بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر : ۱۵۳۴۹۸

به گزارش گروه فضای مجازیخبرگزاری فارسبه نقل از افکارنیوز، طی ماه‌های گذشته بازار سرمایه حال و روز خوشی نداشته است و با وجود این‌که انتظار می‌رفت پس از توافق هسته‌ای، اتفاقی خوشایند در بازار بیفتد، اما پس از حصول نتیجه نهایی مذاکرات تقریبا اکثر روزها را بازار با چراغ قرمز و سرازیری سپری کرد.

به گزارش افکارخبر، سهامداران معتقدند که در ماه‌های گذشته تاکنون کسی نبوده که به درد دل و سخنان منطقی آنها رسیدگی کند و کلا دولت باید سیاست خود را نسبت به بورس تغییر دهد.

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون بیش از 6 واحد سقوط کرده است. در حالی که شاخص‌کل بورس در هفدهم فروردین‌ماه تا رقم 70 هزار و 843 واحد صعود کرده بود، اما هم‌اکنون (پایان روز دوشنبه، دوم شهریورماه) تا حدود 64 هزار و 651 واحد سقوط کرده است.

از سوی دیگر، در نیمه‌های دی‌ماه سال 1392 شاخص‌کل بورس تا مرز 90 هزار واحد افزایش پیدا کرده بود؛ این رقم نشان می‌دهد که در طول این مدت شاهد سقوط 24 هزار و 849 واحدی شاخص‌کل بورس بوده‌ایم.

روند نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار سرمایه ادامه دارد که در مقابل همچنان مسوولان تاکید دارند که سهامداران باید صبر پیشه کنند. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از سهامداران عنوان می‌کنند در طول یک‌سال و نیم اخیر زیان هنگفتی متوجه آنها در بورس شده است و هر چه زودتر باید یک راهکاری اساسی برای خروج بازار سرمایه از این وضعیت اندیشیده شود.

نیم‌نگاهی به شرایط امروز بازار سهام، به‌راحتی این موضوع را نشان می‌دهد که سهامداران و معامله‌گران بازار سهام در چه شرایط سخت و دشواری قرار دارند. بازار سهام هم‌اکنون نه به‌دلیل عدم ارزندگی سهام، بلکه به دلیل رها شدن از سوی متولیان اصلی آن و عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت برای حمایت جدی سهام با بیماری استرس از آینده مواجه شده است.

طی ماه‌های گذشته به‌دنبال سقوط پی در پی شاخص بورس، چندین بار صدای اعتراض سهامداران خرد به متولیان بازار سهام و چرایی عدم حمایت از این بازار شنیده شده است؛ گاها به صورت تجمع و در برخی موارد نیز به صورت نامه. حتی نگرانی نسبت به وضعیت بازار سرمایه هر از چند گاهی میان معامله‌گران در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی هم زمزمه می‌شود.

آخرین باری که صدای سهامداران بابت ریزش شاخص‌کل بورس به صورت علنی در آمد، اردیبهشت‌ماه امسال بود که به صورت تجمع در مقابل تالار بورس در خیابان حافظ، اعتراض خود را نسبت به عدم تدبیرها نشان دادند.

این سهامداران نسبت به عملکرد مدیریت بازار سرمایه اعتراض داشتند و ادعا می‌کردند که مدیریت این بازار در تشدید ضرر سهامداران موثر بوده است. بعضی از معترضان عنوان می‌کردند که ارزش سرمایه آنها در بازار در یکی دو سال گذشته به نصف کاهش یافنه است و دچار مشکل جدی شده‌اند.

همین واکنش‌ها و اعتراضات باعث شد که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به سرعت وارد عمل شود و در جلسه‌ای ویژه با مدیران عامل بانک‌ها، مسوولان بازار سرمایه و مدیران بورسی در وزارت اقتصاد به بانک‌های بزرگ ماموریت کمک به بازار سرمایه را محول کند.

طیب‌نیا از بانک‌های بزرگ که نقش به‌سزایی در بازار سرمایه هم دارند، خواست که برای کمک به بورس وارد عمل شوند. این کمک از طریق تزریق منابع به بورس انجام خواهد شد. قبلا نیز به دستور وزیر اقتصاد قرار بود بانک‌های ملی، ملت، سپه و تجارت با تزریق 4 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه کمک کنند.

از آن تاریخ تاکنون که حدود دو ماه و نیم می‌گذرد، تاکنون گزارشی درباره چگونگی اجرای درخواست وزیر اقتصاد منتشر نشده است، اما آنچه که پیداست، این‌که این ماموریت و سیاست هیچ اثری بر بازار سرمایه نداشته است.

