بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
یکی از خوانندگان بورس نیوز با ارایه طرحی خواستار توقف پرداخت یارانه نقدی شد و از رییس جمهور خواست تا یارانه را به اوراق بهادار تبدیل کند .
کد خبر : ۱۵۱۰۴۴

یکی از خوانندگان بورس نیوز با ارایه طرحی خواستار توقف پرداخت یارانه نقدی شد و از رییس جمهور خواست تا یارانه را به اوراق بهادار تبدیل کند .

جناب دکتر روحانی

ریاست محترم جمهور 

باسلام

احتراما ذیلا خلاصه طرح اوراق بهادار سازی یارانه نقدی، به منظور مدیریت بهینه وجوه حاصل از یارانه نقدی که توسط اینجانب مسعود راهی، دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران، تهیه گردیده است جهت استحضار ایفاد می گردد:

با توجه به اطلاعات موجود، دولت محترم ماهیانه حدود 3500میلیارد تومان و سالیانه حدود42000میلیارد تومان در غالب یارانه نقدی به مردم ایران پرداخت می نماید. از طرفی دولت به دلیل نوسانات قیمت نفت و سایر درآمدهای پیش بینی شده و همچنین هزینه های جاری و عمرانی خود معمولاً با کسری بودجه مواجه می باشد که نحوه تامین این کسری می تواند اثرات متفاوتی بر شاخص های اقتصاد کلان نظیر پایه پولی، تورم، نرخ بهره و نرخ بیکاری و ... داشته باشد. حال سئوال اساسی این است که آیا روشی برای مدیریت بهینه وجوه یارانه های مذکور وجود دارد تا بتوان بصورت موثر برای حمایت از تولید، اشتغال، و تامین بخشی از کسری بودجه از آن استفاده نمود؟

پاسخ:آری، یکی از روشهای متداول دنیا اوراق بهادار سازی یا Securitization می باشد که بنگاه­های اقتصادی به منظور استفاده بهینه از دارایی های واقعی خود و تبدیل به نقد سازی آن جهت پیشبرد کسب و کار خود از آن استفاده می کنند که البته نظیر آن در کشور ما همان صکوک اجاره می باشد که اخیراً متدوال گردیده است، و مزید استحضار اینجانب این روش را در شرکت نفت پارس از شرکتهای زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پیشنهاد نموده که در مقام عمل مبلغ 1040میلیارد ریال منابع مالی از این محل برای آن شرکت تامین شد.

نکته ای که وجود دارد از همین روش با کمی اصلاحات و طراحی دستورالعمل ها و تصویب قوانین جدید( در صورت نیاز) می توان برای به تعویق انداختن پرداخت یارانه ها و سرمایه گذاری در طرح های پربازده کشور و نیز اجرای طرحهای عمرانی در دولت محترم استفاده نمود.

روش کار: در این روش بجای پرداخت یارانه نقدی، به صورت داوطلبانه اوراق مشارکت( یا اوراق بدهی دولتی) به مردم با سود متغیر سالانه( بستگی به تورم و نرخ بهره رسمی دارد) با تضمین دولت اعطا می شود. در واقع وجوه مردم نزد دولت حفظ و مدیریت می شود و هر سه ماه یکبار سود آن به حسابهای معرفی شده مردم پرداخت می شود.

مزایا:

- روشی برد- برد می باشد زیرا علاوه بر اینکه وجوه مردم حفظ می شود سود حاصل از سرمایه گذاری به آنها پرداخت می گردد و در واقع نوعی خلق ثروت بجای مصرف ثروت صورت می گیرد و همچنین دولت می تواند به نحوه موثر و کارایی وجوه حاصله را مدیریت کرده و در راستای افزایش تولید، افزایش اشتغال، مدیریت بودجه، استفاده و سرمایه گذاری نماید.

- پیش بینی می شود در طول اجرای موفق این طرح، تعداد مردم داوطلب اوراق مذکور افزایش یابد.

