بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر اجرای مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش 10 و 20 درصدی برق مصارف بخش خانگی و صنعتی از ابتدای اسفند ماه سال جاری منتشر شد.
کد خبر : ۱۴۴۶۵۵
نویسنده :
محمدآموخته
در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر اجرای مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش 10 و 20 درصدی برق مصارف بخش خانگی و صنعتی از ابتدای اسفند ماه سال جاری منتشر شد که براساس دستورالعمل فوق، ماهیانه حداقل مبلغ هفت هزار ریال به قبوض برقی 70 درصد از بخش خانگی افزوده خواهد شد.

در همین ارتباط، دبیر سندیکای صنعت برق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز از واریز درآمدهای ناشی از افزایش نرخ برق به حساب وزارت نیرو خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر، دولت بخشی از یارانه های دریافتی به مردم جامعه را از طریق درآمدهای ناشی از فروش برق پرداخت می نماید که در صورت حذف درآمدهای صنعت فوق در راستای پرداختی یارانه می تواند منجر به برنامه ریزی های وزارت نیرو در اجرای طرح های توسعه ای نیروگاه های کشور به منظور جلوگیری از کمبود انرژی در سال های آینده شود.

حمیدرضا صالحی، هزینه های سالیانه وزارت نیرو را بدون در نظر گرفتن هزینه های عمرانی و توسعه ای در حدود 13 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اکنون درآمدهای سالیانه وزارت نیرو در حدود 9 هزار میلیارد تومان است که مصوبه اخیر مجلس در راستای افزایش نرخ برق می تواند کمکی به تحقق برنامه های این وزارتخانه در اجرای طرح های عمرانی و توسعه ای شود.

صالحی، عدم خصوصی سازی در بخش، تولید، انتقال و توزیع برق را عاملی برای جلوگیری از واریز شدن افزایش نرخ برق به حساب تولیدکنندگان برق عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر تولیدکنندگان برق ملزم به انعقاد قراردادهای ECA با وزارت نیرو می باشند که براساس قرارداد فوق موظف هستند که برق تولیدی به صنایعی که وزارت نفت مشخص می کند را در قبال گاز تحویلی در راستای تولید برق با کاهش نرخ محاسبه نمایند.

دبیر سندیکای صنعت برق، بدهی حال حاضر وزارت نیرو به شرکت های تولیدکننده برق را 8 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در یک دهه اخیر، سرمایه گذاری های مناسبی در راستای ساخت نیروگاه های برق انجام نگردیده که این امر منجر به عدم آمادگی صنعت برق برای اجرای برنامه های عمرانی شده است.

وی افزایش قیمت برق را عاملی برای رشد سهام شرکت های برقی فعال در بازار سهام دانست و گفت: در حال حاضر نرخ فروش برق در ایران در حدود 2 سنت محاسبه می شود در حالی که متوسط قیمت برق در منطقه در حدود 9 سنت است و هرچه قیمت برق به سمت واقعی تر شدن پیش رود در نهایت باعث رشد ارزش واقعی سهام شرکت های برق می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
جالبه تو بودجه 94 دولت فقط 12 هزار میلیارد تومن کمک به کشورهای خارجی در نظر گرفته شده
تقریبا اندازه کل بدهی دولت به تولید کننده های برق و شرکت های طرف قرارداد با آب و فاضلاب ... وجالب تر از اون که دولت مثلا به یکی از شرکت های تولید کننده لوله که توی بورس هم هست بیش از 3 ساله 31 میلیارد تومن بده کاره و نه تنها از سود این مبلغ خبری نیست بلکه اصل همین مبلغ رو هم که خود اون شرکت راضی دریافت کنه رو هم نمیده ...
(واقعا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است )