بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد خبر : ۱۵۰۸۲۶
موج - يک کارشناس مسائل اقتصادي بابيان اين که واکنش‌هاي بازار نسبت به اخبار مذاکرات را ذات بازار سرمايه است، گفت: در صورت توافق هسته‌اي بازار يک جهش احتمالاً 15 يا 20 درصدي که جنبه رواني دارد خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد مير معيني کارشناس بازار در اين خصوص گفت: سازوکار زورآزمايي ميان خريدار و فروشنده در همه دنيا بر اساس اطلاعات و اخباري است که به اطلاعات اقتصادي اثرگذار بر سودآوري شرکت‌ها تبديل مي‌شود، است لذا در کشور ما نيز همين‌طور است و اکنون مهم‌ترين اخبار حول محور مذاکرات هسته‌اي است.
وي افزود: در شرايط کنوني اخباري که از مذاکرات منتشر مي‌شود و گمانه‌زني‌هايي که صورت مي‌گيرد تا حدي اطلاعات فعالان بازار را تحت شعاع قرار داده است. اين اخبار در بازار سرمايه و ديگر بازارها بسيار اثرگذار است زيرا تعيين‌کننده آينده اقتصادي کشور به‌حساب مي‌آيد.
اين کارشناس مسائل اقتصادي در پاسخ به اين پرسش که آيا هيجانات بازار تحت تأثير اخبار مذاکرات در ادامه مسير آن تبعاتي خواهد داشت، گفت: اين واکنش‌ها ذات بازار است و نمي‌توان نام آن را هيجان، وحشت يا ... گذاشت. اکنون سه سناريو توافق هسته‌اي، تمديد مذاکرات و عدم توافق وجود دارد که بازار در هرکدام از اين شرايط واکنش خاص خود را نشان مي‌دهد و اين واکنش طبيعت بازار سرمايه است.
ميرمعيني ادامه داد: ذات بازار در بخشي از معاملات سفته‌بازي است و کساني هستند که متناسب با اخبار اقدام به معامله و خريدوفروش مي‌کنند لذا اين اخبار بر قيمت‌ها اثر خواهد داشت. نمي‌توان گفت که اين بازار غيرطبيعي است و براي فعالان بازار تبعات دارد زيرا تحرک و پويايي به‌عنوان ويژگي بازار است و در همه دنيا نيز واکنش به اخبار طبيعي است.
وي در توضيح واکنش بازار به هر يک از اين سناريوها نيز گفت: نمي‌توان با قاطعيت پيش‌بيني کرد و بايد منتظر اخبار توافق ماند اما روشن است که با انجام توافق هسته‌اي بازار نيز واکنش مثبت نشان‌ مي‌دهد. کيفيت توافق، تاريخ اجراي آن و اثرات آن نيز به‌نوبه خود اثرگذار خواهد بود.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: مشخص است که در صورت توافق بازار يک جهش احتمالاً 15 يا 20 درصدي که جنبه رواني دارد خواهد داشت و بعداز آن بايد ديد که آثار توافق در رفع تحريم‌ها، افزايش سودآوري شرکت‌ها، ورود سرمايه‌هاي خارجي، تغير سياست‌هاي اقتصادي دولت و ... چگونه اثر مي‌گذارد و اين اثرات در بازار سرمايه چطور خود را نشان مي‌دهد.
وي با تأکيد بر اينکه عدم توافق نيز پيامدهاي بدي خواهد داشت گفت: در صورت تمديد مذاکرات نيز با ادامه رکود تا رسيدن اخبار خوش آينده مواجه خواهيم بود.
ميرمعيني در پاسخ به اين پرسش که بيشترين سود در صورت توافق در کدام‌يک از صنايع اتفاق خواهد افتاد، گفت: بيشترين سود را صنايعي خواهند که بيشترين آسيب را از تحريم‌ها برده‌اند. صنايع حمل‌ونقل، خودرو و بانکي بيش از ديگران در صورت توافق رشد خواهند داشت و بخش‌هاي ديگر رشدهاي متأثر از جنبه رواني بازار خواهند داشت.
وي همچنين گفت: در صورت عدم توافق نيز همين صنايع بيشترين آسيب را خواهند ديد و بيشترين ريزش‌ها را خواهند داشت.-
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
جو بده !!!!
هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
انشا ا.... بازار سرمایه خوب شود ماههاست موسسه اعتباری توسعه رشد نداشته است سالها سود نداشته است ارزش سهم 175 تومانی به 50 تومان رسیده و..... امیدواریم ارزش ذاتی سهم ایجاد شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
ای ول ما که ریسکش رو قبول کردیم و فول خریدیم .

انشاله با اعلام توافق سود خوبی گیرمون بیاد بلکه مقداری از ضرر های قبل جبران بشه .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
با توجه به ضرر پنجاه درصدی، اگر بورس صد درصد بالا برود برمی گردیم به نقطه اول و تازه سود بانکی 33% یک سال و نیم را هم از دست داده ایم. بیست درصد رشد فقط به درد این می خورد با ضرر کمتر از بازار فرار کنیم.