بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
مستطيل شيشه اي تالار

عامل ترس اهالی تالار پیدا شد

علیرغم کاهش 2 درصدی سود سپرده بانکی که در جلسه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید اما واکنش بورس نسبت به این مهم بسیار بی تفاوت بود و پیش بینی می شود که حداقل این مصوبه تأثیری هرچند کوتاه مدت بر بازار سرمایه داشته باشد.
کد خبر : ۱۴۷۵۵۸
نویسنده :
آموخته
پس از 7 روز شاخص کل بورس امروز روندی صعودی به خود گرفت و قیمت اغلب سهام شرکت ها با رشد مواجه شدند بطوریکه در گروه های بانکی، خودرویی و پالایشی روند صعودی مشهود بود اما این روند تا پایان معاملات دوام نیاورد و مجدداً فشار عرضه ها از شدت روند صعودی کاست.

براساس گزارش بورس نیوز، علیرغم کاهش 2 درصدی سود سپرده بانکی که در جلسه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید اما واکنش بورس نسبت به این مهم بسیار بی تفاوت بود و پیش بینی می شود که حداقل این مصوبه تأثیری هرچند کوتاه مدت بر بازار سرمایه داشته باشد.

ظاهراً بازار سرمایه یا دلایل مهمتری برای رشد می خواهد و یا میزان کاهش نرخ سود بانکی در حدی نبوده که بتواند برای بازار سرمایه جذابیت ایجاد کند.

البته شاید بی راه هم نباشد اگر بگوییم این میزان کاهش نرخ سود بانکی جذابیتی برای ورود پول از خارج به بازار سرمایه ایجاد نکند چراکه ریسک بازار و ابهامات فعلی موجود در این بازار بسیاری بیشتر از 2 درصد می باشد و همچنان جذابیت سپرده بانکی بیشتر از این بازار می باشد. تمامی موارد مذکور در حالی به نظر می رسد که همچنان یک ابهام بزرگ نیز در خصوص کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد. چراکه نظارت بر سودهای اعلامی چندان مدیریت شده نمی باشد و بعضاً دیده شده که علیرغم اعلام نرخ سود توسط بانک مرکزی اما برخی بانک ها و مؤسسات اعتباری با عقد قراردادهای درونی خود با برخی مشتریان خاص از رقم های اعلامی عبور کرده و سودهای بالاتری را پیشنهاد می دهند.

تازه وارد بورس امروز فراتر از انتظارات ظاهر شد و رکورد میزان صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی را شکست تا به عنوان پرمتقاضی ترین سهم بازار سرمایه اولین روز از حضور خود در بورس را به پایان برساند، "مبین" امروز نشان داد که هنوز نقدینگی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد اما این نقدینگی صرف خرید هر سهامی نمی شود.

براساس این گزارش، "مبین" شرکت پرپتانسیل و ارزنده ای است که در قیمت خوبی هم عرضه شد، اما آیا تنها شرکت ارزنده پرپتانسیل بازار ما همین "مبین" است و ما سهام ارزنده دیگری نداریم؟ قطعاً اینگونه نیست و سهام پرپتانسیل خوب در بازار سرمایه زیاد است اما به نظر می رسد آنچه که باعث نادیده گرفتن این سهام در بورس شده عملکرد بد سهامداران عمده و یا سهامداران حقوقی آنها می باشد.

چراکه ترس از عرضه سهام و عدم حمایت در حال حاضر بزرگترین چالش بازار سرمایه است. بعضی اوقات سهامدار عمده مقصر نیست و ترس سرمایه گذاران از حقوقی های بالای یک درصد بیشتر از سهامدار عمده می شود. ظاهراً جدیداً مد شده که حقوقی های محترم از روش "من می روم و اجازه نمی دهم کسی دیگر هم بماند" استفاده می کنند بطوریکه نحوه فروش های آنها به گونه ای است که سبب می شود پس از خروج شان از آن سهم، خاک سیاه عاقبت آن سهام و سهامدارانش می شود.

