بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
بالاخره ساعت 9 فرارسید؛ امروز در بازار سهام نفس ها در سینه حبس شده بود و اکثر سرمایه گذاران خیره به تابلوی معاملات به دنبال اخباری از مذاکرات نهایی ایران با گروه 1+5 بودند تا آن را دستاویزی کنند برای خروج از شرایط بی رمقی که مدت هاست در بورس همه را آزار می دهد.
کد خبر : ۱۴۶۰۶۱
نویسنده :
کیوان فر

تا صبح خواب به چشم هیچکس نیامد و اکثر فعالان بازار چشم به راه رسیدن جدیدترین اخبار از سوئیس بودند و مدام از این سایت خبری به اون سایت خبری می رفتند و از این کانال به اون کانال تلویزیون می زدند تا شاید آنچه را که می خواهند با گوش خود بشنودند و با چشم خود بخوانند.

اما بالاخره ساعت 9 صبح فرارسید؛ امروز در بازار سهام نفس ها در سینه حبس شده بود و اکثر سرمایه گذاران خیره به تابلوی معاملات به دنبال اخباری از مذاکرات نهایی ایران با گروه 1+5 بودند تا آن را دستاویزی کنند برای خروج از شرایط بی رمقی که مدت هاست در بورس همه را آزار می دهد.

به گزارش بورس نیوز، بدین ترتیب سرمایه گذاران و سهامداران امروز به دنبال روزنه امیدی بودند تا بر مبنای آن بتوان فصلی نو را در بازار سهام رقم زد. خواسته ای که ماه هاست برای کل مردم کشور به ویژه بورس بازان به رویایی دور بدل شده است.

امروز هم در ادامه مذاکرات و رایزنی های فشرده شش روزه ایران با گروه 1+5، نشستی با حضور اعضای این گروه و نیز تیم مذاکره کننده ایرانی در لوزان برگزار شد تا چارچوب های نهایی و راه حل های پیشنهادی طرفین مورد بررسی قرار گیرد که طبق اخبار منتشره هنوز توافقی حاصل نشده؛ اما مسلم به نظر می رسد که در این گفتگوها پیشرفت های زیادی به دست آمده اما آنچه که به ویژه برای بورسی ها مهم است دستیابی به توافق نهایی و نگارش متنی برای امضای تفاهم نامه اصلی است که گویا هنوز تا آن نقطه فاصله هایی وجود دارد.

بطوریکه در این شرایط که شاید بتوان آن را یگ گام به جلو، یک گام به عقب خواند، هیچ موضوعی شفاف نیست و همه موارد همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد.

به هر ترتیب، امروز اهالی بازار ساعاتی را گذراندند که گویا بورس در برزخ مذاکرات گرفتار بود؛ فاصله ای میان بهشت و جهنم که در آن تکلیف هیچکس معلوم نبود. نه خریداران آنچنان دست و دلشان به خرید سهم می رفت و نه فروشندگان تمایلی به فروش داشتند. همه دست نگه داشته بودند برای آنکه ببینند بالاخره آخر این داستان به کجا می رسد؟ تنها برخی ریسک گریزان و نوسان گیران بودند که اقدام به شناسایی سود کردند و در مقابل ریسک پذیران و نیز افرادی که حصول توافقات هسته ای را با احتمال بالایی همراه می دانستند، خریدار سهام این گروه از فروشندگان بودند.

در جریان معاملات امروز اما، خودرویی ها از دامنه نوسان منفی قیمت ها به روند مثبت تغییر جهت دادند و در برخی نمادها قیمت ها حتی تا آستانه حداکثری مجاز روزانه نیز رشد کرد و سهم ها به صف خرید رسیدند. هر چند این روندها در نبود اطمینان لازم از دستیابی به توافق در رایزنی های سیاسی، چندان پرقدرت نبود که بتواند پایدار باشد.

بانکی ها نیز از روندی متعادل و البته منفی تا تشکیل صف فروش سهام پیش رفتند تا دودلی و نگرانی ها را از وجود اختلافات در مذاکرات بین المللی ایران را با طرفین مذاکره کننده بیشتر بیان کنند. به عنوان مثال "وپارس" در حالی ابتدای صبح امروز با روندی متعادل و در دامنه منفی قیمت ها معامله می شد که تنها نماد منفی کننده شاخص کل بود، اما رفته رفته به صف فروش رفت. هر چند در ادامه راه این بانک ملت بود که در کاهش شاخص بورس گوی سبقت را از هم گروهی خود ربود تا در نتیجه افت قیمت خود نماگر بازار را 38 واحد کاهش دهد.

