به نقل از مهر،رژه نمایشی خودروهای خودران روز به روز شلوغتر از قبل می شود. در تازه ترین تحول مربوط به این عرصه، شرکت خودروساز سوئدی ولوو نیز به جمع هیجان انگیز مرسدس بنز، شورلت، italdesign و rinspeed پیوسته است تا با رونمایی از خودروی خودران خود نشان دهد که برای آینده بشر خوابهای جالب توجهی دیده است.
مهندسان طراح ولوو با نگاهی خلاقانه به این مقوله پرداخته و درحالی که توجه چندان زیادی به بدنه خارجی خودرو نداشته اند عمده تمرکز خود را به ساختار درونی این خودرو معطوف کرده اند جایی که قرار است سرنشینان خودرو لحظات آرام و بدون دغدغه ای را سپری کنند. در واقع امکاناتی که در فضای داخلی این خودرو تعبیه شده به سایر سرنشینان این امکان را می دهد تا راننده را هم در کنار خود داشته و از بودن در کنار هم لذت ببرند.
این خودروی مفهومی concept ۲۶ نام دارد و وولو برای ساخت آن به فاکتورهای زیادی توجه کرد. محققان این شرکت سوئدی بررسی هایی در آمریکا انجام داده و متوجه شدند که مدت زمان سفرهای درون شهری رانندگان در این کشور به طور متوسط ۲۶ دقیقه است و حال آنکه در مواقع شکل گیری ترافیکهای سنگین این رقم افزایش می یابد. محصولی که اکنون ولوو ارایه کرده برای مدیریت بهتر زمان در حین رانندگی است.
زمانی که خودرو بر روی وضعیت «حرکت» قرار می گیرد راننده و سرنشیان مانند هر خودروی عادی دیگری خود را در فضایی احساس می کنند که شامل صندلی های رو به جلو، داشبورد و نمایشگر مخصوص نمایش اطلاعات و وضعیت لحظه ای سیستم حرکتی است.
اما با قرار گرفتن خودرو در وضعیت create فضای داخلی خودرو به گونه ای قابل تنظیم، تغییر می کند. به بیان دیگر راننده و سرنشینان می توانند به سلیقه خود تغییرات ساختاری در آن ایجاد کنند. در نتیجه راننده فضای بیشتری برای بروز خلاقیت و انجام کارهای دیگری به جز رانندگی نظیر مطالعه کتاب و صحبت کردن بی خطر با تلفن همراه خواهد داشت.
محققان ولوو اینگونه متصور شده اند که اگر هر راننده در طول روز حداقل دو بار قرار باشد سوار بر خودرو وارد ترافیک شهری شود، در حین استفاده از این نوآوری زمان زیادی برای رسیدگی به کارهای دیگرش خواهد داشت.
اما concept ۲۶ وضعیت دیگری به نام «راحتی» هم دارد که در آن راننده می تواند صندلی خود را به حالتی شبیه تخت خواب درآورده و استراحت کند و این درحالی است که خودرو به حرکت خود ادامه می دهد. در همین حال رایانه مخصوصی در خودرو ضمن تشخیص نکات جالب در محیط اطراف آنها را در نمایشگر خود پخش می کند تا راننده و سرنشینان در حالت استراحت تماشای محیط اطراف را نیز از دست ندهند.
سیستم ماساژ صندلی خودرو نیز از دیگر قابلیتهای آن است.
مهندسان طراح ولوو با نگاهی خلاقانه به این مقوله پرداخته و درحالی که توجه چندان زیادی به بدنه خارجی خودرو نداشته اند عمده تمرکز خود را به ساختار درونی این خودرو معطوف کرده اند جایی که قرار است سرنشینان خودرو لحظات آرام و بدون دغدغه ای را سپری کنند. در واقع امکاناتی که در فضای داخلی این خودرو تعبیه شده به سایر سرنشینان این امکان را می دهد تا راننده را هم در کنار خود داشته و از بودن در کنار هم لذت ببرند.
این خودروی مفهومی concept ۲۶ نام دارد و وولو برای ساخت آن به فاکتورهای زیادی توجه کرد. محققان این شرکت سوئدی بررسی هایی در آمریکا انجام داده و متوجه شدند که مدت زمان سفرهای درون شهری رانندگان در این کشور به طور متوسط ۲۶ دقیقه است و حال آنکه در مواقع شکل گیری ترافیکهای سنگین این رقم افزایش می یابد. محصولی که اکنون ولوو ارایه کرده برای مدیریت بهتر زمان در حین رانندگی است.
زمانی که خودرو بر روی وضعیت «حرکت» قرار می گیرد راننده و سرنشیان مانند هر خودروی عادی دیگری خود را در فضایی احساس می کنند که شامل صندلی های رو به جلو، داشبورد و نمایشگر مخصوص نمایش اطلاعات و وضعیت لحظه ای سیستم حرکتی است.
اما با قرار گرفتن خودرو در وضعیت create فضای داخلی خودرو به گونه ای قابل تنظیم، تغییر می کند. به بیان دیگر راننده و سرنشینان می توانند به سلیقه خود تغییرات ساختاری در آن ایجاد کنند. در نتیجه راننده فضای بیشتری برای بروز خلاقیت و انجام کارهای دیگری به جز رانندگی نظیر مطالعه کتاب و صحبت کردن بی خطر با تلفن همراه خواهد داشت.
محققان ولوو اینگونه متصور شده اند که اگر هر راننده در طول روز حداقل دو بار قرار باشد سوار بر خودرو وارد ترافیک شهری شود، در حین استفاده از این نوآوری زمان زیادی برای رسیدگی به کارهای دیگرش خواهد داشت.
اما concept ۲۶ وضعیت دیگری به نام «راحتی» هم دارد که در آن راننده می تواند صندلی خود را به حالتی شبیه تخت خواب درآورده و استراحت کند و این درحالی است که خودرو به حرکت خود ادامه می دهد. در همین حال رایانه مخصوصی در خودرو ضمن تشخیص نکات جالب در محیط اطراف آنها را در نمایشگر خود پخش می کند تا راننده و سرنشینان در حالت استراحت تماشای محیط اطراف را نیز از دست ندهند.
سیستم ماساژ صندلی خودرو نیز از دیگر قابلیتهای آن است.
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
درست تازه شده نزدیک ماشینهای ساخت ایران ، اگر ریا نباشه زمان دارن تا برسن .
پاسخ
سیستم ماشاژ ویبره از مدتها قبل در خودروهای ایرانی بکار گرفته شده بود و سرنشینان با چشمانی لرزان به تماشای بیرون از خودو می نشینند.
پاسخ
پراید خودران چند در میاد؟
پاسخ
ناشناس
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
پراید از اول خودرانه دیگه . چون شروع به حرکت که میکنی دیگه فرمون دست خودت نیست و این میشه خودرو خودران مفهومی. حالا چرا مفهومی چون دکترین سایپا طوری طراحی شده که با غالب کردن هر پراید حداقل یک و حداکثر 5 ایرانی به دیار باقی میشتابد (این مقدار قبلا 6 نفر به بالا بود ولی با سختکوشی های پلیس راه به 5 نفر سرنشین کاهش یافت) و این به زندگی هدف و مفهوم میده چون اگه شما هر بار که سالم از پراید میایین بیرون به زندگی یه جور دیگه یی نگاه میکنید و امیدوارانه به هدف خودتون پیش میرید.
اونها کجا و ما کجا حالا هی تو سر همدیگر بزنید و به سوریه یچسبید
پاسخ
اگر شرکتهای خودرو سازی انها هم مثل شرکتهای خودرو سازی ما دستشون با دولت توی یک کاسه بود نیاز به رقابت تکنولوزي جدید نداشتن و اکر می تونستن مردم فریب بدند ماشینهای بی کیفیت شان به چندین برابر قیمت می فروختند نیاز نبود مغز شان را خسته کنند و دنبال ماشینهای بهتر باشند
پاسخ
این که چیزی نیست پراید سوار شو راحت خواب به خواب میروید
پاسخ
اخبار روز
خبرنامه
نظرسنجی
آیا با خرید اوراق گواهی سپرده بانکی جهش تولید عملی خواهد شد؟