بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
در پی هیجان خرید سهام شرکتهای زیان ده

پرده برداری از راز رشد قیمت سهام سایپا در بورس تهران

کم نیستند شرکت های زیان دهی که اين روزها تقاضای سرمایه گذاران برای خرید سهامشان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی خریداران برای دستیابی به این قبیل سهام روزهای متمادی در صف می نشینند. حال آن که گروهی همانند پتروشیمی ها بر خلاف آن که با دارا بودن بالاترين حاشيه سود در بين ساير صنايع، جزو سودآورترين شركت هاي بورسي محسوب مي شوند.
کد خبر : ۱۶۰۷۰۸
نویسنده :
کیوان فر
چرا سهام شرکت های زیان ده و مشمول ماده 141 قانون تجارت این روزها بیش از سهام شرکت های بزرگ و با بنياد قوي مورد اقبال هستند؟ چگونه می شود سهامی با زیانی به مراتب بیشتر از سرمایه ثبت شده خود در مقایسه با شرکت های با توان سوددهی بالا بتواند به شگفتی ساز تالار شیشه ای بدل شود؟

به گزارش بورس نیوز؛ کم نیستند شرکت های زیان دهی که اين روزها تقاضای سرمایه گذاران برای خرید سهامشان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی خریداران برای دستیابی به این قبیل سهام روزهای متمادی در صف می نشینند. حال آن که گروهی همانند پتروشیمی ها بر خلاف آن که با دارا بودن بالاترين حاشيه سود در بين ساير صنايع، جزو سودآورترين شركت هاي بورسي محسوب مي شوند، در حال حاضر و در روند صعودی کنونی حاكم بر بازار سرمایه به بهانه های مختلف هیچ تلاشی برای رشد قیمت سهام خود نداشته اند.

اما در مقابل این گروه پر ادعا، شرکت های کوچک و زیان ده هم اكنون با قدرت زیادی گام به گام بر مدار رشد قیمت ها در حرکت هستند تا با اين روند پرقدرت شگفتی سازان این روزهای بورس باشند.

اما واقعا بایستی پرسید چرا این قبیل سهام تا این اندازه مورد اقبال و توجه سرمایه گذاران است؟ چرا كه از نظر منطقي و محاسبات تحليلي برمبناي اطلاعات كنوني شركت ها و ساختار مالي آنها اين اقبال قابل توجيه نيست!

با اين حال، اگر بخواهيم مهمترين دلايل اين رفتار سرمايه گذاران را مورد اشاره قرار دهيم، در وهله اول و از منظر مباحث مالی و رفتاری به نظر می رسد اولین دلیل وجود تقاضای زیاد برای خرید سهام این گروه از شرکت ها قیمت پایین سهام آن ها باشد که اكثراً در محدوده قيمت هاي اسمي و در مواردي حتي كمتر از آن معامله می شوند و همين امر موجب مي گردد اين سهام در مقايسه با سهامي با قيمت هاي به مراتب بالاتر از سوی سرمایه گذاران به ویژه حقیقی ها با حجم سرمايه و نقدينگي پايين، بیشتر مورد پذیرش باشند.

دومین راز نیز در خصوص پایین بودن حاشیه سود شرکت های زیان ده است که می تواند با اعمال یک تغییر هر چند کوچک در روند و حجم تولید و فروش و عملیات آنها، اين سهام را به سمت افزایش سودآوری و رشد قيمت بيشتر سوق دهد.

سومین عامل را نیز می توان در اهرم مالی بالاي این شرکت ها دانست كه تحت تأثیر هزینه های مالی و بدهي هاي قابل توجه آنها مي باشد که اين مهم، به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی شركت ها ايجاد شده و عمدتاً فشار زیادی را بر آن ها تحمیل می کند.

