بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر : ۱۵۱۱۱۳
به گزارش بنکر (Banker)، بر اساس اطلاعات واصله از بانک مرکزی، حساب بانک سامان نزد بانک مرکزی در پایان فروردین 94، در وضعیت سبز قرار داشته است.بانک سامان در سال مالی 1393 و فروردین 1394، هیچ‌گونه برداشتی از منابع بانک مرکزی نداشته است.

اثر منفی برداشت از منابع بانک مرکزی بر جامعه
یکی از عوامل اصلی در رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم، رشد پایه پولی است. انضباط مالی دولت در سال 1393 باعث شد تا مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی نسبت به سال قبل بدون تغییر بماند و تنها عامل رشد پایه پولی در این سال، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است.
بدهی به بانک مرکزی تنها ابزاری برای پوشش نیازهای مقطعی و گذرا است که با مدیریت صحیح نقدینگی، امکان به صفر رساندن آن توسط سایر بانک‌های بدهکار وجود دارد.

پیشتازی توسعه در بدهی به بانک مرکزی
با بررسی آمارهای ارائه شده از 18 بانک و موسسه خصوصی کشور در فروردین سال جاری مشخص می شود که این موسسات مالی بالغ بر 193 هزارو 584 میلیارد ریال تسهیلات از بانک مرکزی، صندوق توسعه بانک ها و موسسات داخلی و خارجی دریافت کرده اند.
ارقام ارائه شده از سوی این بانک ها و موسسات اعتباری نشان می دهد که بانک خصوصی سرمایه و در بین موسسات، موسسه اعتباری توسعه دارای بیشترین میزان بدهی به بانک مرکزی و سیستم بانکی هستند.
موسسه اعتباری توسعه که با مشکلات عدیده ای روبروست و حتی شنیده هایی در خصوص تغییرات گسترده در آن شنیده می شود، در فروردین سال جاری بالغ بر 11 هزار و 678 میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی دارد . البته بدهی های این موسسه نسبت به اسفند سال گذشته نیز رو به افزایش است. این موسسه در سال گذشته بالغ بر 11 هزار و 112 میلیارد ریال بدهی به بانک مرکزی داشته است.
نکته حائز اهمیت سرمایه این بانک ها و موسسات خصوصی است و این آمارها نشان می دهد که برخی بانک های خصوصی چند برابر سرمایه خود بدهی به بانک مرکزی دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر