بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
امروز در نماد شرکت های خودرویی شاهد روند نزولی اغلب تولیدکنندگان خودرو بودیم و این در حالی بود که "خپارس" آغاز معاملات را با صف خرید همراه شد که مجدداً نیامده رفت و سهامدارانش قبل از آغاز معاملات با توقف نماد این سهم مواجه شدند.
کد خبر : ۱۴۴۳۹۵
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.12.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 158 واحد افزایش به رقم 48077 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 37 واحد کاهش عدد 125651 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 147 واحد رشد به رقم 64867 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 75 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افت به رقم 733 واحد رسید.

در این شرایط امروز "وگردش" با 0.57 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "مارون" با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 968 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3441 میلیارد ریال رسید.

در اولین روز از یک اقدام اصلاحی و محرک مثبت برای بازار سرمایه شاهد بازگشت اقبال به اغلب سهام شرکت های بورسی با حجم مبنای بالا بودیم و این در حالی بود که در معاملات روز مذکور نماد بیش از 50 شرکت بورسی مجوز خروج از بازار را گرفتند تا پس از تغییر سود سال مالی جاری و یا اعلام سود سال آتی مجدداً به تابلو بورس بازگردند در این بین اهالی تالار معتقدند که نماد اکثر شرکت های متوقف شده با رشد سودآوری پیش بینی سال 94 نسبت به سال 93 همراه خواهند بود.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز در نماد شرکت های خودرویی شاهد روند نزولی اغلب تولیدکنندگان خودرو بودیم و این در حالی بود که "خپارس" آغاز معاملات را با صف خرید همراه شد که مجدداً نیامده رفت و سهامدارانش قبل از آغاز معاملات با توقف نماد این سهم مواجه شدند.

اهالی تالار هنوز دلیل خاصی برای روند نزولی این گروه در روز جاری پیدا نکرده اند چراکه اگر بخواهیم این اتفاق را به بحث مذاکرات هسته ای و حواشی آن گره بزنیم باید دیگر گروه های متأثر از مذاکرات نیز همین روند را در پیش می گرفتند که این اتفاق نیافتاد.

در گروه بانکی روندی را نظاره کردیم که اندکی شوکه کننده بود چون این گروه مثال برای صحبت های بالا است چون این گروه نیز رابطه مستقیمی با مذاکرات هسته ای دارد ولی رشد قیمت دسته جمعی سهام این گروه تفاوتی 180 درجه ای با گروه خودرویی داشت البته اکثر نمادهای این گروه امروز از شرّ حجم مبنای بالا راحت شدند ولی هنوز شرّ فروشنده حقوقی بر سر آنها سایه افکنده و اجازه تکان خوردن به آنها نمی دهد.

در گروه مخابرات امروز "اخابر" هم شاهد گزارش پیش بینی درآمد 94 خود بود و هم حجم مبنای بیش از 13 میلیون سهمی خود را در رقم اندکی بیش از 4 میلیون سهمی دید. شاید سهامداران این نماد جزء خوشحال ترین سرمایه گذاران بورسی متأثر از اقدام کاهش حجم مبنای شرکت های بورسی به 4 در 10 هزار باشند، البته ناگفته نماند که به جز این سهامداران افراد خوشحال دیگری هم هستند که از این اقدام راضی می باشند. تأثیر امروز اخابر بر شاخص کل 75 واحد.

اما از تمام این صحبت ها که بگذریم سخن "صرفاً جهت اطلاع" خوش تر است.

"وبصادر": فروشنده حقوقی این سهم کمر به قتل "وبصادر" ظاهراً بسته چون برای آنها قیمت هیچ اهمیتی ندارد و تنها فروش سهام به هر قیمتی که شده مدنظر آنها است. امروز 59.5 درصد فروشندگان این سهم در قیمت 747 ریال حقوقی بودند.

"تایرا": به نظر نمی رسید چنین شرکتی با این همه شایعه و حجم معاملات این چنینی که در برخی روزها حتی با معاملات بالاتر از 50 میلیون سهمی نیز مواجه می شد به این عاقبت گرفتار شود. معلوم نیست شاید هم اتفاقی افتاد.

