بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
کد خبر : ۱۵۲۱۰۴
شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران بعد از انتشار خبر توافق هسته‌اي تا‌كنون بيش از 3هزار واحد افت كرده است تا به دولتمردان نشان دهد توافق هسته‌اي نمي‌تواند وضعيت اقتصاد ايران را بهبود بخشد، در اين بين در جريان معاملات روز گذشته نيز اين نماگر با افت بيش از 500واحدي به كانال 65هزار واحد سقوط كرد.
نویسنده:هادي غلامحسيني
شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران بعد از انتشار خبر توافق هسته‌اي تا‌كنون بيش از 3هزار واحد افت كرده است تا به دولتمردان نشان دهد توافق هسته‌اي نمي‌تواند وضعيت اقتصاد ايران را بهبود بخشد، در اين بين در جريان معاملات روز گذشته نيز اين نماگر با افت بيش از 500واحدي به كانال 65هزار واحد سقوط كرد.
به گزارش «جوان»، پيش از توافق هسته‌اي اينطور القا شده بود كه توافق به تنهايي همه مشكلات كشور را حل مي‌كند و رئيس‌جمهور در اين رابطه بسيار سخنراني كرد اما واكنش بورس اوراق بهادار تهران به خبر توافق هسته‌اي اين بود كه توافق هسته‌اي نمي‌تواند در اقتصاد كار خاصي را پيش ببرد.
توليد و بخش خدمات را بخش حقيقي اقتصاد و بازار اوليه و بورس اوراق بهادار را بازار ثانويه مي‌نامند و اين دو بايكديگر ارتباط مستقيم دارند، اين بدان معني است كه اگر توليد رونق داشته باشد بورس يعني مكاني كه سهام شركت‌ها در آن دادو ستد مي‌شود نيز با رونق همراه مي‌شود اما افت بازار سهام پس از توافق هسته‌اي نشان داد بورس بيشتر از اين كه بخواهد از توافق هسته‌اي فرمان بگيرد از شرايط حقيقي اقتصاد يعني ركود حاكم بر بخش‌هاي مختلف فرمان مي‌پذيرد.
اگر چه اخبار مثبت و اميدوار‌كننده علي القاعده بايد بر بازار سهام اثر مثبت بگذارد اما به نظر مي‌رسد سهامداران بورسي آنقدر صاحب تحليل باشند كه متوجه شوند ركود در اقتصاد عميق‌تر از آن است كه يك توافقي كه هنوز عايدي‌اش براي كشور و اقتصاد مشخص نيست، بتواند آن را به رونق برساند، از اين رو بازار به اعتقاد بسياري از تحليلگران خيلي عاقلانه به توافق هسته‌اي واكنش نشان داد.
در جريان معاملات روز گذشته هم شاخص بورس به مدد روند نزولي شكل گرفته با كاهش 536 واحدي مواجه شد تا انتظارات از رسيدن به يك كانال پايين‌تر يعني محدوده 65 هزار واحدي بيش از پيش رنگ واقعيت به خود بگيرد.
با اتمام ساعات معاملات ديروز شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 501 واحد كاهش به رقم 47هزار و 644 واحد رسيد.
همين وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم، به طوري كه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 419 واحد كاهش عدد 138هزار و 914 واحد را تجربه كرد. شاخص قيمت (وزني – ارزشي) بورس نيز در روز جاري با 214 واحد كاهش به رقم 26هزار 526 واحد رسيد. همچنين در اين روز «وپخش» با هفت واحد افزايش شاخص، بيشترين تأثير مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل «وتجارت» با 132 واحد كاهش، بيشترين تأثير منفي را روي شاخص داشت.
شاخص فرابورس نيز با پنج واحد كاهش به رقم 782 واحد رسيد.
گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1098 ميليارد ريال و ارزش كل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1163 ميليارد ريال رسيد.
هر روز كه مي‌گذرد سهامداران بازار سرمايه بيشتر با اثرات توافق هسته‌اي و تبعات اين رويداد مهم و بزرگ آشنا مي‌شوند. در همين راستا هم شاخص بورس به مدد روند نزولي شكل گرفته با كاهش 536 واحدي مواجه شد تا انتظارات از رسيدن به يك كانال پايين‌تر يعني محدوده 65 هزار واحدي بيش از پيش رنگ واقعيت به خود بگيرد.
گرچه برخي تحليلگران سناريوي افت عمدي قيمت سهام و سركوب قيمت‌ها از سوي نهادهاي عمومي و وابسته به دولت را دليل تداوم افت اين روزهاي بازار سهام عنوان مي‌كنند اما واقعيت نشان مي‌دهد اغلب معامله‌گران حقيقي و حقوقي بازار به لحاظ واقع‌گرا شدن ساختارهاي بنيادي بازار سهام معتقدند تا زمان اجرايي شدن توافق وين رويه كنوني بازار همچنان ادامه دارد.
رفتار بازار سهام اين روزها به طور كامل متأثر از رفتار هيجاني معامله‌گران اين بازار بوده و به شدت با نوسان قيمت‌ها در مدار محدودي قرار گرفته است. هنوز مشخص نيست كه جريان حركتي بازار سهام چه زماني از روند منطقي قابل اتكايي برخوردار خواهد شد.
بازار در حال حاضر با رِنج شدن قيمت‌ها در روندي متعادل اما رو به منفي نوسان مي‌كند كه به اعتقاد اغلب كارشناسان اين شرايط تا پايان شهريور ماه امسال ادامه دارد. به نظر مي‌رسد همزمان با پايان سال مالي شركت‌هاي كارگزاري و سرمايه‌گذاري و لزوم شناسايي سود در حساب‌ها مي‌توان دورنماي روشن‌تري در ميان مدت بورس ترسيم كرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
مشوقین مردم به بورس باید محاکمه شوند و خجالت بکشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
باتوجه به عملکرد دولت وگروه اقتصادی آقای روحانی ، می توان نتیجه گرفت وزیر اقتصاد هیچ اعتقادی به بورس ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
دولت اصلا بی تفاوت نیست بلکه از قصد با شیب ملایم در حال نابودی بورس است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
بله فرمان بورس دست ركود است، نه جريان هسته‌اي .ولی وقتی جریان هسته ای بعنوان یکی از بزرگترین معضلات بخش اقتصاد کشور حل شد نباید دنده عقب بزنیم.مشکل اینه!!!اینه که مشکوکه!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
اين چه وضع بررسي كردن نظراته ؟؟/