بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
معاملات روز جاری با رشد قیمتی ارزش سهام شرکت ها و شاخص ها آغاز شد و در ادامه روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد بیش از 825 واحدی از نیمه کانال 62 هزار واحدی عبور کرد تا تنها 200 گام از ورود به مدار 63 هزار واحدی فاصله داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۵۸۷۵
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.07.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 719 واحد افزایش به رقم 43808 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1010 واحد افزایش عدد 138156 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 323 واحد افزایش به رقم 24599 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وخاور" با 8 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 20 واحد افزایش به رقم 721 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1478 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1019 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری به همت گروه بانکی، پالایشی و پتروشیمی روند صعودی را پشت سر گذاشت و بعد از 20 روز معاملاتی مدار 62 هزار واحدی را باز پس گرفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه اولین روز معاملاتی هفته جاری را با اخبارهای خوشایند پیرامون مذاکرات هسته ای آغاز کردند تا حلاوت شیرینی روند صعودی روزهای پایانی هفته گذشته، امروز نیز تکرار شود. چرا که در کنار رویدادهای مثبت هفته گذشته همچون تصویب کلیات و جزئیات طرح برجام توسط نمایندگان خانه ملت و گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور جهت ارائه و تشریح برنامه های دولت برای خروج از رکود اقتصادی، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه نیز از لغو تحریم های بین المللی از دوشنبه هفته جاری خبر داد.

بر این اساس، معاملات روز جاری با رشد قیمتی ارزش سهام شرکت ها و شاخص ها آغاز شد و در ادامه روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد بیش از 825 واحدی از نیمه کانال 62 هزار واحدی عبور کرد تا تنها 200 گام از ورود به مدار 63 هزار واحدی فاصله داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ارزش معاملات بورس و فرابورس طی معاملات روز جاری در حالی حدود 250 میلیارد تومان محاسبه می شود که اگر چه این میزان نسبت به روزهای پر رونق و طلایی بورس طی گذشته نه چندان دور قابل توجه نیست و همچنان بیانگر عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و بی اعتمادی در آن است، اما به نظر می رسد با انتشار اخبار خوشایند و عملیاتی شدن وعده های دولتمردان و سیاستمداران پیرامون بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی در آینده، رفته رفته امید نسبت به آینده اقتصادی کشور و روند رو به رشد سودآوری شرکت های در حال بازگشت به تالار شیشه ای است تا شرکت ها و صنایع با رفع محدودیت های بین المللی در شرایط بهتری به فعالیت بپردازند و پتانسیل های بالقوه آنها برای توسعه فعالیت ها و بازارهای فروش آزاد شود.

بر این اساس در پی اعلام زمان لغو تحریم های بین المللی و اعلام برنامه های دولت در بسته اقتصادی خود جهت کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، گروه بانکی امروز همچون چهارشنبه هفته گذشته با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند. به طوریکه تا پایان زمان معاملات در برخی از نمادها همچون "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" شاهد تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام بودیم.

همین وضعیت در گروه پالایشی نیز مشاهده می شد به طوریکه این گروه امروز تمام قد رنگ سبز به خود گرفت و با استقبال فعالان بازار سرمایه جهت خرید سهام مواجه گردید.

علاوه بر این گروه خودرو و ساخت قطعات که روند متعادلی را از ساعات ابتدایی معاملات امروز سپری می کرد. طی دقایق پایانی معاملات با رشد قیمتی همراه شد و در نهایت اغلب نمادها بویژه "خودرو" و "خساپا" با صف خرید سهام به معاملات خود پایان دادند.

معاملات سایر گروه های فعال در بورس همچون پتروشیمی، حمل و نقل و لیزینگ تحت تأثیر جو مثبت ایجاد شده در مسیر صعودی انجام شد و امروز رشد قیمتی را تجربه کردند. هر چند که گروه های مذکور نیز از گشایش روابط بین المللی و توسعه بازارهای هدف صادراتی بهره می برند و انتظار می رود تا وضعیت سودآوری آنها با رفع تحریم ها بیش از پیش بهتر شود. در این بین گروه پتروشیمی نیز در پی اعلام مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تعیین تکلیف قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی طی دو هفته آینده در انتظار اعلام قیمت نهایی نرخ خوراک مصرفی خود هستند. علاوه بر این طی گفته مدیر عامل صنایع پتروشیمی و برخی از دولتمردان قیمت گاز طبیعی کمتر از 13 سنت تعیین خواهد شد که این امر به طور قطع آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی در پی خواهد داشت. بر این اساس به نظر می رسد سایه یکی از مهم ترین ابهامات موجود در بورس طی روز های آتی از بازار سرمایه برداشته خواهد شد.