با اين وجود، اهرم مالي بالا از يك منظر مي تواند منافعي را براي شركت و نيز سهامدارانش در پي داشته باشد. بطوريكه، با ايجاد تحولاتي از طریق فروش دارایی های غیر مولد و تبديل آنها به دارايي هاي مولد و پربازده تر، حضور شرکای جدید خارجی جهت اجراي طرح هاي توسعه اي و توليد محصول مشترك و در نهايت افزایش سرمایه جهت اصلاح ساختار مالی و پوشش زیان انباشته سنوات گذشته، در این قبیل شرکت ها شرایط را برای کاهش بار این هزینه ها و در نتيجه دستيابي به سودآوري سریع فراهم سازد كه آثار اين تحولات به دليل بالا بودن اهرم اين شركت ها به صورت چند برابري نمايان مي شود.

به طوریکه این گروه از شرکت ها به دلیل بالا بودن اهرم مالی خود می توانند در صورت اعمال تغییراتی هر چند ناچیز در فروش و عملیات خود تأثیر به مراتب بالاتری را بر رشد سودآوریشان اعمال کنند که در نهایت آثار و نشانه های این رویدادها روی قیمت سهام آن ها خودنمایی می کند.

نمونه این قبیل اقدامات، تصمیماتی است که اخیراً گروه سایپا برای زیر مجموعه های زيان ده خود به کار گرفته که می تواند به عنوان روشی جدید در بازار سرمایه از سوی سایر شرکت ها نیز به کار رود. بطوریکه این غول خودروسازی در نظر دارد با انجام اقداماتی برنامه ریزی شده و فروش دارایی های غیر مولد زیرمجموعه ها و نیز تهاتر بدهی های آنها، فشار ناشی از هزینه های مالی و زیان این شرکت ها را که حجم بدهی قابل توجه و اهرم مالی بالایی داشته و حاشیه سود پایینی دارند، کاهش دهد و با این اقدام نه تنها زیان انباشته آنها را جبران کند، بلکه با افزایش توان سودآوری این مجموعه ها آنها را به سودآوری سوق دهد. روشی نوترکیب که در نهایت می تواند موجب گردد اوضاع پرتفوی و ساختار مالی گروه و شرکت اصلی نیز بهبود یابد.

همانند اتفاقی بی سابقه که در سال 83 برای بانک ها پس از افزایش سرمایه و در پي بازگشت آن ها به تابلوی معاملات رقم خورد. به طوریکه سهامی همانند بانک اقتصاد نوین در حالی از افزایش سرمایه 100 درصدی به قیمت تعدیلی حدود 900 تومان به تابلوی معاملات بازگشت که قیمت این سهم نسبت به قبل از اعمال افزایش سرمایه بدون تغییر بوده و در محدوده قیمت بسته شدن نماد "ونوین" بود.

در پی بروز این رویداد تحلیل های مختلفی از سوی صاحب نظران و کارشناسان ارایه شد، مبنی بر اینکه افزایش سرمایه بانک ها متفاوت از شرکت های تولیدی است؛ چرا که مبالغ حاصل از اجرای این فرآیند بلافاصله وارد چرخه عملیاتی بانک می شود و از همان لحظه اول آثار آن در سود بانک ها موثر است.

بدین ترتیب، در آن زمان مصاحبه های متعددی از سوی برخی صاحب نظران و کارشناسان انجام شد مبنی بر اینکه فعالان بازار در قیمت گذاری سهام بانک ها دچار اشتباه شده اند؛ چراکه در عمل آنچه واقعیت داشت این بود که مبالغ ناشی از افزایش سرمایه سریعاً وارد سیکل و چرخه عملیاتی بانک می شد و بانک نیز از طریق ارایه تسهیلات و دریافت هزینه بهره آن، با رشد سودآوری بانک همراه بود.

با این اوصاف، عقیده کارشناسان بر این امر استوار بود که نمی توان بانک ها را همانند شرکت های تولیدی در نظر گرفت؛ چرا که در شرکت های تولیدی مبالغ حاصل از افزایش سرمایه بایستی وارد فرآیند تولید شود و در نتیجه، آثار آن در طول زمان و پس از طی فرآیندی طولانی مشخص خواهد شد.

