بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
امروز پایان ضرب الاجل رسیدن به یک توافق اولیه سیاسی و یکی از حساس ترین روزها برای فعالان بازار سرمایه است.امروز اهالی تالار بر سر دوراهی فروش یا نگهداری سهام بدنبال اتخاذ تصمیمی سخت هستند.
کد خبر : ۱۴۶۰۸۳

امروز پایان ضرب الاجل رسیدن به یک توافق اولیه سیاسی و یکی از حساس ترین روزها برای فعالان بازار سرمایه است.امروز اهالی تالار بر سر دوراهی فروش یا نگهداری سهام بدنبال اتخاذ تصمیمی سخت هستند.

امروز سوال های بیشماری در ذهن فعالان بازار سرمایه نقش بسته که هیچکدام جواب قاطع و مشخصی ندارند چراکه رسیدن به جواب این سوالات تنها از راه لوزان می گذرد.

بنابر گزارش بورس نیوز، پس از سوم آذر امروز یکی از اولین روزهای موعود بر سر دستیابی به یک نتیجه مشخص بر سر پرونده هسته ای ایران در ادامه مذاکرات فشرده و نفس گیر تیم مذاکره کننده با گروه 5+1 محسوب می شود.

گفتگو هایی که آنچان پیچیده و سخت شده که هرگونه امکان پیش بینی نتیجه را غیرممکن ساخته است. انتشار اخبار ضد و نقیض مثبت و منفی از مذاکرات و روند در حال انجام سبب شده تا اهالی تالار در حالتی سردر گم بسر ببرند و با نگاهی نگران اما امیدوار لحظه به لحظه مذاکرات را دنبال کنند.

براساس این گزارش طبق آخرین خبرهای رسیده قرار است 7 صبح امروز سه شنبه 11 فروردین ماه سال 94 نشست داخلی بین اعضای گروه 5+1 برگزار شود و در ساعت 7:30 هیات مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به این نشست بپیوندند و از این ساعت به بعد مذاکرات باحضور هیات ایرانی دنبال شود.

اما بزرگترین نقطه امید رسیدن به توافق اولیه در این مذاکرات برای اهالی تالار بازگشت مجدد لاوروف وزیر خارجه روسیه به محل مذاکرات است چراکه وی طی روز گذشته قبل از ترک لوزان اعلام کرده بود درصورتی مجددا به سوئیس و محل مذاکرات هسته ای باز خواهد گشت که امکان دستیابی به یک توافق اولیه در این مذاکرات به وجود آید حال قرار است لاوروف فردا در ساعت یک بعداز ظهر دوباره وارد لوزان شود.

براین اساس اهالی بازار سرمایه در معاملات امروز با بازار سرمایه ای پر از ترس امیدواری مواجه هستند بازاری که روند آن را تصمیم اهالی تالار برای انتخاب یکی از دوراه ماندن و رفتن مشخص خواهد کرد.

اما براستی کدام تصمیم انتخاب درست خواهد بود؟

قطعا در این لحظه پاسخ درست و قابل قبولی برای این سوال وجود ندارد اما شاید بتوان تحلیلی نزدیک به واقعیت برای آن متصور بود.

این مذاکرات دو نتیجه می تواند داشته باشد، یا توافق و تفاهم اولیه و یا تمدید ضرب الاجل رسیدن به یک توافق سیاسی تا قبل از تیر ماه سال جاری.

در حالت اول، این توافق به هر نحو و با هر شرایطی باشد تاثیر مثبت بر بازار سرمایه خواهد داشت که زمان تداوم و شدت آن به مفاد توافق باز می گردد که البته بارها در خصوص آن و اتفاقات احتمالی صحبت شده و به تکرار آن نیازی نیست هرچند که این موضوع خواسته تمام اهالی بازار سرمایه و در مجموع اغلب قریب به اتفاق مردم است.

اما در حالت دوم که فعلا مهمترین سوال و شاید بزرگ ترین ترس اهالی تالار است چه بر سر بازار سرمایه خواهد آمد؟

برای پاسخ به این سوال شاید بهترین جواب رجوع به اتفاقات رخ داده در بورس پس از سوم آذر باشد. به عبارت ساده تر فرداهای پس از تمدید ضرب الاجل رسیدن به یک توافق در لوزان احتمالا بسیار شبیه به فرداهای پس از سوم آذر در ژنو خواهد بود با این تفاوت که مدت زمان تمدید ضرب الاجل احتمالی بسیار تعیین کننده است.

ازهمین رو با توجه به امیدواری موجود بین فعالان بورس بر سر رسیدن به توافق اولیه در زمانی دیگر احتمالا دوره جو و هیجان منفی زیاد نخواهد بود و مجددا بورس با حضور همان نگاه بیم و امید به روند تعادلی خود و واکنش به اخبار و شایعات رسیده از شرکت ها ادامه خواهد داد.