اما نکته قابل توجه معاملات امروز عملکرد سهامداران حقوقی است که بارها و بارها نسبت به نحوه رفتار آنها در روزهای معاملاتی مثبت یا منفی بازار که برای فعالان بازار سرمایه از حساسیت بالایی برخوردار است، گلایه شده است. امروز عرضه قابل توجه سهام توسط سهامداران حقوقی در گروه های مورد توجه و وثوق سهامداران همچون بانک و پالایشی مانع از ایجاد تعادل در روند معاملات شد و در برخی تک نمادهای پر بیننده همچون "وبصادر"، "وتجارت"، "وبملت" و "شبندر" حضور سهامداران حقوقی در قامت فروشنده بسیار پر رنگ دیده شد. هر چند که سهامداران حقیقی با اصرار خود برای خرید سهام تمام عرضه های حقوقی ها را جذب کردند و معاملات نماد های مذکور با صف خرید پایان یافت، اما به نظر می رسد عرضه قابل توجه سهام توسط این گروه از سهامداران مانع از بازگشت اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه می شود و ترس و واهمه را در دل سهامداران حقیقی نسبت به روند آتی بازار سرمایه ایجاد می کند و این امر به نوبه خود در عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه موثر واقع می شود.

از این رو انتظار می رود در شرایطی که روزنه هایی از امید برای رشد و شکوفایی بازار سرمایه ایجاد شده متولیان بازارسرمایه نظارت بیشتری بر تأثیر گذارترین گروه از سهامداران یعنی حقوقی ها و بزرگان بورس داشته باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
به خدا قسم امروز هم از شانس بد و با توجه به نوسانگیری بی.... در سهم بکاب باز هم در ضرر بودم.
خدا شر نوسانگیران و نااهلان حرامخوار را از سر مردم کوتاه کند.
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
بورس نیوز جان!
ما نمیخواهیم سازمان بورس کاری کنه ، شما فقط لطفا به ما بگو این حقوقی خودخواه و ظالم بانک صادرات و ملت و شبندر کیه که تا حد جنون امروز عرضه کرد ؟
شما فقط به مردم اینها را معرفی کن.

امیدوارم ماجرای نرخ خوراک بالای 10 سنت نباشه ، و باعث دلگرمی سهامداران بشه این قضیه
ماجد
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
علی شاه
متاسفانه بورس نیوز در مستطیل شیشه ای یک جور مطلب میزنه و در سایر مطالب خودش زیراب تمام صنایع را میزنه.
علتشم مشخصه .
بورس نیوز میدونم چاپ نمیکنی ولی حداقل خودت بخون در ضرر مردم تاثیر داری.و کسی راضی نیست.
صادق
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
حقوقی ها خود خواه معمولی که نیستند اینها به احتمال زیاد زیر نفوذ دلواپسان هسته ای هستند که به هر قیمتی که شده نمی خواهند بگذارند آب خوش از گلوی مردم پائین بره
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
دلواپس کدومه؟ یعنی بعد از دو سال هنوز متوجه نشدید که دولت دلش با بورس نیست؟
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
احتمالا از فردا حضرات دلواپس که تا دیروز نگران حفره های امنیتی برجام بودن و دست آخر اشکشون در اومد اما حفره های خیالی برجام رو نتونستن ببندن از فردا نگران تشکیل حباب در بورس خواهند شد...
محسن
GERMANY
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
بورس نیوز عزیز مرتب انتقاد می کنی که چرا حقوقی ها سهام بانکی را می فروشند.
وضعیت بانک ها آنقدر اسفناک است که هر انسان عاقلی مجبور به فروش آن می باشد.
با اشخاصی مثل طیب نیا که فقط با ارقام بازی می کند واز مسائل اقتصادی کوچکترین اطلاعاتی ندارد این وضعیت به این سادگی تغییر پیدا نخواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
یادتون می یاد که 5+1 در حال مذاکره در دور آخر بودند یه عده ای حقیقی از 14روز قبل از اعلام توافق خریدند و بازار رو سبز کردند. اما از فردای اعلام توافق بازار با سر زمین خورد.
پس این هم یه نوسانگیری بیش نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
دو مسله باید کاملا رغایت شود تا رشد بورس تداوم داشته باشد
1- تعامل کامل با دنیا و پرهیز از هرگونه عمل ماجراجویی سیاسی
2- کنترل شدید حقوقی ها در بازار سهام ایران
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
متاسهانه عمل ماجراچویی ایران باز شروع شد و با پرتاب موشک بالستیک امریکا دبه دراورد و ان را نقتض توافق خواند
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
امروز چند سهامدار حقوقی شبندر چنان عرضه می کردند که گویی سهم رو 100 تومان خریدند!این قیمت واقعا برای این عرضه های سنگین مناسب؟؟؟!!!
Hamid
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
جواب شما خیلی ساده است.
پی به ای در شبندر 17 ودر ملی مس 5.39 می باشد.
قیمت شبندر 376.2 و ملی مس 135.2 تومن می باشد. اگر ملی مس پی به ای شبندر را دارا باشد قیمت آن باید 426 تومان باشد. این یعنی اینکه شبندر گران است و حقوقی درست عمل مینماید که آن را می فروشد !!!
علی شاه
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
حمید جان
اولا مقایسه 2 سهم از دو صنعت بیربط کار اشتباهیست.
دوما شما به سود شبندر نگاه نکن به عظمت مجموعه و پالایشگاهش هم توجه کن
به ارزش جایگزینیش دقت کن

