بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

پتانسیل ها و ریسک های سودآوری "مبین"

"مبین" هشت واحد برقی به ظرفیت 123 مگاوات دارد که در مجموع ظرفیت این واحد 1000 مگاوات محاسبه می شود. از لحاظ مقدار فروش محصولات از قابلیت افزایش یا کاهش برخوردار است و اجرای برخی پروژه ها همچون فاز 3 پردیس می تواند آثار مثبتی بر میزان فروش محصولات اعمال کند.
کد خبر : ۱۴۷۴۸۰
نویسنده :
جمشیدی
هفت درصد از سهام شرکت پتروشیمی مبین در حالی طی معاملات روز جاری برای اولین بار در بورس عرضه می شود که کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه برآوردها و ارزش گذاری های متفاوتی در خصوص پتانسیل های این مجموعه پتروشیمی انجام داده اند.

ظرفیت تولید واحدهای عمده محصولات

در همین ارتباط، یک کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری بانک سامان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مجموعه به طور منحصر به فرد تولیدکننده خوراک مورد نیاز اغلب واحدهای پتروشیمی همچون زاگرس و پردیس است و بزرگترین واحد تولیدکننده برق، بخار در منطقه عسلویه می باشد.

کیانوش کاظمی به ظرفیت تولید واحدهای تولیدی شرکت پتروشیمی مبین اشاره کرد و گفت: "مبین" هشت واحد برقی به ظرفیت 123 مگاوات دارد که در مجموع ظرفیت این واحد 1000 مگاوات محاسبه می شود.

علاوه بر این واحد بخار مجموعه مذکور دارای هشت بویلر و نیز سه بویلر کمکی است که مجموعاً ظرفیت این واحد 2640 تن می باشد.

درآمدهای برآوردی حاصل از فروش محصولات

وی با اشاره به درآمدهای برآوردی حاصل از فروش محصولات عمده تولیدی شرکت پتروشیمی مبین، در این خصوص افزود: این واحد پتروشیمی مبلغ 531 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش برق را برای سال مالی جاری برآورد کرده که این رقم طی سال مالی گذشته مبلغ 401 میلیارد تومان محاسبه شده است.

علاوه براین، درآمد برآوردی حاصل از فروش بخار نیز مبلغ 382 میلیارد تومان می باشد که این رقم طی سال مالی گذشته مبلغ 368 میلیارد تومان بوده است.

امکان افزایش مقدار فروش در صورت اجرای پروژه های توسعه ای

این کارشناس بازار سرمایه در مورد امکان افزایش قیمت فروش محصولات گفت: نحوه قیمت گذاری محصولات تولیدی بر اساس نرخ تورم و سیاست های اقتصادی دولت پایه گذاری شده و انتظار نوسان قیمتی چندانی از آن نمی رود. این درحالی است که از لحاظ مقدار فروش محصولات از قابلیت افزایش یا کاهش برخوردار است و اجرای برخی پروژه ها همچون فاز 3 پردیس می تواند آثار مثبتی بر میزان فروش محصولات اعمال کند.

علاوه براین، درآمد حاصل از فروش محصول آب بدون املاح مبلغ 48 میلیارد تومان برآورد شده که به ازای هر لیتر مبلغ هفت تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس می توان گفت مازاد تولید این محصول می تواند به عنوان آب معدنی به کشورهای خارجی صادر شود که اگرچه این امر در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد اما یکی از پتانسیل های این واحد پتروشیمی به شمار می رود.

تهدیدهای موجود بر سر راه سودآوری "مبین"

کاظمی به تهدیدها و چالش های این واحد پتروشیمی اشاره کرد و گفت: گاز سوخت و گاز طبیعی خوراک مصرفی در حالی قبل از تفکیک قیمتی به ازای هر متر مکعب 35 ریال به فروش می رسید که پس از افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی واحدهای پتروشیمی و قیمت گذاری خوراک مصرفی به مبلغ 340 تومان و سوخت مصرفی به مبلغ 130 تومان امکان بروز برخی از مشکلات در درآمد فروش این محصولات وجود دارد.

چراکه با توجه به لحاظ کردن نرخ خوراک هشت سنتی توسط واحدهای پتروشیمی در صورتی که نرخ خوراک مصرفی 13 سنتی قطعی شود، امکان تعدیل منفی سه تومانی سود به ازای هر سهم "مبین" وجود دارد که البته تأثیر چهار تا پنج درصدی بر کل بودجه این واحد پتروشیمی اعمال می کند و چندان قابل توجه نیست.

وی در خصوص تأثیر پذیری هلدینگ خلیج فارس از عرضه اولیه "مبین" به عنوان مالک 100 درصدی این شرکت گفت: "فارس" در حالی از محل سودآوری شرکت پتروشیمی مبین سود 445 ریالی کسب می کند که در صورت واگذاری هفت درصد از سهام این مجموعه حدود 20 ریال به ازای هر سهم از سود "فارس" کم می کند.

تأثیرپذیری "فارس" از عرضه هفت درصد از "مبین"

علاوه بر این، در صورت کشف قیمت "مبین" در حدود 300 تومان و براساس تعداد سهام واگذار شده درآمدی به مبلغ 299 میلیارد تومان از محل واگذاری این سهم عاید "فارس" می شود که با کسر بهای تمام شده در مجموعه سود حاصل از این واگذاری مبلغ 280 میلیارد تومان محاسبه می شود و در نهایت اعلام تعدیل مثبت پنج درصدی از این محل توسط "فارس" پیش بینی می شود.

لزوم تزریق نقدینگی جهت انجام عرضه اولیه

کاظمی در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه در شرایط فعلی و حجم معاملات روزانه اندک از نقدینگی لازم جهت انجام عرضه اولیه بیش از 997 میلیون سهم "مبین" برخوردار است؟ گفت: در صورت قیمت گذاری مبین در مبلغ حدود 300 تومان نقدینگی معادل 300 میلیارد تومان نیاز است که با توجه به ارزش معاملات دیروز و جو منفی حاکم بر بورس به نظر می رسد نقدینگی کافی در این بازار برای جذب تعداد سهام عرضه شده وجود ندارد و به منظور انجام این برنامه می بایست نقدینگی از خارج از بازار تزریق شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
کارگزاری ... امروز به اکثر خریداران آنلاین سهمیه ای اختصاص نداد. من در 28 ثانیه اول سفارشم ثبت شد ولی پس از ساعت 14 از سوی کارگزاری حذف شد.
همجنین 3 نفر از نزدیکانم نیز هرکدام با 1 تا 2 دقیقه بعد از مجاز شدن مبین ، موفق شدند سفارش خود را ثبت کنند ولی هیچکدام از آنها نیز موفق به خریداین سهم نشدند.
به این ترتیب بایدپرسید این ملیونها سهم به چه کسانی فروخته شده است؟ در حالیکه نماد مبین تا 12:46 برای سفارش خرید مجاز بود.
یاشار
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
من ساعت 12:40:06 ثبت کردم و دقایق پایانی بهم رسید . یعنی حدودا تا 10 ثانیه هر کی ثبت کرده بهش دادن .
ناشناس
-
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
منم تو ده ثانیه اول بهم رسید .