بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

بورس چشم به راه جاده مخصوص

بازار سرمایه در انتظار رسیدن اخبار مثبت است تا نسبت به آنها واکنش نشان دهد. علاوه بر این، حجم و ارزش معاملات این بازار رو به نزول است به گونه ای که ارزش معاملات امروز بورس 48 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات فرابورس در حالی قابل توجه بود که با کسر ارزش معاملات اوراق مشارکت و معاملات بلوکی که رقم دقیق آن در دسترس نسیت، چندان قابل توجه محاسبه نمی شود.
کد خبر : ۱۵۶۳۰۵
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.08.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 129 واحد افزایش به رقم 43867 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 0.1 واحد افزایش عدد 138587 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 46 واحد افزایش به رقم 24618 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر " با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "سقاین" با 10 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 701 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 481 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1576 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل طی معاملات روز جاری با رشد حدود 119 واحدی همراه شد و به نظر می رسد روند معاملات بازار سرمایه رفته رفته به سمت منطقی و صعودی پیش می رود. چرا که امروز از روند منفی شکل گرفته در بورس بواسطه ارائه گزارش و اطلاعات مالی نا مناسب شرکت ها طی عملکرد شش ماهه اول امسال خبری نبود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در حالی طی روزهای گذشته در پی انتشار گزارش عملکرد نیمه نخست اغلب شرکت ها که بعضاً با تعدیل منفی قابل توجهی همراه بود، روند نزولی هیجانی رادر پیش گرفته بود که از ابتدا مشخص بود که این روند نزولی به زودی فروکش خواهد کرد. چرا که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی پیش بینی می شد که گزارشات شش ماهه شرکت ها مناسب نخواهد بود و تعدیل منفی سود برآوردی در انتظار شرکت ها است و فعالان بازار سرمایه نیز از ماه های گذشته به استقبال این موضوع رفتند. بطوریکه در حالی سهامداران شاهد روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها بودند و اغلب شرکت ها با افت قیمتی مواجه شدند که این امر به نوعی پیش خور شدن گزارشات شش ماهه مجموعه های فعال در بورس به شمار می رفت و بر این اساس انتشار گزارشات مذکور روند نزولی هیجانی کوتاه مدتی را ایجاد کرد این در حالی است که این روند نزولی از اواخر روز گذشته رو به کاهش پیش رفت و امروز شاهد رشد شاخص ها و افزایش قیمت اغلب شرکت ها بودیم.

آنچه که مشخص است، دو موضوع موجب روند صعودی امروز بازار سرمایه شد که یکی از این عوامل اعلام بیانیه لغو و توقف تحریم ها از سوی دولت آمریکا بود به طوریکه این کشور امروز طی بیانیه ای بخش وسیعی از تحریم ها را که قرار است لغو شود را اعلام کرد. از سوی دیگر شاهد صحبت های معاون اول رییس جمهور و رییس بانک مرکزی درخصوص برداشته شدن تحریم های سوئیفت بانکی بودیم که اعلام شد این امر طی روزهای آتی اتفاق می افتد و این موضوع خود دلیلی بود تا فعالان بازار سرمایه به استقبال روند صعودی بروند که جو مثبت در ابتدا در گروه بانکی مشاهده شد.

از سوی دیگر به نظر می رسد بازار سرمایه در شرایط انتظار به سر می برد که این شرایط به دلیل انتظار برای بازگشایی شرکت های خودرویی به بازار سرمایه است تا سهامداران بینند که نماد شرکت های خودرویی با چه قیمت هایی به تابلوی معاملات باز می گردند. اما نکته ای که وجود دارد که این است که شرکت های خودرویی نیز از قبل گزارش های نامناسب عملکرد شش ماهه خود و تعدیل های منفی سود برآوردی را پیش خور کرده اند. از این رو به نظر نمی رسد که در روز بازگشایی نماد خودرویی ها شاهد افت قیمتی قابل توجه سهام آنها باشیم.

در این شرایط آنچه که حائز اهمیت است این است که اهالی بازار سرمایه معتقدند که بورس با بازگشایی سهام شرکت های خودرویی راه خود را پیدا می کند و از این به بعد شاید شاهد دو دسته سهام شرکت ها باشیم. دسته اول سهام شرکت هایی که به واسطه انتشار گزارش مناسب از عملکرد شش ماهه اول امسال روند صعودی را در پیش می گیرند که البته رشد قیمتی شارپی نخواهد بود و آرام و پله ای است. دسته دوم سهام شرکت هایی که از قبل با روند نزولی قیمتی مواجه شدند و گزارش شش ماهه آنها حاکی از عملکرد ضعیف شرکت در این مدت بوده و از این به بعد با توجه به افت قیمتی که پیش خور کرده اند، شاهد روند متعادل و بعضاً نزولی در فازی قرار می گیرند که خود را با اجرای برجام و توافق هسته ای می سنجند که بعد از لغو تحریم ها چه وقایعی در انتظار آنها است.