اما در این میان، خریداران پالایشی ها امروز بیخیال و با دلگرمی بیشتری نسبت به سایر گروه ها از خرید این سهام در سقف قیمت ها کوتاه نیامدند تا صف های خرید میلیونی سهام در نمادهای پالایشی تا پایان معاملات امروز پابرجا بماند.

البته طی معاملات امروز، بودند تک سهم هایی که خلاف جهت آب شنا می کردند و با اقبال اندک خریداران رو به رو شدند، هرچند تعداد آنها در بازار انگشت شمار بود.

اما از همه اینها که بگذریم امروز همه به دنبال پی بردن به آخر داستان مذاکرات بودند و با این اوضاع حاکم بر بازار شاخص کل نیز با نوسانی 75 واحدی در مدار 65 هزارتایی افت و خیز اندکی داشت؛ بطوریکه با وجود آنکه در یک ساعت پایانی معاملات صف فروش برخی سهم ها از جمله "خبهمن"، "پترول"، "ثاباد" و"خکمک" جمع شد، اما باز هم دو دلی حاکم بر فضای بازار اجازه پایداری سهم ها در مدار مثبت قیمت ها را نداد.

اما وقایع بازار امروز به همین جا هم ختم نشد و اتفاقی افتاد که سوالاتی را در ذهن فعالان بازار ایجاد کرد، داستان از این قرار است که زمان پایانی معاملات در بورس در حالی ساعت 12:30 بوده و در پایان این زمان، هیچ سفارش خرید و فروشی در سامانه معاملات قابل درج نیست که پس از معاملات امروز شاهد اتفاق عجیبی بودیم، بطوریکه براساس آن در برخی نمادهای معاملاتی از جمله خودرویی ها و بانکی ها سفارش های خرید آن هم به بالاترین قیمت تقاضای مجاز روز معاملاتی آتی در سامانه معاملاتی درج شدند که نمادهای "خودرو"، "خزامیا"، "خساپا"، "خپارس"، "وبملت" و همچنین "وبصادر" از جمله این نمادها بودند.

این اتفاق در حالی پس از پایان معاملات روزانه افتاد که مدیر بورس ها و بازارهای سازمان بورس آن را امری قانونی و طبیعی دانست و اظهار کرد که چنین ثبت سفارشی برای کارگزاران وجود داشته و هیچ ممنوعیتی ندارد. مگر آنکه هدف القاي ظاهري گمراه كننده و سفارش چینی بدون پشتوانه باشد که در این صورت تخلف بوده و طبق قوانین موجود باید به آن رسیدگی کرد.

این در حالی است که معامله گران آنلاین نمی توانند پس از این زمان، اقدام به درج سفارش کنند و به نظر می رسد در رابطه با این امکان، خلأهای قانونی وجود دارد که بایستی به دنبال رفع این موارد در قوانین بازار بود.

