بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
مستطيل شيشه اي تالار

عادت ویرانگر اهالی تالار

بازار سرمایه محل تعارف و تعلل نیست، اینکه عادت کرده ایم در صف خرید بخریم و در صف فروش سهام خود را عرضه کنیم شاید مهمترین و اصلی ترین عامل اغلب شکست های اهالی تالار در معاملاتشان باشد.
کد خبر : ۱۵۲۴۵۲
نویسنده :
آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.05.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 47 واحد کاهش به رقم 47563 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 895 واحد افزایش عدد 140574 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 38 واحد افزایش به رقم 26495 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 79 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 10 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.2 واحد افزایش به رقم 778 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1578 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1160 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری با رشد بیش از 96 واحدی مواجه شد که در این راه سهم گروه های پتروشیمی، حمل و نقل و خودرویی بیش از بقیه بود هر چند که نماد همراه با بیش از 79 واحد تأثیر مثبت، بالاترین تأثیر را بر رشد شاخص بورس داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، یکی از اتفاقات این روزهای بازار سرمایه که پیش تر نیز به آن اشاره کرده ایم خرید حقوقی ها و فروش حقیقی ها در بازار سرمایه است بطوریکه بعد از توافق هسته ای اغلب سرمایه گذاران حقیقی بورس شاید به دلیل برآورده نشدن انتظارات خود از روند بورس بعد از یک اتفاق مهم و البته تأثیر گذار، فروشنده سهام شرکت ها شدند و به قول معروف عطای بورس را به لقایش بخشیدند اما از سوی دیگر حقوقی های بازار سرمایه که تا قبل از رسیدن به توافق جان بازار سرمایه و سهامدارانش را با عرضه های خود به لب رساندند پس از دستیابی به این مهم در قامت خریدار ظاهر شدند و با توجه به نگاه منطقی تری که نسبت به حقیقی ها دارند از شرایط موجود به عنوان فصل کاشت استفاده کردند تا در زمان مناسب برداشت نمایند.

از همین رو این مطالب را از آن جهت عنوان کردیم که معمولاً گلایه و نارضایتی سهامداران حقیقی از روند حرکتی حقوقی ها و اتخاذ تصمیماتی از سوی آنها که منجر به زیان حقیقی ها می شود مورد بحث و گفتگوی اهالی بازار بوده است. حال چرا چنین اتفاقی روی می دهد و چگونه می شود در مقابل آن ایستاد سئوالی است که ذهن اکثر فعالان بورس را به خود معطوف کرده که پاسخی ساده و کوتاه دارد.

حال پاسخ این سؤال چیست؟ در اینکه زور نقدینگی حقوقی ها بیشتر از حقیقی ها است شکی نداریم پس در گام اول به این نتیجه می رسیم که حقوقی ها می توانند بازار سرمایه را به هر سمت و سویی که مد نظرشان باشد هدایت کنند و در این مسیر تنها برخی حقیقی های نسبتاً توانمند می توانند بر خلاف جهت جریان آب شنا کرده و خود را به مقصد برسانند.

اما در اغلب موارد ما در بازار سرمایه شاهد حرکت عکس حقیقی نسبت به حقوقی ها هستیم بطوریکه در شرایطی که حقوقی خریدار است، حقیقی می فروشد و در زمانی که حقیقی می خرد، حقوقی اقدام به فروش می کند.

این اتفاق یک مثال واضح و مشخص دارد. تا قبل از رسیدن به توافق هسته ای هر چه حقیقی های بازار تلاش کردند با خریدن پر حجم سهام در اغلب نمادهای تأثیر پذیر از توافق همچون بانک، خودرو و حمل و نقل نظر کلیت بازار را به خود جلب کرده و قیمت آنها را با افزایش و اقبال بازار مواجه سازند، عرضه حقوقی های حاضر در صف فروشندگان مانع از این اتفاق شد و نهایت امر با کاهش قیمت سهام، حقیقی ها زیان کردند و حقوقی ها از محل فروش سهام در رقم های بالاتر سود نصیبشان شد.

پس گلایه و نارضایتی حقیقی بلند شد که حقوقی مانع از رشد بازار و سود ما شد.

حال امروز چه اتفاقی در حال رخ دادن است، حقیقی در روزهای منفی و قیمت های نازل در حال فروش سهام است و حقوقی در حال خرید و خیلی دیر نیست روزی که همین حقوقی ها در روزهای مثبت و صعودی که سهام شرکت ها در حال رشد قیمت هستند و تازه حقیقی های بازار به یاد سودآوری بورس و خرید سهام افتاده اند آماج عرضه های سنگین همین حقوقی ها به جهت شناسایی سود قرار بگیرند و در نهایت بازهم آنجاست که حقوقی سود می کند و حقیقی باید به انتظار رسیدن روزهای آتی به جهت دستیابی به پول خود به تبع رسیدن قیمت سهام شرکت ها به نرخ خریدشان به انتظار بنشیند.