به طور مثال امروز حقوقی محترم بانک صادرات به گونه ای اقدام به فروش 10 میلیون سهم نمود که سهام از مثبت تا نوسان منفی نزول کرد و همراه با خروج آن جو بی اعتمادی و ترس نیز بر بازار حاکم شد. این در حالی است که این حقوقی می توانست براحتی سهامش را در قیمت های بالای 90 تومان به فروش برساند و یا این اتفاق در نماد "شپنا" نیز مشهود بود اما این شرکت نیز در معاملات روز جاری به گونه ای مورد عرضه قرار می گرفت که انگار سرمایه گذار عرضه کننده آن در حال تسویه حساب شخصی با سهم است.

لذا در پایان اهالی تالار بر این باورند که اگر مسئولین امر به دنبال بازگرداندن روند صعودی به بازار سرمایه و سهام شرکت ها هستند باید ذهن خود را از موضوعاتی همچون بحث مذاکرات هسته ای، نرخ سود بانکی و یا تزریق نقدینگی آزاد سازند و تنها به حل موضوع و چالش سهم عرضه شک برانگیز حقوقی بپردازند. به نظر می رسد علت اصلی عدم واکنش اهالی تالار به اخبار مثبت در بازار سرمایه ترس از نحوه عرضه سهام توسط حقوقی ها می باشد که با رفع این مشکل مطمئناً روند بازار نسبت به روند فعلی تغییر محسوسی خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
اتفاقا خیلی هم نترس و با دل و جرات هستن که سهام خودشون رو با ضرر هنگفت و زیر قیمت میفروشند. البته بعضی وقتها افتخار هم میکنن!!!
پسرخاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
دمت گرم .خدا وکیلی ی نفر یا یک گروه پیدا میشد که با پیگیری از مسئولین بورس می خواست تا جلوی این حقوقیا را تو عرضه ی بی مهابای سهام بگیرن نمونش همین بانک صادرات .هرچی خریداران تلاش میکردن سهما بالای نود تومان نگه دارن انگار حقوقی فروشنده مریض بود هی کلی سهام را تو قیمت پایین عرضه میکرد.بابا وجدانتون کجا رفته ما هم میخوایم تو این بازار نون بخوریم نمیخوایم که فقط ضرر بدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
مگر حقوقیها از دولت دستور نمیگیرند
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
پس با این حساب سهامدار حقیقی بیچاره باید بشینه منتظر نتیجه مذاکرات پشت پرده مسئولین بورس با حقوقی های به ظاهر محترم !!!
کلا پیشونی نوشت ما اینه که باید منتظر مذاکرات باشیم. قبلن ژنو و لوزان الانم مسئولین و حقوقی ها !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
واقعا دلیلش اینه متاسفانه به جز خود عرضه نحوه عرضه اون هم باعث ترس سهامدار میشه تو بعضی سهم ها عرضه سهام فقط در جهت تخریب سهمه و لاغیر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
صادرات صاحب نداره
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
همون قدر که حقوقی مقصر است ما هم مقصریم
چهار روز نفروشیم همه چی حل می شه اما .....
حسینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
حسینا و حتاید هم اینجوری بودن
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
در شرایط فعلی بزرگترین خیانت رو بعضی از حقوقی های خدا نشناس می کنند.به جای اینکه از سهم دفاع کنند خوذشون عامل نزول قیمت سهم هستند.مثلا در شبندر,ثباغ ... .ناظر بازار باید جلوی اینارو بگیره.اون وقت ببینید چقدر وضعیت بازار فرق می کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
مطمئن باشید تا سود بانکی تک رقمی ویا نزدیک به ان نشود هیچ اتفاقی در بورس نمیافتد
ناشناس
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
ااا سود بانکی تکرقمی بشه که چهارتا بورس باز سود کنن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
زدی توی خال!!!!!
ح پرویز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
حقوقیهای بالای یک درصد شرکتها باید دربازار جداگانه و بادید میان وبلندمدت با دیگر حقوقیها معامله کنند اینها از قدرت سرمایه ومیزان سهامشان علیه بازار و سهامداران حقیقی سوء استفاده میکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
قربون آدم چیز فهم.
