بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
کد خبر : ۱۴۵۸۹۴
فرارو-ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی ساعت 12 نیمه شب به وقت ریاض، دستور حمله به حوثی های یمن را صادر کرد.

در این عملیات که "توفان کوبنده" نام گرفته، 10 کشور از جمله شماری از کشورهای خلیج فارس شرکت دارند و آسمان یمن منطقه ممنوعه اعلام شده است.

به گزارش العربیه، لحظات نخست بامداد امروز (پنجشنبه) عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین، قطر و کویت بجز عمان، بیانیه‌ای برای حمله نظامی علیه یمن صادر کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، در این بیانیه اقدام جنبش انصارالله کودتا خوانده شده و آمده است: عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت با نگرانی بسیار، تحولات اخیر در یمن را دنبال می‌کنند؛ تحولاتی که پس از کودتای حوثی‌ها علیه حکومت مشروع یمن رخ داد و امنیت این کشور را به خطر انداخته و به تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه تبدیل شده است.

در ادامه بیانه مذکور نوشته شده است: کشور‌های ما تمام سعی خود را برای ایستادن در کنار ملت یمن با هدف بازگرداندن امنیت و ثبات آن از خلال تکیه بر عملیات سیاسی که طرح «ابتکار خلیجی» و راهکار اجرایی آن مشخص می‌کند، انجام خواهد داد تا منطقه از پیامدهای این کودتا در امان باشد.

عادل جوبیر، سفیر عربستان در آمریکا گفته که کشورش برای «دفاع از دولت مشروع عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن» اقدام به حمله نظامی کرده است.

امروز جنگنده های عربستان سعودی چندین پایگاه در صنعاء از جمله کاخ ریاست جمهوری و یک پایگاه نظامی را هدف قرار داده اند.

خبر ها حاکی از آن است که مصر و پاکستان به عملیات نظامی علیه یمن می پیوندند. 4 فروند ناو جنگی ارتش مصر برای تأمین امنیت خلیج عدن به سمت یمن حرکت کرده اند.

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

وزارت بهداشت یمن امروز پنجشنبه اعلام کرد بر اثر تجاوز نظامی هواپیماهای عربستان به خاک یمن، 18 شهروند یمنی کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند.

واکنش‌های جهانی به اقدام عربستان
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگار شبکه العالم گفت: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایراننیز ضمن محکوم کردن حملات هوایی بامداد امروز به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه یمن گردید، این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسولیت های بین المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

مرضیه افخم افزود: توسل به اقدامات نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می باشد موجب پیچیده تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصتها برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه های یمنی در اولین زمان، خواستار توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی نسبت به گسترش افراطی گری و تقویت تروریسم خاطر نشان ساخت این تجاوز نتیجه ای جز گسترش تروریسم و افراطی گری نخواهد داشت و نا امنی را به کل منطقه تسری خواهد داد.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد که بغداد مخالف حمله نظامی عربستان به یمن است. وزیر خارجه الجزایر نیز اعلام کرد که اولویت در یمن با راه حل سیاسی است.

جان کریوزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزرای خارجه کشورهای عربستان، امارات، کویت، بحرین و عمان از حملات هوایی عربستان به یمن حمایت کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاروز پنج‌شنبه با اقدام نظامی در یمن اعلام مخالفت کرده و از همه طرف‌ها خواست رفتاری مسئولانه داشته باشند.

وزارت امور خارجه بریتانیادر بیانیه ای اعلام کرد حمله نظامی به یمن برای حمایت از مشروعیت مورد تأیید لندن است.

در این بیانیه آمده است: ما در نهایت راه حل سیاسی را بهترین راهکار برای حل بحران یمن می دانیم. رفتار حوثی ها و روحیه توسعه طلبانه آنها از عوامل اصلی شکست راهکارهای سیاسی برای حل بحران یمن به شمار می رود.

وزارت امور خارجه فرانسهنیز با صدور بیانیه ای با حمایت از حمله نظامی به یمن اعلام کرد: عملیات طوفان کوبنده در یمن به درخواست دولت قانونی این کشور به ریاست منصور هادی صورت گرفت. دولت پاریس تا زمان بازگشت آرامش و ثبات به یمن در کنار شرکای خود خواهد ایستاد.

العربیه گزارش دادترکیهاز عملیات نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها در یمن حمایت کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطیننیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما از این حمله که با هدف حفظ وحدت یمن و حمایت از مشروعیت دولت آن انجام شده است، حمایت می کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما در عین حال از راه حل گفتگو برای پایان بحران یمن استقبال می کنیم.

سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل لبناننیز ضمن شجاعانه خواندن حمله عربستان به یمن از این اقدام حمایت کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عربنیز حمایت کامل خود را از حمله نظامی به مواضع جنبش انصارالله در یمن اعلام کرد.

وزارت خارجه چیناعلام کرد که نسبت به اوضاع نابسامان یمن به شدت نگران است.

وزارت خارجه روسیههم اعلام کرد که برای دستیابی به سازش سیاسی برای بحران یمن با تمامی طرف ها در این کشور در تماس است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
شمارش معکوس برای نابودی حکومت نامشروع ودیکتاتوری سعودیها شروع شده هیچکس نمیتونه اونارو نجات بده این سرآغاز ظهوره لعنت به سعودیها لعنت به اتحاد سیاهشون