- بعنوان یک منبع مالی کم هزینه برای دولت محسوب می شود که برخلاف سایر منابع تامین کسری و نقدینگی( نظیر فروش ارز به بانک مرکزی، افزایش عوارض و مالیاتها و ...) علاوه بر نداشتن اثر مخرب نظیر رشد پایه پولی، تورم ، و بازخوردهای منفی اجتماعی، دارای اثرات مثبتی نظیر افزایش GDP، افزایش اشتغال، کاهش تورم، ایجاد انگیزه های مردمی جهت مشارکت عمومی در پروژه ها و نهایتا کاهش وابستگی به صادرات، می باشد.

مشخصات پیشنهادی اوراق:

- اوراق مشارکت سریالی، بدین مفهوم بصورت سریالی هر ماه به داوطلبان پرداخت می شود.

- نرخ بازده اوراق: بر اساس تورم سالانه و متناسب با سیاست های پولی بانک مرکزی تعیین می شود.

- دروه پرداخت سود علی الحساب: هر سه ماه یکبار یا یکبار در پایان هر سال( بسته به سیاست های دولت)

- این اوراق 4 ساله و بانام می باشد

- اوراق قابلیت وثیقه گذاری نزد بانکها جهت اخذ تسهیلات دارند.

- تا یکسال غیر قابل خرید و فروش می باشند.

- در پایان دوره، می تواند قابلیت تبدیل به سهام داشته باشند.

- متولیان: سازمان هدمندسازی یارانه ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی

در صورتیکه طرح موصوف مورد تائید جنابعالی می باشد، اینجانب در قالب تیم کاری از نخبگان دانشگاهی حوزه مالی کشور آمادگی طراحی مدل کامل عملیاتی و اجرایی آن را خواهیم داشت.

