بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
دو سال بازار سرمایه روند نزولی داشت و بهترین فرصت برای اصلاح زیرساخت ها و ابزارهای این بازار بود اما دریغ از یک حرکت کوچک شاید مسئولین خودشان هم توقع بازگشت به رونق بورس را نداشتند.
کد خبر : ۱۶۰۳۴۱
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.11.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 103 واحد افزایش به رقم 49519 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1784 واحد افزایش عدد 158753 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 146 واحد افزایش به رقم 27396 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 268 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 52 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 760 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3686 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2263 میلیارد ریال رسید.

علی رغم رشد بیش از 382 واحدی شاخص کل در معاملات روز جاری که 268 واحد آن را مدیون معاملات هلدینگ خلیج فارس بود اما قیمت اغلب سهام شرکت ها با افت و بعضاً صف فروش نیز همراه شدند اتفاقی که پیش بینی آن از معاملات روز چهارشنبه کار سختی نبود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، واقعیت امروز بازار سرمایه را باید در شاخص کل هم وزن دید، نماگری که بورس را همانگونه که است نمایش می دهد و هیچ اصراری بر بزرگ نمایی ندارد. اما سئوال اصلی و اساسی امروز بورس موضوعی است که هیچ ارتباطی به شاخص و روند آن ندارد.

مسئول اصلی امروز بورس علت تشکیل روند نزولی در سهام شرکت هایی است که تا دو روز کاری گذشته با صف های خرید میلیونی و قابل توجه همراه بودند و حتی به میزان حجم مبنا هم عرضه نداشتند؟

اینکه بخواهیم رشد قیمت سهام طی روزهای گذشته و افزایش رقم شاخص را بهانه کنیم اصلاً دلیل منطقی و قابل قبولی نیست و اغلب اهالی تالار نیز به خوبی به این موضوع واقف هستند چرا که این رشد در مقایسه با آن افت همچون دانه ارزنی است در برابر گردو که هنوز راه بسیار زیادی را باید برای رسیدن به جایگاه اصلی طی کند مضاف بر اینکه این رشد در مقایسه با اخبار و اتفاقات مثبت اقتصادی اخیر اصلاً هیچ است.

پس باید برای افت بازار دنبال یک دلیل منطقی تر و حساب شده تر باشیم از همین رو اهالی تالار معتقدند عامل اصلی افت بازار سرمایه جو روانی منفی و هیجان فروشی است که سامانه ناکار آمد معاملاتی طی روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته ایجاد کرد و مشکلات ساختاری آن تا به امروز هم ادامه دار بود.

واقعاً جای تعجب دارد که چگونه می شود مسئولین در حالی دم از گسترش و توسعه بازار سرمایه می زنند و بزرگترین افتخار امروز بورس ما شده حضور سرمایه گذاری خارجی درحالیکه سامانه معاملاتی بورس ما کشش 900 میلیارد تومان ارزش معامله در یک روز و یا 800 میلیون حجم معامله را ندارد.

آیا ارزش و لیاقت بازار سرمایه ما استفاده از چنین نرم افزار و سامانه معاملاتی است؟ واقعاً چند سال است که هر روز به بهانه های مختلف در حال رفع اشکالات و ایرادات این سامانه هستیم و با افتخار سخن از عیب یابی و رفع آن در سامانه معاملاتی بومی خود می گوییم.

بی تعارف بگوییم استفاده از این سامانه در مقابل تبلیغات خارجی بازار سرمایه ایران به مثابه استقبال از میهمانان خارجی با خودروی ژیان است.

دو سال بازار سرمایه روند نزولی داشت و بهترین فرصت برای اصلاح زیرساخت ها و ابزارهای این بازار بود اما دریغ از یک حرکت کوچک شاید مسئولین خودشان هم توقع بازگشت به رونق بورس را نداشتند.

