بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
در بررسی های بورس نیوز مشخص شد:

چالش عدم پرداخت سود نقدی

این روزها اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه از عدم پرداخت سود نقدی سالهای گذشته شرکت ها شکایت دارند، اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.
کد خبر : ۱۵۱۵۹۲
نویسنده :
یارمحمدی

سود تقسیمی عاملی اثرگذار بر سرمایه گذاری های پیش روی شرکت هاست و موجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع مالی خارجی خواهد شد از طرف دیگری بسیاری از سهامداران خواهان تقسیم سود هستند.

مدیران شرکت های بورسی باید با هدف حداکثر کردن ثروت سهامداران بین علایق مختلف آنها و فرصتهای سودآور سرمایه گذاری تعادل برقرار کنند چرا که این موضوع بسیار حساس و دارای اهیمت بالاست.

به گزارش بورس نیوز این روزها اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه از عدم پرداخت سود نقدی سالهای گذشته شرکت ها شکایت دارند، اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

علاوه بر این عدم پرداخت سود نقدی باعث ایجاد بی اعتمادی سهامدار به شرکت شده و اغلب آنها از رفتن به مجمع عمومی شرکت فراری شده اند، چرا که علاوه بر این جریان، بعد از بازگشایی نماد و کسر مبلغ سود تقسیمی از قیمت سهم تنها افت مقدار سرمایه اولیه خود را شاهد هستند.

بر این اساس متأسفانه روز به روز به جمع این شرکت ها افزوده می شود، برخی از این شرکت ها که سود سال قبل خود را که باید طبق قانون هشت ماه بعد از برگزاری مجمع پرداخت می کردند را واریز نکرده و در مجمع عمومی سال مالی بعدی نیز سود برای تقسیم در نظر گرفته اند.

با پیگیری های انجام شده از این شرکت های متخلف، مسئولین اغلب مشکلات نقدینگی را بهانه می کنند و یا پاسخگویی سهامداران نیستند، این سؤال در ذهن سهامدار و فعالان بازار ایجاد شده که شرکتی که مشکل نقدینگی دارد در درجه ی اول چرا در مجمع سود تقسیم می کند و در وحله بعد، اگر واقعاً کمبود نقدینگی دارند چطور ممکن است برای سال مالی جدید دوباره سود برای تقسیم تصویب کنند؟!

بر اساس اظهارات سهامداران حقیقی این شرکت ها شامل سیمان کارون، سیمان سپاهان، پارس پامچال، سرمایه گذاری مسکن تهران، چینی ایران و گاز و شیشه، گسترش سرمایه گذاری، صنایع لاستیکی سهند و فرآورده های نسوز آذر بودند که با پیگیری های انجام شده اظهارات مدیران و مسئولین این شرکت ها به صورت زیر می باشد:

"سکارون"، "سپاها" و "شپمچا" تنها دلیل عدم پرداخت سود نقدی سال مالی 92 را مشکلات نقدینگی شرکت به دلیل رکود در این صنایع اعلام کردند اما برای پرداخت این سود برنامه ای را مشخص نکردند.

شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران نیز که برای سال مالی منتهی به شهریور 93 مبلغ 410 ریال سود تقسیمی در مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 93.09.29 برگزار شده بود، تصویب کرده که مسئولین این شرکت نیز دلیل عدم پرداخت سود نقدی را مشکل نقدینگی دانسته و ادعا داشتند تا اوایل مرداد ماه سال جاری به پرداخت این سود به سهامداران اقدام می کنند.

یک مقام مسئول در شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان نیز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سود نقدی سال مالی 92 شرکت به اغلب سهامداران حقیقی شرکت پرداخت شده و تنها سهامدارانی که مدارک خود را برای پرداخت این مبلغ به شرکت ارائه نکرده اند موفق به پرداخت سود نقدی خود و این سهامداران می توانند برای دریافت سود خود مدارک لازمه را به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان ارائه دهند.

سهام شرکت هایی با نمادهای "کچینی"، "کطبس"، "کگاز"، "کاذر" و "پسهند" نیز با توجه به پیگیری های انجام شده در این خصوص پاسخگو نبودند.

بر این اساس این گزارش، در جهت حفظ حقوق سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی، از سازمان و شرکت بورس به عنوان متولی و نهاد ناظر بر بازار بورس انتظار می رود چاره ای بیاندیشند.

برخی از سهامداران برای بهبود این وضعیت برای سازمان پیشنهادی دارند مبنی بر اینکه تمامی شرکت ها طبق زمان بندی که برای پرداخت سود اعلام می کنند سود نقدی را به یک حساب واسط به طور مثال در شرکت سپرده گذاری واریز و این نهاد به عنوان واسطه سود را به سهامداران حقیقی پرداخت کنند تا به این شکل یک نهاد به صورت مستقیم بر این موضوع نظارت داشته باشد و به تخلفات رسیدگی کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
سرمایه گذاری در بورس واقعا ریسک بالا و بی قانونی دارد.سازمان اصلا رسیدگی نمیکنه.سکارون 4 ماهه از زمان قانونی پرداخت سود گذشته هیچکس پاسخگو نیست.
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
بی قانونی همه جا داره بی داد میکنه اما بی قانونی در بازار سرمایه خیلی گسترده و وحشتناکه . چطور شرکت ها میگن نقدینگی ندارن در حالی که از خود پول سهامدار سود مجمع رو تقسیم میکنن. چطور جوابگوی سهامدار خرد که پس اندازش رو وارد این شرکت ها میکنه نیستن. جز اینکه قانونی و نطارتی و تنبیهی برای این رفتار ها وجود ندارد.
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
ممنون بابت پیگیری .ثتران قرار بوده اسفند 93 به بنده سود پرداخت کند اما هر دفعه تماس گرفتم گفتن یه هفته دیگه .یه سوال داشتم بهره این پول ها که چند ماه تو حساب شرکته به جیب کی میره؟
آرین حسابرس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
مجمع رفتن اشتباست
سود نقدی از قیمت سهم کم میشه و 8ماه بعد پرداخت میشه
مهدی
GERMANY
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
خداااااااااااااااااااااااااااااا... چرا بازار اینطوری شد؟؟؟ مگه ما توافق نکردیم؟؟؟ مگه بجای توافق جنگ شده ک بازار اینجوری شده؟؟؟؟؟؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
چرا اینجوری شد ؟ جواب ساده ایی داره . مردم اشتباه کردن که به این بازار اعتماد کردن. اگر مسئولان می دونستند سرمایه اصلی اعتماد و اطمینان مردمه هیچ وقت این رفتار نادرست رو انجام نمی دادن . واقعا این رفتار بازار جواب اعتماد و امید مردم نبود. نبود و نبود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
حقوقي هاي دلواپس در حال انتقام گيري از بازار
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
توافق در وین به خاک و خون کشیدن سرمایه مردم در حافظ.
روحانی مچگریم
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
خدایااااا دارم شاخ در میارم ،،،،این باید وضعیت بازار بعد از توافق باشه ،،،مگه میشه؟!؟!؟!مگه داریم؟!؟!؟!نکنه سیستم من ایراد داره ،،،یا شایدم توافق به هم خورده و گزینه نظامی روی کار اومده؟!؟!؟!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
پسهند ، دوسال است سود پرداخت نکرده ، و در هیچ یک از اطلاعیه هایش روش پرداخت را اعلام نمی کند ، هیچ یک از فکس ها و تلقن هایش پاسخگو نیست.
سیاست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
دو سال امید مردم رو بعد از توافق از بین بردن!! آقای فطانت برو استعفاه بده !!!!!!!!!!!!
رضا
ROMANIA
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
سلام تمام بازار بورس تقلبی است امروز تقریبا تمامی سهام صف فروش هستند وشاخص کا تا اینجا فقط 124 واحد سقوط کرده .بهتر نیست این بساط کلاه برداری جمع بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
حالا که با توافق گند زدند به امید مردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
با سلام به گفته مسئولان بکاب شرکت جوشکاب یزد نیز با مشکل نقدینگی روبرو می باشد و تا کنون نتوانسته سود سهام را بعد از شش ماه از بر گزاری مجمع عمومی پرداخت نماید لطفاً بر رسی فرمایید
با با علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
در این میان نامی از کنتور سازی ایران نبر دید که از سال 90 تا کنون سودی پرداخت نکرده وخانم مسول سهام در قزوین در صورت بر داشتن تلفن به نیابت از مسولین شرکت فقط جواب میدهد اینماه پرداختی نداشته ایم و دیگر هیچ!
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
امروز چرا اینجوری شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بیشتر فروشنده های حقیقی هستن... حالا اگه حقوقی با کد حقیقی هستش رو نمیدونم ولی آخه چرا باید با خبر مثبت شاخص منفی بشه؟؟؟؟؟؟

من غلط کنم دیگه به بورس پا بزارم. چقدر احمق بودم من ک برای آیندم خوب برنامه ریزی نکردم... توی اروپا فضولات اروپایی هارو بشوری بهتر از این هستش ک توی ایران باشی و به ملتت به این شکل بخای خدمت کنی و متضرر بشی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
حق و حقوق مردم رو هر روز و به هر نحوی دارن پایمال میکنند . مشخصه که جوابگو نخواهند بود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
* سود سهام ثباغ هنوز واريز نشده لطفا پيگيري كنيد دورغ كامل شركت در مورد مجمع و زمان واريز و پرداخت سود نقدي كاملا مشهوده !