اما گذشته از تمامی مطالب عنوان شده اهالی بازار سرمایه معتقدند که حال و هوای مذاکرات در لوزان رنگ و بویی دیگر و متفاوت از ژنو دارد.

شاید این بار یک شباهت بین مذاکرات ژنو با لوزان سرنوشت را آنگونه رقم بزند که همه انتظارش را می کشند، شاید تناقض بین اخبار و نتیجه نهایی مذاکرات اینبار به نفع اهالی تالار باشد. در ژنو نتیجه نامطلوب زمانی بدست آمد که همه اخبار و شواهد مثبت بود و اینبار شاید در بین اخبار و شایعات ضد ونقیض سراسر مبهم لوزان نتیجه همانی بشود که باید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
بهترین تصمیم فروشه آدم نباید از یک سوراخ دوبار گزیده بشه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
لطفا این صف چینی بعد از معاملات روپی گیری کنید ایا باید همش حقیقی ضرر کنند...چقدر توبورس ایران رانت وحرام خوری ....
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
ما ریسک کردیم و ماندگاریم و امیدوار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
دیگر رمقی برای ما نمانده.خدا کنه این دفعه به نتیجه ای برسند.
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
اکثر سهامداران بورس که هنوز سهام دارن در یک ضرر هنگفت به سر می برند و برای آنها هیچ فرقی نمیکنه که توافق بشه یا نشه...در هر صورت مجبورن با سهام هاشون دست و پنجه نرم کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
والا بااین گرفتاریهایی که ملت ایران دارد برورد بمیرد بهتراست
manoell
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
توافق میشه اما کی، خدا میدونه.این خبرای زد و نغیض ام به ما حقیقیا میدن ماهم جو زده میشیم، از اونورم صف خرید بعد بسته شدن بازار میبیمیم، بدو بدو صف خرید میکنیم بعد چند روز نماد میشه باتلاق و ما هم توش.
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد.^_^
(با ارزو موفقیت برای همه)
شکرستان
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
با این مذاکرات (سفرهای خارجی مفت) ملت را سر کار گذاشته وترفندی شده برای خالی کردن جیب حقیقی ها.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
مانوئل جان همه اینا که گفتی درست .به اضافه اینکه دیکته فارسی نوشتن رو هم خوب یادمون ندادن
نصرالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
بورس بازی یعنی موج سواری هیچ فرقی برای بورس باز نمی کند اگر موج سواری را خودش خوب یاد گرفته باشد. البته با رسیدن به توافق که موج سواری لازم ندارد سیل خروشان رشد می اید وهمه سهام بالا می روند
امیر ع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
خدا کنه توافق بشه تا سهام موسسه میزان گرون بشه.... اگر زود توافق بشه میزان میره فرابورس و از دست ادغام با بانک صادرات فرار میکنه،و با مردم یک مدتی پولشون تو موسسه میزان میمونه و کارکنان میزان خیالشون راحت میشه،!!!! البته مردم از استرس سپرده گذاری که در موسسه میزان کردن ،کم کم دارند یکی یکی میمیرند و این به نفع دولت است چون تعداد یارانه بگیران کم میشود ودر نهایت کسری بودجه هم خود به خود درست میشود ،چون تعداد 700هزار نفر سپرده گذار دارد،کم نیست مبلغی که از این تعداد فوت شدگان برای یارانه...مسءولان بانک مرکزی بیشتر غفلت کنند کار این 700 هزار نفر و خانواده های آنها که حداقل جمعیتی حدود 2میلیون نفر را در 3 استان خراسانها درگیر کرده ،تمام است....چه اعتمادی.............
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
اقا نصراله موج سواری تو بورسهای دو طرفه مثل بورسهای دیگر کشورها معنی داره نه تو بورس ورشکسته و یکطرفه ایران.معامله گر باید این توانایی رو داشته باشه که هر موقع پیش بینی کرد سهمی میریزه اونو قبل از خرید فروش بزنه مثل معاملات سکه تو بورس کالای تهران. ولی تو بورس ایران شما فقط میتونی بخری و بعد از خرید سهامتو بفروشی این بنفع حقوقیا و رانت دارها میشه و تریدرهای معمولی یا باید سهام نخرن یا اینکه اگه خریدن مجبورا تو روندهای نزولی با ضرر خارج بشن. بورس باید مثل بقیه دنیا دوطرفه باشه و همزمان بشه قبل از خرید فروش هم زد.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
؟؟توجه توجه این صدا که میشنوید صدای توافق است پس سهام بنیادی مثل بانکیها خصوصا صادرات و تاپیکو بهتر بگویم انها که سود میدهند را هر گز نفروشید؟؟؟؟؟
