بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر : ۱۵۵۴۰۸
حسین عبده‌تبریزی پیرامون نامه چهار وزیر به رئیس جمهور که روز گذشته منتشر شد، اظهار کرد: چهار وزیری که که با شرکت‌ها و شرکت‌های بورسی در ارتباط هستند. یعنی آقای دکتر طیب نیا به عنوان رئیس شورای عالی بورس، آقای ربیعی که شرکت‌های بسیاری وزارتخانه تحت مدیریتش در مجموعه بیمه‌ها و صندوق های بازنشستگی دارد، آقای دهقان وزیر محترم دفاع که آن وزارتخانه در ارتباط  با صندوق بازنشستگی بخش نظامی کشور و نیروهای مصلح است و آقای نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که وزارتخانه‌ ایشان نیز با صنایع بورسی در ارتباط است به طور مشترک در مورد رکود بازار سرمایه به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند. 

عضو شورای عالی بورس افزود: این وزیران احساس کرد‌‌ه‌اند باید اقدام فوری و فوق‌العاده و یا به عبارت دیگر اقدامی وسیع تر از شرایط عادی از سوی دولت در بازار سرمایه انجام شود. درست است که در شرایط عادی گفته می شود دولت نباید در بازار سرمایه دخالت کند و باید بازار مسیر طبیعی خود را طی کند اما در زمان شکست بازار و وضعیت خاص باید دولت در این زمینه ورود کند. از این نظر این وزیران تصور کردند باید دولت و سایر اعضای کابینه از  این موضوع اگاه شوند و به کمک بازارسرمایه بیایند.

عبده تبریزی در تحلیل نامه چهار وزیر به رئیس جمهور که با رادیو اقتصاد سخن می‌گفت، عنوان کرد: شرایط کشور بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم و به ارث بردن مشکلات دولت قبل در کنار تحریم‌های اقتصادی و شرایط نامطلوب اقتصادجهانی به ویژه بحران بازار سرمایه چین باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت یه وضعیت بازار سرمایه بیشتر شود و به همین علت نیز این وزیران این مساله را نامه‌ شان هشدار داده‌اند.

دبیرکل اسبق بورس کشور تاکید کرد: در حال حاضر توجه به دو موضوع اقتصادی می‌تواند به دولت و وزیران محترم دولت کمک کند تا به شکلی از وضعیت خاص فعلی بازار سرمایه فاصله بگیرد. اولین نکته، مساله سود بانکی است. با توجه به این که در حال حاضر سود پرداختی بانک‌ها  بیش از امکانات آنها است، این مسایل باید حل شود. باید توجه داشته باشیم پرداخت سود بالای ارقامی چون  25 درصد تا 30 درصد در توان اقتصاد کشور نیست و باید به این امر توجه شود.

او افزود: البته دولت به مساله بالا بودن نرخ سود بانکی آگاهی دارد و اخیرا در نامه‌ای بانک مرکزی خواسته است که نرخ سود بانکی مورد بررسی قرار گیرد و چاره اندیشی کنند.

این اقتصاددان ادامه داد: مساله دیگر کمبود نقدینگی بازار است. در گذشته بیش از 40 درصد خرید‌ها از سوی صندوق‌های بازنشستگی صورت می‌گرفت که با افزایش تعداد و حقوق بازنشستگان توان صندوق‌ها برای خرید در بازار سرمایه کاهش یافته است.

او تصریح کرد: دولت می‌تواند به جای صندوق‌های بازنشستگی از برخی امکانات صندوق توسعه ملی استفاده کنند تا مشکلات نقدینگی در بازار سرمایه با وجود قیمت‌های معقول در یان بازار رفع شود.

عبده‌تبریزی در رابطه با کاهش درآمد دولت بیان کرد: تنها در کاهش درآمدهای دولت کاهش قیمت نفت دخیل نبوده است، در کنار کاهش قیمت نفت قیمت تمام کالاهای اساسی همچون آلومینیوم و فولاد نیز روند کاهشی به خود گرفته که کارخانه‌های بزرگ تولید فولاد را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: درآمد دولت در سال 91 در حدود 110 میلیارد دلار از محل صادراتی بود که در حال حاضر به 21 میلیارد دلار رسیده‌ است. با توجه به افزایش میزان تولید امید می‌رود تا در زمان پساتحریم میزان صادرات نفت افزایش یابد اما مسئله قیمت به این راحتی‌ها قابل حل نیست.

عضو شورای عالی بورس در پایان گفت: در رابطه با موضوع اقتصاد باید به جزئیات پرداخت، دولت در حال حاضر تمام معضلات و مشکلات اقتصاد را می‌داند و برای آنکه بتواند میزان اشتغال فعلی را حفظ کند باید نرخ رشد 6 درصدی را شاهد باشیم،‌ که در شرایط دشوار اقتصاد دنیا و ایران کار بسیار سختی است، امید می‌رود از طریق اجرایی شدن برجام به این مهم دست پیدا کرد.
منبع:  اقتصاد نیوز 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
قیمت بالای دلارکه توسط دولت وریاززززت دولت باعسس
بی رمقی اقتصاد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
بالاخره بعدا 2سال بد وبیراه گفتن ناروا به اقای دکتر محمود احمدی نزاد از سر لجبازی بچه گانه دارند به روش اقتصادی ایشون وصحت اون روش اعتراف میکنن !!!!!!به عمل کار براید نی به حرف و .... وقیافه حق به جانب گرفتن ودیگران را بی سواد خطاب کردن وخود را ژنرال نامیدن ودیگران را سرباز و .......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
با وجود سود سپرده روزشمار 20% کدام آدم عاقلی سرمایه اش را غیر از بانک جای دیگری برای تولید سرمایه گذاری میکند؟!
موسسات تا 24% روز شمار هم میدن.
مرتضی اراک
-
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
تا بود مسئله توافق باعث وضع نابسامان بورس بود حال شد سود بالای بانکها اینم که داره میاد پایین برای بهانه بعدی فکری کنید آقایون اقتصاد دان
معامله گر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۱
سهامداران باید رأی خود را به گروه دکتر احمدی نژاد بدهند که سیاست حمایت از بورس را دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
بهره بالاي بانكي عمدي است براي زمين زدن تمدن ايران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
با این سودهای بانکی نجومی ، آقای سیف تا کرکرهء آخرین تولیدی را پایین نکشه دست بردار نیست!
سیاستهای اقتصادی دولت میتواند پاشنه آشیل آن برای انتخابات بعدی باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
هیچ عقل سلیمی با این سود بانکی توصیه به کار تولیدی یا خدماتی نمیکند.نگاهی به کشورهای توسعه یافته بکنید و الگو بگیرید