بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
در بمبئی و با حضور اعضای اتاق ایران و اصفهان صورت گرفت؛

امضای ۴ پروتکل همکاری بین بخش خصوصی ایران و هند

خبرگزاری ایمنا: اتاق بازرگانی ایران و اتاق اصفهان با مرکز تجارت جهانی بمبئی و اتحادیه صنایع هند تفاهم نامه ادامه همکاری امضا کردند.
کد خبر : ۱۴۳۲۷۲
به گزارش ایمنا به نقل از خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، این جلسه با حضور سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، مسعود خالقی سرکنسول ایران در بمبئی، قوامی نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی، و تنی چند از اعضای شورای بازرگانی ایران و هند(AIAI ) در مرکز تجارت جهانی بمبئی برگزار شد.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این دیدار با ابراز خرسندی از گسترش تعاملات اقتصادی بین ایران و هند از آمادگی کامل خانه صنعت، معدن و تجارت برای فراهم سازی زمینه های لازم در راستای تسهیل مبادلات و قرار داد های فی مابین خبر داد.
نائب رئیس این سازمان و اتحادیه صنایع بمبئی با بیان آنکه این سفر برای کشور ما و به ویژه بازرگانان، اهمیت دارد، گفت: هند دارای ایالاتی است که هر کدام از آنها جمعیتی معادل یک کشور بزرگ داشته و از تصمیم‌گیری منطقه‌ای تبعیت می‌کنند.
ویجی کلانتری افزود: هند با ۶ مرکز تجاری بزرگ کار مراودات با طرف‌های تجاری خود را سامان می دهد و آماده‌ایم که هرگونه کمکی به حل مشکل بازرگانان دو طرف انجام دهید. هدف ما دو برابر کردن سطح مبادلات در کوتاه مدت است.
وی با ستایش پیشرفت‌های اقتصادی ایران، بیان داشت: من در ایران بودم گویی که در خانه خود قرار داشتم و از این نظر احساس قرابت دارم.
معاون امور بین الملل اتاق ایران نیز در این نشست، هند را با جمعیت میلیاردی و نیروی متخصص یک ظرفیت بزرگ منطقه‌ای خواند و گفت: ایران نیز مشابهت زیادی با هند در منطقه خود دارد چراکه به لحاظ نسبی وسیع‌تر، پر جمعیت‌تر و دارای منابع انسانی بیشتری در منطقه بوده و ایران را در مقایسه با همسایگان ممتاز کرده است.
فرازی منابع نفتی و گاز ایران را که هند به آن نیاز دارد و متعاقباً دانش فنی در برخی از رشته‌های هند را از زمینه‌های همکاری دو کشور دانست.
نماینده مجلس ایران نیز شرکت خود در این سفر را تاکید پارلمان ایران به حمایت از بخش خصوصی دانست و گفت: مجلس همواره به پیشرفت مناسبات اقتصادی به ویژه با کشورهای دوست و رفع موانع پیشروی آن حساس بوده است.
قوامی افزود: مجلس با حمایت از توسعه زیرساخت‌ها نظیر راه‌های ترانزیت به ویژه خط آهن چابهار، آسیای میانه و اخیراً بهره‌برداری از خط آهن گرگان - قزاقستان به این روند کمک کرده است.
سرکنسول ایران نیز در این نشست به نقش سیاسی واقتصادی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی رویکرد مسئولان کشور نگاه به شرق تعبیر کرد و علی‌رغم جنگ و سپس تحریم‌ها این کشور از اهداف استقلال طلبانه خود کوتاه نیامده و همواره علاقمند به ارتباط بیشتر با شرق بوده است.
خالقی افزود: غرب و آمریکا اکنون به این باور رسیده اند که بدون ایران، هر گونه اقدامی با شکست روبرو می‌شود.
وی هشدار ایران نسبت به افراطی‌گری‌ها و تروریسم و نقش این کشور را در مقابله با داعش یادآور شد و گفت: تحریم‌ها هر چند بی تاثیر نبود اما موجب تغییر عمده‌ای در مسیر ایران نشد و امید داریم به زودی با رفع آن آخرین موانع نیز بر سر راه توسعه روابط با کشورها برداشته شود.
وی با تأکید بر رفع سریعتر مشکل صدور ویزا برای ایرانیان به هند، یادآور شد: با توجه به دارایی ذخیره شده حاصل از نفت ایران در این کشور، پروژه‌های فنی مهندسی بین فعالان اقتصادی دو کشور تعریف گردد و از امکانات بنادر ایران به ویژه در مناطق آزاد برای استقرار صنایع و سرمایه‌گذاری مشترک استفاده شود.
سر کنسول ایران در بمبئی افزود: چرا باید از طریق کشور ثالثی چون امارات مبادلات انجام گیرد، کمپانی‌های هندی می‌توانند با شناسایی طرف‌های خود در ایران و به ویژه در مناطق آزاد فعالیت کند که فاصله بسیار کمی با هند دارد.
کاویتا گوینا مدیر کل تجارت جهانی بمبئی در ادامه این نشست با اشاره به مشترکات دو کشور، گفت: ما در همه لحظات با ایران ارتباط داشته‌ایم و هم اکنون در اتاق بازرگانی دارای بخش ویژه مبادلات با ایران هستیم که کشاورزی درصدر آن قرار دارد.
در پایان دیدار، بازرگانان و صنعتگران ایرانی با طرف های خود به مذاکره پیرامون مفاد مورد علاقه خود پرداختند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر