بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
در گفتگو با دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی عنوان شد:

نرخ خوراک 13 سنت بالاترین قیمت دنیاست

در قانون جدید هدفمندی یارانه ها در رابطه با قیمت محصولات، عنوان شده که این قیمت ها باید به گونه ای تعیین شود که جذب سرمایه گذار و ایجاد وضعیت رقابتی را بر اساس میانگین مصرف داخلی در بر داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۵۵۲۲
نویسنده :
یارمحمدی
بعد از ارائه نامه 4 وزیر به رئیس جمهور مسئولین و کارشناسان در این رابطه اظهار نظر ها زیادی کرده اند، در همین ارتباط اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه وجه مشترک همکارانی که این نامه را نوشته اند، پتروشیمی است، گفته بود خوراک کمتر از 13 سنت به پتروشیمی ها به این معناست که از بودجه وزارت نفت، برای اصلاح شاخص بورس یارانه پرداخت شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در واکنش به صحبت این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مقام مسئول گفته است که به پتروشیمی ها خوراک ارزان می دهیم به طوری که خوراک را به یک سوم قیمت جهانی تحویل می گیرند، اما این در حالی است که نرخ 13 سنت بیشترین قیمت دنیا است چرا که در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا قیمت خوراک حدود نصف این مقدار می باشد و با توجه به ابهاماتی که در فضای کسب و کار وجود دارد ما به کمی بالاتر از نرخ خوراک کشورهای منطقه نیز رضایت داریم.

احمد مهدوی در ادامه افزود: چرا مسئولین به این صنعت برتر کشور خیانت می کنند و گاز را به مجموعه های داخلی گران می فروشند؟ علاوه بر این هیأت سرمایه گذاران هندی که چندی پیش برای سرمایه گذاری به ایران آمده بودند از وزیر نفت نرخ خوراک را سوال کردند که ایشان هم نرخ 10 سنت را اعلام کردند اما آنها برای خوراک گاز تنها حاضر به پرداخت 5 سنت بودند، با این شرایط و در صورت بالا بودن خوراک شرکت های پتروشیمی هیچ سرمایه گذاری به کشور نمی آید.

این مقام مسئول در توضیح سخنان خود گفت: چرا باید به اندازه کل خوراکی که ما در طول سال استفاده می کنیم در مشعل ها می سوزد؟ دولت باید به این مسائل هم رسیدگی کند تا این سرمایه ها هدر نرود.

مهدوی در رابطه با قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: در قانون جدید هدفمندی یارانه ها در رابطه با قیمت محصولات، عنوان شده که این قیمت ها باید به گونه ای تعیین شود که جذب سرمایه گذار و ایجاد وضعیت رقابتی را بر اساس میانگین مصرف داخلی در بر داشته باشد. مشاور رئیس جمهور از نرخ 65 درصدی قیمت گاز صادراتی بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها صحبت کرده و این در حالی است که قانون تغییر کرده و گویا ایشان از تغییرات قانونی اطلاع ندارند.

این مقام مسئول در خاتمه تأکید کرد: با توجه به تحقیقاتی که موسسه CRU در رابطه با نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی انجام داده متوسط نرخ کشورهای منطقه را بین 5 تا 6 سنت برآورد کرده است که به نظر من نرخی حدود 8 سنت در راستای منافع ما و منافع ملی می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
با سلام مجدد آنچه من متوجه نمیشوم اینست که تفاوت نرخ خوراک حدود 300 میلیارد تومان(چیزی کمتر از صد میلیون دلار) برای صنعتی که انتظار 50 میلیارد دلار صادرات برای مملکت ارز آوری دارد را چگونه باید توجیه کرد با سپاس فراوان و تقدیم احترامات.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
خودش هم میدونه که حرف مفت میزنه
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
اگر استیضاح ها سیاسی نیست چرا وزیر نفتی که این همه به اقتصاد کشور لطمه زده توسط مجلسی ها استیضاح و برکنار نمی شود؟؟؟؟؟؟
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
بجای دادن پول هنگفت و پاداشهای انچنانی و مفت خوری از جیب مردم و بیتالمال به داد اقتصاد و ایران برسید اقای زنگه یک کشور و اقتصاد و بورس رابرای این که این مفت خوری ها پابرجا بماند و ذرهای از پاداشها و حقوق های هنگفت کم نشورد به نابودی و ورشکستگی کشانده لطف نماینده هر چه زودتر ایشان را استیضاح کنند در شرایطی که کشورهای منطقه برای سرمایه گزاران خارجی دهان باز کرده اند و اینها همچنان در بحث قیمت گذاری ماندهاند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
دولت مابه تفاوت نرخ 13 سنت و 8 سنت را به مالباختگان بورس و سرمایه گزاران خرد بدهد . کسانی که در این 2 سال سرمایه خود را از دست دادند. مشروط بر انکه در بورس سرمایه گزاری کنند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
نکته‌ای که وجود ندارد این است که زنگنه چیزی را که در قرار داد کرسنت و در غرامت ۱۴ میلیاردی این فاجعه کشوری و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت گم کرده، میخواهد در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها پیدا کند!! و تمامی کاستی‌هایش را به این وسیله جبران کند!!