"قاسم": 19 درصد منفی سود سال 93 و 17 درصد کاهش پیش بینی سود 94 نسبت به سال 93، قیمت سهام 1332 تومان، اقدامات در دست انجام 1000 تا، شایعه بی نهایت، نتیجه هم که امروز مشخص شد.

در خصوص این سهام واقعاً حرفی برای گفتن نیست خودتان با یک حساب سرانگشتی می توانید پی به تمامی مسایل ببرید، 10 درصد یک شرکت 36 میلیارد تومانی در بازار سرمایه (با احتساب میانگین فروش هر سهم به قیمت 1200 تومان) به ارزش 43 میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته شده است. چه توقعی دارید؟

در پایان ارزش معاملات بورس 96 میلیارد و 800 میلیون تومان رقم خورد و ارزش معاملات فرابورس به علت انجام معامله آلومینای ایران و تلفیق آن با ارزش معاملات خرد مشخص نیست و ذکر آن صرف نظر می کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
برای من که اصلا راضی کننده نبود. به نظرم حجم مبنا هم در جهت رفاه حال حقوقی ها اصلاح شده. دیگه با معاملات بلوکی کم حجم تر هم شاخص کل رو مثبت می کنند.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
عده زیادی از اهالی بازار از معامله بلوکی ناراضیند اما به نظر من چون قیمت ها به کف رسیده زدن معامله بلوکی و مثبت کردن بازار روش درستیه .
به دلایل زیر:
1- از لحاظ روانی تو جامعه اقتصادی کلی و افراد غیر حرفه ای تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
2- به مرور زمان و مشاهده شاخص + اعتماد به بازار بر میگردد.
3- در ساعات بازار هم عده ای که فقط شاخص و نگاه میکنند و غیر حرفه ای خرید و فروش می کنند . دست از فروش بیشتر بر میدارند.

4- ضمنا این پیامد که خودرو منفیه اما بانکیها + و صف خرید سنگین داشتند نشانه خروج خودرو از لیدریه بازاره که واقعا علامت خوبیه .

5- همچنان صبر بهترین راهکار است.

یک فعال بورسی
ناشناس
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
گل گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
خوشحال نشویم،خوشحال نشوید،خوشحال نشوند....
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
قاسم در اصفهان چندین هکتار زمین صنعتی داره که به بهای تمام شده منعکس شده، ارزش فعلی زمینها بیش از ده برابر رقم ترازنامه هست. 36 میلیارد بر اساس ارزش دفتری هست نه واقعی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲
بنظرم بايد نيم ساعت پاياني معاملات رو هم حذف كنن اين نيم ساعت پاياني كشنده است براي بازار
بايد با كم كردن زمان چابكي و چالاكي رو به معاملات برگرداند
احسان
GERMANY
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰
(( شاهد بازگشت اقبال به اغلب سهام شرکت های بورسی با حجم مبنای بالا بودیم ))

من هیچ جوابی نمیدم
قضاوت با خود دوستان
با زور 4 تا نماد نمیشه مردم را فریب داد و یه بازار سرد و بی روح و منفی را مثبت جلوه داد.

همین شما بودید که تا دیروز هر از چند گاهی از قاسم خوب میگفتید - حالا بد شد ؟

بیچاره من که تو هر سهمی میرم ، 10 روز بعدش نمادش بسته میشه و 30 درصد تعدیل منفی میده
به خدا خسته شدم
لعنت به این بازار
دیگه هیچی از پولم نمونده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز (WT):

کری: اگر شکاف ها به زودی پر نشود، امریکا برای کنار کشیدن از مذاکرات هسته ای ایران آماده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
بنظرم بايد نيم ساعت پاياني معاملات رو هم حذف كنن اين نيم ساعت پاياني كشنده است براي بازار
بايد با كم كردن زمان چابكي و چالاكي رو به معاملات برگرداند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
یا این همه نماد منفی بازهم شاخص مثبته!!!!!
خخخخخخخخ