سهام 1500 تومانی شده 360 ، ملاک پی به ای تنها نیست عزیزم
این افت سود به لطف جناب زنگنه و برخی مسائل دیگه بوده ، وگرنه دو سال پیش سودش 200 تومان بوده. الان بخاطر مشکلات سودش کم شده ، اما داراییها و پالایشگاهش که یک دهم نشده !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
باید مدیران بورس کدهای حقوقی را محدود کنند.
الومتک
ESTONIA
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
اگر 40 روز قیمت بعضی از سهام هر روز رشد کند باز هم خیلی ها در ضرر هستند وقتی سهم 1200 تومانی می شود190 تومان وقیمت سهم الومتک می شود 50 تومان و..... بورس بایستی روشن باشد امیدواریم بورس بهتر بهتر شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
فردا خودروی ها منفی میکنن تو مقاومت هستن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
بزودی عرضه های رگباری حقوقیها شروع میشه
اسداز یزد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
هیچ کس نمیتواند با مردم ر بیفتد هیچ کس حریف مردم نمیشود
مرتضی اراک
-
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
واقعا یه مرد تو سیستم اقتصادی دولت پیدا نمیشه اول این حقوقیها را به مردم معرفی کند بعد جلویشان را بگیرد /من نمیدانم این حقوقیهای بی وجدان این سهامها را مجانی گرفتن که تو هر قیمتی پایینی آن سهام را عرضه سنگین میکنن
اراک بورس
-
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
یه مرد پیدا میشه حقوقی صادرات را به مردم معرفی کنه /بی وجدان این سهامها را انگار مجانی گرفته که تو هر قیمتی آنرا عرضه میکنه انشااله این حقوقیها پولی که ازاین راه درمیارن ......
پروفسور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
دو قشر آفت بورس ایران هستند:

1- حقوقی های بی ملاحظه
2- نقاش های تکنیکالیستی که در گروه های دلالی پیشنهاد خرید و فروش از روی این نقاشی ها می دهند.

گروه اول را باید مدیریت بورس محدود کند.
گروه دوم را هم صندوق تثبیت بازار باید ادب نماید تا پیش بینی هایشان همه برعکس ازکار دربیاید.
ناشناس
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
اسم اون نموداره نه نقاشی !!!!!
چه پروفسور بیسوادی !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
احتمالا از یکشنبه و دوشنبه بازار رو به جایی برسونند که دوباره همه از خرید پشسمون بشید .

اون موقع می فهمید اینبار هم کلاه سرتون رفته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
برای دو روز چراغ بورس سبز میماند وای بر انها که در صف خریدند
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
اگربسته وام مسکن موفق بود این بسته هم موفق خواهد شد چون اکثریت کارمندان وبازنشستگان حاضر به خرید اجباری کالا وبا قیمت بالا نیستند همه منتظر کاهش قیمت کالا وخودرو پس از توافق هستند