امروز نیز به نظر می رسد اتفاق جدیدی این بار به روشی دیگر در صنعت خودروسازی آن هم به دست گروه خودروسازی سایپا در جریان است که می تواند به مدلی برای سایر شرکت ها تبدیل گردد. آنچنان که به طور قطع گروه سایپا با یک برنامه ریزی دقیق درصدد ایجاد تحولی بزرگ در وضعیت خود و زیر مجموعه هایش است که می توان گفت روشی ابداعی و جدید در بورس محسوب می شود که تاکنون تجربه آن را در کمتر مجموعه ای شاهد بوده ایم. گرچه مهم نیست که آیا این روش در عمل امکان پذیر است یا خیر؛ اما به عنوان تجربه ای جدید می توان از آن برای دیگر شرکت ها نیز استفاده کرد.

به هر ترتیب آن چه موضوع این گزارش است اینکه، دیدگاه و نوع تفکر سهامداران و سرمایه گذاران نسبت به شرکت ها و وضعیت مالی و عملیاتی آن ها در مقایسه با گذشته به شدت تغییر کرده تا با استفاده از این روش های ابداعی، زیان ده ها شگفتی سازان این روزهای بورس باشند و این امید در بازار شکل گیرد که باز هم می توان از راه های مختلف اشتباهات گذشته را جبران کرده و افزایش سودآوری و ثروت سهامداران را رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نجیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
با سپاس و تشکر . بسیار جالب بود ولاکن این شرکتها به کجا بدهکارند مگر بانکها نیستند یقینا پس چرا سهام بانکها رشد ملموس ندارند علی ایحال سهامداران حقیقی ترجیح میدهند سهام بنیادی بخرند این نوسان گیرانند که خودروییها را بالا میکشند؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
بیود غصه نخورید و حسادت نورزید بورس دوباره چپول شد و سایپا هم یواش یواش داره میره تو منفی
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
بورس نیوز اینقدر گفتی و نوشتی که چرا بورس بالا میره اخر افت کرد حالا راضی شدی ؟حالا از فردا نق بزن چرا بالا نمیره
خامنه ای
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
خاک بر سر این بورس بکنند ملت کوته نظر باز قرمزپوش شد
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
احه من نمیدونم 100و 200 تومن قیمته که میفروشین بزارین به 1000 تومن اقل برسه بعد...
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
واسه یک فرون بالا پایین میقروشن اینا کین دیگه؟
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
با سلام .این خودروی ها تا5سال دیگر سود تقسیمی دارند ولی مردم چه فکر می کنند نمی دانم .شرکت صدرای 10سال پیش هر سهامی 5000تومان معامله می شد ولی یکسال 100تومان سود دست سهامدارندادحالا وضعش را می بینید زیاددنبال خودروی نباشید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
حالا نوبت پیشتازی لسرماست اهداف بالایی دارد.
علم و صنعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
امید و هدف بازار فعلا شده سایپا.....
همچنین ایرانخودرو هم خودش رو بکسل کرده به سایپا کافی صف سایپا منفی شه کل بازار میریزه........
عجب سیاستی داره دولت با یه تک سهم کل بازار رو دست گرفته تا شب انتخابات!!!!
رضایی
GERMANY
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
شما همه عوامل را ذکر کردید و از اصلی ترین عامل گذشتید. دستکاری بازار توسط زیرمجموعه های خودرو سازان (با هماهنگی کامل با مدیران سازمان بورس که همگی قبلا مدیران زیرمجموعه های سایپا بوده اند) جهت رسیدن به اهداف قیمتی مدنظر برای معاملات بلوکی بین زیرمجموعه های سایپا جهت شناسایی سود کاغذی و پاک کردن صوری زیان های انباشته.
دست مدیران سازمان درد نکند که خود به کار مهندسی قیمت ها و دستکاری بازار مستقیما مشغول شده اند.
امیدوارم درج گردد.
ابراهیم
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
دست آقای فطانت درد نکند که مدیران مشکل دار سایپا را به بورس آورد . من نمیدانم جواب کسانی که با وضعیت بورس اشنا نیستند و تازه وارد بازار شده اند و ممکنه ضررهای سنگین بدهند را چه کسی میدهد . اعتماد از دست رفته چه می شود ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
بورس بازان سايپا در پی سودهای کلان و مردم شهر در پی نان نسیه
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
عده ای نا اشنا وارد سهام خودرویی شده اند که احتمالا بضرر مینشینند. چنانچه تولید خودرو افزایش پیدا نماید مگر به مواد اولیه مثل مس. فولاد یا پتروشیمی احتیاج ندارند یقینا چرا پس سهام انها رشد نمیکند.نتیجه سراب است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
عیبی نداره من نااشنا میخرم و 10 سال نگه میدارم و با افزایش سرمایه سرمایه ام را زیاد میکنم این هم یک روش سود کردن ...ها؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
جنابعالی از پتروشیمی،مس و فولاد سود بگیر نوش جانت هم باشه ولی اگر یخورده حرفه ای بودی می فهمیدی که خودرویی ها باقیمت های تاریخی زیر 100 تومان و حجم مبنای مناسب در کنار بار روانی مثبت قراردادهای جدید نوسان های فوق العاده ای داده اند خوب یا بد بازار ایران اینجوریه نمیشه روی یک گروه خاص یا سهمی تعصب داشت
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
ما که نفهمیدیم چی گفتی !
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
من هم نفهمیدم من فقط به این اقا میگم که من ابتدا فولاد خریدم ولی اینقدر بچه بازی دراورد هی پایین بالا کرد رفتم خودرو پس اطلاعات جمع کن من خودم چیزتر از شما هستم
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
من کاری به دغل بازی اینها ندارم هرسهمی را که من بلند مدت نگه داشتم سود کردم والسلام
ناشناس
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
سهام نفتی بخرید که داره جنگ با عربستان درپی اعزام نیروی این کشور به سوریه اغاز میشه و قیمت نفت به 500 دلار میرسه
حتما حتما چاپ کن بورس نیوز
نوسانگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
حالا هی سایپا جان و چپه راستش کنید سایپایی که یک ماه پیش 100 هزارتاش رو 90بگیری وهمین امروز رو194 بسته بشه واگر به حرف بدخواهاش چندتایی هم منفی بشه اسمون به زمین نمیاد چیزی از ارزش وقابلیت این لیدر کم نمی کنه/از 88بصورت جدی وارد بورس شدم پدرم دراومد تابه این تجربه رسیدم اولش من ازشماها بنیادی تر تکنیکال تربودم نتیجه اش 200 تا سرمایه ام شد 65 تا ازمن به شما نصیحت فقط به صفح قیمت ها زل بزن رصد کن ببین حست چی می گه دیروز یه چشمم فقط به فولاد بود همین رسید حداکثر ازسهم زدم بیرون نتیجه اش رو امروز دیدیدچقدر منفی شد/با تشکر از بورس نیوز
سعید
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
استارت سقوط بورس از امروز زده شده است.بازار تا آخر سال سیر نزولی خواهد داشت
ساعد
ROMANIA
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
واقعا مایه تاسف است سرمایه گذاری سپه با 50 تومان سود زیر 160 تومان است و سایپا با زیان هنگفت 194 تومان صف خرید واقعا کی می خواد بورس ایران منطقی بشه و شرکتها بر پایه سوداوری که دارن معامله بشن اما مشکل اصلی نبود نظارت که می زارن شرکت های با زیان سنگین انقدر رشد کن و یک عده مردم بی گناه دچار زیان سنگین بشن واقعا کسایی که سهام خودرویی میخرن دلشونو می خوان به چی خوش کن به سودی که شاید 5 دیگه تقسیم کن اونم با این زیان هایی که دارن شاید
