بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
در بررسی های بورس نیوز:

عملکرد صندوق "سپاس" مشخص شد

مزایای دارندگان واحدهای این صندوق این است که هر واحد صندوق با اختیار فروش تبعی به فروش می رسد و در رسید که 31 فروردین سال 95 است هر واحد را با قیمت 13000 ریال با بازدهی معادل 30 درصد اعمال می کند.
کد خبر : ۱۵۰۸۴۲
نویسنده :
یارمحمدی

سال گذشته مرکز مالی ایران و شرکت دارایی مرکزی، برای اولین بار اوراق تبعی مبتنی بر پرتفوی سهام با عنوان صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم "سپاس" راه اندازی کردند.

به گزارش بورس نیوز، این اوراق به منظور توسعه فرهنگ سهامداری با ترویج سهامداری بلند مدت و سرمایه گذاری در سبد سهام و ایجاد فضای رونق در معاملات بازار ایجاد و اره اندازی شد.

16 اسفندسال گذشته نزدیک به 50 میلیون از 100 میلیون واحد این صندوق با مبلغ اسمی 10000 ریال عرضه شد.

موضوع فعالیت این صندوق مدیریت و نگهداری دارایی های اوراق بهادار صندوق و دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی های صندوق در طول فعالیت آن است و مدت فعالیت نامحدود است. در این صندوق هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحدهای سرمایه گذاری خود، در خالص دارایی های صندوق سهیم هستند، اما جق تصمیم گیری در مورد دارایی های صندوق در چهارچوب اساسنامه منحصراً از اختیارات مدیر صندوق است و دارندگان واحدهای سرمایه گذاری عادی در هر زمان می تواند مطابق مفاد مقررات اقدام به فروش واحدهای تحت تملک خود کند.

مزایای دارندگان واحدهای این صندوق این است که هر واحد صندوق با اختیار فروش تبعی به فروش می رسد و در رسید که 31 فروردین سال 95 است هر واحد را با قیمت 13000 ریال با بازدهی معادل 30 درصد اعمال می کند.

از قرار معلوم این صندوق از سهام 31 شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه تشکیل شده و صد در صد سهام است که تا پایان دوره 13 ماهه ثابت است و تغییری در سبد انجام نمی گیرد و به عبارتی در این دوره نه هیچ سهمی فروخته می شود و نه سهم جدیدی به پرتفوی اضافه می شود و در نتیجه روی NAV معامله ثانویه انجام می گیرد که در حال حاضر در محدوده قیمتی 10708 ریال معامله می شود.

دارندگان واحدهای این صندوق در مهلت مشخص شده از دو طریق امکان اعمال دارند یکی به صورت انتقال واحدهای صندوق به قیمت اعمال و روش دیگر پرداخت ما به التفاوت اعمال و خالص ارزش دارایی های صندوق در تاریخ اعمال به دارندگان واحدها به صورت نقد یا از طریق واگذاری اوراق بهادار جدید از عرضه کننده به دارنده می باشد که این روش توسط مدیر صندوق و از طریق بورس اعلام می شود.

بر اساس سابقه معاملات این نماد در بازار سقف قیمتی که تاکنون در آن معامله شده 11711ریال بوده که با جو مثبت ابتدای سال جاری همراه شده بود، اما با وجود گذشت 4 ماه از عرضه واحدهای این صندوق رشد قابل توجهی نداشته حال باید دید تا بازه زمانی مشخص شده یعنی فروردین سال 95 می تواند 30 درصد عایدی ناشی از افزایش قیمت واحدهای صندوق را نصیب سرمایه گذاران خود کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر