بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
سازمان همواره به این وظیفه خود که حامی سهامداران خصوصاً سهامدارن خرد است، تأکید کرده و هر بار که نماد معاملاتی شرکتی به هر دلیلی به مدت چند روز پی در پی افزایش قیمت و صف خرید را تجربه کند، اقدام به توقف نماد می کند و در برخی موارد مانع از ادامه این روند می گردد.
کد خبر : ۱۶۰۵۳۲
نویسنده :
یارمحمدی

بورس اوراق بهادار تهران که ماه ها درگیر روند نزولی شده بود، طی یک ماه اخیر با تغییر روند همراه شده و بخشی از سرمایه آب شده سرمایه گذاران فعال در این حوزه را جبران کرده است. در روزهای پر افت و خیزی که پشت سر گذاشتیم شاهد عدم حمایت مسئولین و متولیان بازار و یا سهامداران عمده در مقابل افت شدید برخی سهام شرکت ها بودیم و بالعکس برخی سهام بنا به دلایل مختلفی بر خلاف روند نزولی بورس، با اقبال همراه می شد و بازدهی مناسبی برای سهامدارانش رقم می زد.

به گزارش بورس نیوز، این صعود و نزول ها در حالی است که در هر رشد قیمتی که قابل توجه بوده و سهم را با صف خرید مواجه کند، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر اقدام به توقف نماد و درخواست ارائه شفاف سازی در رابطه با عملکرد و اخبار پیرامون شرکت می نماید.

بر اساس این گزارش، سازمان همواره به این وظیفه خود که حامی سهامداران خصوصاً سهامدارن خرد است، تأکید کرده و هر بار که نماد معاملاتی شرکتی به هر دلیلی به مدت چند روز پی در پی افزایش قیمت و صف خرید را تجربه کند، اقدام به توقف نماد می کند و در برخی موارد مانع از ادامه این روند می گردد. این عمل سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، در جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی، کارایی بازار و کاهش رانت کاملاً صحیح می باشد، اما نکته جالب توجه اینجاست که چرا در عکس این مواقع شاهد چنین اقدام نیستیم؟! چرا با افت قیمت سهمی، به هر دلیل مبهمی، این متولی بازار چشم خود را بر روی این اتفاق می بندد و از شرکت درخواست شفاف سازی نمی کند؟

پیرامون این موضوع، در گزارشات متعددی این امر و رسیدگی به آن را به متولیان این بازار یادآوری کرده ایم اما همانطور که عنوان شد، گویا سازمان بورس و ناظرین آن تنها به تابلوی معاملات سهام رشدی چشم دوخته و کاری به افت قیمتی سهام دیگر شرکت ها ندارند.

در همین راستا، طی مصاحبه ای که خبرنگار ما با مسئولین این سازمان انجام داده است، امیری، معاون سازمان بورس گفته است که؛ ما همواره با تمامی شرکت هایی که در ارتباط با آنها ابهاماتی مطرح شده، چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی، اقدام به درخواست ارائه اطلاعات دقیق و شفاف سازی لازم کرده و خواستار تقارن اطلاعاتی برای همه فعالان بازار می باشد. اما ادعای این مقام مسئول در عمل مشاهده نشده و هیچ وقت در کاهش قیمتی بازخورد درخواست سازمان و یا جوابیه و شفاف سازی شرکت در این رابطه را روی سامانه کدال شاهد نبودیم.

حال با توجه به تمامی موارد عنوان شده، در زمینه ابهاماتی که پیرامون عملکرد و فعالیت برخی شرکت ها که سهامشان با افت قیمتی روبرو گشته، خود مجموعه نیز در مقابل آن سکوت کرده و سهامدار عمده نیز به حمایت از سهام خود بر نخواسته است، از مسئولین و متولیان بازار که ادعا دارند در تمامی موارد بر بازار نظارت داشته و با شرکت ها در حال مکاتبه هستند، در خواست می شود اقداماتی انجام دهد تا نتیجه نهایی این مکاتبات را در سامانه کدال که به همین منظور طراحی شده، جهت اطلاع سهامداران و فعالان این بازار، قرار بگیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
از گروه ساختمانی ها بخواهید شفاف سازی کنند.اینها در زمان افزایش قیمتهای زمین و مسکن هم رشدی نداشتند بلکه افت هم کرده اند!! از عجایب هست اما هیچکس نمیگوید چرا؟
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
این مدت که همه سهامها رشد خیره کنند ای داشتند ولی ولصنمی که 13تومان برگشت ذخیره 23 تومان سود امسال 25تومان سود سال بعد حق تقدم را 20در صد زیر قیمت می فروشد
بانکی ضررکرده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
بورس نیوز لطفا ازرند منفی بانک ملت وتجارت گزارشی تهیه کن
نجیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
با تشکر و سپاس و تایید فرمایشات این عزیز متاسفانه بازار مقداری بسمت رانت و حبابی شدن میرود پیشنهاد اهالی این است که خرید فروشها قانونمند باشد تا بازار بدست رانت و نوسان گیران در نیاید. وسهام با ارزش بفنا نروند؟؟؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
سهامداران بانکی از شنبه سهام بانکی لیدر بازارند چون حقوقیهایشان سهام را جمع کردند و سوییفت بر قرار شد . وبملت. پاسارگاد. تجارت در اولویتند سهام بنیادی یکی بخر یکماه دیگر 5 تا ببر ولی صبور باش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معین
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
با این سیستم ضعیف و ناکارامد بانکی فک نکنم ابی از بانکیها گرم بشه در ضمن کم کم بانکها از سپرده ها دارن خالی میشن و ....
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
باتک نرخی شدن ارز سهام بانک ها حتما افزایش میابدوبانکهالیدرخواهندشد
نجيمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
بهترين كار حذف حجم مبنا و دامنه نوسان و عدم دخالت در بازار توسط سازمان هست مثل امريكا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
شرکت پالایشگاه نفت تبریز هنوز سود مالی منتهی به ، ۹۳/۱۲/۲۹ را پرداخت نکرده و نماد شبریز هیچ گونه شفاف سازی انجام نمیدهد, باید ترتیبی اتخاذ شود که سهامداران به شکل اینترنتی در رای گیری هاو انتخابات مجمع عادی سالانه شرکت کنند
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
پشت پرده معاملات بورس را فاش کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
ممنون ميشم، دوستان حوزه نظارت بر بازار سازمان بورس بفرمايند قبل از تصدى اين مديريت، چه تجربه اى در زمينه نظارت بر بازار داشته اند؟
ناسناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
بانکیها از خودرو بهترند چون سود میدن ولی خودرو تا چند سالی دیگه سود ی ندارن