در این شرایط، صحبت با سهامداران، تنها نگرانی آنها نسبت به آینده بازار را نشان می‌دهد؛ آینده‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات ساختاری بازار سرمایه، آن‌چنان روشن به نظر نمی‌رسد.

با این وجود باید منتظر بمانیم و ببینیم متولیان بازار سرمایه و در رأس آنها وزیر اقتصاد، چه تدبیری برای این وضعیت بازار دارد و آیا همچنان بی‌برنامه‌گی و تصمیم در شرایط اضطرار را باید شاهد باشیم؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
گفتند تحریم ها بهار برداشته می شود پس تا آن موقع وضع همینطور است.
شیشه ابگینه
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
بورس به اخبار خوب ومهم بعضی از شرکتها توجه بایسته را ندارد وقتی که گره در بازار مشاهده نشود حکا یت از ..................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
این حرفا چیه
خود وزیر نفت گفت شرکت ها رفتن پیشش گفتن با نرخ خوراک 25 سنت هم ما سود می کنیم.
مگه نمی بینید شرکت ها مدام می بندن تعدیل مثبت می دن؟
جواد حسن زاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
با سلام شاخص تا 57 هزار واحد خواهد ریخت این را تجربه 24 سال بورس بازی به من می گوید اعتقادی به بازار سرمایه از طرف دولتیها نیست مزدا3
قلمراد پیشگو
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
سلام .
بنده از آینده میام یه خبر خوش براتون دارم که هرگز باور نمیکنید: شاخص کل از 60 هزار الان ( سال 94) در اوایل تابستان سال 99 به 2 میلیون و 100 هزار واحد میرسه !!! سهامداری کنید عزیزان ولی حواستون باشه در اون تاریخ بفروشید و دوباره گول روحانی رو نخورید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
مطمئنا به زودی سقوط بورس متوقف میشه چون دبیر جدید بورس به مرور همه نمادها رو داره می بنده و قصد باز کردنشونم نداره!
محمد
Germany
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
از ماست که بر ماست
محمد
Germany
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
از ماست که بر ماست
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
ا.ن. بورس را قماربازی میدانست. طبق گفته سخنگوی دولت تدبیر هم بورس سفته بازی هست.پس فرقی بین دولت احمدینزاد و روحانی در مورد بورس نیست و هیچکدام به بورس اعتقاد ندارند. سرمایه گزاران حالا حالا باید شاهد دود شدن پس انداز یک عمر کارشان در بورس باشند تا شاید در دولت بعدی فرجی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
آقای طیب نیا شب پرداخت یارانه را مصیبت عظما مینامند و آقای زنگنه هم گفتند پرداخت یارانه اعصابم را خورد میکند!!!!!! در حالیکه دولت دهم با احتـــــــرام و بی منت این مبالغ را پرداخت میکرد. نتیجه میگیریم انگار قــــــــرا نیست آبی از دست تیم اقتصادی دولت یازدهم بچکد بلکه میخواهند فـقـــــــــط با لبخند و تبسم اهداف خود را پیش ببرند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
منتظر نباشید
مرتضی اراک
-
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
وقتی منافع جمع براشون مهم نباشه این چنین میشود که سرمایه مردم از بین میرود وجیبهای یک سری افراد خاص پرمیشود ولی همانطور که پولهای مردم مظلوم ایران هر کجا میرود چون راضی نیستیم آن کشور نابود میشودمثل مثائل اخیرچین اگه این پولهای ما که رفته توی جیب افراد خاص از گلوی خود وخانوادشون پایین رفت حسابه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
اقا كسي پيدا نمي شه به داد سهامداران برسه سرمايه ما نابود شدورفت شما را به خدا فكري به حال بورس كنيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
خدا از باعث و بانی این وضعیت نگذرد , حدود شصت هفتاد درصد سرمایه ام نابود شده است .
شنیده ام که :
آه دل مظلوم به سوهان ماند گر خود نبرد برنده را تیز کند.
امیدوارم اینگونه شود.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
نتیجه این بی توجهی مسئولین بی اعتمادی مردم به این دولت است لطفا این نکته را جدی بگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
وضعیت بنیادی شرکتها واقعا خرابه،از یک طرف مواد اولیه نا مرغوب و گران و ازبکستان طرف اخذ مالیاتهای سنگین،ازطرف دیگر سو مدیریت همه شرکتها را به نابودی کشانده و به این سادگیها رونقی در شرکتهای بورسی و بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد.
