بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
با پایان سه ماهه نخست امسال

کارنامه ثلث اول بورس منتشر شد

شاخص کل طی معاملات سه ماهه ابتدایی امسال یعنی از پنج فروردین ماه تا 31 خرداد ماه از 62 هزار و 885 واحد به 63 هزار و 810 واحد رسید و در نهایت بازدهی مثبت حدود دو درصدی را بدست آورد.
کد خبر : ۱۵۲۱۱۲
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه سه ماهه ابتدایی امسال را با افت و خیزهای فراوان همراه با امید برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات ایران و 1+5 پشت سر گذاشت تا به گفته برخی از کارشناسان با بهبود وضعیت سیاسی و محدودیت های ارتباطات بین المللی کشور وضعیت اقتصادی و در پی آن بازار سرمایه در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در بهار امسال شاهد رخداد برخی اتفاقات در حوزه های مختلف بودند که از مهمترین آنها می توان به ارائه بیانیه مشترک لوزان در روزهای ابتدایی سال اشاره کرد. پدیده ای که به دنبال آن بازار سرمایه روند صعودی چند روزه و بی دوام را تجربه کرد. چرا که با عرضه قابل توجه سهام توسط سهامداران حقوقی برای استفاده بهینه از شرایط مناسب پیش آمده به جهت نقد کردن سرمایه خود و نیز عرضه اولیه چند شرکت بزرگ در بورس همچون پتروشیمی مبین، این روند صعودی شکل گرفته متزلزل شد تا آنجا که شرایط و روند معاملات سهام شرکت ها از ماه های قبل از ارائه بیانیه لوزان نیز بدتر گردید.

در این شرایط اما دولت اقدام به کاهش دو درصدی نرخ بهره بانکی و چهار درصدی عقود بانکی نمود که اگرچه این امر می توانست یکی از دلایل موثر در شروع حرکت صعودی بورس پس از افت های متداوم باشد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان از یک سو کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی دردی از بازار سرمایه جهت جذب نقدینگی به بورس دوا نمی کرد و از سوی دیگر این کاهش می توانست تبعات منفی را در وضعیت گروه بانکی در پی داشته باشد. از این رو، اقدام بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ بهره بانکی تأثیر چشمگیری بر بورس نگذاشت و روند منفی همچنان تداوم یافت.

علاوه بر این، طی ماه های ابتدایی سال با افزایش هزینه های انرژی و تولید اغلب گروه ها همچون خودرو، سیمان، قند و شکر و نیز لبنیات در تکاپو برای دریافت مجوز افزایش قیمت فروش محصولات از سازمان های ذیربط بودند که این نهاد ها نیز تحت تأثیر سیاست ضد تورمی دولت و برنامه های آن برای کنترل تورم از اعطای مجوز به گروه های مذکور خودداری کردند. هر چند در این بین گروه لبنیات موفق شد تا نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهد که ظاهراً این افزایش قیمت نیز بدون مجوز از نهادهای مربوط اعمال شده است.

در این شرایط خزان بورس در فصل بهار به پایان رسید و با آغاز تیر ماه رفته رفته به زمان دور آخر مذاکرات ایران با گروه 1+5 نزدیک شدیم و اخبار مختلفی از حواشی این مذاکرات منتشر می شد که اغلب آنها مثبت و امیدوار کننده بودند. از این رو بازار سرمایه نیز به استقبال مذاکرات رفت و طی روزهای برگزاری مذاکرات قیمت اغلب سهام شرکت ها رشد 10 تا 25 درصدی را تجربه کردند و در این بین سه گروه بانک، خودرو و حمل و نقل جزو گروه های مطرح بورس بودند که بیش از سایر گروه ها نگاه سهامداران به معاملات آنها دوخته شده بود و با افزایش تقاضا برای خرید سهام همراه شدند.

اما زمان موعود که فعالان بازار سرمایه بیش از یک سال و نیم به انتظار آن بودند و در این مدت نا ملایمتی های بورس را با امید به رسیدن به توافق جامع تحمل کرده بودند، فرارسید. اما روند معاملات مورد انتظار فعالان و سهامداران پس از توافق شکل نگرفت و در کمال نا باوری و تعجب روز بعد از اعلام خبر دستیابی به مذاکرات سهامداران شاهد تشکیل روند منفی در بورس و بعضاً تشکیل صف فروش در اغلب نمادها بویژه خودرو بودند که در بیان دلایل آن اظهار نظرات متفاوتی وجود دارد.

حال با توجه به تمام مطالب عنوان شد و اتفاق های ریز و درشتی که در مدت سه ماهه اول امسال در بورس رخ داده صرف نظر از نوسانات معاملات تیر ماه امسال در این گزارش به بررسی میزان بازدهی بورس طی سه ماهه نخست پرداخته شده تا دریابیم ماحصل معاملات سهامداران صبور بورس که در این مدت در بازار سرمایه ماندند، چه بوده است؟

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل طی معاملات سه ماهه ابتدایی امسال یعنی از پنج فروردین ماه تا 31 خرداد ماه از 62 هزار و 885 واحد به 63 هزار و 810 واحد رسید و در نهایت بازدهی مثبت حدود دو درصدی را بدست آورد. در این مدت بیشترین مقداری که در روند شاخص کل بورس دیده شد طی 17 فروردین ماه یعنی دومین روز معاملاتی پس از ارائه بیانیه لوزان و در محدوده 70 هزار و 684 واحد بوده است. در مقابل اما، بورس طی مدت مذکور بازدهی منفی کمتر از یک درصدی را برای سهامداران محقق ساخت.

در این میان 222 شرکت با رشد قیمتی همراه شدند و افت ارزش سهام 283 شرکت باعث کاهش سرمایه سهامداران آنها گردید.

از میان صنایع با بیشترین بازدهی مثبت می توان به گروه هایی همچون استخراج سایر معادن با بازدهی 42 درصدی تک سهم آن یعنی "کماسه"، منسوجات با بازدهی مثبت 16.5 درصدی و فنی مهندسی با بازدهی حدود 15 درصدی اشاره کرد و در مقابل آن در جایگاه صنایع کم بازده گروه های خرده فروشی با افت قیمتی 44.89 در صدی تک سهم فعال آن یعنی "قاسم"، سایر حمل و نقل با بازدهی منفی حدود 39 درصدی و در نهایت استخراج ذغال سنگ با بازدهی منفی 20.8 درصدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، از میان سهام شرکت هایی که در سه ماهه مورد بررسی در بورس معامله می شدند، شرکت نورد آلومینیوم رشد حدود 203 درصدی را تجربه کرد و از میان 514 شرکت فعال در بازار سرمایه عنوان پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص داد و رده های بعدی نیز به لوازم خانگی پارس با افزایش بیش از 139 درصدی ارزش سهام و شرکت قند لرستان با رشد قیمتی حدود 111 درصدی اعطا شد.

این در حالی است که شرکت های پتروشیمی کازرون با تحقق بازدهی منفی بیش از 66 درصدی، سرمایه گذاری ها معیار صنعت پارس و نیز فارسیت اهواز هر کدام با کسب بازدهی منفی بیش از 49 درصدی در جدول کم بازده ترین سهام جای گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، حجم معاملات نیز در این مدت بیش از 52 میلیارد و 167 میلیون سهم به ارزش بیش از 104 هزار و 859 میلیارد ریال بوده است که حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و در پی آن ارزش معاملات طی دوره مذکور با رشد 15 درصدی همراه بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
شاخص کل طی معاملات سه ماهه ابتدایی امسال یعنی از پنج فروردین ماه تا 31 خرداد ماه از 62 هزار و 885 واحد به 63 هزار و 810 واحد رسید و در نهایت بازدهی مثبت حدود دو درصدی را بدست آورد.
خسته نباشيد دست گلتون درد نكنه.
نیشا بوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
بورس خیلی بد حرکت داشته است حاصل سرمایه گذاری 1تا 20( حاصل نگهداری )سال برگ سهام بدون افزایش سرمایه قیمت 130 تا 200 تومان نمی باشد ارزش سهم بایستی خوب رقم بخورد نه اینکه بورس ثابت وکم حرکت باشد
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
باسلام بورس وقتی درست می شود که کل سهامها مثل فرابورس شود تا شاخس دیگر معنی ندارد و دولت محترم از بابت شاخس بورس راحت می شود و همه مردم در بورس سرمایگذاری می کند وایران میشود گلستان