فیروز
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
حال و هوای این لحظه ها،مثل اینه که یه نفر یه میدون مین جلوش باشه که اونطرفش یه صندوق شمش طلاست!
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
درود بر شما
خیلی خوب گفتی کلی خندیدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
توافق خوب یا بد بر داشته شدن تحریم چه فرقی می کند ما که تحریم کامل بودیم تحریم را دور می زدیم حال اگر تحریم هم بتدریج بر داشته شود خارجی ها ان را دور می زنند در لفاف کاهش تدریجی کل در خواست ایرانی ها را بر طرف می کنند اگر از این کار ها بلد نیستند ما به انها اموزش کامل را خواهیم داد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
هيچ توافقي صورت نگرفته ونمي گيرد از بورس خارج شويد برويد دلار بخريد هيچ صداي توافقي نمي آيد غربيها مگر خل شدند ده سال طول كشيده تحريم بر سر ايران بگذارند حالا بيايند يك شبه بردارند گفتند ده ساله واين مفهوم ندارد اسمش توافق نيست 10 سال ديگر ايران اطلا نفت نداره بفروشه بازي ودست وپا زدن الكي است خواب ديدين خير باشه
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
مذاکرات مجدداً و برای بار هزارم تمدید خواهد شد. ببین کی گفتم.
علی
UNITED KINGDOM
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
من وخیلیهای دیگه که ضرر کردیم چاره ای جز صبر کردن نداریم در ضمن موج سواری تو این شرایط عاقبتش خفه شدنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
اگر توافقی هم بشود که شانس آن بسیار کم است و در بهترین حالت تمدید می شود ، به نظر من این دولت به هیج عنوان اجازه نمی دهد کسی از بورس پولدار شود ، بلکه بر عکس کار این دولت ذوب کردن پول مردم در بورس می باشد ، بهترین کار خرید دلار و سکه است
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
دقیقا و کاملا موافقم ----- امشب یا 5شنبه هم نهایت یه بیانیه مطبوعاتی صادر میشه برای ادامه مذاکرات و متاسفانه هیچ توافقی نشد........ شنبه هم بازار منفی
ناشناس
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
فکر کنم شما از آن دسته آدم هایی باشید که بعد از روز های رویایی بورس در سال 92 که منشا آن هم همین دولت بود بوی کباب به دماغتان خورد و حالا انتظار دارید سرمایه تان عرض 6 ماه چند برابر شود رکود همیشه هست شاید تا دو سال هم طول بکشه قدیمی ترها شرایط 75 تا 77 را به خاطر دارند.
بد بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲
این سهما می ره بالا کی می خواد بخره ازتون حقوقی
عمرا اونا فقط می فروشن
قبل عدم توافق ها می فروشن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
چه نتیجه مثبت باشد یا منفی ایا تا بحال تحریم نبود چرا باوجود تحریم وارد بورس شدیم حلا با رفع تحریم یا عدم رفع ان از بورس گریزان باشیم تمام تلاش ها برای ارزنده نشان دادن بورس ایران برای خارجی هاست ما مردم همیشه بیگانه را بخودی ترجیح داده ایم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
ما بايد با توافق خوب با دولت آمريكا مشت محكمي بر دهان جمهوريخواهان جنگ طلب كنگره آمريكا و اعراب خليج فارس بخصوص عربستان بزنيم
صمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
دوستان متضرر من سلام من کل سرمایه ام که از 40 و 50 میلیون هم تجاوز نمی کند و اوردم تو بورس الان هم 30در صد ضرره امام یک توصیه دارم هر وقت بحث پیشرفت میشه می گیم زاپن اونا در اوج تحریم خودشون به اینجا رسوندند بیاین ما هم درست فکر کنیم و خودمون را در راستای منافع ملی تعریف کنیم هیجان زده نشیم رو پای خودمون وایسیم در سته که نامردی و بورس بازی مخصوصا حقوقی ها هم زیاده ولی ما روش فکر کردنمون را درست کنیم شاید اونا هم خجالت کشیدن و سر به راه شدند کاری به مذاکرات نداشته باشیم بر اساس عالم سیاست خودمون و متکی نکنیم کل تبش 6 ماه میشه بعد دیگه این همه ترس و لرز نداره !خدا کریمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
با صدور بیانیه لوان دیگر در بورس می مانیم فقط دولت باید در جهت اجرای تفاهم نامه و مفاد بیانیه جدی عمل کند تا بهانه را از طرف مقابل بگیرد تا ازانس صلح امیز بودن برنامه هسته ای ایران را حتما تایید کند