بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
توسط سایت تحلیل نو بررسی شد:

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

همانطور که در شکل فوق ملاحظه می شود حاشیه سود خالص ایران خودرو از سال 84 به بعد با روند کاهش همراه بوده است که دلیل اصلی آن توقف تولید پیکان به عنوان گاو شیر ده ایران خودرو در اردیبهشت 84 بود، همچنین در سالهای 91 و 92 به دلیل کاهش قابل توجه تولید و فروش ،فعالیت شرکت با زیان همراه بود.
کد خبر : ۱۴۴۹۸۶
نویسنده :
مریم رحمتی

1-معرفی شرکت

1-1-کلیات

شرکت ایران خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تأسیس و تحت شماره 8352 بنـام «شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسـیده ودر تاریخ 15 مهر ماه 1342 شروع به بهره برداري نموده است.

فعالیت اصلی شرکت ایران خودرو طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از: تأسیس و احداث و اداره کارخانجات در هر محل،در داخل و یا خارج از کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودرو و وسایل نقل و انتقال و حمل مسافر و بار مشتمل بر انواعخودروي سواري، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، وانت، واگن قطار و قطعات مربوط به آنها و امثال آن و هر گونه دستگاه وماشین آلات و قطعات و اجزاء آنها و بهره برداري از اینگونه کارخانجات و فروش و صدور محصولات آنها و واردات مواد اولیه و قطعات هرگونه خودرو و ماشین آلات. فعالیت هاي فرعی، تأسیس هر گونه شرکت با یا بدون مشارکت اشخاص داخلی و خارجی و سرمایه گذاري و خرید و فروش کارخانجات و سهام شرکتهاي موجود در داخل و یا خارج از کشور در حدود موضوع شرکت و استفاده از فرصت هاي سرمایه گذاري به منظور کسب سود و تقویت بنیه مالی شرکت و مبادرت به هر گونه فعالیتهایی قانونی که براي انجام مقاصد بالا یا تسهیل اجراي آن لازم یا مفید باشد. فعالیت اصلی شرکت در سال 1392 همانند سال قبل منحصر به تولید قطعات بدنه، اجزائی از موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیلهاي سواري و وانت بوده است.

1-2-سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاًسیس 100 میلیون ریال بود که طی 21 مرحله افزایش در سال 1393 به 12000 میلیارد ریال افزایش یافت است.

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

1-3-ترکیب سهامداران

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

2-روندهای مهم شرکت

همانطور که در شکل فوق ملاحظه می شود حاشیه سود خالص ایران خودرو از سال 84 به بعد با روند کاهش همراه بوده است که دلیل اصلی آن توقف تولید پیکان به عنوان گاو شیر ده[1] ایران خودرو در اردیبهشت 84 بود، همچنین در سالهای 91 و 92 به دلیل کاهش قابل توجه تولید و فروش ،فعالیت شرکت با زیان همراه بود.

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

3- بیان ریسک هاي عمده شرکت:

· فقدان رویکرد کلان توسعه متوازن در بخشهاي مرتبط با این صنعت در سایر نهاد ها و ارگان هاي دولتی و غیر

دولتی

· تأمین منابع مالی مناسب (هزینه تأمین مالی حدود 8 الی 10 درصد از قیمت خودرو را تشکیل می دهد)؛

· تداوم فشار افزایش قیمت بعلت افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده هاي تولید؛

· قیمت تمام شده مواد و قطعات خودرو متأثر از افزایش نرخ ارز می باشد. بهرحال بخشی از تأمین مواد و قطعات

· خودروسازان و قطعه سازان از منابع خارج از کشور می باشد که با افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه هاي خودرو را غیر

قابل کنترل می نماید.

· افزایش قیمت حامل هاي انرژي، نهاده هاي تولید، حمل و نقل و افزایش هزینه هاي شرکت به واسطه اجراي مرحله

دوم طرح هدفمندسازي یارانه ها

· با توجه به تحولات روزافزون تکنولوژیکی و ارتقاء استانداردها در صنعت خودرو، سرمایه گذاریهاي مستمر و سنگین

در این بخش مورد نیاز می باشد و تأمین مالی و جذب سرمایه گذاري همیشه یکی از اصلی ترین چالشهاي خودروسازان بوده است.

· با وجود سرمایه گذاریهاي خودروسازان در تحقق استانداردها و الزامات دولتی، بدلیل عدم ثبات در این سیاستها و عدم توسعه متوازن در سایر بخشهاي مرتبط، بسیاري از این سرمایه گذاریها منجر به درآمد زائی نشده اند.

