بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
سیستم بانکی در شرایط کنونی قفل شده و فعالیت اصلی آن دریافت پول از سپرده گذاران و مصرف آن در محل هایی است که در نهایت به سوداگری و مطالبات معوق بانک ها منجر شده است.
کد خبر : ۱۵۰۸۴۱
نویسنده :
جمشیدی

فعالیت اصلی بانک ها دستیابی به سود برای ذینفعان خود همچون مدیران و کارکنان بانک ها، سپرده گذاران، سهامداران و در مجموع آحاد مردم است. به گونه ای که به نظر می رسد در صورتیکه سیستم بانکی به درستی عمل کند به رشد اقتصادی نیز دست می یابیم.

مدرس علوم بانکداری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سیستم بانکی در شرایط کنونی قفل شده و فعالیت اصلی آن دریافت پول از سپرده گذاران و مصرف آن در محل هایی است که در نهایت به سوداگری و مطالبات معوق بانک ها منجر شده است.

شعبانی با بیان اینکه رشد اقتصادی منوط به رونق وضعیت بانک هاست، در این خصوص اظهار داشت: تولیدکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی در حالی اقتصاد کشور را می چرخانند که در شرایط کنونی سیستم بانکی با محدودیت ها و تحریم های اعمالی بر آن نمی تواند به درستی در حوزه واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید صنایع و نیز صادرات محصولات مناسب عمل کند و بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه منابع مالی بلوکه شده در کشور های خارجی آزاد شود، اگر نخواهیم این منابع را در اخل کشور تزریق کنیم می توان با استفاده از سوئیفت بانکی مواد اولیه تولید را فراهم نمود و به کسب وکار رونق بخشید که این امر می تواند در همه چرخه های خدماتی و تولیدی صدق کند.

وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور بانک محور شده و بازار سرمایه دچار رکود گردیده است و به نظرمی رسد تا سیستم بانکی حرکت نکند مابقی چرخه ها نیز حرکت نخواهند کرد. به گونه ای که همراه با رونق وضعیت بانک ها و ارائه خدمات و تأمین منابع مالی به صنایع مختلف، شرکت های تأمین سرمایه و بانک های تخصصی تأسیس کرد که از پتانسیل سرمایه گذاری در بورس برخوردار باشند. علاوه بر این با برداشته شدن تحریم های سوئیفت و فراهم شدن بسترهای ارتباطی بین المللی درآمدهای نفتی بلوکه شده در کشورهای خارجی را می توان دریافت کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص وضعیت آتی سودآوری بانکها در صورت توافق نهایی مذاکرات هسته ای ابراز داشت: بانک ها می توانند همراه با گشایش روابط بین المللی و مراودات مالی خدمات خود را گسترش دهند و در حوزه بانکدار یا الکترونیکی درآمد زایی های متعددی داشته باشند. به گونه ای که با ارتباط گیری با کشورهای خارجی و توسعه روابط بین المللی و با استفاده از نرم افزارهایی که در اختیار دارند از ارائه خدمات خود کارمزد دریافت نمایند. بر این اساس بانک ها می توانند درآمدهای درست و مشروعی دریافت کنند نه اینکه بنگاه داری کنند و با مشکلات متعدد مواجه شوند. به نظر می رسد در صورتیکه بانک ها درآمدهای مناسبی از محل بانک داری کسب کنند دیگر به سمت بنگاه داری نخواهند رفت.

مدرس علوم بانکداری در ادامه پیرامون پتانسیل های بازارهای پول و سرمایه برای اعطای بازدهی مناسب به سهامداران گفت: این دو بازار در صورت بهبود وضعیت سیاسی می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. چراکه تولید کنندگان برای تأمین منابع مالی بلند مدت خود از طریق بازار سرمایه اقدام خواهند کرد. بر این اساس می توان گفت هر دو بازار سودآور هستند اما به دلیل اینکه بانک ها طی یکی دو سال ابتدایی پس از مذاکرات به دنبال تأمین مالی و جذب نقدینگی و سپرده می باشند نرخ های سود قابل توجهی به سپرده گذاران اعطا خواهند کرد و از این رو نباید انتظار کاهش نرخ سود بانکی داشته باشیم. چراکه عطش بانک ها برای دریافت پول جهت تزریق به اقتصاد زیاد است و از سوی دیگر بازار سرمایه نیز با توجه به انتظارات مثبت موجود با رونق مواجه می شود و به طور قطع در بلند مدت بازدهی بورس بیش از بانک خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
این مطالب بسیار ارزنده و مطابق با واقعیت است به شرط اینکه در سیاست خارجی و تعامل با دنیا تجدید نظر کلی صورت پذیرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
روز های اینده که توافق اعلام بشه بورس دوباره لبخند رو بر لبان همه مون میزاره .

گروه های بانک و خودرو الان لیدر بازار هستند البته باید نماد های بنیادی رو انتخاب کرد مثل صادرات - خزامیا - دی - ملت و....
سعید
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
خزامیا که عالیه

گزارش کدال رو بخون 27 درصد رشد تولید و فروش در سه ماهه یعنی تعدیل 20 درصدی
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
امیدوارم که دوباره لبخند بر لب همه مون بیاد .
کیوان
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
خودرویی ها لیدر هستند بانک پشت سر اونها حرکت می کنه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
بورس نیوز جان جان هر کی دوست داری ببین این حقوقی پترول کیه داره اینجوری با سرمایه سهام داران بازی میکنه...حداقل اطلاع رسانی کن