بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر : ۱۵۲۳۵۸

نیوز بانک - به نظر می رسد پس از حوادثی پون موسسه میزان که هنوز هم پس لرزه های آن در بازار پولی کشور شنیده می شود، پس از دو سال از تهیج مردم در مقابل موسات به اصطلاح غیر مجاز، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری تغییر موضع داده است.

تغییر موضع بانک مرکزی در قبال موسسات اعتباری پس از دو سال!

به نظر می رسد پس از حوادثی پون موسسه میزان که هنوز هم پس لرزه های آن در بازار پولی کشور شنیده می شود، پس از دو سال از تهیج مردم در مقابل موسات به اصطلاح غیر مجاز، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری تغییر موضع داده است.

به گزارش نیوز بانک به نقل از اخبار بانک، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در چند ماه گذشته و اخیر، هر از چند گاهی مصاحبه هایی بر علیه موسسات مالی و اعتباری خواهان کسب مجوز انجام می داد.

وی در این مصاحبه ها همواره به شهروندان توصیه می کرد از سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری که هنوز نتوانسته اند مجوز کسب کنند خودداری کنند.

امری که تقریبا برای مردم و سپرده گذاران امری عادی تلقی شده و کمتر کسی به این تذکرات و هشدار ها توجه می کرد.

عدم توجه به این هشدارها نیز قابل پیش بینی بود به این دلیل که پنج موسسه مالی و اعتباری بزرگی که در حال طی کردن مراحل دریافت اخذ مجوز هستند، موسساتی بزرگ و قدر می باشند و در صورت بروز بحران برای آنها بعید است که بانک مرکزی و دولت بتواند آن را کنترل کند، ضمن اینکه مشتریان این موسسات نیز به خوبی این قدرت را حس و درک کرده اند.

هر چند به نظر می رسد با کش دادن قضیه موسسه میزان تلاش شد تا سایر موسسات مالی و اعتباری را نیز در منگنه قرار دهند اما به نظر می رسد در این راه توفیق چندانی را کسب نکردند.

مشتریان این موسسات به خوبی فهمیده اند که دلیل اصلی ناتوانی موسسه میزان در بازپرداخت سپرده های مشتریان گره خوردن آن با پدیده شاندیز بوده که وام کلانی از میزان دریافت کرده است.

حال که تقریبا موضوع انحلال موسسه میزان در حال فروکش کردن است به نظر می رسد معاونت نظارتی بانک مرکزی دیگر از موضع قدرت موسسات مالی و اعتباری را تهدید نمی کند.

وی در جدید ترین مصاحبه خود صراحتا عنوان کرده است که " بانک مرکزی به دنبال انحلال موسسات نیست، تعداد زیاد موسسات نیاز بازار و شهروندان است."

همچنین در بخش دیگری از مصاحبه وی صراحتا اعلام کرد دلیلی نمی بینیم به موسسات مالی مجوز ندهیم، این قسمت از مصاحبه را ملاحظه کنید: "اگر موسسه غیر مجازی در حال فعالیت باشد و ضوابطی را که ما به او اعلام می کنیم، بپذیرد، دلیلی نمی بینیم که به آن مجوز ندهیم."

موسسات مالی و اعتباری نیز همواره به دنبال کسب مجوز بوده و هستند و همواره اعلام کرده اند حاضرند با همکاری با بانک مرکزی بازار مالی مناسبی را برای مشتریان خود تدارک ببینند.

حال که بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که باید به دور از تهدید با موسسات مالی و اعتباری صحبت کرده و موسسات مالی و اعتباری نیز مشتاقانه به دنبال کسب مجوز و تطبیق قوانین خود با بانک مرکزی هستند بهترین خبر برای سپرده گذاران این موسسات است.

این تغییر موضع مسئولان بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم هر چه سریع تر مسئولان این موسسه نیز قوانین خود را با بانک مرکزی تطبیق داده تا شاهد اقتصادی پویا و به دور از جنجال ها و نگرانی های سپرده گذاران باشیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
سیاستشون بوده حالا که موسساتو به هم ریختن تغییر موضع دادن تا خودشونو بکشن کنار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
ائمه جمعه چرا در خطبه دوم که باید از مصائب و مشکلات جامعه خود سخنرانی نمایند وپیگیر حل آنها از طرف نماینگی ولی فقیه باشند وبه مسئولان وقت اولتیماتوم دهند هیچ صحبت قابل توجهی نمی کنند حتی در برابر تضییع حق مردم و برداشت مستقیم از مردم (اختلاس مشخص) به نفع گروهی خاص از صاحبان قدرت وابسته به یکی ازقوا سکوت معناداری کرده اند آیا فقط مردم عام نیاز به نصیحت دارند و سران قدرت از آن بی نیازند
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
به راحتی میشه نتیجه گرفت موضوع میزان و تمام مصاحبه ها درباره ان فقط و فقط بخاطر فشار و درنتیجه به زمین زدن پدیده بوده.
بانکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
سهامداران موسسه اعتباری توسعه امسال هم سود سهم خود را دریافت نکردند 4 سال است سود مهم سهامداران پرداخت نشده بعضی ها به گردن بانک مرکزی انداخته اند وبعضی ها هم می گویند پرداخت می شود چند سال دیگر صبر کنید!!!!!!!!!!!!! حقوق سهامدار زندگی او است سهم را خریداری کردیم ولی پی در پی حق سهامدار تضییع می شود چرا؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
درایران مردم همیشه باید تحت هدایت باشند واز خود حق تصمیم نداشته باشند باید در بانکی که میگویند پول بگذارند ، ماشینی که میگویند بخرند وکارهایی که میگویند را انجام دهند ... اگر مردم یک سال از ایران خودرو وسایپا خرید نکنند وپول در بانک دولتی وشبه دولتی واریز نکنند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کاش مردم و مصرف کنندگان درایران سازمان واقعی دفاع از حقوق خود داشتند تا علیه موسسات وشرکت هایی که مردم را سرکیسه میکنند اطلاع رسانی میشد ، آنوقت بانک های ورشکسته اجباری وشرکت های خودرو ساز آهن قراضه فروش بر این کشور حکومت نمی کردند کافیست یک سال اینها را مردم تحریم کنند تا بساطشان جمع شود