در پایان یکبار دیگر یادآور می شویم که تازه اول راه صعود بورس است، هنوز اتفاقات مثبت اقتصادی در صنایع خودنمایی نکرده که اگر اولین نشانه آن ظاهر شود بازار سرمایه مهار شدنی نمی شود پس لطفاً تا دیر نشده با یکی از شرکت های خارجی و نامدار به جهت خرید نرم افزار سامانه معاملاتی در حد و شأن بورس تهران وارد مذاکره شوید و مطمئن باشید این سامانه نمی تواند آبروی بازار سرمایه ایران را پیش سرمایه گذار خارجی حفظ نماید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
اخ جون بازار داره رونق میگیره ، از اصلاح بازار استفاده کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
بورس نیوز جان این فرمایش شما درست اما یک مثل هست که میگه طرف ماشینش روشن نمیشد فکر میکرد از اگزوزشه . باید یک فکری بحال این حقوقی دلال صفت بکنیم و اینکه هنوز هیچ اتفاقی توی کارخانه های ما نیافتاده که باعث رونق و خروج از رکود تورمی شده باشه . هنوز هیچکدام از معضلات و گره های کور این بزرگترین دزد بازار رفع نشده . هنوز معدنی ها و پالایشگاههای و پتروشیمی ها بخاطر نرخ خوراک درست و حسابی نمیتونند در مورد سود خودشون شفاف سازی کنند. پس فعلا به این دزد بازار بیصاحب هیچ امیدی نیست و بقول خودت بورسی جان اگر به طمع من موندی بهتره بری ازدواج کنی که بیوه نمونی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
درود به شرفت بورس نیوز دست اینارو رومیکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
سامانه معاملات بومی نیست
این نرم افزار از شرکت آتوس یورونکست فرانسه خریداری شده. این شرکت بنا به درخواست بورس تغییراتی منجمله خجم مبنا و ... رو تو نرم افزار داد که باعث بوجود آمدن باگهایی شد که با تحریم ایران کلا پرونده نرم افزار هم بسته شد

از طرفی همراه با تحویل این نرم افزار، عده ای کارشناس ایرانی نرم افزار توسط شرکت آتوس آموزش دیده بودند که با آمدن تیم صالح آبادی و در راس فناوری اون آقایان علی عبداللهی با رشته مدیریت بازرگانی به سمت مدیر فناوری اطلاعات بورس و عباس احمدی با رشته مکانیک به سمت مدیرعاملی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تمامی کارشناسان فوق از این شرکت کنار کذاشته شده و یا خود مجبور به ترک شدند

خلاصه الان هیچ تخصصی برای پشتیبانی نرم افزار هسته معاملات وجود نداره. علت رو هم باید در تیم قبلی دید.

به تازگی آقای عباس احمدی برکنار شده و آقای آنالویی به سمت مدیرعاملی این شرکت انتخاب شده. هر چند رشته ایشون حداقل نیمه مرتبط هست ولی باز هم 1000000 بار باید گفت که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یک نفر متخصص برنامه نویسی کارکشته و مجرب رو به عنوان مدیرعامل میخواد.

کار هر کس نیییییییییییسسسسسسسسسسستتتتتتتت
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
اقای بورس نیوز گل گفتی البته جا داشت بگیم "استقبال بورس تهران از سرمایه گذار خارجی با فرغون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
تا آخر اسفند بازار اصلاح داره . رشد بازار از سال95 کم کم شروع میشه
نارون
ROMANIA
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
اینجا ایران است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
بله. چهارشنبه هم گفتم که این ایراد وجود داره. ولی مثل اینکه بعضی ها از این مشکل ناراحت نیستن و دارن حسابی استفاده میکنن. سوای این مشکل که انگار اصلا مشکل نیست یادم هست بعد از سونامی و قطع برق چندتا روستا توی ژاپن وزیر ژاپنی رفت جلوی مردم زانو زد و معذرت خواهی میکرد .عجیبه. حالا توی مملکت ما تا معاملات بورس سروع میشه سامانه اعداد و ارقام شاخ دار به آدم نشون میده و شرکت های اینترنتی هم که انگار فکر میکنن جا موندن شروع میکنن به قطع و وصل کردن شبکه.تا میایی این دو مورد رو رمز گشایی کنی شارژ گوشی تموم میشه.البته میدونم ایراد از گوشی همراه ما هست.چی باید گفت و به کجا باید شکایت کرد؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
بابا حجم خرید رو در سامانه افزایش بدید.سقف خرید و فروش باید بره بالاتر.مخصوصا الان با توجه به حجم درخواست برای خرید سامانه ها باید اصلاح بشه.برای خارجی ها که دیگه کلا باید سقف برداشته بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
فعلا این هیجان و جوگیری در بازار وجود داره و کم کم خریداران متوجه می شوند چه سهامی به انها غالب شده!!
خودرویی ها با زیان انباشته سنگین و بدهی های چند هزار میلیاردی!!
پالایشگاه لاوان با زیان 200 تومانی و در قیمت 900 تومانی صف خرید!؟!! (از عجایب هفتگانه)
....
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
حرف دلم گفتی بورس نیوز با تشکر