فطانت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
حقوقی علی ای حال کار خوبی می کنه بازار رو پایین نگه می داره!
رضا
GERMANY
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
بچه نشو ای دل حرف منو گوش کن تا نشدی ویرون بورس و فراموش کن
ناشناس
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
احسنت احسنت
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
واقعیت همینه حقیقی وقتی میبینه سهمی داره مثبت معامله میشه وحقوقی به جای حمایت در یک یا دو درصد مثبت انقدر عرضه میکنه تا سهمه به درصد منفی میبره ودوباره در منفی هم عرضه میکنه خوب جا میخوره و از خرید دست بر میداره بعد از تاریخ هیفده فروردین به بعد حقوقی ها به جای حمایت پشت سهمو خالی کردند حالا این چه حکمتی داره ما که نفهمیدیم اگه کسی میدونه به ما هم بگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
فکر می کنی حقوقی از خودش اختیار داره ؟ دستوری عرضه می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶
آخ بورس نیوز زدی به هدف لپ کلامو گفتی واقعا ار دست این حقوقی های نامرد
ممل بورسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۷
حقوقی های پترول هم چند وقتی هست که دارن با فروش سهم خودشون رو جر میدن، انگار مسابقه فروش هست و هر کی پایین تر بفروشه برنده میشه! در حالی که اگر فقط چند لحظه دست از فروش بردارن سهم صف خرید میشه و هر چقدر که بخوان میتونن توی حد اکثر قیمت بفروشن، تقصیر حقوقی نیست، در دیزی بازه، گربه هم از این بی حیا تر نمیشه...
تلخ کام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
یک نفر نیست جلوی بازی قند اصفهان رو بگیره.چند نفر دست بی یکی کردن دارن فاتحه سهم رو میخونن
اینجا ایران است
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
با سلام کاملا موافقم شما اگر نگاهی به سهام فارس بیاندازید خواهید دید علی رغم اینکه سهام داران حقوقی ان از یک خانوده بوده و اکثرا هم دولتی حساب میشوند چه بلائی سر سهم میاورند در زمان کاهش قیمت ده ملیونی عرضه میکنند یا اگر پترول را در سه هفته اخیر ببیندی وقتی قیمت به بالای 200 رسید مدبران دو هفته عرضه داشت و زمانیکه به 175 رسید یک هفته هم بازرگانی دارد ده میلیونی عرضه میکند ولی یک موضوع مهم وقابل پیگیری دیگر این است مدیران ارشد در پترول و فارس فعلا از حقوقی مایه میگذارند عرضه میکنند و خودشان در قیمت مناسب میخرند و چند هفته به بهانه جو سیاسی خوب با ترفند حقوقی خواهد خرید و اقایون سهمی را که در 170 خریدند با 220 به حقوقی خواهند فروخت اله علم
حمیدخان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
برای شادی روح سهامداران حقوقی بانک پارسیان ،
فاتحه مع الصلوات
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
من بعد از 10 سال فعاليت دربورس فهميدم كه آوردن پول وسرمايه به بورس كلا اشتباه است دستهايي در پشت پرده مانع رشد وسوددهي بورس ميشوند كه زور افراد حقيقي به آنها نميرسد در حقيقت سهامدار حقيقي وجزء سياهي لشگر بورس محسوت ميشوند اگر با آن پول در بازار مسكن فعاليت ميكردم الان ميلياردر بودم
ناشناس
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
دقیقا همینطوره که شما میگی منم بعد از 7 سال فعالیت در این بازار به همین نتیجه مشابه رسیده ام
شفا
ROMANIA
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
باور کنید از دی ماه 1392 تا کنون هزار جا نوشته ام که کد د د د ( گروهی ) را احیا کنید .فقط یک نماد گروهی میتواند جلوی یکه تازی حقوقی ها را بگیرد . آنان در قبال بازده صندوقهایشان متعهد بوده و از سهم ها حمایت بیشتری میتوانند بکنند .
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