· کمبود نقدینگی در تخصیص به پروژه ها

· محدودیت در عقد قرارداد با دست اندرکاران معتبر صنعت خودرو به دلیل تحریم ها

· ضعف سازندگان داخلی در طراحی و تأمین قطعات به خصوص قطعات قواي محرکه

· محدودیت در انتخاب سازندگان در حوزه قطعات الکترونیک خودرو

· دامپینگ در صنعت خودروی ایران : یکی از ریسک هایی خودروسازان و قطعه سازان داخلی با آن مواجه هستند دامپینگ خودرو سازان چینی در صنعت خودرو ایران است. دامپینگ، فروش کالا در بازاری خارجی و با قیمتی کمتر از هزینه‌ نهایی تولید آن کالا در کشور عرضه‌کننده، به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه‌کنندگان همان کالاست، در مبادلات بین‌المللی، به فروش کالا با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار داخلی نیز «دامپینگ» می‌گویند. چینی‌ها از گذشته در دامپینگ اقلام مختلف مهارت خاصی دارند و بسیاری از کشورها علیرغم مراقبت و هشیاری، بارها در این دام چینی ها گرفتار شده و شاهد تحلیل و تضعیف تدریجی تولید داخلی شان بوده اند.

4-تولید وفروش

4-1-تولید

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

شرکت ایران خودرو برای سال 94 کاهش تولید وانت پیکان و جایگزین کردن آن با وانت پژو 405 را در برنامه دارد ، این شرکت برای سال 94 تولید روزانه 200 دستگاه وانت پژو را برنامه ریزی کرده است.

4-2-فروش

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن


5-بهای تمام شده کالای فروش رفته

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

دلیل اصلی افزایش قابل توجه هزینه سربار 9 ماهه نسبت به شش ماهه 93 نصب تجهیزات خط تولید وانت پژو 405 و افزایش هزینه استهلاک می باشد.

برای برآورد کارشناسی سال 94 مواد مستقیم مصرفی متناسب با افزایش نرخ ارز مبادله از 26500 به 28500 ریال و و افزایش نرخ قطعات و همچنین افزایش مقدار فروش افزایش داده است. دستمزد مستقیم متناسب با مقدار فروش 94 و افزایش نرخ 14 درصدی در نظر گرفته شده.

6- هزینه مالی

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

هزینه مالی شرکت از دو بخش اصلی سود تضمین شده تسهیلات دریافتی از بانکها و سود مشارکت پیش فروش محصولات تشکیل شده است. که انتظار می رود در سال 94 با افزایش مقدار فروش سود مشارکت افزایش یابد ، اما با توجه به برنامه شرکت برای فروش دارایی های مازاد و تامین بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز از این محل، انتظار می رود تسهیلات دریافتی با کاهش همراه باشد، لازم به ذکر است 85 درصد از تسهیلات مالی شرکت دارای سررسید کمتر از یکسال می باشد. اتفاق دیگری که می تواند منجر به کاهش هزینه های مالی شرکت شود کاهش نرخ سود بانکی است که البته با شرایط فعلی اقتصاد در کوتاه مدت دور از انتظار می باشد.

7-سود و زیان

ایران خودرو و وضعیت بنیادی آن

مفروضات

· هزینه های اداری، عمومی و فروش برای سال 94 با 20 درصد افزایش نسبت به 93 در نظر گرفته شده است.

· درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال 94 با افزایش 10 درصدی نسبت به سال 93 در نظر گرفته شده است.

· سود شرکت در سال 93 معادل مانده زیان انباشته سال 92 معاف از مالیات در نظر گرفته شده است، و با توجه به پیش بینی پوشش کامل زیان انباشته در سال 93، مالیات سال 94 طبق روال سنوات گذشته محاسبه شده است.

· در سناریوی 2 کارشناسی 5% افزایش نرخ نسبت به سال 93 در نظر گرفته شده است.

8- نتیجه گیری

توقف تولید وانت پیکان و جایگزین کردن آن با وانت پژو 405، افزایش تولید دنا و همچنین تولید یک فیس لیفت[2] از لوگان و رانا مهمترین برنامه های توسعه ای ایران خودرو برای سال 94 می باشد، که بر این اساس انتظار می رود حجم تولید این شرکت از 600 هزار دستگاه در سال 94 عبور کند. اما موضوع مهمتر هزینه های مالی شرکت است. که بستگی زیادی به سیاستهای شرکت در فروش دارایی های مازاد دارد، با این حال انتظار می رود روند کاهشی تسهیلات دریافتی در سال 94 نیز ادامه یابد. با توجه به پیش بینی میزان تولید و هزینه های مالی انتظار می رود سودآوری شرکت در سال 94 در محدوده 500 تا 600 ریال قرار داشته باشد.


این گزارش صرفاً بر اساس تحلیل و اطلاعات کارشناسان شرکت کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه(تحلیل نو) بوده و به هیچ عنوان به معنای پیشنهاد خرید، فروش یا نگهداری سهم تحلیل شده تلقی نمی گردد.

کارگزاری نواندیشان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر