بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر : ۱۵۷۶۲۷

به گزارش گروهفضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»سال‌هاست جوانان با یکدیگر برای رفتن به دانشگاه رقابت می کنند و تقریبا همگی در هر رشته ای که پذیرفته شوند، وارد می‌شوند و دو تا چند سال از عمرشان را پشت میزهای دانشگاه‌ها می‌گذرانند. آنها برای دریافت یک مدرک چند سال از عمر خود به اضافه میلیون‌ها تومان هزینه صرف می کنند.

انگار نمی‌شود دانشگاه نرفت و اگر کسی مدرک دانشگاهی نداشته باشد، یعنی بی سواد است. درست مانند وقتی که به مدرسه می‌رفتیم، حالا چند صباحی را نیز در دانشگاه ها می گذرانیم و به گواه آمارها اغلب هم راه به جایی نمی بریم و یا در آن رشته هرگز کار نمی کنیم و یا اصلا وارد بازار کار نمی شویم و اجازه می دهیم چند سال از عمران و هزینه ای که شده به راحتی به هدر برود!

۵.۸ میلیون مدرک دانشگاهی قاب دیوار شد

شاید هم می‌خواهیم تنها یک مدرک داشته باشیم تا نگویند فلانی دانشگاه نرفته و بیشتر نگاه اینگونه به تحصیلات داریم. اینها تحلیل‌های شخصی نیست بلکه آمارها این را می گویند. آمارهای رسمی کشور نشان می دهند از بین ۱۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۲۲۷ نفری که مدرک دانشگاهی گرفته اند، ۴ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۷۷۵ نفر شاغل و یک میلیون و ۳۴ هزار و ۱۲۹ نفر هم به دنبال کار می گردند.

اما مهمتر و قابل تامل اینکه ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۳۲۲ نفر که دانشگاه رفته و مدرک هم دارند غیرفعال شده و هیچگونه تحرکی در جریان کسب و کار و فعالیت های اقتصادی کشور ندارند. آنها را نه باید شاغل دانست و نه بیکار بلکه غیرفعالان افرادی هستند که عمر و سرمایه خود را در دانشگاه ها هدر داده اند.

بنابراین از مجموع افرادی که در کشور مدرک دانشگاهی دارند ۵ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر مشغول کار و یا در جستجوی کار هستند و تعداد بیشتر دیگر یعنی ۵ میلیون و ۸۱۳ هزارنفر غیرفعال هستند. اینکه چرا ۵ میلیون و ۸۱۳ هزارنفر از جوانان این مرز و بوم ترجیح می دهند پس از چند سال درس خواندن در دانشگاه ها و صرف هزینه در منازل خود بنشینند و دست روی دست بگذارند، سئوالی است که یا خودشان باید به آن پاسخ دهند و یا کارشناسان خبره.

براساس آمارهای موجود، در برخی از رشته های دانشگاهی تعداد غیرفعالان اقتصادی بالا بوده به نحوی که مثلا در رشته ای مانند علوم حیاتی (زیستی) از مجموع ۳۰۳ هزار و ۹۷۴ فارغ التحصیل، ۱۸۷ هزار و ۸۰۲ نفر غیرفعال شده و تنها ۹۰ هزار و ۵۵۹ نفر در حال کار هستند. علاوه بر این، ۲۵ هزار و ۶۱۲ نفر هم در جستجوی کار هستند.

آمار فارغ التحصیلی و ورود به برخی رشته ها مانند بازرگانی و امور اداری، مهندسی و حرفه های مهندسی، معماری و ساختمان سازی، حقوق، بهداشت، علوم رفتاری و اجتماعی، علوم انسانی و تربیت معلم و علوم تربیتی بالاتر از بسیاری رشته های دیگر است.

جوانانی که درس خواندند تا بیکار شوند!

روزگاری نه چندان دور، تحصیل در رشته های تربیت معلم دارای امنیت شغلی آینده و استخدام بود. حالا از ۵۸۳ هزار و ۳۲۷ نفر تحصیل کرده در این بخش ۲۵۲ هزار و ۴۲۷ نفر غیرفعال شده اند، همچنین ۳۰۴ هزار و ۴۰۱ نفر شاغل و ۲۶ هزار و ۴۹۸ نفر نیز در جستجوی کار هستند.

