بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
در بررسی میانگین ارزش بازار سهام طی یکسال اخیر:

سرمایه پنج شرکت بزرگ بورسی بر باد رفت؟!

معاملات یکسال اخیر بازار سهام و تداوم روند فرسایشی ارزش سهام شرکت های بورسی موجب شده تا میانگین ارزش بازار به اندازه سرمایه پنج مجموعه بزرگ و مطرح بورسی کاهش یابد.
کد خبر : ۱۴۹۲۶۶
نویسنده :
جمشیدی
روند نزولی قیمت سهام شرکت های فعال در بورس و نیز شاخص کل از دی ماه سال 92 تاکنون در حالی تداوم دارد که در نتیجه ادامه این روند میانگین ارزش بازار با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، با مقایسه ارزش بازار بورس و فرابورس از دهم خردادماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در می یابیم که ارزش بازار سرمایه از 390 هزار و 955 میلیارد تومان به 326 هزار و 454 میلیارد تومان کاهش یافته است.

علاوه بر این، طی تاریخ 10 خرداد امسال در حالی 367 شرکت در بورس و فرابورس فعالیت می کنند که در دوره مشابه سال گذشته 336 مجموعه در بورس فعال بوده اند. از این رو علیرغم ورود 31 شرکت و صندوق سرمایه گذاری تازه وارد به بازار سرمایه، میانگین ارزش بازار حدود 64 هزار و 501 میلیارد تومان افت کرده که این رقم معادل ارزش کل پنج شرکت بزرگ همچون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مارون، ارتباطات سیار ایران، هلدینگ پتروشیمی تأمین و سرمایه گذاری امید محاسبه می شود.

بر این اساس، معاملات یکسال اخیر بازار سهام و تداوم روند فرسایشی ارزش سهام شرکت های بورسی موجب شده تا میانگین ارزش بازار به اندازه سرمایه پنج مجموعه بزرگ و مطرح بورسی کاهش یابد و در واقع سرمایه هزاران سهامدار و فعال بازار سرمایه که با اعتقاد به پتانسیل های آن برای رونق و در انتظار ایجاد بهبود در روند در این بازار مانده اند دود شده و ضرر و زیان تنها دستاورد معاملات این دوره بوده است. به عبارت بهتر این اعتماد و اطمینان سهامداران نسبت به چشم انداز بازار سرمایه بود که بر باد رفت. به طوریکه حتی ورود حدود 31 شرکت و صندوق سرمایه گذاری با سرمایه های متفاوت نیز نتوانست مانع از کاهش قابل توجه ارزش بازار سهام گردد.

در پایان این گزارش می افزاید، افت 16.5 درصدی میانگین ارزش روز بورس و فرابورس معادل 64 هزار و 501 میلیارد تومان رقم چشمگیری است و می تواند تلنگری باشد برای متولیان بازار سرمایه و مقامات ارشد تا گام های اساسی برای ایجاد رونق نسبی در این بازار بردارند و حداقل اندکی از ضرر و زیان سهامداران بورس جبران شود. چراکه افت بازار سرمایه طی یک سال و نیم اخیر آنقدر عمیق و وخیم بوده که به نظر می رسد برگشت سرمایه ها نیازمند زمان طولانی باشد. از این رو می بایست فکری به حال اوضاع وخیم بورس کرد تا از دوران بحران و رکود عبور کند و به روزهای شکوفایی و رونق برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
با سلام. موضوع مهمی نیست. سال 92 بیش از 10 برابر این اعداد بورس رشد کرده. طبیعی است که باید برگردد. به آمار سال 92 مراجعه کنید...
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
آقا محسن بدبختی ما اینه هیچوقت به فکر پیشرفت نیستیم فقط به پسرفت فکر می کنیم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
خوش بحال شما معنی رشدوشکوفا راهنوزتعدادی نمی تواننددرک کنند.اگربفکرافرادی مثل شماهاباشد مااصلاچکاربه رشدوکارخانه وترقی دنیاداریم.همه بایدبرویم درچادرزندگی کنیم.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
آقا محسن بدبختی ما اینه هیچوقت به فکر پیشرفت نیستیم فقط به پسرفت فکر می کنیم.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
خدایا ببین ما با کیا 75م شدیم
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
متاسفانه متن خبر طوری تنظیم شده که این سرمایه این 5 هولدینگ بزرگ از بین رفته در حالکیه منظور این است که بازار سرمایه معادل ارزش این 5 هئلدینگ بزرگ زیان کرده است لطفا تیتر خبر را اصلاح کنید
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
مرگ بر امریکا
مختار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
95 درصد از سهامداران حقیقی حتی حقوقی سرمایه خود را بباد دادند. بازار سرمایه یعنی قمار مگر غیر این است حالا من بدو اهو بدو؟؟؟؟؟؟
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
آقا محسن رشد سال 92مربوط به رشد قیمت دلار از 1100تومان به بیشتر از 3400تومان یعنی سهامی که 100تومان ارزشش بود میبایستی قیمتش بیشتر از 330 تومان میرسید تا همان 100تومان باشد بعبارتی ارزش پول ملی ما سقوط کرد مثلا قیمت طلا از 35000تومان به بیش از 100هزارتومان رسید
ناشناس
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
داداش ممنون از نظر خوبت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
آقا محسن دلار هم از 700-800 تومان شده 3400-3500 امیدوارم قیمت دلار هم برگرده به اون زمان و تمام کالاهایی که افزایش قیمت داشتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
بورس در تعديل منفي فرو رفته
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
وقتی قیمت همه چیز بالا میره نان بنزین و... آنوقت چرا باید ارزش سهام پایین بیاد ؟ این نتیجه رانت و سیاسی کاری و فساد نیست؟
هنوز زنده ایم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
اصل تیتر اینه //به اندازه5شرکت بزرگ بورسی سرمایه سهام داران حقیقی ازبین رفته//لطفا تیتررااصلاح کنید/ممنون
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
اقای حمید من می خواستم جواب اقای محسن را بدهم که شما به زیبای این کار را کردی. قیمت بازار سرمایه هر کشور را به دلار محاسبه و اعلام میکنند و بازار ایران ارزشش به کمتر از یک سوم رسیده بود که باید جبران میکرد . ما امار ۹۲ را از حفظیم بهتر است شما کمی بیشتر مطالعه کنید
کیوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
مرگ بر روسیه
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
مرگ بر آفریقا !
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
باسلام اگرتیتراصلاح بشه مشکل حل میشه؟کارازاین حرفهاگذشته بایدحقوقیهارابانخریدن سهمهای عرضه اولیه وبالای 500تومان وغیره که باهمفکری حقیقیهاهمخوانی داشته باشه انهم باپی به ای کم وای پی اس مثبت بفکرخودمان باشیم نه اقتصاددستوری ورانتی انهم رانتی که صرف خوشگذرانی حقوقیهامیشه نه رشداقتصادهدف راحقوقیهاکلاف سردرگم کردندزندگی اشرافی باغیب شدن دارائیهای مردم وبالارفتن نجملات واشرافیگری حقوقیها.
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
افت ارزش بازار سرمایه با احتساب ورود 31 شرکت بزرگ از جمله شرکت مبین که چیزی از هلدینگ خلیج فارس کم نداره 16 درصد اگر این 31 شرکت در محاسباتمون دخالت ندیم مسلما افت خیلی بیشتر داشتیم من که حدودا از سال 92 چیزی حدود 30 درصد ضرر کردم. تازه این شاخصی که داریم هم ساختگیه و بیشتر به واسطه سهامهایی که عمدش در تملک دولته این شاخص افت آنچنانی نکرده برای مثال هلدینگ خلیج فارس که خودش به تنهایی چیزی حدود 8 درصد ارزش بازار سهام ایران رو داره جهت شاخص سازی آقایان حمایت شده و بواسطه این شرکت ها جلوی افت بیشتر شاخص رو گرفتن این در حالی که سهامهایی که شاخص ساز نیستن و شناور بیشتری دارن و در تملک حقیقی ها هستن نسبت به زمانی که آقای روحانی بر روی کار اومد هم ارزش کمتری دارن برای مثال سهام شرکت خانه سازی باغمیشه در زمان انتخاب شدن آقای روحانی ارزش هر سهم معادل 280 تومن بود الان ارزش هر سهم ثباغ 240 تومن یعنی اگر کسی قصد سرمایه گذاری بلند مدت دو ساله روی این سهام رو داشت علاوه بر افت 40 تومنی روی هر سهم تورم 20 درصدی در هر سال رو هم باید تحمل میکرد و ارزش پول کسی که در این مدت در بورس بوده هم از نظر ریالی و هم از نظر قدرت خرید خیلی افت کرده.