بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
وزیر سابق اطلاع رسانی اردن مدعی شد : یمن انبار سلاح بود و ایران از سال 2006 تا قبل از کودتا در یمن برای حوثی ها سلاح ارسال می کرد.
کد خبر : ۱۴۸۹۰۸
به گزارش«شیعه نیوز»، صالح القلاب گفت : طرح این سوال در ابتدا ضروری است که اگر عملیات طوفان قاطعیت رخ نمی داند چه اتفاقی رخ می داد.؟ در حوزه نظامی همه گزارش های جهانی حاکی از آن است که نود درصد از سلاح موجود در دست حوثی ها و علی عبدالله صالح به خصوص انواع موشک ها و سلاح های سنگین نابود شده است.

یمن انبار سلاح بود و ایرانی ها از سال 2006 تا قبل از وقوع کودتا انواع سلاح ها را بارگیری و در بنادر یمن که به روی همه باز بود تخلیه می کردند. هیچ کسی متعرض آنان نمی شد و در حدود شش سال یمن به انبار سلاح تبدیل شد و در جریان عملیات طوفان قاطعیت بیش از 90 درصد از آن نابود شده است. البته هنوز سلاح ها و موشک هایی در یمن در انبارهای حوثی ها و نیروهای عبدالله صالح وجود دارد ولی اکثر آن ها نابود شده است. موضوع دوم این است که کودتای حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح ناکام ماند و اکنون کودتاچیان در قابل گروه های متحرک قرار دارند که در یک منطقه مستقر نیستند و نمی توانند کنترل منطقه ای را در اختیار بگیرند. این گروه در عرصه منطقه ای و بین المللی تحت محاصره قرار دارد و تنها طرفی که از آن حمایت می کند ایران و حزب االله لبنان است. شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه مهمی تصویب کرد منظورم قعطنامه 2216 است. کنفرانس بسیار مهم ریاض درباره یمن برگزار شد. در این کنفرانس بر حفظ وحدت و قانونی بودن دولت قبلی ( عبد ربه منصور هادی ) تاکید شد. امروز سخن از برگزاری کنفرانس ژنو برای بررسی بحران یمن است. مواضع مختلفی در خصوص این کنفرانس قرار دارد. سوال مطرح این است که چرا سازمان ملل و شخص بان کی مون دبیرکل آن بر حضور ایران در این نشست اصرار دارد.

ارتباط ایران با این نشست چیست.؟ ایران که عضو اتحادیه عرب نیست. مرز مشترک هم با یمن ندارد. عضو شورای امنیت نیز نیست. اکنون کاملا مشخص است که اگر عملیات طوفان قاطعیت نبود یمن امروز یک مرکز و پادگان نظامی کامل برای ایران بود. نیروهای سپاه و بسیج در آن حضور فعالی داشتند. صدها هزار نیروی نظامی رسمی ایران به آن اعزام می شد. اگر عملیات طوفان قاطعیت نبود یمن امروز پر از انبار موشک های ایران بود. ایران از این کشور به تدریج نفوذ خود را بر سرتاسر منطقه خلیج ( فارس ) گسترش می داد. بر باب المندب سیطره داشت و کنترل دریای سرخ را نیز داشت. به کانال سوئز و دریای مدیترانه می رسید. بنابراین عملیات طوفان قاطعیت ضروری بود. البته ایرانی ها چندین بار تلاش کردن به یمن از جمله عدن نزدیک شوند و سلاح به این کشور قاچاق کنند ولی مجبور شدند به جیبوتی بروند. ایران تا اکنون نیز بر دخالت در امور داخلی یمن و دیگر کشورهای عربی اصرار دارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
برو بمیر، اگر انصار الله سلاح نداره، پس جرئت کنین، برین داخل این کشور، خدا لعنت کنه شما ها را که مزدور آمریکا و انگلیس هستید، یک ذره مسلمانی در خون شما باقی نمونده.
عليرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
هنوز صورتشو نشسته داره خوابشو تعريف ميکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
وزیر محترم سابق اطلاع رسانی
فقط یک اشاره مقام معظم رهبری ما کافیه تا به شما نشان بدیم که دخالت کردن یعنی چه.
فقط بدانید ما هیچ وقت پشت دوستان و همپیمانان و آنهایی که دل در گروه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارند، خالی نمیکنیم.
حجت تمام.
محمد گرجی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
ایران بدون ارسال بمب و موشک یمن و بسیاری از کشورهای آزاده دیگر رو فتح کرده.چون ما توی دنیا با منطق و استدلال حرف حق می زنیم ولی دشمنان ما با بمب و موشک حرف می زنند.اگر راست می گویند یک انتخابات آزاد توی یمن برگزار کنند ببینیم طرفداران ایران رای می آورند یا طرفداران عربستان؟