این، این حزب استراوس دیماس 73 ساله را به‌عنوان رئیس‌جمهوری به پارلمان یونان معرفی کرد که برای بار سوم پارلمان این کشور به وی رای لازم را نداد و در نتیجه مجلس این کشور منحل شد و انتخابات زودرس برگزار شد. براساس آخرین شکل‌بندی احزاب در این کشور رقابت بین دو گروهی است که مخالف یا موافق طرح‌های ریاضتی هستند. حزب چپ‌گرای سیریتزا، به شدت مخالف اجرای طرح‌های ریاضتی است و همین موضع این حزب باعث شده است که در نظرسنجی‌ها از حزب رقیب پیشی بگیرد. بحران اتحادیه اروپا باعث شده است که در کشورهای این قاره، احزابی پیروز نهایی شوند که مخالف طرح‌های ریاضتی هستند. فرانسه نمونه اخیر آن است. در این‌باره گفته می‌شود چپ‌گرایان در اروپا به شدت مخالف طرح‌های ریاضتی هستند. الکسیس سیپراس، به رای‌دهندگان یونانی قول داده است که طرح‌های ریاضتی را برخواهد چید و با موسسات و کشورهایی که به این کشور وام داده‌اند نیز وارد گفت‌وگو خواهد شد تا مهلت بیشتری را برای بازپرداخت وام‌های یونان در نظر بگیرند. او در آخرین کارزار تبلیغاتی خود، در بین طرفدارانش قول داده است که بساط تقلب‌های مالیاتی، فقر و فساد را برخواهد چید. برخی ناظران اعتقاد دارند که اگر این حزب در انتخابات یکشنبه پیروز نهایی شود با آلمان که موافق ادامه طرح‌های ریاضتی این حوزه است به شدت به مشکل برمی‌خورد. حزب سیریتزا معتقد است که ناحیه یورو باید درخصوص برنامه‌های ریاضتی خود تغییرات اساسی ایجاد کند. این موضوع در شرایطی ابراز می‌شود که هم بانک مرکزی اروپا مخالف این موضوع است و هم برلین، به‌عنوان عضو تاثیرگذار این ناحیه، مخالف رها کردن طرح‌های ریاضتی است. رهبر حزب سیریتزا اعتقاد دارد که طرح‌های ریاضتی ناحیه یورو باعث شده تا این کشور نتواند به رشد اقتصادی مطلوب برسد. یونان در بین کشورهای حوزه یورو نسبت به جمعیت خود دارای بیشترین نرخ بیکاری است. بر این اساس در این کشور از هر دو یونانی فارغ‌التحصیل، یک تن بیکار است. در حال حاضر در این کشور 1/3 میلیون نفر بیکار هستند. در آخرین آمارهایی هم که از این کشور منتشر شده است؛ اوضاع سایر بخش‌های اقتصادی نیز از وضع ناخوشایندی برخوردار است. در این کشور 33 درصد از جمعیت این کشور بیمه‌های درمانی و تامین اجتماعی خود را از دست داده‌اند. آمار مهاجرت یونانی‌ها نیز نسبت به سایر کشورهای این ناحیه افزایش عجیبی پیدا کرده است.
در حال حاضر 32 درصد مردم این کشور زیر خط فقر و 18 درصد نیز عاجز از تهیه مایحتاج اولیه خود هستند.
سیپراس به‌رغم اینکه وضعیت موجود را دیده، باز امیدوار است که بتواند این رویه را متوقف کند و کشورش را به حالت طبیعی بازگرداند. او می‌گوید: «روشنایی بر تاریکی پیروز خواهد شد. ما می‌خواهیم که پیروزی را با اکثریت به دست آوریم». پیروزی سیریتزا، این حزب را با یک بدهی 320میلیارد یورویی مواجه خواهد کرد. برخی صاحبنظران ترس از این موضوع دارند که مواضع سرسختانه سیپراس در مذاکرات با کشورهای ناحیه یورو، باعث شود که این اتحادیه، تصمیم به اخراج یونان بگیرد. هر چند که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید اخراج یونان کاری نیست که او در حال حاضر به آن رغبت داشته باشد. روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد چنانچه حبزب سیریتزا پیروز انتخابات شود، تیرخلاص برای ارزش پولی یورو که در این هفت سال به پایین‌ترین حد خود رسیده، محسوب می‌شود. به اعتقاد این دسته از ناظران سیاسی، سرسختی سیپراس باعث خواهد شد که در نهایت او با اعضای شاخص ناحیه یورو رودر رو شود. در حال حاضر، سیپراس کمی مواضع خود را در قبال اتحادیه اروپا نرم‌تر از پیش کرده است، اما زمانی که بحث بودجه ریاضتی شود او مطمئنا به خانه نخست خود باز خواهد گشت و رویارویی را ناگزیر خواهد کرد. او قول داده است که هزینه‌های بیمه تامین‌اجتماعی را به حالت اول بازگرداند، این موضوع می‌تواند هزینه‌های فراوانی بر دوش دولت بگذارد. وعده‌های سیپراس با بودجه محدود این کشور چندان همخوانی ندارد. این در حالی است که مشکلات تشکیل دولت توسط حزب سیریتزا تنها به این موارد محدود نمی‌شود. بر این اساس این حزب مجبور خواهد بود برای تشکیل دولت با حزبی دیگر دست به ائتلاف بزند. این حزب گزینه‌های محدودی برای ائتلاف دارد. گزینه‌‌ای که برای حزب سوم پارلمان مطرح شده است، یک حزب دست راستی افراطی به نام «گلدن داون» است که گفته می‌شود وفادار به سنت‌‌های نازیستی و مخالف طرح‌های مهاجرتی دولت فعلی است. این حزب در بین برخی جوانان این کشور طرفدار دارد. هر چند که رئیس این حزب به دلیل تاسیس یک سازمان جنایتکارانه در زندان به سر می‌برد، اما نامزدهای این حزب نیز از طرفداران مخصوص به خود برخوردارند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
آقا يوروها را بفروشيد چپ كه برنده بشه يورو 20 درصد سقوط مي كنه.