 با آرزوی توفیقات روزافزون

ایمیل: masoud.rahi@ut.ac.ir 

مسعود راهی 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
عجب
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
طرح خداپسندانه ای است موید باشید
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
پیشنهاد خوبی است اما سوگندبه خدای یکتا هزاران خانواده درمناطق روستایی وشهرهای کوچک با همین یارانه فقط نان خالی می خرندوعمر خود را سر می کنندبنده از نزدیک مشاهده کردم
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
کار بسیار خداپسندانه ای است موید باشید.
علی
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
باشماموافقم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
اگر مثل سهام عدالت نباشد بسیار خوب است همه ملت دارای کد بورسی میشوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
طرح شما فوق العاده عالی است در صورت پذیرش اما امیدوارم به سرنوشت سهام عدالت دچار نشود که فقط برگه ای دست ما را گرفت وسودهای کلان به جیب مدیران رفت اب هم از اب تکان نخورد
حسين نظري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
بسيار متين است اگر داوطلبانه اين موضوع توسط مردم پيگيري گردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
طراح محترم ، خرید و فروش سهام كار تخصصی است .سهامدار كردن افراد ناآشنا باعث بر هم خوردن تعادل و نواسانات شدید خواهد شد همان بلایی كه متاسفانه بورس ایران از ابتدای تاسیس تا كنون با آن دست و پنجه نرم كرده است .
شما در نظر بگیرید خدایی نكرده روزی بخواهند خرید و فروش سهام عدالت را آزاد كنند
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
همه اش مقسر جناب اقای ریس بورس است که سهام کمنگنز بفرش می رساند چون که اینها درسدی از همه شرکتها دارند برای کنترل شرکت اما این راهچ نیست جناب ریس بورس
abdollah
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
جناب آقای راهی
با سلام
احتراماً به استحضار می رساند مدل پیشنهادی حضرتعالی در زمستان 1392 توسط شرکت تامین سرمایه امید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه گردیده است. جلسات کارشناسی و مدل عملیاتی آن نیز با تیم مالی و اقتصادی آن سازمان و تامین سرمایه امید و مشاوران بانک ملت برگزار گردید و با مراجعه به ان سازمان تمامی مدل های عمیاتی این روش را خواهید دید.
ومن الله توفیق
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
به نظر من بهترین کار حذف یارانه بصورت داوطلبانه و در ازای اون اعطای بیمه تکمیلی درمانی بدون محدودیت و مادام العمر به این اشخاص هست
شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
خيلي عالي است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
با سلام و عرض ارادت
فلسفه وجودی برداشتن یارانه ها(سوبسید) این بوده که اقتصاد آزاد اجرا شود یعنی یارانه را به خود مردم بدهند تا خودشان مدیریت و اداره نمایند .
اما با این روشی که شما پیشنهاد دادید دولت را وارد کارهای اقتصادی مینمایید.
در کشورهای پیشرفته اعتقاد بر این است که دولت اقتصاددان خوبی نیست چه برسد به کشور ما که اقتصاد در حال توسعه داریم.
دولت در کارهای اقتصادی کم بازده ظاهر میشود و اگر قرار باشد دولت یارانه ها را تبدیل به اوراق مشارکت نماید و خود را مکلف به پرداخت سود تضمینی این اوراق نماید قطعا بدانید که دولت برای تامین این سود تضمینی ، باید از جای دیگری تامین مالی نماید نه از سود پروژه مورد نظر اوراق مشارکت.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
جناب قربان قدت یارانه را کاری نداشته باش با همین هم مردم پول آب و برق و گاز را به سختی پرداخت میکنند و باز هم به دروغ گفته میشود مصرف سرانه ما بیشتر از کشورهای دیگر است ، شاید هم در این مدت این همه ضرر سنگین به حقیقی ها وارد شد و نصف سرمایه آن در جیب دولت رفته مزه داده که باز هم قصد گرفت یارانه را به این صورت دارید ؟؟
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
سهام عدالت چی شد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
چشم الان دولت میاد انجام میده. خود دولت مخالف اینه که مردم یه جایی سود کنن.
ناشناس
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
احسنت . دولت روی هرجاییی که داشت به مردم سود میداد دست گذاشت . شاندیز ، میزان ،بورس ، سکه ......
ناشناس
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
یعنی چی؟ شما مفهوم را نگرفتید بهتر است کارشناسان نظر بدهند. سود کنند یعنی چه؟ مردم پول یارانه شان را د ربانک سرمایه گذاری کنند همین می شود (البته از منظر سود شخصی). مشکل اینجا است که این پول جبران اندکی از مخارج است و نه سرمایه مازاد برای سرمایه گذاری
