بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۱۵۳۴۷۰

کیهان نوشت:

سنا، خبرگزاری حامی دولت، در این‌باره نوشت: بورس اوراق بهادار تهران در دومین ماه تابستان روزهای سردی را تجربه کرد و با پیشروی در مدار نزولی، افت تمامی متغیرهای خود را رقم زد و موجب آب رفتن بازدهی سهامداران خود شد.
بنا بر این گزارش، بورس اوراق بهادار تهران بعد از آغاز روند نزولی خود در تیر ماه، به مسیر محتاطانه و مبهم خود در مرداد ماه نیز ادامه داد و موجب افت تمامی متغیرهای خود در پنجمین ماه سال شد.
به این ترتیب عواملی همچون گزارش عملکرد ضعیف شرکت‌ها در 3 ماهه اول سال، کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی، ابهامات صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی، کمبود شدید نقدینگی در بورس و رکود حاکم بر اقتصاد در کنار انتظار سهامداران برای مشاهده آثار لغو تحریم‌ها موجب افت تقاضا و افزایش بی‌انگیزگی در تالار شیشه‌ای شد.
این عوامل باعث شد تا بورس تهران پنجمین ماه سال را نیز در رکود و نزول سپری کند و با افت تمامی متغیرهای خود مواجه شود به طوری که در این ماه به دلیل افت دامنه‌دار قیمت‌ها، سهامداران از تالار شیشه‌ای قهر کردند و دست به فروش سهام خود زدند.
گفتنی است در هفته‌های منتهی به روز اعلام توافق هسته‌ای، رسانه‌های دولتی و حامیان آن‌ها با شعف بسیار از گردو خاک بورس پس از اعلام توافق سخن می‌گفتند و در میان تحلیل‌های خود جایی برای هیجانات کاذب حاکم بر بازار سرمایه قائل نبودند و حتی با وجود کاهش‌های پی در پی ارزش بورس این روند تحلیلی را تا مدتی پس از اعلام توافق ادامه دادند، اما بالاخره با عبور از تیر و مرداد و دنباله‌دار شدن سقوط شاخص بورس، رسانه‌ای همچون ایسنا که از هیچ‌گونه حمایتی از سیاست‌های دولت فروگذار نکرده است، به انتقاد از وضع موجود برخاست.
در گزارش اخیر این خبرگزاری با اشاره به حاکم شدن فضای بی‌اعتمادی در بازار آمده است: حاکم شدن فضای بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی در تالار بورس، ارزش و حجم معاملات این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد تا جایی که در 20 روز معاملاتی مرداد ماه از ارزش معاملات 39 درصد و از حجم سهام معامله شده 50 درصد کاسته شد و تنها 9 هزار و 744 میلیون سهم به ارزش 23 هزار و 134 میلیارد تومان داد و ستد شد.
در این ماه دفعات معاملات هم روند کاهشی را تجربه کرد و با افت 47 درصدی مواجه شد همچنین به دلیل تمایل سهامداران به فروش سهم، تعداد خریداران با افت قابل توجه 37 درصدی مواجه شد و تا سطح 199 هزار نفر افت کرد.
و اما شاخص‌های بورس در این ماه نیز وضعیت چندان مطلوبی نداشته و تحت تاثیر روند نزولی بورس، افت خود را به نمایش گذاشتند تا جایی که در 20 روز معاملاتی مرداد ماه شاخص کل بورس افت 3/5 درصدی را تجربه کرد و با 2 هزار و 419 واحد افت از دو کانال 66 و 67 هزار واحدی فاصله گرفت و در عدد 65 هزار واحدی متوقف شد. با این اتفاق میزان بازدهی سهامداران نیز آب رفت و به عدد 4/3 درصد از ابتدای سال تاکنون رسید.
همانطور که در این گزارش تأکید شده است، آنچه بیش از همه در اتفاقات پساتوافق در بازارهای مختلف باعث افت شاخص‌ها و کاهش ارزش بازارها شده است، سیاست‌هایی است که باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به مسئولان امر گردیده است؛ اتفاقی که با کنار هم قرار دادن وعده‌های مسئولان تراز اول و دوم دولت برای حمایت از بورس و دعوت از مردم برای حضور فعال در بازارسرمایه و کنار کشیدن آن‌ها در زمان عمل به وعده‌ها قابل پیش‌بینی بود.
بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه هم فقط 716 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 136 میلیارد تومان در 21 هزار نوبت داد و ستد شد و در نهایت شاخص کل بورس با افت229 واحدی در عدد 64 هزار و 651 واحد متوقف شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارگزار
GERMANY
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
اصلا چه کسی گفته توافق برای بازار سرمایه خوب است ؟ به چه علت ؟ توافق با این سیاست حمایت از تولید داخل بدترین اتفاق برای بازار سرمایه بود
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
طیب نیا داره انتقام سه کارت زرد شدنش را از بورس میگیره. این قابل پیشبینی بود. باید نمایندگان کار را یکسره میکردند!!!