بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
تداوم روند کاهشی بهای نفت و انتشار اخبار منفی سیاسی و اقتصادی طی ماه های اخیر موجب تغییر نگرش سهامداران نسبت به پتانسیل های بورس و افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها شده بود.
کد خبر : ۱۴۳۴۷۳
نویسنده :
جمشیدی
تداوم روند کاهشی بهای نفت و انتشار اخبار منفی سیاسی و اقتصادی طی ماه های اخیر موجب تغییر نگرش سهامداران نسبت به پتانسیل های بورس و افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها شده بود. این در حالی است که در پی اصلاح قیمتی اکثر نمادها که در برخی از آنها با شتاب بیشتری رخداده، تداوم روند منفی در کلیت بازار سرمایه انتظار نمی رود.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک کارآفرینان برتر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در صورت عدم رخداد اتفاق منفی در حوزه اقتصادی و سیاسی پیش بینی می شود که سهامداران شاهد عدم تداوم روند کاهشی قیمت ها و افزایش ارزش سهام باشند که البته به طور قطع این امر به معنای رشد و رونق بورس همچون گذشته تلقی نمی شود.

چراکه بازار سرمایه روند نزولی طولانی را طی ماه های گذشته پشت سر گذاشته و جهت حرکت در مسیر صعودی نیازمند برگشت تدریجی اعتماد به بازار سرمایه و ورود منابع پولی است.

افشین عزیزیان کاهش عرضه سهام و فروش های هیجانی سهامداران را نکته مثبت معاملات روزهای اخیر بورس برشمرد و گفت: به نظر می رسد سهامداران به تدریج به سمت رفتارهای منطقی روی آورده اند و از رفتارهای هیجانی دوری می کنند که این امر خود نویدبخش بهبود اوضاع بورس است.

وی به صنایعی همچون پتروشیمی و معدنی اشاره کرد و در خصوص تأثیرپذیری مجموعه های فعال در آن از تصمیمات جدید مجلس گفت: قیمت گذاری نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی در حالی از سوی مجلس به دولت واگذار شده که این امر بیانگر احتمال کاهش قیمت گاز طبیعی به کمتر از 13 سنت نیست، چراکه پیشنهاد افزایش قابل توجه خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی از سوی دولت و وزارت نفت به مجلس داده شده بود و اکنون نیز با واگذاری اختیارات قیمت گذاری به دولت نمی توان انتظار کاهش قیمت گاز طبیعی را داشت.

علاوه بر این، در حال حاضر اکثر مجموعه های پتروشیمی در پی تداوم کاهش بهای نفت با چالش افت درآمدهای فروش مواجه گردیده اند و صعود دوباره قیمت نفت به محدوده 60 دلار می تواند به سودآوری این واحدها کمک شایان توجهی کند که با توجه به واکنش روند قیمت جهانی نفت در سطوح حمایتی 45 دلار انتظار می رود تا در آینده شاهد برگشت قیمت ها به روند افزایشی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به تصویب کاهش پنح درصدی بهره مالکانه شرکت های معدنی در کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 اشاره کرد و گفت: اگرچه دولتمردان در هزینه حق انتفاع از معادن برای دو مجموعه "کگل" و "کچاد" تخفیف در نظر گرفته اند، اما افت شدید قیمت های جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن مهمترین عامل اثرگذار بر وضعیت سودآوری آنها است و رشد قیمتی در بازارهای جهانی می تواند موجب بهبود اوضاع این مجموعه ها شود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری کارآفرینان برتر روند آتی بورس را منوط به کسب نتیجه مثبت از مذاکرات سیاسی دانست و در این خصوص افزود: اکثر فعالان بازار سرمایه بر این باورند که بهبود وضعیت اقتصادی کشور به گشایش روابط بین المللی و دستیابی به توافق جامع هسته ای وابسته است. برهمین اساس به نظر می رسد نزدیک شدن به زمان مذاکرات نهایی و انتشار اخبار مثبت در این حوزه موجب اقبال سهامداران به بازار سرمایه و حرکت در مسیر صعودی می شود.

برهمین اساس همراه با پیش بینی روند رو به رشد بازار سرمایه با شیب ملایم در ماه های آتی، بهبود وضعیت سیاسی موجب تقویت هرچه بیشتر این روند خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
قیمت نفت اما 7 دلار افزایش یافت

Crude Oil Apr 15 (CLJ15.NYM) -NY Mercantile  Watchlist
48.99 Up 3.29(7.26%)
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
مثل ایننکه برخی از افراد قسم جلاله خوردند اقتصاد ایران را نابود کنند وتا به هدفشون نرسند از پانخواهند نشست!!!؟؟؟
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
سلام بورس نیوز
باباجان به این حقوقی ها بگین اینقدر از آب گل آلود کوسه نگیرن
چرا اینقدر میفروشن
همین کرمان رو نگاه کن
به جای اینکه حقوقیا بخرن فروشنده شدن
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
كاهش رفتار هيجاني نيست بلكه عدم تمايل به خريد سهم وجود دارد
ناشناس
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
دقیقا من که دیگه اصلا سرد شده ام
اصیل
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
نقش دولت تدبیر وامید دراین آشفته بازار (اما واگرهای) مکرر چیست،اگر گره هسته ای باز نشد،چی،اگر نفت کاهش. یافت چی ،اگر...تدبیر دولت برای تولید وبورس وتورم اینهمه بحرانه،آیا امیدی هست...