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
به نام خدا
در چرخه معیوب باز به دنبال پیچیده تر کردن و مانور نا به جاهستیم. چند سوال مطرح می شود
1- آیا یارانه باید پرداخت شود یانه؟
2- به چه کسانی پرداخت شود؟
3- به چه مبلغی پرداخت شود؟
4- هدف از این پرداخت چیست؟ برای پرداخت به کسانی است که نمی توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند یا فقط تکلیف به پرداخت است شاید برای سرمایه گذاری؟
5- اگر یارانه حق است پس اجازه اش نیز با صاحب حق، اگر نیست دیگر نیازی به پرداخت وجود ندارد.
6- اگر یارانه واقعا برای قشر ضعیف است، خوب آیا به جای اصل پول، سود آن جواب گوی زندگی آن ها می شود؟
حلقه گم شده هدف است.
ابزارهای مالی مالی دولت ها مشخص است و ارائه این چنین الگوهایی عواقب بدی برای بازار سرمایه دارد، چرا که ریسک بازار سرمایه از تصمیماتی که ممکن است دولت موجود یا دولت های آینده در رابطه با این ابزارها بگیرند به شدت متاثر خواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
این طرح یک ایراد اساسی دارد. پس از یک سال که این اوراق قابل معامله شد مسلما اکثر فقرا جهت بدست آوردن مبلغی جهت رفع نیازهای زندگی این اوراق را می فروشند و خریداران چه کسانی خواهند بود ، البته ثروتمندان. به تدریج این اوراق در دست ثروتمندان انباشته خواهد شد و دولت مجبور است بهره این اوراق را بپردازد. در حقیقت بودجه دولت به جیب ثروتمندان سرازیر می شود. از طرفی دولت تبدیل به یک بدهکار بزرگ خواهد شد که روز به روز به حجم بدهی و بهره پرداختی آن افزوده خواهد شد و ضمن اینکه تورم به شدت افزایش می یابد و فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمند تر میشوند دولت بزودی ورشکست می شود.
آرش
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
موافقم... با این طرح ثروتمنداندان ثروتمند تر و فقیران فقیرتر میشوند...
افراسیاب هاشمی فشارکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
به نظر من باید به همه مردم سهام توکا فولاد رو داد تا حسابی سود کنن ....
وزیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
انشالا سهام کمنگنز تو مجمع سپاه عزیز این سهام را در دست بگیرد انشالا سهام خوبیست با اجازه اقایان اصفهانی
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
اون وقت دیگه بازار سهام همیشه صف فروش میشه ، آخه این طرح که دادی ؟
ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
برادر محترم
مشکل اقتصاد ما حیف و میل منابع و بهره وری پایین نیروی کار و رشد خصیصه منفعت طلبی و زیاده خواهی و به کلام ساده تر سوء مدیریت است .پرداخت یارانه هیچ اثر مخربی در جامعه ندارد .شاید بگویید چرا؟
اول از اینکه یارانه فعلی عملا به لحاظ ارزش با توجه به نرخ تورم 75 درصد از ارزش خودراازدست داده است .
دوم آنکه مگر قبلا مثلا نان بربری را 100تومان نمی خریدیم حالا چند برابر پول می دهیم یا بنزین لیتری چند بود و حالا چند شده و مثالهای فراوان .
موضوع اینست که ما قبلا پول کمتری برای مایحتاج خود می دادیم و مابه التفاوت را دولت سوبسید می داد اما در این چند سال باآزادکردن تدریجی قیمتها دولت سوبسید کمتری می دهد و مردم پول بیشتری .و قرار بود این مابالتفاوت نیز توسط دولت در غالب یارانه به مردم پرداخت گردد .حال سوال اینست که این یارانه جند درصد این هزینه های مضاعف را پوشش می دهد ؟ آیا با یک حساب سرانگشتی نمی توان به نتیجه رسید ؟
شکرستان
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
عزیز من این حرف ها را این دولت و ملت درک نمیکنند و اگر هم بکنند به همین وضع شاید به بدتر ازاین هم راضی هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
فکر می کنم این ایده بیشتر شبیه یک شوخی باشه. موضوع اوراق بهادار سازی چیز دیگری است. بهترین راه این است که دولت با توجهبه اطلاعاتی که دارد یارانه اقشار مرفه را قطع کنه. من خودم از دریافت یارانه انصراف دادم. ولی الان پشیمونم. اوراق بهادار سازی برای یک دارایی فیزیکی واقعی است. البته می توان گفت به جای یارانه اوراق بهادار بدهد.
ناسناس
ESTONIA
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
پیشنهاد عالی است یک پیشنهاد دیگر برای جناب رییس چمهور در امد صنذوق های کمک نقذی به کمیته امداد را (که اکثرا مشاهذه می شود افراد با در امد بالا با ادرس های هماهنگ شده ذر نقاط فقیر نشین خودرا مستمند جا زده وامداد می گیرند ودر امد حاصل را با سود به افراد دیگر واگذار میکنند )تبدیل به تولیدی وکارخانه نموده این مثییله چندین خسن دارد1-مدد جویان در انجا مشغول کار می شوند وتولید خود را با قیمت پایین تر از بازار تهیه می کنند 2افراد نفوذی غربال می شوند 3-کالای تحمیلی به انها که مورد مصرف ندارد به انها واگذار نمیشود