دوستان ببخشید من هم مثل شما هر روز ضرر می دهم وبخصوص در شاراک که قبل از مجمع سال قبل سهام از 27969 ریال خریدم با 0/200 افزایش سر مایه هم هنوز نتوانسته نصف ضرروزیان مرا به اضافه خواب سرمایه بدهد وهرروز هم صف فروش دارد . اما این که چرا حقوقی با وجود بازار مثبت عرضه بالا با قیمت پایین می فروشد و باعث منفی شدن سهم می شود ,دوستان باور کنید دستوری است .خودتان هم بهتر می دانید از طرف چه کسانی است . تسویه حسابهای بردوباخت را منو شما همیشه می دهیم . از سال 85 به بعد زندگی مردم شده عقده گشایی حضرات . این پولهای به یغما رفته من وتو خرج ضرر این حقوقیهای وابسته می شود تا من وتو از انتخاب دولت جدید پشیمان شویم .انها دولت را ناکارامد و بی کفایت معرفی کنند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
حقوقی حیا کن فکری به حال ما کن
احمد
ROMANIA
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
بانوی ایرانی سلام میکنم به شما وبانظرشماهم عقیده هستم که دلواپس ها درهرکجا وهرکاری که ازدستشان براید برای ضربه زدن کوتاهی نمیکنند ولی یک سئوال درذهن من به هیچوجه پاک نمیشود که چرا مسئولین پیگیری نمی گنند که این حقوقی های ارزان فروش چه کسانی هستندکه بیت المال را این چنیت اتش کش میکنند چون هیچکس مال خودرا بااین شیوه به حراج نمی گذارد
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۷
برای اینکه بازار ما ثبات داشته باشد باید سهم حقوقی کمتر از سهم حقیقی باشد.اجازه بدهیم سرمایه گذاران حقیقی تعیین کننده جو بازار باشند.باید به سرمایه گذار حقیقی مسولیت بیشتر بدهیم و این مسولیت با دادن تعداد سهم بیشتر حاصل میشود زیرا سرمایه گذار با قطع شدن دست حقوقی از سهم خودش دست به تحلیل میزند .امروزه هیچ تحلیلی نهتکنیکال نه بنیادی جوابگو نیست .زیرا این حقوقی است که حرف آخر را میزند .زیرا این حقوقی استکه اطلاعات نهانی دارد .پس کجاست قوانین ومقررات مربوط به معامله سهم با اطلاعات نهانی
حرف از حمایت از سرمایه گذاری حقیقی میزنیم اما فقط به آنها میگوییم نقدینگی وارد بازار کن ،وقتی این نقدینگی وارد شد حقوقی آن را به باد میدهد
من اگر مسول بودم در عرضه اولیه تنها 5درصد به حقوقی میدادم تا نتواندروی قیمت تاثیر گذار باشد
اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
اگر مدیران سهامدار عمده در مجامع با دلیل و مدرک مورد سوال قرار بگیرند مخصوصا از سوی حسابدار رسمی که دسترسی به جزییات دارد دیگر این کار را نمی کنند.
از طرفی مدیران عمدتا با پول دیگران دارند مانور می دهند حتی صندوق های مشترک سرمایه گذاری .
دلیل سومی هم دارد و آن اینکه این حقوقی های دست و پا چلفتی به مدت یک سال از نقدینگی محروم بودند و دارند عقده گشایی می کنند به تصور اینکه این سهم را بفروشند و سهم بهتری بخرند تا بگویند که تمام پرتفوی آنها منفی نیست.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
فکر میکنید لیدر هفته اینده غیر از مبین. تاپیکو. بانکیها وخودرویهای زیانده. چه سهامی میتوانند باشند. یقینا سرمایه ها اماده ورود به بازار هستند چون فصل مجامع شروع شده و فولاد فملی را در کف بخرید@@@@@@@@
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
نزول خوار بکسی می گویند که تومانی یک ریال می گرفت ولی حال شما با پول خود وارد بانک می شوید بعد از پذیرایی از شما در مورد کوتاه بلند وداراز می پرسند هر کدام که مایل بودید اسکونت می گیرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
کاهش دستوری نرخ سود بانکی موجب جذابیت ورود به بورس نخواهد شد
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
جالبه همه مي گيد حقوقي حقوقي! هر چي سرمون اومده بخاطر دولت و مجلسه! چه ربطي به حقوقي داره، شما ناظر بازار رو جمع كن. يارو دولتي ميگه بازار كه سهامداراش خيلي خريد نمي كنن واسه چي مثبت باشه! چه ربطي به حقوقي ها داره، حالا يك حقوقي هم اشتباه رفتار كرد! موضوع قيمت گذاري و اين صف خريد ها مسخره بخاطر حجم مبناي بي ربطه. بازار قبلا كوچيكتر بود الان بزرگتر شده. اگر همين حقوقي ها نبودن كه بورس وجود نداشت شما خريد كنيد.