اما نکته ای که دراین بین وجود دارد این است که به نظر می رسد در صورت اجرای طرح برجام و رفع تحریم ها که ابتدای آذرماه اجرایی می شود، کلیه شرکت ها اعم از مجموعه هایی که گزارشات مثبت یا منفی را طی عملکرد نیمه اول امسال ارائه کرده اند، از این پس اکثراً با رشد قیمتی سهام مواجه هستند. چرا که در حال حاضر نوبت به اثر پذیری لغو تحریم ها و اجرای برجام بر وضعیت سودآوری شرکت ها است. به هر حال تمام شرکت ها از این موضوع تأثیر می پذیرند و آثار مثبت آن در وضعیت سودآوری شرکت ها و قیمت سهام آنها نمود پیدا می کند که البته تمامی این موارد در اغلب شرکت ها بویژه مجموعه های فعال در گروه خودرو به قیمت روز بازگشایی نماد معاملاتی بستگی دارد.

بر اساس این گزارش نکته دیگری که در خصوص بازار سرمایه می توان به آن اشاره کرد این است که بازار سرمایه در انتظار رسیدن اخبار مثبت است تا نسبت به آنها واکنش نشان دهد. علاوه بر این، حجم و ارزش معاملات این بازار رو به نزول است به گونه ای که ارزش معاملات امروز بورس 48 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات فرابورس در حالی قابل توجه بود که با کسر ارزش معاملات اوراق مشارکت و معاملات بلوکی که رقم دقیق آن در دسترس نسیت، چندان قابل توجه محاسبه نمی شود.

به نظر می رسد هنوز پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشده و اهالی بازار و کارشناسان طی معاملات امروز به دو دسته تقسیم شدند، از یک سو گروهی از سهامداران معتقدند بازار سرمایه ابتدا رشد می کند سپس نقدینگی وارد آن می شود. به عبارت دیگر ابتدا بازار سرمایه روند صعودی را در پیش می گیرد که باعث ایجاد اعتماد در بورس می شود و بموجب آن شاهد ورود پول به بازار سرمایه هستیم.

از سوی دیگر عده ای نیز بر این باورند که رشد بازار سرمایه با ورود نقدینگی جدید آغاز می شود و ابتدا سرمایه وارد می شود و سهام شرکت ها کم و بیش با حجم معاملات بالا معامله می شود و روند صعودی قابل قبولی ایجاد می شود تا جایی که اعتماد به بازار سرمایه بر می گردد و شاهد روند رو به رشد ارزش سهام شرکت ها و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام خواهیم بود.

در این موضوع که کدام دیدگاه قابل دستیابی است به نظر می رسد مورد دوم ملموس تر می باشد. چرا که بازار سرمایه در حال حاضر شاهد اخبار مثبتی است که آثار مثبت آن به دلیل عدم وجود اعتماد و اطمینان نمایان نمی شود و به همین دلیل نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد نمی شود. از این رو در حال حاضر برای دستیابی به نظریه اول اصلی ترین فاکتور مورد نیاز یعنی اعتماد و اطمینان نیاز است، یعنی سهامداران و فعالان بازار سرمایه با اعتماد به پتانسیل های این بازار شروع به خرید و فروش سهام کنند بطوریکه روند معاملات سهام شرکت ها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و تشکیل صف خرید سهام همراه شدند و در پی آن سهامداران عمده نیز اقدام به عرضه سهام کنند و در کنار این موارد نقدینگی جدید به بازار وارد شود تا پاسخ تقاضا و عرضه موجود در بازار را بدهد که متأسفانه در شرایط فعلی بسترهای مناسب برای تحقق این امر وجود ندارد و اعتماد فقط از طریق ورود نقدینگی به بازار سرمایه بر می گردد و می بایست منتظر ورود نقدینگی جدید به بورس باشیم تا به تبع آن اعتماد و روند صعودی به سهام شرکت ها باز گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
به امید روزی که دلالان و نوسانگیران بازار بورس به جهنم بروند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
مردم میان کارگزاری میگن ما بورس می خواییم ما بورس میخاییم خوب جیب این مردم مطلوم را زدید
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
بازارسرمایه باوجود تیم نا همگون اقتصادی دولت از وزیرتا معاون و مشاور اول و..... که تصمیم های وزیران اقتصادی و اقدام انان را حتا علنادررسانه ها به تمسخر پاسخ میدهند ره به جایی نمیبرد سهل است اقتصاد ما هم با وجود امثال آقای ترکان عالم همه چی دان !!!!! الله اعلم......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
من چند ساله توی بورسم به نظرم تحلیل درستی است. بازار با توجه به عملکرد ضعیف دولت تا آنجایی که می شد سقوط کرده و دیگه دلیلی برای سقوط نداره حتی گزارشات شش ماهه خیلی بد هم از قبل تاثیرش رو گذاشته الان وقت خرید پله ای است نه هیجانی. فروش هم توصیه نمیشه البته هر کس اختیار مالشو خودش داره و من هیچ توصیه ای برای نگه داشتن سهم نمی کنم اما اگر یه ذره منطقی باشیم می بینیم سهم هایی که به یک سوم قیمت رسیده دیگه ارزش فروش نداره مگه این که ادم واقعا پول لازم باشه من فکر نمی کنم سهم با این قیمتا سال دیگه پیدا بشه البته این یه پیش بینیه ممکنه فردای لغو تحریما ایران با عربستان وارد جنگ بشه!!! یا این که دولت اعلام کنه تمام پولا را کاملا پیش خور کرده و ورشکست شده و هزار تا امکان دیگه اما در شرایط عادی به نظرم الان باید کم کم سهمهای بنیادی رو خرید پرسود باشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
این یعنی سراب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
خودت فهمیدی چی نوشتی؟!
از یه طرف میگی مورد دوم ملموس تر است و از طرف دیگه میگی باید منتظر ورود نقدینگی به بورس باشیم تا اعتماد و صعود قیمت سهام شرکت ها برگردد ((((((:
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
خودت فهمیدی چی گفتی و تحلیل کردی!
احمدرضا
GERMANY
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
آقا توضیحات شما در مورد گروه خودرو خیلی جالب بود ،، ظاهرا خیلی از وقایع آن روز مطمئن هستید.
شما که همه چیز را گفتید ، خب قیمت روز بازگشایی را هم میگفتید!

شما چرا مدام در مورد روز لغو تحریمها تاریخ غلط اعلام میکنید ؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
باسلام : بامنوط شدن اجرای باز طراحی راکتور اراک و کاهش اورانیوم غنی شده به بعداز گزارش آژآنس وبسته شدن پروندهpmd در تاریخ 24آذرماه بااین شرط ایران بطوراتوماتیک تاریخ اجرای لغو تحریمها هم به دوماه جلوتر یعنی اوایل اسفند انتقال یافت یقینا برای امسال انتفاعی از لغو تحریمها شامل ایران شرکتها و بورس نمیشه این واقعیت وکاریشم نمیشه کرد جهت اطلاع
عبدی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
سود در شرکت های مهمی همچون شیشه ابگینه و کارخانجات مخابرات ایران و الوتک تحت نظارت وکنترل قرار گیرد تا سود سهامدار مشخص شود چند سال است سود پرداخت نشده است
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
ضمن عرض سلام .باید فکر کرد ایا با رفع تحریمها چه مدت زمان طول خواهد کشید تا اقتصاد ما از بحران خارج شده وچند سال طول خواهد کشید تا ضررهای انباشت بخش تولید جبران شود.سوال اساسی از دولت این است وقتی صادرات ما 11درصد واردات ما میباشد نگه داشتن قیمت بالای دلار گران فرشی ان به بهانه تشویق صادر کننده جیب چه عده رانتخوار متصل به اقتصاد را پر میکند .پس این بورس تا به بازدهی مثبت برسد در خوشبینانه ترین زمان حداقل سه سال طول میکشد تا شرکتها خودشان را جمع و جور کنند.اما سوال اینجاست که به استناد گفته های وزیر وقتی سران پتروشیمی در نوسان دلار دست دارند ومسایل مخفی از این دست ایا با این اقتصاد ناپاک سرشار از رانت خوار امیدی به پیشرفت هست یا باید باز هم شاهد دود شدن ثروت مردم توسط مار خوردهای دیروز و
افعی های امروز باشیم.احساس بدبختی و ناامیدی با وجود هیولاهای رانتخوار تنها دست اورد این بورس خواهد بود.
رضا
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
فکر کنم ارزش این چند خط تحلیل آقا کاظم به اندازه کل زحمات بورس نیوز از ابتدا تا الان و حتی بیشتر هم باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
تنها خبر مثبت این است که این دولت و طرفدارانش در مجلس رای نیاورند .
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
با سلام خدمت مدیریت بورس نیوز: لطفا گزارشی از وضعیت شرکت کلسیم کربنات آهوان تهیه فرمایید.حدود 11 ساله سهامدارم،ولی شرکت تا بحال نه اطلاع رسلانی کرده و نه یک ریال سود داده. با تشکر