بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر : ۱۵۹۶۵۶
پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره چرایی عدم سرمایه‌گذاری ایرانی در داخل کشور و چشم‌انتظاری مسئولان نسبت به ورود سرمایه‌گذاری خارجی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: نباید انتظارات را از سرمایه‌گذار ایرانی به صورتی رقم زد تا این سرمایه‌گذاران تنها در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند و از نفع و سود سرمایه‌گذاری خارجی خود در دیگر کشورها چشم‌پوشی کنند.
وی ادامه داد: در تمامی اقتصادهای کشورهای پیشرفته و یا کشورهای درحال‌توسعه، سرمایه‌گذار ورودی و خروجی وجود دارد و تفاوت در نسبت ورودی یا خروجی آن به میزان تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری توسط دولت‌ها بازمی‌گردد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نباید از سرمایه‌گذاران ایرانی که جلای وطن کردند، غافل شد تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران شناخته‌شده ایرانی که امروز هیچ پایگاهی را در ایران ندارند، باید بار دیگر تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران شوند و سرمایه آن‌ها در کشور هزینه شود.
وی گفت: این سرمایه‌گذاران خارجی هیچ تفاوتی با سرمایه‌گذاران خارجی ندارند اما شاید نسبت علاقه‌مندی آن‌ها به رشد اقتصادی ایران نسبت به دیگر سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه محیط سرمایه‌گذاری باثبات، ورود سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند، تأکید کرد: در اقتصادی که فضای سرمایه‌گذاری باثبات و سایه امنیت بر آن وجود داشته باشد و چشم‌انداز مشخصی برای حمایت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار با آغوش باش سرمایه خود را به یک کشور وارد می‌کند اما در مقابل اگر فضای کسب‌وکار فراهم نباشد و سرمایه‌گذار داخلی هم نسبت به این فضا دلسرد باشد، چطور انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم.
وی افزود: محیط کسب‌وکار یک کشور، سیگنال‌های لازم را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد که فضای ورود به یک اقتصاد و سرمایه‌گذاری در آن آیا سودده هست یا خیر. سلطانی خاطرنشان کرد: هر گروه سرمایه‌گذاری که تا به امروز به اقتصاد ما ورود داشته در وهله نخست نسبت به آگاهی و تکمیل شناخت خود از بازار ایران گام برداشته است و اگر ما در این قسمت توفیقی نداشته باشیم و نسبت به اصلاح رویه‌های فضای کسب‌وکار گام برنداریم، پروژه جذب سرمایه‌گذار خارجی شکست می‌خورد.
وی در پایان گفت: در شرایطی که با فقدان توان داخلی برای سرمایه‌گذاری در کشور مواجه هستیم، تقسیم فضای محیط سرمایه‌گذاری کشور به داخلی و خارجی، شاید از منظر احصای منشأ سرمایه‌گذاری  خارجی دارای اهمیت است و برای فقدان توان داخلی برای سرمایه‌گذار داخلی و جایگزینی خارجی‌ها در بخش سرمایه‌گذاری بتواند ما را در مسیر رشد اقتصاد و تحقق اهداف اقتصادی یاری کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
دولت بایستی از طرف داخل حمایت بشود در غیر این صورت سرمایه گذار خارجی را ممکن است بهر طریق ممکن فراری بدهند.