با تمامی این تفاسیر و طبق اخبار رسیده از نشست های برگزار شده در لوزان سوئیس، می توان گفت دوباره امشب نیز مانند شب گذشته خواب به چشم بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران نخواهدآمد و همه به انتظار رسیدن به یک روزنه امید پیگیر تمامی اخبار منتشره از لوزان خواهند بود. چراکه طبق آخرین خبرها تنها 5 درصد از اختلافات باقی مانده و بایستی پیرامون آن بحث و بررسی صورت پذیرفته و مرتفع گردد که قرار است نتایج این بررسی ها تا فردا مشخص شود و تا زمان مشخص شدن آن شاخص بورس لرزان خواهد بود .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
اینم از دستاوردهای جمهوریه که مردم رو به این شکل دخیل میکنه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کسانی را که تحریمها را کاغذ پاره خواندند و ملت را به روز سیاه نشاندند.
هشت سال تمام برگرده مردم سوار بودند و تنها به فکر فلسطین و لبنان و افغانستان و لیبی و عراق و سوریه و کوفت و زهر مار بودند
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
خلایق انچه که لایق
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
مذاکرات اگه امروز به نتیجه برسه حاصل سرسختی همون دوران است .چون اگه اونا در مقابل پنج به علاوه ی یک نرمی میکردن اونا حتی حاضر نبودن که ایران چندتا سانتریفیوز داشته باشه.اما غنی سازی بیست درصد اون زمان است که حالا قدرتهای جهانی رامجبور به پذیرش غنی سازی پنج درصد برا ایران کرده و امتیاز های دیگری که میدن.
reza
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
دوست محترم گیرم بر اساس سختگیری اون دوستانتون الان 100هزار سانتریفیوژو اورانیوم 98 درصدی هم داشتیم کجا را گرفتیم؟؟کجای دننیا قرار داریم؟؟اقتصادمون کجاست؟؟فرهنگ مردم مون کجاست؟؟ راستی چرا بزرگترین دزدی ها و اختلاسهای تاریخ دنیا در دوران همون دوستانتون و مدیریتهای کلان همون دولت اتفاق افتاد؟؟ تا کی میخواهید چشمتون را ببندید؟؟؟مگه این همه کشور دیگه نیستند که در زمینه هسته ای فعالیت دارند چرا دنیا فقط به ایران و کره شمالی گیر داده ؟؟/ همین الان داریم تو لوزان مذاکره میکنیم و میگیم ما انرژی صلح امیز میخواهیم در همین زمان یمن را به هم ریختیم یک بام و چند هوا تا به کی؟؟ میگید رفتیم به اقلیت شیعه اونجا کمک کنیم خوب غربستان هم با همین استدلال رفته به اکثریت سنی سوریه کمک کنه چرا اونجا داد و بیداد راه میندازیم ؟؟؟ راستی مسلمین چچن در روسیه و چین ادم نیستند که کمکشون کنیم؟؟
عثمان
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
اگه تو خودتو بورس باز میدونی.بدون که داریم تو این کشورها سرمایه گزاری میکنیم که جنگ رو از خودمون دور داشته باشیم.
شکرستان
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
افرادی مثل "رضا" فقط جلوی پایشان را میبینند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
این دولت همه را به بازی مسخرهای دعوت کرده واز بالا به ریش من توی از همه جا بی خبر میخندد خصوصی سازی به عنوان نماینده دولت وسایر سهامداران عمده وابسته به دولت بازار گردانی میکنن مطمین باشید بعد از توافق هم چند روز که بازار مثبت شد چنان سهامشون رو به مردم میندازن وبعد از افت بازارعقب میشین درست مثل سال 92از هیجانات سوئ بهره رو میبرن ودوباره تو قیمت پایین میخرن دیگه نمیزارن که مردم وعرضه وتقاضا بازار رو جهت بده خودشون جهت میدن تا هم دلسوزی سرمایه مردم رو با جلوگیری از به قول خودشون رشد حبابی بکنن هم سهام خودشونو بندازن توافق وهمه این حرفها بهونه هست این کامنت منو داشته باشید مدت کوتاهی بعد از توافق بازارو نگاه کنید تا متوجه بشید جهت دهنده وتمام دلیل افت بازار خودشونن اینم باز میشه گفت ایرانه دیگبازاربورسش هم مکان سوء بهتر استفاده دولت که باید با وضع قوانین محکمی در رابطه با محدودیت عرضه سهامداران عمده ازش جلوگیری بشه بورس دستوری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
از این بورس فقط کسانی که از رانت های اطلاعاتی و موقعیتی مثل آن کسی که عضو و یا رئیس هیئت مدیره حد اقل 33 شرکت خصوصی است و خود تصمیم گیرنده در قوه مجریه است نفع می برند و در این بازی های سیاسی آنچه که محلی از اعراب ندارد منافع سرمایه گذاران خرده پا است.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
