بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر : ۱۴۷۰۰۷
یک استاد دانشگاه آثار کاهش نرخ سود بانکی دو درصدی بر P/E دو بازار پول و سهام و آینده دو صنعت بانک و لیزینگ را اعلام کرد.

محمدرضا صادقی مقدم در گفت وگو با پایگاه خبریبورس پرس، درباره آثار کاهش دو درصدی نرخ سودبانکی اظهار داشت: این تصمیم توسط شورای هماهنگی بانک های دولتی و خصوصی گرفته شده و باید در شورای پول و اعتبار مطرح و نهایی شود. این درحالی است که مسئولان دولتی پیش از این و در محافل عمومی و از طریق رسانه ها بر عزم دولت به کاهش نرخ سود بانکی اشاره می کردند ولی بانک ها تا دیروز واکنشی نشان نداده بودند.

وی ادامه داد: بنابراین تصمیم اخیر شورای هماهنگی بانک ها چراغ سبزی به دولت بود تا زمینه متعادل کردن نرخ تورم و سود بانکی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران خاطر نشان کرد: با این حال و با فرض نهایی شدن این تصمیم در شورای پول و اعتبار ، کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی ، آثار کوتاه و میان مدتی را به جا خواهد گذاشت. به این ترتیب که در وهله اول و در کوتاه مدت اثر روحی و روانی مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت و منجر خواهد شد تا با تغییر جهت سرمایه گذاری ها ، این بازار نسبت به بازار پول از جایگاه بهتری برخوردار باشد.

صادقی مقدم افزود: از سوی دیگر کاهش دو درصدی سود سپرده باعث افزایش نسبت P/E بازار پول خواهد شد. به همین دلیل می توان انتظار داشت که متوسط P/E بازار سهام هم در میان مدت یک مرتبه افزایش یاید . در صورت نبود ابهامات و رفع موضوع هسته ایی هم این نسبت می تواند تا پایان سال به حداقل 7 مرتبه برسد.

وی در بخش دیگری به اثر مثبت کاهش نرخ سود 2 درصدی بر کاهش هزینه های مالی بنگاه ها و قیمت تمام شده اشاره کرد و درباره اثر این رویداد بر دو گروه بانک و لیزینگ هم توضیح داد: شاید کاهش سود بانکی در مرحله اول موجب خروج سرمایه ها مخصوصا" سرمایه های خرد و پس اندازها از بانک ها شود و ریسک خروج سپرده ها را افزایش دهد که جا دارد مدیریت شود اما در مرحله بعد موجب خواهد شد تا خود بانک ها هم به دلیل کاهش هزینه تمام شده پول ، منتفع شوند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: شرکت های لیزینگ مخصوصا" شرکت های فعال در بخش خودرو هم با شرایط مثبتی همراه خواهند بود. چرا که درکنار برنامه افزایش فروش شرکت های خودروساز و ترسیم افق روشن این صنعت در بهبود کمیت و کیفیت تولیدات که موجب اقبال مشتریان خواهد شد، شرکت های لیزینگ هم قادر به اخذ تسهیلات بانکی با نرخ کمتر و فروش بیشتر محصولات خواهند شد.

صادقی مقدم در خاتمه گفت: با این همه انتظار می رود آثار واقعی کاهش نرخ سود بانکی در همه وجوه اقتصاد کشور نمایان شده و زمینه بهبود شرایط بخش تولید و بازار سرمایه را فراهم کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
در قدیم اربابی از کشاورزان املاک خود 3کیلو کره مالیات می گرفت روستاییان بفکر کم کردن مالیات تجمع کردند وقرار شد چند ریش سفید پیش ارباب بروند ومبلغ را کم کنند بعد از مدتی مذاکره ریش سفیدان با ارباب قرار شد بجای 3 کیلو کره یک کیلو روغن مالیات بدهند خوشحال به روستا برگشتند وبقیه ماجرا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
با 2 درصد کاهش هیچ اتفاقی در بازار نمی افتد