شهریار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
اقایون باید کمپین نخریدن خودرو را در عدم دستور خریدو فروش بورس تشکیل بدیم بطوری که اشخاص حقیقی یک هفته دستور خریدوفروش ندن اونوقت ببینید چه نتیجه مثبتی داره بالا غیرتن یه هفته بورس رو تحریم کنیید
فرهاد
Germany
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
چرا کامنتهایی را که مردم وقت زیادی صرف نوشتنشون میکنن جدیدا سانسور میکنی بورس نیوز ؟ از بالا دستور اومده که طیب نیا را بیشتر از این خراب نکنید؟! اون خودش با بی تدبیر خودشا خراب میکنه، نه ما.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۵
بورس نیوز خواهش میکنم یک تومار اعتراض به ریاست جمهوری تنظیم نمایید و درد و دل مردم را به مسئولین برسانید. در این شرایط اگر دولت در گوشه رینگ تنها نظاره گر هم باشد بورس رشذ خواهد کرد ولی مشکل این است که دولت اجازه رشد را به بورس و مردم نمی دهد. دولت مردم را رقیب خود میداند.
حسین
Germany
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
دولت بعداز توافق لوزان که نیاز به حمایت وفضای مناسب درداخل داشت زیاندهترین شرکتها رو صف خریدکرده بود وشاخص روبالا نگه داشت متاسفانه ماکه ازحامیان او بودیم هم فریب خوردیم چه رسد به خرده سهامدار تازه کار بالاخره ازاین چیز خوبی در نخواهد آمد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
حق گرفتنی است نه التماس کردنی
ناشناس
Kazakhstan
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
نوسان گیر که سود بگرفتی زبورس همه عمر دیدی که چگونه سود نوسان گیر گرفت
سلام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
درپاسخ به ناشناسی که میگه نوسان گیر سود بگرفتی : چی میگی داداش اتفاقآ نوسان گیرها تو این بازار دارن برد میکنن این سهامدار بیچاره که پای سهام لعنتی 3 سال نشسته و الان سهامش اندازه یه نخود هم ارزش نداره نابود شده زندگیش نه نوسان گیر پس چیزی نمیدونی لطفآ نظر نده
سلام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
این اقای طیب نیا و تیم اقتصادی آقای روحانی نماد هارو بستن اول با پالایشی ها و بعد با قیمت پایین همه رو به اسم افزایش سرمایه و تعدیل منفی باز کردن و شاخص رو به شدت آوردن پایین و تازه بعد از اون به شدت با بازیهایی در سفارشات هر روز قیمتهای باز شده جدید رو هم آوردن پایین تر ، نه داداش دلال شمایید که داری حال میکنی نه این بنده خدا ، دقیقآ یکی دو روز مونده به پرداخت یارانه شاخص شدید منفی میشه چرا چون عمده سهام دست دولت و حقوقیهای وابسته به دولته کا راحت در پایینترین قیمت نقد میکنن بعد سر فرصت دوباره ضررشونو با دوروز مثبت کردن جبران میکنن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
عزیزی که میگی نوسانگیری که سود میگرفتی همه عمر، نوسانگیر میدونه کی وارد بشه کی خارج این ما سهامدارای بینواییم که 3 سال پای سهام موندیم اینها گفتن صبر کنید خوب میشه اما ذوب شد و سرمایمون به یک سوم رسید اگه کل زندگیت 110 میلیون شده باشه 40 -45 میلیون تومن باز همه سهامدارارو به یه چشم میبینی؟ کی به داد میرسه من سرمایم بعد دوسال هیچ سود که بهم نداده از نصفم کمتر شده دوسال اگه بانک گذاشته بودم شده بود حداقل سود میکردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
چرا بورس افت کرده
مگر مسکن ۱۰۰۰ برابر رشد نکرده
کالا ۱۰۰۰ برابر رشد نکرده
طلا ۱۰۰۰۰ برای رشد نکرده
عنبر نساز ۱۰۰ برابر رشد کرده
پس مشکل کجاست با عقل جور در نمیاد بورس افت کند مگر یک فساد تو بورس باشد
باید بورس ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰برابر رشد میکرد وقتی همه چیز ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ برابر شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
چرا ممسنی نزدیک ۶ ماه است بسته شده کسی نیست جواب بده
لذا غشهد این همه ضرر کرده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
دزدی حقوق یک کارمند بدبخت کردن مردوم با توجه به شرایط کرونا وارد کردن فشار روحی دوصد چندان چه دردی را درمان میکند غارت بیت المال کافی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
دوستان به گوش باشید حقوقی ثبهساز به جای اینکه بازار گردانی کند از پول سهامداران بیچاره پول برداشته و۲میلیون سهم ازبرکت خریده اینکارها است که بورس افت میکند حالا چرا نظارت نمی کنند نمی دانیم