به هيچ عنوان در هييچ مجمعي شركت نكنيد كه بعد از يه سال تازه پول خودتون رو بامنت سنت بهتون شايد تازه بدن !

اشتباه محضه اگه ديگه برم مجمع هر سهمي تجربه چند ساله نشون داده اصلا شركتا خودشون رو ملزم به دادن پول سهام داران نميدونن ! نكنه واقعا فكر كردن اون پول سوده ؟ در حالي كه اصلا سودي در كار نيست ! يك سال تغريبا خواب پول داري بدون هيچ سودي و لطفا اشتباه من رو نكنيد و پشت دست خود را داغ كنيد و با هيچ سهمي به مجمع نرويد .

باتشكر ! اگرم فكر ميكنيد خيلي زرنگيد و من اشتباه مي كنم اشكالي ندارد نقره داغ كه شدي متوجه ميشود به هيچ عنوان هيچ نظارتي وجود ندارد همش حرف و ....

خدافظ .
محمد
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
برای ثباغ از بانک صادرات زنگ بزن به شرکت اسمتو بگو تا شیر فلکه رو بازکنن, بتونی همون لحظه برداشت کنی؛ من که تا رییس بانکو قانع کنم با اداره سهام شرکت صحبت کنه پیر شدم. این هم یک کلک جدید هست. شماره تلفن ثباغ 0413329400 خدایا توبه, واقعا تو عصر تکنولوژی این دیگه نوبره
بی چاره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
اکنتور از جمله همین شرکتهای بی خاصیت
کو گوش شنوا
این بورس صاحب نداره
ممد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
پیشنهاد ایجاد یک صندوق واسط توسط بورس خیلی خوبه , در ضمن بجای کد بورسی در معاملات از کدملی استفاده بشه و حسابی که معرفی میشه در کارگزاری ها برای خرید سهام , اطلاعات در صندوق ثبت بشه, یکبار برای همیشه
- کچینی هنوز سود سال 92 را پرداخت نکرده, به شرکت زنگ میزنیم میگن ورشکست شدیم, نمیدونم این تقسیم سودشون در مجمع چه معنی میده؟!! تکلیفو روشن کنید ای مسئول به داد ایران برسید
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
سیمان سپاهان ما را بدبخت کرد . سرمایه ام که از دست رفت چون قیمت سهام افت کرد.قرار بود سود مجمع در اول اردبیهشت واریز شود ولی هر بار تماس گرفتیم گفتن معلوم نیست . از مسولان امر تقاضا میشود برای حفظ سرمایه گذاران بیچاره قدمی بردارند .به خدا دیگه طاقت این بازی های بورس را نداریم هر روز یک نقش و یک رنگ چرا باید نظام بورس مملکت ما این طور باشد .مگر انتقام جويی است که در نظام سرمایه ایران است .این حقوقی ها هم متاسفانه فقط خدا به دادشون برسه که بازی در میآورند.و برای خودم متاسفم که سرمايه ام را دستی دستی تقديم.... کردم. افسوس.افسوس
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
سلام سايپا سود سال 90 را هنوز به اينجانب پرداخت نكرده است اگر به موقع سود سهامم را داده بودند تو بانك گذاشته بودم بعد اين چهار سال دوبرابر شده بود. هر روز هم كه زنگ ميزنم امروز فردا ميكنند و الان هيچ.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
سیمان سپاهان قیمت سهمش که رفتیم مجمع 350 تومان بوده حالا هم قیمت سهم 115 تومان سود تقسیمی رو بعد از یک سال هنوز نداده 250 تومان از قمیت سهم کاسته شده و سود رو هم که پرداخت نمیکنه اخر چه گناهی کردیم که سهم سپاهان رو خریدیم
فرزان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
سهم پتروشیمی یا نفتی باشه این اتفاق نمی افته برای شرکت های کوچیک و ضعیف تر این اتفاق می افته سهم شرکت مطمئن خریداری کنید تا این بلا سرتون نیاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
وقتی کسی سابقه دهداری ندارد رییس جمهور شود انتظار اجرا شدن قانون درجامعه کوبیدن آب درهاون است