بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
سرمايه گذاران و سهامداران از ابتدای صبح روندی منفی را در کلیت بازار شاهد بودند و از همان آغاز معاملات فشار عرضه بر تقاضا غلبه داشت. تا جایی که شاخص کل بیش از 800 واحد افت کرد تا از کانال 65 هزار واحدي به سطح 64 هزار واحدی برگردد.
کد خبر : ۱۵۹۸۱۹
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.10.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 279 واحد کاهش به رقم 44718 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 281 واحد کاهش عدد 147373 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 117 واحد کاهش به رقم 25170 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 90 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 100 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 11 واحد کاهش به رقم 711 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2303 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1518 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سرمايه گذاران و سهامداران از ابتدای صبح روندی منفی را در کلیت بازار شاهد بودند و از همان آغاز معاملات فشار عرضه بر تقاضا غلبه داشت. تا جایی که شاخص کل بیش از 800 واحد افت کرد تا از کانال 65 هزار واحدي به سطح 64 هزار واحدی برگردد.

بطوریکه این فشار عرضه موجب شد حتی با وجود جمع آوری برخی صف های فروش مجدد شاهد تشکیل صف های فروشندگان در برخی نمادها باشیم. اما به تدریج از میزان عرضه ها کاسته شد تا با برقرای تعادل هر چه بیشتر در بازار از اواسط روز، روند قیمت سهام نیز به سمت دامنه مثبت قیمت ها سوق یابد. البته بازهم شاخص كل متفاوت از روند شكل گرفته در سهام همچنان منفي ماند؛ گرچه در پایان معاملات میزان افت اين نماگر با انجام چند معامله بلوکی و به مدد دو نماد "فارس" و "اخابر" جبران شد تا برآیند کلی این نماگر کاهش 300 واحدی باشد.

اما باید در شرایط فعلی یک تشکر ویژه داشته باشیم از حقوقی ها که اقدام به عرضه های نسنجیده که می تواند به فشار فروش و ترس از رکب دوباره آنها به سرمایه گذاران حقیقی دامن بزند، نکردند. اقداماتی که نظیر آن را پیرامون عرضه های پر حجم این گروه از سرمایه گذاران و تشدید روند نزولی بورس در دوره های قبلی اعلام نتايج مثبت از مذاکرات هسته ای شاهد بودیم.

گرچه بازار به دلیل عدم ارایه برنامه های مدون از سوی متولیان بازار سرمایه و در رأس آن سازمان بورس قدری دچار سردرگمی است و چشمش به دستان نهاد متولی دوخته شده تا هر چه سریع تر و تا دیر نشده اقدامی عاجل را برای بهبود شرایط بورس صورت دهد.

زیرا چنانچه این فرصت اندک از دست برود، دیگر از دست کسی کاری بر نمی آید و بایستی به متولیان بورس هشدار دهیم که اگر از فرصت های باقیمانده به درستی استفاده نکنیم، خیلی زود دیر می شود.

به عبارتی چنانچه سازمان بورس اقدامی عاجل صورت ندهد و تنها منتظر اقدام سرمایه گذاران و سهامداران براي بهبود بازار باشد، شرايط وخيم تر خواهد شد. بطوريكه بایستی به مسئولين هشدار داد و گفت که اگر به فکر من منانی، برو شوهر کن که بیوه نمانی!

زيرا همانطور كه در سال 92 مسئولین امر و متولیان بازار هشدار می دادند که رشد قیمت ها هیچ تناسبی با وضعیت اقتصادی کشور و صنایع فعال ندارد، بایستی توجه داشته باشند که با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، از این پس رفته رفته حجم اخبار خوب و مثبت همانند روزهاي اخير رو به افزایش است و بايد از اين وضعيت براي تثبيت روند بازار بهره برد.

بر همین اساس مسئولين امر بایستی به دنبال اقدامی عاجل باشند تا از این چشم انداز روشن برای تثبیت روند صعودی در بازار و بهبود اوضاع کنونی به بهترین نحو استفاده كنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
مگه بازار بورس هم متولی داره. والله قسم اگر یک نفر فقط یک نفر تو این مملکت به فکر مردم بود هیچگاه اینگونه مردم ناامید نبودند. به خدا با دیدن بازار امروز بورس دیگه هیچ اعتمادی برامون باقی نمونده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
یعنی شما می فرمایید که هی قیمت ها پایین بره و نا نظاره گر باشین و بلتد مدت بتریم اخه کدئم منطق چنین چیزی را می گوید شما قیمت سهام را با فکر و درایت بالا بشید ماهم نگاه می داریم و نمی فروشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
راست گفتی بورس نیوز. من از آذر 92 وارد بازار شدم تا حالا صبر کردم و سهامم رو نفروختم اما اگه بازار تا یکی دو ماه آینده درست نشه با اینکه 70 درصد در ضررم(عدم سود این دو سال بماند) از بازار خارج میشم و دیگه تحت هیچ شرایطی بر نمی گردم. اگه دولت و سازمان بورس ظرف این چند وقت فکری به حال بورس نکنند قطعا لطمه جبران ناپذیری می خورند و دیگه مردم بهشون اعتماد نمی کنند و هر چی بگن بیایید سرمایه گذاری کنید هیچ کس توجهی نمی کنه مثل اواخر دوره احمدی نژاد که هر چی می گفت مردم عکسشو عمل می کردند می گفتن سکه ارزون میشه مردم سکه می خریدن می گفتن دلار نخرید ضرر می کنید مردم تمام دارایی شون رو دلار می خریدن و... از اوضاع الان بازار هم مشخصه که مردم به دولت و تیم اقتصادیش اعتماد ندارن حقوقی ها هم آنچنان در گذشته از مردم زهر چشم گرفتن که دیگه هیچ کس بهشون اعتماد نداره دلیل افت این یکی دو روز هم عدم اعتماد مردم به ایناست....
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
تیم اقتصادی دولت از شخص وزیر اقتصاد تا مدیران سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و مدیران شرکتهای حقوقی فعال در بورس باید جوابگوی اوضاع وخیم بورس باشن
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
مبارکه؟؟؟!!!
کاهش قیمت 10درصدی بانک انصار در دو روز به کمک برجام و عرضه ابشاری حقوقی محترم.
راستی اونی که میگفتن تحریمهای مالی و بانکی برداشته میشه همین بوددیگه ؟؟!!
اراک مرتضی
-
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
رسیدگی به وضع بازار نه احتیاج به زمان برای بررسی دارد نه به کارشناسان واقتصاددانان با حرفهای علمی هرکسی که نگاهی به حجم عرضه ها بیاندازد متوجه میشود که باید مثل کشور چین که برای حقوقیها محدودیت ایجاد کرد که بورسش از حالت منفی بیاید بیرون این کار راهم برای بورس ایران باید انجام دهد در غیر اینصورت هیچ چیز درست نمیشود مگراینکه دولت وبورسو حقوقیهادستشان توی یه کاسه باشه وسهامداران حقیقی را سر کار گذاشته باشن غیر ازاین هم نیست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
با توجه به شرایط موجود (قیمت نفت-تحریم کشورهای عربی-نصف شدن مبادلات اقتصادی با ترکیه-فشار تحریمات کنگره-وضعیت زیانده شرکتها) نمی توان چشم انداز خوبی برای بورس دید.با بازاری فرسایشی همراه با صعودهای کوتاه باید روزگار سپری کرد
علیرضا
ROMANIA
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
باز دوباره شروع شد. آش که همون آشه و کاسه همون کاسه. یه عده کل سرمایه و دار و ندارشون رو آوردن وسط که دو دستی تقدیم کنن به دلال ها
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
بورس نیوز گرامی:
تحریم ها این معنی را داشت که ایران نمی توانست دلارهای حاصل از فروش نفت را منتقل کرده و یا خرج کند. اما امروز موضوع این است که با کاهش شدید قیمت نفت و چشم انداز کاهش باز هم بیشتر آن اصولا دلاری حاصل نمی شود که به فکر خرج آن هم باشیم. پس در واقع امروز با وضعیتی بدتر از تحریم روبرو هستیم. بنابر این لطفا مرتب تکرار نکنید که تحریم ها لغو شد و اوضاع گل و بلبل است پس ایهاالناس بشتابید سهام بخرید!
دو نکتۀ تکمیلی: اولا وابستگی 20% اقتصاد کشور به درآمد نفتی افسانه ای بیش نیست و اقتصاد ما بالای 90% به درآمد های نفتی وابسته است. ثانیا تا تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن سیاستهای رئیس جمهور بعدی آمریکا در قبال ایران هیچ سرمایه گذار خارجی اقدام به سرایه گذاری در ایران نمی کند. بنابراین تا قیمت نفت در حال سقوط است و تا تکلیف انتخابات آمریکا مشخص نشده نمی توان به رونق واقعی _و نه شاخص سازی_ بورس امید بست
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
با سپاس تو این چند ماه حقوقیها و نوسان بگیران خوب سودی بردند دوستان پیشنهاد میکنم سهامتان راروز مثبت بفروشید روز منفی بخرید. چون سهام بنیادی ذلیلتر از همیشه تاریخند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کار ، کار برادران دلواپسه شک نکنید.
محمد
UNITED KINGDOM
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
من موندم این خریدارای بانک دی چه فکری کردن که رفتن تو صف خرید از دیروز حقوقی داره تو قیمت بالا میفروشه بعد حقیقی ساده داره خودشو میکشه که بخره حالا جالب اینجاس که کل بانکیها تو صف فروش هستن و دسته جمعی در حال سقوط هستن بابا جان اگه خوب بود که حقوقی نمی فروخت سهمو نگه میداشت پس یه چیزی میدونه که داره عرضه میکنه
متضرر
UNITED KINGDOM
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
بابا تورو خدا سرمایه زندگیتونو به سادگی نسوزونید به خدا من بعداز این همه مدت که تو بورس بودم جرات نمیکنم الان چیزی بخرم نمیدونم بعضی از مردم رو چه حسابی رو چه منطقی سهم میخرن بعد میکوبن تو سرشون که سرمایه زندگیمون سوخت عزعز من اینجا هیچ خبری نیست طمع نکن بوی کباب نیست
ناشناس
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
یعنی از تو بی منطق تر و بی ادب تر کمتر دیدم.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
در پاراگراف آخر اشکال است به جای خبرهای خوب در حال شنیدن تحریم جدید اتحادیه اروپا حول محور موشک هستیم این کجا خوبه
شبتاب
ROMANIA
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
مثلا چه کار عاجلی مورد نظرتان است آقای نویسنده؟؟؟ مثالی عنایت می فرمایید بهتر متوجه منظورتان شویم؟
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
تیم اقتصادی دولت از شخص وزیر اقتصاد تا مدیران سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و مدیران شرکتهای حقوقی فعال در بورس باید جوابگوی اوضاع وخیم بورس باشن و همگی باید عزل بشن...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
من خیلی وقته این قسمت مستطیل شیشه ای رو میخونم مخاطب من نویسنده یا نویسندگان این بخشه ، گویا شما هیچ چیز از تحلیل بازار نمیدونید و الکی با شکوه و شکایت و مقصرجلوه دادن این و اون دارید عرض اندام میکنید.
اونچه درین دو سال و اندی بر بورس گذشت همگی زاییده شرایط اقتصاد بود و نقش حقوقی ها و مدیریت بورس بسیار بسیار ناچیز هست ، ولی در ادامه درصورتیکه همه چیز خوب پیش بره از زمستان سال ۹۵ دوران رونق پایدار بورس اغاز میشه .
افشین
GERMANY
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
متاسفانه گوشمون از این حرفها خیلی پره.
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
برجام و ورود سرمایه جدید؟! کدوم سرمایه؟ هنوز پولی واردکشور نشده میخان ۳۰۰۰ میلیارد نومن هدیه! کنند به عتبات عالیات در عراق!!. معلومه که اینطوری هیچ کار اقتصادی تو مملکت پا نمیگیره.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
دانشمند این خبرا رو از کجات در میاری ؟ نکنه تو هم از اون شایعه اندازا هستی که دنبال بزخری هستند و تا سهام یه ذره میره بالا هی فاز منفی می دن که همه چی دروغه بعد بازار منفی میشه و قیمتا میاد پایین اونوقت می رن با خیال آسوده خرید می کنن!!! برو مشتی خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه...
ناشناس
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
جناب خیلی دانشمند اگر کمی سرت را از لاکت در بیاری و اخبار ساتسور نشده را بخونی میبینی که این خبر رو خانم کارگردان هموطن خودمون (تهمینه میلانی) توی صفحه فیسبوکش گذاشته و من از خودم در نیاوردم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
منظور از مسئولین چیه مگر مسئول داریم
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
اصلش اینه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
دلیل رشد بورس در سال 91 چه بود؟ دلیل آن در سال 92 چه بود؟ (امید به برقراری ارتباط و رفع تحریم ها) .دلیل ریزش بورس پس از هر توافق و حتی پس از برداشته شدن تحریم ها چیست؟ (پیدا کنید پرتغال فروش را!!!!)