۶ میلیون و ۸۶ هزار و ۴۹۴ نفر از کل فارغ التحصیلان کشور مرد هستند که از این تعداد ۳ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۳۸ نفر شاغل، ۴۸۷ هزار و ۵۴۲ نفر بیکار و ۲ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۷۱۴ نفر غیرفعال هستند. متاسفانه غیرفعالی مردان آنهم جوانانی که روزی دانشگاهی بودند، بسیار نگران کننده و مصداق از بین رفتن و بی استفاده شدن سرمایه های انسانی کشور است.

متاسفانه از مجموع ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۷۹ فارغ التحصیلی که در رشته های مهندسی و حرفه های مهندسی درس خوانده اند، یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۸۳۸ نفر غیرفعال شده و پس از دانشگاه راهی خانه شده اند. به عبارت دیگر، تقریبا نصف فارغ التحصیلان مهندسی کشور به جای تلاش برای ورود به بازار کار و انجام فعالیت اقتصادی، تصمیم به خانه نشینی و غیرفعالی گرفته اند.

در بین ۲ میلیون و ۳۱۵ هزارنفری که مهندسی خوانده اند، ۹۵۷ هزارنفر شاغل و ۲۳۹ هزارنفر نیز در جستجوی کار هستند که از این تعداد ۷۱۹ هزارنفر فقط مرد می باشند. با این وجود، مردان در برخی رشته ها مانند بازرگانی و امور اداری از زنان جنب و جوش بیشتری دارند و از مجموع یک میلیون و ۲۹ هزار غیرفعال در این رشته، ۳۶۳ هزارنفر مرد و مابقی زن است.

منبع: مهر


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
شاید دانشگاه آزاد تصور می کند با الکی نمره دادن و برگزاری امتحانات آبکی و عدم حضور و غیاب دانشجویان سرکلاس و سرجلسه امتحان و اهمیت ندادن به تقلب های دانشجویان و جعل پایان نامه و پایان نامه فروشی می تواند مشتریان و دانشجویان بیشتری جذب کند ولی همین بیکاری فارغ التحصیلان فعلی بزرگترین تبلیغ منفی بر ضد کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد است و باعث میشود که در آینده, اغلب رشته محل های دانشگاه آزاد خالی خواهد ماند و هیچ جوانی دنبال تحصیل دانشگاهی نخواهد رفت
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
منم یکی از این مهندسانی هستم که دست رو دست گذاشتم
دانشگاه آزاد بزرگترین خیانت در حق این جوانان بود که میلیون ها تحصیلکرده بی سواد را وارد بازار کار کرد
اقتصاد بیمار و فرمایشی و رانتی وابسته به نفت از دلایل اصلی بیکاری است
بزرگترین مشکل نبود امید به آینده در جوانان است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
من خودم استاد دانشگاه آزاد مرکز آستانه بودم ولی چون تعدادی از کارمندان دولت و مدیران دولت را که دانشجو بودند, انداختم و نمره تک دادم, از این دانشگاه اخراج شدم چون این افراد نه سرکلاس درس حضور داشتند نه سرجلسه امتحان و به دستور مستقیم رییس دانشگاه, هنگام آخر ترم از من نمره قبولی هم می خواستند و من نمره نمیدادم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
دانشگاهی که به جای آموزش کامل یک کتاب رفرنس درسی فقط به آموزش یک جزوه ۱۰ صفحه ای اکتفا می کند,نمی تواند دانشجویان قوی و با سواد تربیت کند
داود
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
میگفتی کدوم دانشگاه؟ الآن همه میگن حتما "آزاد"!!
اصیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
دیگه نمیشه جمعش کرد . بی خیال شین لطفا . همینه که هست . چاره هم نداره !!
برنامه ریزی رمز موفقیت شماست به .... بیکاران بپیوندید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
به علت شرایط رکود و کاهش ساخت و سازها, اغلب مهندسان اجرا و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان بیکار شدند, با حذف سیستم ارجاع کار نوبتی در سازمان نظام مهندسی ساختمان, اغلب مهندسان مجری بیکار شدند چون توزیع سهمیه ها نه بر اساس نوبت بلکه به خواست و اختیار مالکان انجام میشود و انتخاب مجری ساختمان, رقابتی شده است, با این وضع, مهندسان مجری چاره ای ندارند جز دادن تخفیفات زیاد به مالکان ساختمان تا بتواند یک کار بگیرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
باید در مجلس قانونی تصویب شود که ادامه تحصیل کارمندان و مدیران دولت در ساعات اداری ممنوع شود و مدرک تحصیلات دانشگاهی برای افزایش حقوق کارکنان دولت فقط در یک مقطع و فقط برای یکبار مورد ارزشیابی قرار گیرد , این قانون باعث میشود که افراد, اول درس خود را با قوت بخوانند و پس از اتمام دانشگاه وارد شغل دولتی شوند, نه اینکه کارمندان دولت تمام امور محوله و کار ارباب رجوع را رها کند و فقط ادامه تحصیل دهند, از کاردانی به کارشناسی و سپس ارشد و نهایتا دکترا یعنی اداره دولتی تبدیل شده به هتل برای ادامه تحصیل برخی کارمندان دولت که هر چند مدت یکبار مدرک بگیرند و افزایش حقوق و بار مالی دولت
داود
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کاملا موافقم، با کار نمیشه درس خوند، با درس هم نمیشه کار کرد! یعنی میشه ولی اینجوی میشه! آزاد و دولتی هم نداره! من خودم تو یه شرکت دولتی بودم، دیگه حالم بهم خورد! یکی استاد بود، برای خودش برگ مأموریت هم مینوشت، کارت میزد میرفت تدریس! یعنی هم حقوق میگرفت هم حق ماموریت هم حق التدریس!! اون یکی دانشجو بود، فقط کار تکلیفا و پایان نامه خودشو انجام میداد، از نرم افزار های تخصصی پر هزینه شرکت هم استفاده میکرد، پایان نامه شم میداد منشی بدبخت تایپ کنه!! تازه اینا خوباش و درس خوناش بودن! رئیس شرکت که استاد سر خونه داشت! یه دفتر بزرگ 60 متری هم بهش داده بودن، هفته ای یه بار بیاد تدریس کنه بره، حقوق کامل با بن کالا و مزایا و غیره هم بگیره، تو سیستم دولتی میخوای وارد شی، هر چی گفتن بگو بلدم، وارد که شدی، هر چی گفتن بگو بلد نیستم!! بعد بشین کار خودتو بکن!! جواب یه نامه حداقل یه ماه طول میکشید!
ناشناس
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
داود میخوامت ... افرین .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
ارتقای هر مقطع دانشگاهی یعنی ارتقای پایه حقوقی کارمندان دولت یعنی تحمیل چندین هزار میلیارد تومان بار مالی به روی دوش دولت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
باید قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال ۷۴ در مجلس شورای اسلامی , اصلاح شود, باید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اصلاح شود, صدور پروانه اشتغال نظام مهندسی ساختمان برای کارمندان و بازنشستگان چندشغله دولت ممنوع شود, در حال حاظر ممنوعیت اشتغال دولتی برای مهندسین مجری به درستی رعایت نمیشود و برخی مهندسان کارمندان دولت به طور غیرقانونی از سهمیه مهندسان مجری نظام مهندسی استفاده می کنند
علی
ROMANIA
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
بنده 22 ساله که در دانشگاهی در تهران تدریس میکنم
بارها و بارها در 5 سال اخیر دانشجویان را به انصراف تشویق کردم و به جای آن حرفه اندوزی سریعتر را پیشنهاد دادم ...
چند مورد موفق هم از این دانشجویان انصرافی سراغ دارم که اکنون کاسبی معتبر شدند

به نزدیکانتان اکیدا توصیه کنید اگر امکان حرفه آموزی سریع دارند به دانشگاه مراجعه نکنند و عمر شریفشون رو اتلاف امر بیهوده نکنند (با عرض تاسف خواندن درس امروز بیهوده ست)