بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
تحرکات بازاری همچون بازار ارز و افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، تحت تأثیر سیاست های انبساطی دولت، تعدیل نرخ سود بانکی متناسب با تورم قرار گرفته و بهبود شرایط اقتصادی کشور را پیش بینی می کند که این تحرکات در صورت ادامه دار شدن، قطعاً اثرات تورمی نیز در کشور خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۷۷۹۱
نویسنده :
ِیارمحمدی
به نظر می رسد نوسانات بازار و رشد اوراق تسهیلات تحت تأثیر چشم انداز مثبت از آینده اقتصاد کشور باشد و گویا بازار این اوراق، باتوجه به سیاست های دولت تغییرات مثبتی را برآورد کرده باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تحرکات بازاری همچون بازار ارز و افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، تحت تأثیر سیاست های انبساطی دولت، تعدیل نرخ سود بانکی متناسب با تورم قرار گرفته و بهبود شرایط اقتصادی کشور را پیش بینی می کند که این تحرکات در صورت ادامه دار شدن، قطعاً اثرات تورمی نیز در کشور خواهد داشت.

سلمان خادم المله در ادامه گفت: در بسیاری از حوزه ها دولت باید کنترل و نظارت لحاظ کند اما نه به صورت دستوری تا بتواند نوسانات آن حوزه را مهار کند چرا که به طور مثال افزایش قیمت دلار منجر به ایجاد اثرات تورمی در بقیه حوزه های اقتصادی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، دولت در شرایط رکود فعلی اقتصاد، ناچار به تحریک تقاضا در اقتصاد است و برای این کار در بخش مسکن شرایط خرید مسکن را برای خریداران آسان کرده و قصد دارد آن را به صورت اقساطی ارائه کند، گفت: دولت در نظر دارد با طرح های این چنینی در اقتصاد کشور چرخش ایجاد کند چون در صورت ادامه دار شدن شرایط فعلی ممکن است با بحران مواجه شده و تمامی درب ها به روی اقتصاد ایران بسته شود، بنابر این این طرح حمایت دولت از بخش مسکن می باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها مردم دغدغه مسکن نداشته و این امر به دلیل سیاست های حمایتی، اعتبارات و ضمانتهایی که دولت در این بخش انجام می دهد، البته در دیگر کشورها با توجه به عمر مفید کاری افراد، اقساط تسهیلات بیشتر بوده و گاهی به 20 سال نیز می رسد در ایران نیز بانک ها می توانند با اعطای اعتبارات به مشتریان و ایجاد ضمانت برای آنها مسکن را با اقساطی بلند مدت در اختیار خریداران قرار دهند و از این بخش حمایت کنند.

خادم المله در خصوص طولانی بودن و بالا بودن نرخ بهره این نوع طرح ها گفت: بحث مهمی که در رابطه با طولانی بودن این تسهیلات مطرح می شود، ارزش زمانی پولی است چرا که با توجه به این موضوع ارزش تسهیلاتی که در حال حاضر به افراد ارائه می گردد بعد از گذشت 10 سال، معادل با اصل مبلغ پرداختی با یک حاشیه سود اندک می باشد. در حال حاضر زنجیره ی معیوبی در اقتصاد شکل گرفته و بالاخره باید یکی از این حلقه ها شکسته شود تا رونق به اقتصاد باز گردد که این موضوع قطعاً برای بخشی از مردم تبعات و مضراتی خواهد داشت.

وی در پایان در خصوص چشم انداز این طرح و بازار مسکن گفت: به طور کل در صورت اجرایی شدن، این طرح می تواند تقاضا را تحریک کند اما بهبود شرایط اقتصادی یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر این بازار می باشد، تا اقتصاد بار دیگر به شرایط سال 88 خود باز گردد و بعید به نظر می رسد در میان مدت شاهد رشدی در این بازار و اقتصاد کشورمان باشیم ولی دولت باید حداکثر تلاشش را برای خروج از این رکود انجام دهد تا در بلند مدت با آشکار شدن آثار لغو تحریم ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور شاهد بهبود و ایجاد رونق در اقتصاد و تبع آن در ساخت و ساز و مسکن باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
خداییش آیا کسی هست خدمت کار مردم باشه و فقط برای رضای خدا کار کنه؟ دوستی داشتم همیشه می گفت سرایدار مسجد هم برای سیر کردن شکمش از مسجد نگه داری میکنه. خدمتگذاری حرفه مفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
اقا راست میگه افساط مسکن رو بلند مدت کنید تا نوه هامون هم قسط مسکن مارو پرداخت کنند