بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

بررسی دلایل نوسانات دلار آمریکا در آبان ماه

دلار در این ماه قیمتش را از 34 هزار و 560 ریال کلید زد و در 35 هزار و 680 ریال بسته شد. بالاترین و پایین ترین قیمت دلار نیز در این ماه به ترتیب 35 هزار و 900ریال و 34هزار و 500 ریال بود. همانطور که می دانید عواملی که بر قیمت دلار در کشور تاثیر گذار است، شامل عوامل اقتصادی و عوامل روانیست که این عومل روانی تا حدودی پیرو عوامل اقتصادی می باشد و از آن نشأت می گیرد.
کد خبر : ۱۵۷۴۹۲
نویسنده :
یارمحمدی
دلار در آبان ماه روند کاملا صعودی داشت و این افزایش قیمت با توجه به موضوعاتی که در حال حاضر در سیستم اقتصادی کشور وجود دارد، خیلی دور از انتظار نبود.

کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: دلار در این ماه قیمتش را از 34 هزار و 560 ریال کلید زد و در 35 هزار و 680 ریال بسته شد. بالاترین و پایین ترین قیمت دلار نیز در این ماه به ترتیب 35 هزار و 900ریال و 34هزار و 500 ریال بود. همانطور که می دانید عواملی که بر قیمت دلار در کشور تاثیر گذار است، شامل عوامل اقتصادی و عوامل روانیست که این عومل روانی تا حدودی پیرو عوامل اقتصادی می باشد و از آن نشأت می گیرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: موضوعاتی که باعث ایجاد یک روند تقریباً پرشیب صعودی برای دلار در آبان ماه شد شامل: کاهش قیمت نفت (از 43 به 38) ، افزایش قیمت درهم (از 944 به 977)، اخبار احتمال کاهش نرخ سپرده بانکی ،تعطیلات اربعین حسینی، 28 صفر و تضعیف فشار عرضه ارز در این ماه بود.کاهش قیمت نفت یک سیگنال قوی برای معامله گران دلار در کشور می باشد، چرا که ارز تزریقی به کشور را کاهش داده و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. همچنین افزایش نرخ درهم نیز به نوعی موجب می شود، عده ای در داخل با تهیه دلار و تبدیل آن به درهم به کسب سود بپردازند.

وی در رابطه با این عامل های تاثیر گذار توضیح داد: همیشه اخبار تاثیرات خودشان را بر بازارهای مالی می گذارند و خبر کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی نیز کمک کرد تا دلار بتواند حداقل از لحاظ روانی به روند صعودی خود در آبان ماه ادامه دهد، چرا که این خبر باعث شد عده ای از معامله گران غیر رسمی به امید تزریق بیشتر نقدینگی در بازار ارز دست به خرید دلار و افزایش تقاضا بزنند. عامل بعدی در افزایش قیمت دلار تعطیلات اربعین حسینی و 28 صفر بود که قطعا روی تقاضای دلار با توجه به افزایش مسافران در سالهای اخیر بی تا ثیر نبوده است. یکسری مسایل نیز در این مسیر افزایشی دلار نقش کمتری داشتند مانند تقاضای تجاری انتهای پاییز یا نزدیک شدن به ماه ژانویه میلادی که تسویه حسابهای معاملات دلاری در این ماه انجام می شود و آربیتراژ دلار به کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه که آربیتراژگران دلار ارزان تر داخل را خریداری می کردند و در کشورهای همسایه به فروش می رساندند.

کرامت در رابطه با یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار در قیمت بازار دلار گفت: این فاکتور نرخ دولتی دلار است که در این ماه به مرز 29هزار و 970 ریال نیز رسید. یکی از عواملی که از دیرباز در این بازار تاثیر گذار بوده، رابطه تقریبا عمدی، معکوس بین انس جهانی طلا و قیمت دلار است چرا که وقتی انس در بازار های جهانی کاهش می یابد موجب کاهش قیمت سکه نیز می شود و سکه بازان با ورود به بازار ارز و افزایش قیمت آن تا حدودی کاهش قیمت سکه را جبران کرده و به هدف خود می رسند و همانطور که می دانید، قیمت سکه در کشور به دو عامل انس (طلای جهانی ) و قیمت دلار بستگی دارد. در کل این فاکتورهای عمده ای بودند که باعث افزایش قیمت دلار شده بود ولی در انتهای ماه با منتفی شدن خبر کاهش نرخ سود سپرده بانکی و افزایش فشار عرضه در بازار ارز توسط نماینده های بانک مرکزی این روند پر شیب افزایشی، متوقف شد.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به وضیعت اقتصادی کشور و کسری بودجه ای که دولت دارد امیدوارم با راه اندازی بورس ارز در کشور و کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز برای شرکت های خارجی سرمایه گذار، شرایط برای سرمایه گذاری مهیا شود و از این رکود کم سابقه در کشور خارج شویم. نوسانات نرخ ارز در کشور به نفع هیچ کسی جز دلالان ارزی در کشور نیست و بسیاری از بنگاه ها و کارخانجات را دچار مشکل می کند به خصوص شرکت های تولیدی را، چرا که این شرکت ها بر عکس شرکتهای خدماتی که بیشتر به داخل کشور مرتبط هستند، به واردات مواد اولیه یا صادرات محصولشان متکی می باشد.

این کارشناس بازار ارز در پایان با اشاره به راه اندازی بورس ارز گفت: با راه اندازی بورس آتی ارز در کشور هم می توانیم از نوسانات عمده جلوگیری کنیم و هم فساد مالی و رانت خواری را در این بازار کاهش دهیم. اما تزریق ارز در بازار مشکل ما را حل نمی کند و این تورم یک کشور است که باعث قوی یا ضعیف شدن پول ملی آن کشور می شود. امید است با توجه به دستیابی بانک های ایرانی به شبکه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی(سوئیفت) در آینده ای نه چندان دور، شرایط را برای تک نرخی کردن دلار در کشور آماده کنیم تا گامی اساسی برای آغاز به کار بورس آتی ارز برداشته باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
عوامل افزایشی دلار جاالب بوود ممنون از گزارشتووون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
دلار تا شب عید 4000 تومنو میبینه
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
جناب دکتر مثل همیشه عالی بود
مرادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
بورس اتی ارز به نفع همه است و جلوی سوداگری خیلیااا رو میگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
یه جورایی خود دولت هم تووش مونده چیکار کنه ،گرون کنه تولید کنند ای که مواد اولیه میاره اسیب میبینه و اگر ارزون کنه صادر کننده نمیتونه و نمیصرفه که صادر کنه
هاشمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
باید تولید در جامعه راه بیفته و رونق پیدا کنه تا تورممون انقد بالا نباشه،اینجوری ادامه بدن دلار 4000 تومن میشه
رحمت الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
اقای کرامت تحلیلهای شما بسیار عالی می باشد از مسئول سایت خواسته می شود در صورت ممکن تحلیل های بیشتری از استادکرامت درسایت بگذارند ازهمه زحمت کشان تقدیر وتشکر می شود
صمدیار
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۳
با عرض سلام و خسته نباشید و همچنین به نوبه ی خودم تشکر ویژه میکنم از جناب اقای دکتر کرامت و همچنین مسئولین بورس نیوز که بر سر ما منت نهادن تا از فرمایشات جناب اقای دکتر کرامت بهره مند شویم.
همچنان که جناب اقای دکتر فرمودن مسائلی چون اربعین و ۲۸ صفر موجب این شد که تقاضا برای تبدیل دلار به درهم و همچنین مسایلی چون افزایش ۵ درصدی نرخ بیکاری در امریکا و کاهش قیمت نفت و... این داده های بهتر از انتظار٫نه تنها بازار ها را تحت تاثیر قرار داد بلکه احتمال افزایش نرخ وجوه بهره فدرال در نشست ماه دسامر بانک مرکزی امریکا را افزایش داد.به دنبال این گزارش ها بازارهای جهانی وارد فاز جدیدی شدند.با آماری که روز جمعه منتشر شد، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا شدت گرفت. داده‌های خوب بازار کار آمریکا، بازارهای مالی و کالایی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. روز جمعه در حالی که شاخص دلار به بالاترین سطح در سه ماه گذشته رسید، اونس فلز زرد به زیر مرز روانی 1100 دلار سقوط کرد و به کمترین قیمت در سه ماه گذشته رسید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
خسته نباشید همگی،ممنون از گزارشتون
Shayan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
با تشکر از نگاه دقیق و جامع کارشناس
از مطالب بالا برداشت میشه که یکی از مهمترین دلیل افزایش قیمت میتوان به کسری بودجه دولت اشاره کرد و افزایش قیمت دلار در راستای التیام بخشیدن به کسری بودجه مطرح میشه.
سوالی که تو ذهن بنده تداعی میشه اینه که ...
1.ایا صنعت ایران فقط خودرو سازیست
2. ایا تزریق 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی (وام خودرو کذایی)با یک صنعت کم بازده و بی کیفیت و فرسوده اقتصاد کشور و دگرگون میکنه. اصلا تاثیر مثبتی میتونه داشته باشه ؟
3.تزریق این حجم به چرخه اقتصاد تورم زا نیست ؟
4 ایا بهتر نبود دولت حداقل بخشی ازین نقدینگی گزاف رو به بخشهای چابک و مظلوم صنعت تولید خصوصی اختصاص میداد.
و چندین سوال پیش پا افتاده اینچنینی که سوهان روح فعالان اقتصاد این مرز و بومه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
تا الانشم دلار رو به زور نگه داشتن و با این وضیعتی که الان بازارهای جهانی و دولت داره،قیمت واقعی دلار 4000 تومانه
بهرامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
ممنون از گزارش خوبتون
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
در یک کلام بیکفایتی در امور مملکت داری
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
که اینهم که چیز جدیدی نیست ....