بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
وقت آن فرا رسیده که با توجه به حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای به جای اظهار نگرانی و دلواپسی به دنبال مدل های همکاری اقتصادی در شرایط پساتحریم باشیم. چرا که بررسی های تاریخی نیز نشان می دهد که در اعصار گذشته کشورهای قدرتمندی بوده اند که امروز دیگر نام آنها در میان کشورهای ثروتمند وجود ندارد و بر عکس کشوری همانند آمریکا به آنچنان قدرت و جایگاهی رسیده که به تنهایی یک چهارم از تولید نا خالص داخلی جهان را عرضه می کند.
کد خبر : ۱۵۲۰۹۸
نویسنده :
کیوان فر

سهم دلواپسان از ریاضت اقتصادی چقدر است؟ این سوالی است که این روزها در مقابل رفتار برخی دلواپسان که با روند مذاکرات و توافق هسته ای به دست آمده مخالفت های بسیاری کرده و از ضرورت تحمل مشکلات اقتصادی توسط مردم دم می زنند، مطرح می شود.

به گزارش بورس نیوز، این گروه در حالی پس از حصول توافق هسته ای بیکار ننشسته اند، بلکه به موضوعات اقتصادی کوچ کرده اند که نگاهی به اندازه و سهم تولید ناخالص اسمی یعنی نوعی از GDP که با تورم تطبیق داده نشده، به وضوح می تواند بیان گر واقعیت موجود بوده و پاسخ مناسبی به دلواپسان باشد تا شاید هواداران عدم توافق به این امر بایندیشند که سهم خودشان از این ریاضت ملی چیست؟ حال آنکه در حالی این گروه بر طبل بی اهمیت بودن لغو تحریم ها می کوبند که بنا بر اتفاقات سال های اخیر بعید نیست خودشان از فردای لغو عملی تحریم ها و اجرایی شدن توافق برجام در صف نخست سهم خواهی از منابع مالی آزاد شده بایستند تا این دارایی های بلوکه شده را همچون گوشت قربانی میان خود تقسیم کنند.

اما تصویر ذیل پاسخ دندان شکنی است به این دلواپسان که طی دوره مذاکرات و حتی در لحظات پیشین اعلام توافق نهایی تنها شعار بی تأثیری تحریم ها را سر می دادند.

برقراری دوباره ارتباط ایران با بیش از 52 درصد اقتصاد جهان

همانطور که در این تصویر مشاهده می شود سهم ایران از تولید ناخالص اسمی در اقتصاد جهانی تنها به 0.54 درصد محدود شده است.

اما نکته اینجاست که کشوری همچون آمریکا به تنهایی بیش از 23 درصد از کل تولید ناخالص داخلی اسمی اقتصاد جهانی را در اختیار داشته و پس از آن چین حدود 14 درصد از کل مساحت این دایره را در بر گرفته است.

به عبارتی با اندکی تأمل می توان دید که ایران در حالی با گروه 1+5 به توافق رسیده که کشورهای عضو آن یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به اضافه کشور آلمان در مجموع بیش از 52 درصد از کل GDP اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند. بر همین اساس در حالی دلواپسان بر عدم توافق در مذاکرات و بی تأثیری تحریم ها همزمان با لزوم تحمل شرایط ریاضت اقتصادی توسط مردم پا فشاری می کردند که ایران در حال گفتگو با کشورهایی بود که بیش از نیمی از اقتصاد دنیا را به تنهایی می چرخانند و این شش قدرت بزرگ با متحدان خود رقم بیشتری را نیز در بر می گیرند.

گرچه نمی توان ظرفیت ها و پتانسیل های بالای اقتصادی ایران را در عرصه اقتصاد جهانی از نظر دور داشت و این توافق زمینه ها و فرصت های لازم جهت ورود سرمایه گذاران را به چنین بازاری فراهم می سازد، اما قطع به یقین این کشور ما است که به اقتصاد شش کشور قدرتمند و برتر جهان وابسته بوده و از برقراری ارتباط با آنها منتفع می شود؛ بطوریکه به وضوح مشخص است که اقتصادی با حجم و اندازه 0.54 درصدی در GDP کل جهان نمی توانند چندان اثری بر کشورهایی با اقتصاد در این وسعت اعمال کند. آنچنان که نمی توان گفت تحریم ها مانعی بوده تا آنها از مزایای حضور در چنین اقتصادی بی بهره باشند.

هم اکنون نیز وقت آن فرا رسیده که با توجه به حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای به جای اظهار نگرانی و دلواپسی به دنبال مدل های همکاری اقتصادی در شرایط پساتحریم باشیم. چرا که بررسی های تاریخی نیز نشان می دهد که در اعصار گذشته کشورهای قدرتمندی بوده اند که امروز دیگر نام آنها در میان کشورهای ثروتمند وجود ندارد و بر عکس کشوری همانند آمریکا به آنچنان قدرت و جایگاهی رسیده که به تنهایی یک چهارم از تولید نا خالص داخلی جهان را عرضه می کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نيما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
مقاله ارزشمندي بود .به جاي اينكه دلواپسان انرژي خود را صرف دشمن تراشي كنند صرف تعامل با دنيا كنند.البته اينها با هدف اينكار رو مي كنند چرا كه با دشمن تراشي هست براي خود هويت سازي مي كنند ودر حالت نرمال و صلح ، اينها هيچ چيز براي ارائه ندارند چرا كه در مباني متحجرانه اسيرند و حاضر به پذيرش تكاملات اجتماعي و يا مدرنيزه نيستند.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
وضعیت خرابه
ربطی هم به دلواپسان نداره.
پول و باید برداشت و در رفت
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
اعتمادرا باید به بازار برگراند
والبته دستهای خائن به این بازار را هم قطع کرد
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
اگر دلواپسان نبودند اینقدر امتیاز هم گرفته نمی شد.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
دلواپسان فقط حرف میزنن تهمت میزنن و سیاه نمایی میکنن با این کارا امتیاز گرفتیم ؟دلواپسا اگه بلد بودن امتیازارو توچند ساله گذشته میگرفتن
ناشناس
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
مجلس فرانسه گفته قرارداد های تجاری ما به 1/8 با ایران نسبت به 2004 میلادی رسیده یعنی اینکه دلواپسان عزیز کلی این روابط را تخریب کردند حالا ما دوباره باید تلاش کنیم تا بلکه 2024 به حجم معاملات 20 سال قبلش برگردیم
mehrdad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
فکر کنم نفتیا این سری باز بشه نمادشون دیگه زیر صد تومن بشه
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
نوشان گیران اماده زیان باشند. از فروش سهام بانکی . پتروشیمی .معدنی. فولادی. فملی. وکل سهام بنیادی اجتناب کنید؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
درود بر امریکا
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
واقعا جای تعجب داره اگه همین شرایط بورس که در دوسال گذشته داشته درزمان احمدی نژاد بود با زهم همین عکس العمل رو داشتین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
با توافق هسته ایی چند اتفاق افتاد
1- نان و ارزاق مردم بعد از 12 سال انتظار ارزان شد
2- دلار به شدت پایین امد
3- بورس به شدت رشد کرد البته به جز ده دقیق اول روزاول توافق
4- ماشین خارجی برای ثروتمندان ارزان شد
همه چیز ارومه
تو بخواب ما بیداریم
ناشناس
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
ساله دیگه بهت میکم چی شده تا نوک دماغتو بیشتر نمیبینی آخه . همینکه تورم سه رقمی دو رقمی شده خودش شاهکاره
mehrdad
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
بابا چه تورمی نمی دونم از کجا آمار میگیرن تورم15 زیر از دهنشون یه عددی در میاد میگن تورم بالای 30 هستش
ناشناس
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
1-ارزونی یعنی تورم منفی که هیچ وقت رخ نمیده اونم رد کشوری که نرخ بهره بانکی و رشد دستمزدها 15-20 درصده

2- اونایی که مدام میگن تورم 15 درصد نیست و چه میدونم 30 درصده خرداد 92 که تورم 45 درصد اعلام شد هم همه میگفتیم 100 درصده نهایتش اینه که بگیم به همون روشی که یه زمانی تورم 45 بود الان شده 15 درصد یعنی شیب رشد قیمتها کمتر شده که همین هم خودش خوبه مگر اون موقع که درآمد نفتی 110 میلیاردی داشتیم و تحریم هم در کار نبود تورم منفی بود و چیزها ارزون میشد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
من کاری به اونا ندارم

اما هی گفتید توافق توافق ... اینم توافق . چی شد حالا ؟
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
اقتصاد دلواپسان یک شبه ره صد ساله رفتن است و برمبنای بی قانونی و بی نظمی و بیشتر رابطه و رانت است ولی یک اقتصاد پایدار و توسعه یافته بر مبنای قانون و نظم حاکم بر روابط داخلی و خارجی است.
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
تا زمانیکه سوء مدیریت ،اختلاس ،رشوه خواری ، رانت خواری و دروغ ،دروغ و دروغ در این اقتصاد ریشه کن نشود ارتباط با اقتصاد های بزرگ هیچ کمکی به ما نخواهد کرد کما اینکه ضربه ای که اقتصاد و جامعه از موارد بالا دیده به مراتب بالاتر از تحریمها بوده است
آشنای زخم خورده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
این ها واقعیت هایی است که وجود دارد ولی دلواپسان چشم خود را به روی آن بسته اند. آنها می گویند این ها 6 کشورند و دنیا کشورهای زیادی دارد و فقط به تعداد و کمیت می شناسند در حالی که بیش از نیمی از اقتصاد جهان دست همین 6 کشور است.... در واقع تعداد کشورها مهم نیست بلکه قدرت اقتصادی کشورها حرف اول را می زند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
عقل ایجاب می کند که با امریکا روابط سیاسی واقتصادی برقرار کنیم ودست از رفتارهای احساسی ونابخردانه که ریشه نه در واقعیت بلکه در بغض وغرض وریا دارد برداریم وقتی عراق میتواند کشور دوست وبرادر باشد امریکا هم میتواند عزیز دل وداداش باشد مردم خودتان قضاوت کنید عراق وامریکا درجنگ سهم کدامشان بیشتر بود ؟؟؟؟؟
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
ملاحظاتی برمحور تحریمهای اقتصادی برجام وانطباق آن باخطوط قرمز نظام

با توجه به لزوم بررسی انطباق سند برجام با خطوط قرمز تعریف شده نظام در شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، ملاحظاتی در رابطه با محور تحریم‌های اقتصادی برجام ارائه می‌شود.
مطابق خطوط قرمز نظام، رفع تحریم‌ها در سند برجام باید مبتنی بر چهار ویژگی زیر انجام شود:
1.تمامی تحریمهای اقتصادی با تاکید بر تحریم‌های بنکی و مالی باید در روز امضای توافق برداشته شود.
2.تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود و نه به طور ناقص.
3. تحریمها باید لغو شود و نه تعلیق.
4. لغو تحریمها باید منوط به اجرای تعهدات ایران و راستی آزمایی آن از سوی آژانس نباشد.
به عبارت دیگر از آنجا که ایران (همانند طرف مقابل) حق وتو نداشته و امکان بازگشت پذیری سریع بعد از اجرای تعهدات ندارد(بر خلاف سرعت بازگشت پذیری تحریمها)، باید همزمان با تعهد حقوقی ایران به توافق نهایی، تحریمها به طور یکجا برداشته شود.
بعد از بیانیه لوزان یکی از انتقادات به تیم هسته ای عبور از این خطوط قرمز بود. متن فکت شیت آمریکا و بیانیه لوزان حاکی از تعلیق تدریجی تحریمهای آمریکا و اروپا و آنهم بعد از اجرای تعهدات ایران و راستی آزمایی آژانس بود. در آن زمان تیم ایران با اتکا به تفسیر خود از بیانیه لوزان بر گزینه لغو تحریمها تاکید میکرد و منتقدین را به سوء برداشت از متن متهم می‌کرد. اما متاسفانه بررسی محور تحریم‌ها در سند برجام نشان می‌دهد تمامی ایرادات وارد بر بیانیه لوزان و فکت شیت آمریکا در این سند اصلاح نشده و به عبارت دقیقتر متن توافق نهایی در راستای فکت شیت آمریکاییها تدوین شده است:
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
واقعا برای این طرز تفکر متاسفم ،یعنی واقعا شما تا نوک دماغتون رو میبینید؟ یادتون رفته احمدی نژاد که اومد ما تا حدودای سال88-89 مشکلی نداشتیم،واسه چی بود ؟؟؟ بخاطر اینکه هنوز تاثیر سو مدیریتش بر اقتصادی که خاتمی رونق داده بود معلوم نشده بود ،و اقتصاد مثل چوبی که از درون توسط موریانه خورده شده بود،هنوزز خودنمایی میکرد ولی بعدش چه شد امسال سال پنجمیه که باید واسه اقتصاد و بازار عزا گرفت،حالا آقای ناشناس شما توقع داری امروز توافق بشه فردا مملکت گلستان،پس خرابیهایی که احمدی نژاد واطرافیانش و دولت پاک دستش و طرفداران بینی و بین اللهیش به بار آوردن با نوش دارو حل میشه؟ 700 میلیارد دلار پول نفت که معلوم نیست کجا هاپولی شد دوباره کی به اقتصاد میاد تا زیرساختهای یک اقتصاد ویران و یک ملت چشم انتظار و مملکتی مضطرب رو تعمیر کنه؟ یادمون نره ویران کردن یک ساختمان 4 طبقه یکماه زمان لازم داره اما ساختن یک ساختمان 4 طبقه چند ماه؟؟؟ حکایت امروز اقتصاد و بازار حکایت ساختن سازه ایست که حتی باید خاک زیر پی را هم عوض کرد هرکس تجربه و سواد دارد بسم الله،ومعتقدم دستاورد تیم مذاکره و آشتی با دنیا بزرگترین دستاورد 500 سال اخیر بدون جنگ بوده.در پایان از نگارنده مقاله تشکر و تیز بینیشون رو تحسین میکنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
وقتی دشمن فرضی یا اقعی وجود نداشته باشد، دیگر نمی توان مشکلات اقتصادی و سیاسی را گردن کسی انداخت.
این دقیقا همان زمانی است که باید کار کرد و کار اثربخش انجام داد و سریع ضعف مدیریتی و بی سوادی و بی کفایتی مشخص می شود.

پس ایشاله به زودی شاهد یک شخم اساسی خواهیم بود.

سپاس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
یعنی 52 درصد دنیا منزوی شده بودند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
دلواپسان، محاسبات ریاضی و تجزیه و تحلیل و اینجور چیزا سرشون نمیشه. سوادشون کمتر از چیزیه که بفهمن بخاطر منافع ناچیز خودشون چه ضربه ای به کل مردم و پیشرفت کشور میزنن. اگه کمی محاسبه بلد بودند، میدونستن که اگه رابطه ایران با دنیا خوب بشه، منافع خودشن هم چند برابر میشه. اما امان از بیسوادی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
سلام حواستان نیست 40 سال پیش صد در صد اقتصاد دنیا دست امریکا بد و الان رسیده به اینجا و 40 سال پیش ما اصلا وجود نداشتیم وحالا وجود داریم ویک عدد هستیم در حال توسعه
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
اگه به خیلی ازایناهایی که اومدن منتقد شرایط موجود شدن بگی تولید ناخالص ملی چیه نمیتونن حتی تعریفش کنن فقط میگن باید نون ماشین خونه ارزون بشه دوست عزیز اقتصادی سالمه که قیمتهاتثبیت بشه اگه ارزون بشه که فاتحه تولید داخلی رو باید بخونی عواقب این ارزونی بیکاری تورم و نابودی اقتصاده
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
ادریکسال اخیر 60تا70% سرمایه ام ازبین رفت امروز فروختم بدون استرس ونگرانی شب می خوابم راحت شدم
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
اگر در زمان دکتر احمدی نژاد یا دکتر جلیلی بورس 2سال افت داشت و وضع بازار به همین وضعیت بود فتنه گران فتنه دیگری درست می کردندو کشور را به آشوب می کشیدند.