بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
تغییر روش محاسبه حجم مبنا، افزایش یک درصدی دامنه نوسان و نیز بکارگیری شاخص های جدید از جمله برنامه هایی است که طی روزهای گذشته از سوی مدیر عامل شرکت بورس اعلام شده است.
کد خبر : ۱۴۳۱۸۲
نویسنده :
جمشیدی
تغییر روش محاسبه حجم مبنا، افزایش یک درصدی دامنه نوسان و نیز بکارگیری شاخص های جدید از جمله برنامه هایی است که طی روزهای گذشته از سوی مدیر عامل شرکت بورس اعلام شده است.

در همین ارتباط، مدیر سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: حذف دامنه نوسان همواره مورد استقبال فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و بارها از سوی کارشناسان و معامله گران بر لزوم حذف یا افزایش دامنه نوسان قیمتی سهام تأکید شده است.

عباسیون به آثار مثبت ناشی از اجرای این برنامه بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: به طور معمول چنین برنامه ای به منظور جلوگیری از رشد حبابی قیمت سهام شرکت ها طی حاکمیت روند مثبت بر معاملات بازار سهام اجرا می شود، اما به طور قطع اعمال این برنامه موجب بهبود وضعیت نابسامان فعلی می شود.

وی ایجاد تعادل و ثبات نسبی در روند معاملات بورس را هدف اصلی از افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمتی عنوان کرد و در این خصوص گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا به طور مستقیم بر حجم و ارزش معاملات روزانه اثر نمی گذارد، بلکه این امر موجب نزدیک شدن قیمت سهام شرکت ها به قیمت تعادلی آنها می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به عنوان مثال قیمت سهام یک شرکت در پی تداوم روند صعودی به طور قابل توجهی افزایش می یابد، از این رو رسیدن ارزش سهام به قیمت تعادلی آن نیازمند گذر زمان طولانی است که این امر در برخی شرایط همچون وضعیت فعلی موجب تداوم روند منفی معاملات یا حتی تشکیل صف سنگین فروش سهام می شود.

این در حالی است که باز شدن محدوده دامنه نوسان می تواند از تداوم روند منفی قیمت سهام تحت تأثیر جو روانی حاکم بر بورس جلوگیری به عمل آورد.

عباسیون با مثبت ارزیابی کردن پیامدهای ناشی از اجرای برنامه هایی همچون افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا، در این خصوص گفت: اعمال چنین برنامه هایی در بورس و ایجاد تعادل نسبی در روند معاملات به طور قطع موجب بهبود شرایط فعلی می شود و به نظر می رسد پس از دستیابی به اهداف مورد نظر حجم معاملات، میزان نقدینگی و وضعیت اقتصادی کشور تعیین کننده روند آتی بورس خواهند بود.

وی در خاتمه تداوم اجرای برنامه های مذکور را منوط به سیاست های سازمان بورس دانست و تصریح کرد: به نظر می رسد دامنه نوسان قیمتی در بازار سهام می بایست در آینده پس از بهبود شرایط فعلی و ثبات متغیرهای کلان اقتصادی بیشتر شود و همچنان تداوم داشته باشد. چراکه به طور قطع سبب ایجاد تعادل در روند معاملات خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ر ح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
ا هر روز یه کارشناس قرار باشه بازار خوب بشه باین چیزا ربطی نداره
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
دقیقا
باید طی یک روند چند ساله دامنه های نوسان حذف بشود
چرا که فرهنگ صف نشینی خودش شکل دهنده روند ها شده است و همگان از ان متضرر میشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
در زمان اول جنگ مردم از پیش روی دشمن نگران بودند هی میگفتند کاری باید کرد یه نفر می گفت بگذارید بیایند در عرض 24 ساعت بیرونشان می کنیم هالا هم بگذارید شاخص بیاد پائین درعرض یک روز میبریم بالا
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
اگر دامنه نوسان را برداريد. نحوه خريد و فروش هم به صورتي شود كه عرضه و تقاضا نشان داده نشود و هر فرد در قيمتي كه فقط خود مي داند خريد و فروش شود شايد. ولي نه با اين وضع نفت و درگيري اوباما با سنا آمريكا. مس 120 كف قيمت، با سقوط نفت 50 تومان نشه شانس آورديم. بورس كوبيده شد زمين. دلار حتما بالا مي رود.
پرانک
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
اگر دامنه نوسان و حجم مبنا نبود بسیاری از افراد از بورس خارج نمیشدند با این توجیح که نهایتا با 4درصد بالاتر سهام مورد نظر را میخریم . در صورت برداشته شدن این محدودیت افراد کم تجربه هم به این صورت با ورود و خروج های احساسی به بازار لطمه نمیزدند . فقط باید این محدودیت برداشته شود و از افراد تازه وارد هم تعهدی گرفته شود تا بدانند پول خود را در کجا سرمایه گذاری میکنند و اینکار باعث رونق صندوقهای سرمایه گذاری هم میشد . اگر تمایلی به رونق بورس باشد . راهکار و افراد باتجربه جهت به نظم رساندن این وضعیت بسیار داریم . و افراد باتجربه سرمایه های واقعی ما هستند
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
خدا رحم کنه. دامنه نوسان رو زیاد کنند، قیمت سهام به جا این که یه ماه صفر بشه یه هفته ای میشه. این برا جاهایی خوبه که مردمش فرهنگ بورسی بالایی دارند نه در ایران.
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
این قوانین عجیب ، حجم مبنا و دامنه نوسان تنها در بورس ایران حاکم هست این قوانین باعث سفته بازی بیشتر شده هست !!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
بالاخره باید اینکار با همه مشکلاتش انجام بشه واینکه شاید این قضیه باعث بشه که کسایی دست به خرید و فروش روزانه بزنن که سواد بورسی دارن بقیه یا از صندوقها استفاده کنن یا یک سهم با بنیادی قوی را بلند مدت خریداری کنند. دیگه اینجوری یک سهم که المروز 10 میلیون توصف خرین فردا به یکباره برعکس نمکیشه واز طرفی هم از دست صفویان راحت میشیم !!!