بازار سرمایه محل تعارف و تعلل نیست، اینکه عادت کرده ایم در صف خرید بخریم و در صف فروش سهام خود را عرضه کنیم شاید مهمترین و اصلی ترین عامل اغلب شکست های اهالی تالار در معاملاتشان باشد. و این یک عادت ویرانگر در بازار سرمایه است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
بورس نیوز عزیز حقیقی روی دست حقوقی نگاه میکنه تا مثل همیشه برای هزارمین بار رو دست نخوره

..اگر این طور نیست پس حقوقی ذوب چنده روز کجاست حقیقی مقاومت 200 تومان را شکست و سه

روز بتنهایی ایستادگی کرد چرا حقوقی بکمکش نیامد و دوباره ریزش کرد ؟؟؟

پس از توافق لوزان با خود گفتم الان زمانی است که باید به سمت سهم های بنیادی رفت چون هم

فصل مجامع نزدیک است که یک سود تپل میگیرم و هم سرمایه گذاران خارجی در راهند و این نمادها

از پتانسیل بالایی برخوردارند لذا تمام سبدم را با سهم های بنیادی عوض کردم. خب سود که

نگرفتم هیچ شریک زیان انباشته نیز شدم بعد از بازگشایی نماد نیز 20 درصد از دست دادم

بواسطه کشف قیمت نیستش که خیلی سود تقسیم کرده بود!

مثلا سود تقسیمی بانک تجارت 1 تومان ولی پاداش هیئت مدیره 300میلیون تومان.

بانک اقتصاد نوین سود تقسیمی 22 تومان از 518 ریال و پاداش هیئت مدیره 990 میلیون تومان!

بورس نیوز عزیز

شاید از دست کامنتهای من خسته شوی ولی من بهر طریقی که هست باید این پیام مهم را به

دولت محترم برسانم که جناب دولت محترم:

دو ساله سـیـــــر ا بـــــی نــــپـــخـــتــــه به ما میدهی میخوریم

در ضمن به دولت محترم معروض میدارم در پی ادامه سیاست اقتصاد ضد تورمی رکود افزا و افزایش امار

بیکاران بدنبال رسمی کردن ( نه ایجاد کردن) مشاغلی تایلندی باشید با عرض خسته نباشید.
علی شاه
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
بورس نیوز جان !

والله امروز که حقوقی سایپا در پایین کشیدن سهم کم نذاشت
من نمیدونم شما کی را دقیقا میگی ؟

مبارک همه ی سهامداران پالایشی
بعد از تعدیل وحشتناک لاوان ، شبندر هم امروز اعلام کرد : 3 ماهه ی پایانی پارسال 2 تومان درآمد داشته
یعنی بعد از تعدیل منفی 60 درصدی فولادیها ، احتمالا یه تعدیل منفی 90 درصدی هم در پالایشیها داریم

اینقدر اختلاسها به آقایون چسبیده ، که فکر کنم همه دارن تابلو تعدیل منفی غیر ممکن میدن

بخدا دیگه طاقت یه ضرر وحشتناک دیگه را ندارم
همه ی زندگیم در این خانه ی فساد نابود شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
هیچ کس مثصر نیست دولت به بورس اعتقادی ندا رد و به همین خاطر ان را رها کرده و برنامه مدونی برای ان طرح نمی کند و این باعث این رفتار سهامداران شده است
برای مثال خود من 5 سال است که نفروختم و بلند مدت نگه داشتم ولی حالا دارم میفروشم برای اینکه دیگر فایده ای ندارد و دولت عمدا ولبشو بازار درست کرده است و تمام وجودم ان را حس می کنم
لطفا کمی عمیق تر و کارشناسانه تر به مسایل بورس نکاه کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
ضرب المثلی می گوید یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به مردم احه ادم حسابی همه چیز دست دولت است اگر دولت بعد از توافق درست برنا ریزی می کرد من حقیقی ناچیز در برابر حقوقی گردن کلفت کم نمی اوردم و سهامم را نگاه میداشتم
ولی دولت عمدا این کار نمی کند و من هم اگر امروز دیگر نفوروشم فردا ضرز خواهم کرد پس درست کارشناسی کنید
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
تا زمانی که سهامدار حقیقی نگاهش و انتظاراتش به واقعیت نزدیک نشه این عادات ویرانگر هم درست نمیشن.
1- هرباری که معضلات اقتصادی بیان میشه یکی از گرفتاریها دخالت دولت ها در اقتصاد بیان میشه که از مقام ناظر بر اقتصاد به مقام دخیل در اقتصاد تغییر جایگاه داده. پس به نظرم دیگه یواش یواش باید عادت کنیم که این دولت نمیخواد آنچنان دخالتی در بازار بکنه .
2- سهامدار حقیقی باید بدونه که حقوقی ها واقعا به چشم رقیب بهش نگاه میکنن. پس نباید خودش رو مثل یه رقیب دست و پا بسته و منفعل و دنباله رو و جوگیر نشون بده.
3- سهامدار حقیقی نباید همش چشم انتظار حمایت این و اون از بازار باشه. البته این به اون معنی نیست که دولت دست از نظارت و مداخله درجهت جلوگیری از ضایع شدن حق ورود بکشه.
تا زمانی که به خودمون نیایم اوضاع همینه که همینه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
از شگفتی ساز بازار امروز می نوشتید کارخانجات مخابراتی ایران لکما که بیش از 100% مثبت بود.

بورس نیوز اگه می تونی از پروژه جدید شرکت بعنی نور که به تازگی برنده شده یک گزارش تهیه کن
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
ها؟؟
نمنمه!!!!!!!!!!!!
مال باخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
بورس نیوز خواهشن بیا یک لطفی در حق سهامداران ذوب اهن کن بپرس چرا نامه افزایش سرمایه 383 درصدی رو کدال نمیاد تو مجمع گفتند 10 روز دیگر این کار را انجام میدهیم 10 روز هم گذشت به خدا من که خسته شدم از بسکه چشمم به کدال دوختمبیا مردانگی کن پیگیر این مسله شو منم دعا گوی شما میشم
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
فعلا که این دولت محترم! عادت به ویرانگری دارد.و ترک آن موجب مرضش است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسه مار حقوقی خیلی از حقیقیارو گزیده اینجا بورس نیست قمارخوست
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
حقوقيا تو منفي ميخرن تو مثبت ميفروشن
حقيقيا تو مثبت ميخرت تو منفي ميفروشن
آماتور ها هم يا از بازار مثبت جا ميمونن يا در بازار منفي گير ميكنن
چارلی چاچلین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
باور کنید توی یک سهم دیدم حقوقی323 عدد سهم خرید .... ایا این به تمسخر گرفتن این همه حقیقی و بازار اول یک مملکت نیست ایا اسم این رفتار را حمایت میشه گذاشت .... روزی خواهد رسید که تمام سهام ها روی دست شرکتهای حقوقی خواهد ماند و خریدار حقیفی ای نیست ..حالا تا میتونید با سرمایه مردم بازی کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
به عقیده من اگر حقیقی به حقوقی نگاه کنه بزرگترین ضرر را میکنه چون حقوقی عمرا با این قیمتی که میفروشه نخریده . پس بهترین کار بالا بردن سواد اقتصادی و شناخت بورس در حد جلوگیری از ضرره . چون نوسانگیری هم باتوجه به شدت و ضعف پتانسیل قیمتی سهام و بالا بودن کارمزد کارگزاری و مالیات بورس سودی نصیب سهامدارش نمیکنه
بورس نيوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
بورس نيوز پيگيري كن . خيلي ها مي گن دولت بخاطر اينكه پول از بانكها خارج و سمت بورس نياد عمدا بازار رو منفي نگه داشته
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
"بازار سرمایه محل تعارف و تعلل نیست، اینکه عادت کرده ایم در صف خرید بخریم و در صف فروش سهام خود را عرضه کنیم شاید مهمترین و اصلی ترین عامل اغلب شکست های اهالی تالار در معاملاتشان باشد."
وقتي ميبيني اگر نفروشي احتمال ضرر خيلي بيشتر يا اگر نخري احتمال از دست دادن سود چشمگير خيلي زياد هست مگر چاره ديگه اي هم هست؟
وقتي همه حقيقيها دارن با كلكهاي مديريتي پيچونده ميشن مگه ميشه كار ديگه اي هم كرد؟ مگر يك نفر ميتونه به تنهايي جلوي سقوط بهمن رو بگيره؟
ماشلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
بورس نیوزعزیزاین سهام زنجان به اسم فاسمین فقط اسم بزرگ کرده این سهام مردم زنجان را بدبخت کرده کاش این شرکت در ش بسته شود انشالا
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
واقعا خجالت بکشید و جمع کنید این بازار فرسایشی منفی را که سوهانی شده بر اعصاب سهامداران حقیقیفلک زده.دولت و مسولین بورس ترو خدا خجالت بکشید و تمومش کنید.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
حالا برو تو نظر سنجی به بورس رای بده
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
وبصادر ازت متنفرم