خوب دوستان . انگار ایشالله توافق هسته ای داره تموم میشه . بگردید ببینیم دیگه چی میتونیم جور کنیم یه ده سال دیگه با دنیا بریم تو جنگ به عنوان مثال چطوره مسئله جدایی آذربایجان و ارمنستان از ایران رو شروع کنیم . جون من نه نگین . برای جو دادنش هم میتونیم روی تمدن پنج هزار ساله و دفاع از مردم بی دفاع ترکیه و اینا ... رو مخ مردم گرسنه مون کار کنیم . چطوره ...
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
عزیزان این را بدونید هر کسی از احمدی نزاد دفاع میکنه بدونید بی سواد و یا تاریکه دنیاس اینا هیچی از اقتصاد سیاست هیچی نمیدونبرن ن تو نادونی تمام تو همه چیم نظر میدن باز بورس قرمز شد ناشیا ریختن بیرون ناله ها شروع شد بیایید یه توافقی با این سهامدارا ناشی کنیم از بورس به مدت 10 سال
شکرستان
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
تو باسواد.تو با خرد.تو سیاست مدار.
ناشناس
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
بله شما باسوادی و همه چی تموم.
شما که اینقدر شاکی هستی رئیس جمهور منتخبت چیکار کرده تا الان؟؟؟؟؟
جز مذاکرات بی ثمر و سنگینتر کردن تحریمها چیکار کردن؟؟؟
بودجه یه سال مملکت خرج سفرهای تیم مذاکراه کننده به کشوراهی مختلف شده اونام بعد دوسال یه حرف قانع کننده و امیدوارکننده نزدن.دوست عزیز آخر این ماجرا هر چی بشه سر من و شما بی کلاه میمونه.
هر جا کم میارن میگن ملت ما استقامت میکنه هیچ وقت نمیگن دولت کاری میکنه فقط ملت رو کردن سپر بلای خودشون
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
با تشکر ازبورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۸
قنی سازی اورانیم، فردو نطنز واقعا . کارمو و زندگیمو و پولمو و همه چیز را فدای اینها و ... کرده ایم. طریف شده همه چیز در رسانه ها و هیچ دستاوردی غیر از بدبختی برای مردم نداشته. اقای ظریف توکه اختیاری در هیچ چیز نداری بهتره بری امریکا پولهاتو خرج زن و بچت کنی و با سرنوشت مردم را اینطور بازی نکنی. برای توافق تا الان چه تصمیم مثبتی گرفته اید . فرصتی که بدست آمده برای توافق دیگر بوجود نمی آید. چرا فکر میکنید دنیا به ما بدهکار است که تمام وزاری خارجه به خاطر ما بیایند و یک جا جع بشوند. با این کارها تحریمها بیشتر خواهد شد. ملت را خسته و فرسوده کردین. اقا توافق کنین . ملت نون خوردن نداره اون وقت بخاطر چند کیلو اورانیم تمام اقتصاد کشور را الاف و معطل خود کرده ایم. چه جوابی در اینده به مردم خواهید داد. مگر روحانی نگفت که مسئله تحریمها را حل میکنه . چرا الن که فرصت هست بخاطر مسادل جزی توافق نمیکنید. چرا اینقدر برای دنیا ناز میکنین. آخه تا الان این اورانیم بدرد کی خورده. چند تا فقیر راسیر کرده. اگر توافق نکنیم نهایتا توان هسته ای ما به کره شمالی و پاکستان میرسه.
کارمون را از دست دادیم. پولمون تو بورس رفت تو جیب از ما بهترون . کاش از گشنگی بمیریم تا خیال بعضی ها راحت بشه. زندگی که نمیکنیم. 2 سال هیشگی گوش به خواسته های مرم بدهکار نیست.
با این همه ثروت خداداد رفتیم به هسته ای خودمون را چسبوندیم. این فرصت توافق را
تایس شتن شبش
-
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
ما اگه سانتریفیوژ نخواهیم باید کی یو ببینیم....
شکرستان
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
ظریف را.
سانتریفیوز حق خون شهدا میباشد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
لعنت بر آمریکا و اسراییل ،انشاءالله تا شب توافق انجام میشه،و خدا کنه بعد از توافق بانک صادرات پول 700هزار سپرده گذار موسسه میزان در مشهد و خراسانها را تعیین تکلیف کنه تا ما با جیب پر پول یک جشن هسته ای بگیریم و بعد بیاییم سهام در بورس بخریم تا بورس هم رونق بگیره...مسءولین موسسه میزان میگن آقای تهرانفر در بانک مرکزی کیه که برای موسسه بزرگ میزان تصمیم بگیره،اینا این دوره ریاست جمهوری رو با دوره ی قبل اشتباه گرفتن ،و نمی دونن که این دولت تصمیم به انضباط در همه کارها را دارد.......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
نهایت یه بیانیه مطبوعاتی برای ادامه مذاکرات صادر میشه و بس ، متاسفانه نه تنها توافقی نشد بلکه با خروج وزرا هم نشان از شکست این دور مذاکرات داشت. اونا حاضر نمیشن تحریمهای ما رو اول بردارن... میگن ابتدا راستی ازمایی کنید چندین سال بعد مرحله به مرحله.... بورس هم رفت تو حالت کما تا تیرماه مجدد انتظاااااااااااار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
مذاكرات هم كه به نتيجه نرسيد