چاپار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
سلام :لطفا براي ايشان سهام فرومولوليبدن بجاي يارانه بدهيد.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
متاسفانه با دیدن کارنامه امانتداری دولت قبلی و اختلاسهای سر به فلک گذاشته مردم با این طرح موافقت نمیکنند زیرا دیگر دولت را امانتدار خوبی نمیدانند و ترجیح میدهند در کوتاهترین زمان ممکن یارانه شان را بگیرند و از ریسک بپرهیزند، وانگهی مگر سود این یارانه ناچیز برای هر شخص چقدر میشود که مردم بخواهند برای سود ناچیز ترش چنین ریسکی بکنند؟
بورس باز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
طرح بسيار پخته و خوبي است
در صورت اجرا :
بجاي 3 ميليون سهام دار رواني شده 75 ميليون رواني خواهيم داشت.
کلینگر
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۱
گل گفتی.
يارانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
عزيزان
يارانه پرداخت شد تا مابه التفاوت نرخ بنزين 100 توماني با 300 توماني باشد
الان بنزين ليتري 1000 تومنه هنوز به فكر قطع كردن اون هستيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
همان سهام عدالت بدهند تا حال چندین برابر قیمتش رسیده و دارند الکی میگویند فعالا داریم از سودش کم میکنیم قیمت سهام را دیگر از این پیشنهاد ندهید لطفا
رایانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
خدا امواتت رو بیامرزه یکی میمرد زدرد بی نوایی یکی میگفت خانوم زردک میخواهی ؟ کدوم یارانه تموم شد رفت فقط اقشار بسیار بسیار اسیب پذیر اونم با کلی قسم و ایه یارانه ها قرار قطع شه نه اینکه ساماندهی شه حالا اگر برای دل خوش کنک دوست دارید یه تیکه کاغذ پاره دست مردم بدید اون یه حرف دیگست خدا خیرت بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
یه دفعه بگید می خواید یارانه ندید دیگه ، تو این بورس بی در و بیکر که رانت وجود داره و قانون درستی وجود نداره سرمایه گذاری فقط برای کسی مناسبه که یا رانت داره یا حال می کنه پولش رو بریزه دور
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
من هم یکی از خوانندگان بورس نیوز هستم چرا طرح ما کسانی که طرح درست وحسابی میدهیم اصلا به حساب نمیاورید؟ولی این شخصی که معلوم نیست کیه و از کجاست و گفته که "قطع" کنید گوش به فرمانش هستید؟!!!!!!!!!!!
کارشناس بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
سلام/این دوستمون رفته کتابای مدیریت مالی هاروارد رو مطالعه کرده و بدون شناخت جامعه نظر داده/ملت ما روزی که یارانه پرداخته میشه ساعت 12 نصف شب میپرن عابر بانک و پول رو خارج میکننن و میزارن جیبشون که مبادا دولت صبح یارانه رو پس بگیره/الانم قراره با این طرح سود بانکی بهشون بدید؟ مطمئن باش مردم میرن پول رو برمیدارن و میزارن بانک به جای این طرح....... ....... .......
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
مدرکت رو بگیر عزیزم، چند وقت که دنبال کار تو روزنامه گشتی این فکر ها و ایده ها از سرت میپره... ایده بهتر دارم نمیدونم چجوری بنویسمش به کجا ارسال کنم... یک دنیا ایده دارم با ساختار کامل اجرایی ولی متاسفانه سازمان های ما همسو نیستند که این ایده ها اجرایی بشه... ایرانی ها انسان های باهوشی هستند این بسیار باعث افتخار بنده است ولی متاسفانه توجه به نیروی جوان نمیشه و من بسیار نا امیدم از دادن طرح و ایده به کسی...
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
قراره یارانه بدن نه با پول مردم بورس بازی کنن
اولا زمینه ساز رانت شدیده،
دوما موجب ایجاد حباب در بازار میشه
سومامردم فقیر که به یارانه نیاز دارند پول نقد میخواهند نه اعتبار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
سلام تا حدودی با نظر نوسینده و طرح ایشون موافقم . ولی این طرح باید طوری اجرا شود که باعث مجری شدن دولت در ایجاد طرح های عمرانی نشود. چون خودمون میدونیم که تو این دولت چه مشکلاتی است. ولی این که یارانه قطع بشه و پول اون از طریق طرحهای عمرانی و غیره سود ساز بشه بسیار کار عالی هست. ولی مشکل اساسی این است که با حذف یارانه ها پولی که از این محل تامین میشه کجا میره خدا داند وبس
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
4500 برابر اجناسو گرون کردید 45 تومن یارانه میدید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
تشکر ميکنم ، مافقط همين پول يارانه رو داريم اونم ميخوايد ازمون بگيريد ؟ کلي پول بي زبون جور کرديم و سهام خريديم ، قيمت بعضي سهامها ربع يا نصف شده ، بازم دست از سر مردم برنميداريد !!!