بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
حال این سوال مطرح می شود که هماهنگ نبودن قیمت عرضه محصولات تولیدی شرکت های فعال در این گروه همچون قیر با روند جهانی چه آثاری بر وضعیت تقاضا برای تولیدات و سودآوری این مجموعه ها در پی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۳۴۷۲
نویسنده :
جمشیدی
قیمت فروش محصول وکیوم باتوم و مواد مصرفی مورد نیاز برای تولید انواع قیر و روغن های صنعتی در حالی روند کاهشی را در بازارهای بین المللی سپری می کند که به نظر می رسد نرخ فروش مواد مصرفی مذکور در بازارهای داخلی کاهش نیافته و چندان از قیمت های جهانی تبعیت نمی کند. حال این سوال مطرح می شود که هماهنگ نبودن قیمت عرضه محصولات تولیدی شرکت های فعال در این گروه همچون قیر با روند جهانی چه آثاری بر وضعیت تقاضا برای تولیدات و سودآوری این مجموعه ها در پی خواهد داشت.

در همین راستا، مدیر امور سهام شرکت نفت پاسارگاد در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی همراه با افت بهای نفت، نرخ فروش محصول وکیوم باتوم را کاهش داده و در مقابل آن نیز قیمت فروش قیر نیز با افت همراه شده است.

باقر قربانی افزود: نرخ خرید وکیوم باتوم در حالی در بودجه سال مالی جاری شرکت با قیمت های بالا لحاظ شده بود که طی ماه های اخیر با روند کاهشی قیمت مواجه شده ایم و در پی آن نرخ فروش محصولات نیز کاهش یافت. برهمین اساس می توان گفت برآیند روند کاهشی قیمت دو متغیر مذکور آثار منفی بر سودآوری شرکت اعمال نمی کند. این در حالی است که وجود تقاضا برای تولیدات و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی مهمترین عامل اثرگذار بر سودآوری "شپاس" به شمار می رود.

به گونه ای است که وزارت راه و شهرسازی متقاضی عمده محصولات تولیدی در بازارهای داخلی است و محصولات براساس توافق با متقاضی قیمت گذاری می شود و از این رو فروش داخلی با مشکل با اهمیتی مواجه نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم کاهش قیمت فروش قیر هم راستا با قیمت های جهانی موجب افت تقاضا برای این محصول در بازارهای خارجی می شود؟، گفت: وضعیت فروش صادراتی در صورتی به مخاطره می افتد که وزارت بازرگانی و شرکت پالایش و پخش هیچ اقدامی جهت پایین آوردن قیمت فروش این محصول نکنند و می توان گفت در این صورت عرصه برای شرکت های خارجی و دلالان بازخواهد شد.

مدیر امور سهام شرکت نفت پاسارگاد به افت قیمت ها در رینگ های صادراتی بورس کالا اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر فروش محصول قیر در بورس کالا به قیمت های 750 تا 850 تومان به ازای هر کیلو مشاهده شده است، حال آنکه آخرین آمار فروش صادراتی "شپاس" بر مبنای قیمت حدوداً 1300 تومان بوده است.

قربانی پیرامون حضور دلالان در بازارهای خارجی و اقدامات آنها جهت بی کیفیت کردن قیر صادراتی "شپاس" ابراز داشت: در برهه ای از زمان به دلیل فروش صادراتی قیر توسط واسطه ها مشکلاتی به وجود آمد که موجب ناخالص شدن محصولات نهایی تحویلی به مشتریان شد. این در حالی است که این مجموعه با ارایه راهکارهایی همچون بشکه سازی، تحویل محصول به صورت وکیوم و اعمال ناظر برای انجام این کار در صدد حفظ کیفیت و اعتبار برند شرکت در بازارهای خارجی نموده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که فروش خارجی محصولات به طور مستقیم و بدون دخالت واسطه ها نیازمند هزینه های زیادی است و به ثمر نشستن اقدامات طی بازه طولانی اتفاق می افتد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
دعوت از بورس نیوز محترم برای حضور در سابت تالار بورس برای اثبات سود 4 رقمی شبندر سال 94 وقیمت 5 رقمی موقع بازگشایی به تومان