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
حالا اینی که تولید کردنند به کجا میخوان صادر کنند یعنی فرانسوی ها و المانیها خودشون اینقدر ناتوان شدنند که باید با شراکت یک کشور ضعیف تو صنعت خودرو وارد بازارهای جهانی بشند خودشون دستشون چلاقه اینها کار همانهای هستنند که سهام خودرویی ها رو داغ کردنند بعد که زیر مجمو عه های خودشونو انداختنند یکدفعه بازار رها میکنند ایا ادم عاقل این همه سهام باارزش که سود ده است رها میکنه میره سراغ سهامای زیان دارند و یک موقع که معلوم نیست کی است میخواهند زیانشان را جبران کنند
داود
GERMANY
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
تا بحال تو هیچ جای دنیا شرکتهای خودروسازی قادر به سوددهی خوب نبوده اند چه بنزش چه تویوتاش حالا خودرو و بجای خود. چون دایم باید مدل عوض کنند و متحمل هزینه های سرسام آور میشن کافیه مرزها رو باز کن کیه سوار پژو بشه ؟آلمانی ها هم دیگه سوار پژو نمیشن .بهترین سوددهی مال شرکتهاییه که نیازی به تعویض ابزار تولیدی ندارند و هی مدل عوض نمیکنند به جایی بدهکار نیستند مجبور به آرایش مالی نیستند.اینقدر درآمد دارند که هرسال سود نقدی بدن.شرکت خوب که دیگه اینقدر صورتسازی نمیکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
جالبه پتروشمی پردیس سه ماه دیگر بزرگترین پروژه تاریخ پتروشیمی رو داره افتتخاح میکنه. کل دارایی سایپا و زیر مجموعه هاش اندازه این پروژه نیست بعد بورس نیوز هیچ حرفی راجع به این سهام ها نمیزنه !!
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
بیشتر نوسان گیران و اهالی تالار با تجربه امروز سهام خودرویی را فروختند و سهام بنیادی را در قیمت پایین جمع کردند. نمیدانم چرا بازهم صف است. تجربی میگفت پشت پرده خبری است؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
زیاد هم بالا نرفته ایران خودرو با آن وضعیتش قابل قیاس با این سهم نیست تا 4000 ریال جا دارد هنوز به قیمت نصف بربری نرسیده است.
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
اصلا به نظر من ید 1000 تومان هیچ سهامی ایران حبابی نیست خارجی ها که این قیمت های فعلی رو میبینن می خندند
سروش
GERMANY
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
یادتان رفته اولین قدم برای شروع یک مشارکت چدید انهم با یک شرکت خارجی صفر کردن هر گونه بدهی میباشد
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
سلام دوستان من رو ندونم کاری سهام بانک ملت رو ۱۴۱ خریدم میخواستم بدونم ایا نگه دارم یا بفروشم با تشکر
مرداس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
بعضی از دوستان انتظار دارن دیگه هیچوقت بورس رو قرمز نبینند این دیگه چه صیغه ای هست که تا بورس قرمز میشه همه دادشون بلندمیشه !!!!!!؟؟؟؟
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
باتقديم سلام
تحليلگرم محتر م چرا اين مطالب را قبل از رفع تحريمها نمينوشتد و قيمت سهام در پايينتر وضعيت بود كه سهامداران سهام ياد شده را با قيمت پايين بخرند نه حالا روز ها در صف باشند وباقيمت بالا بخرند
يا شما وابسته به گروه شايعه ساز هستيد كه زمينه را براي نويسان گيران اماده ميسازند وخود در آن شريك هستند يا اينكه بجاي اينكه تحليلتان آينده را رقم بزند به دنبال شاخص حركت ميكنيد اگر بازار خوب بود شما هم تعريف ميكنيد واگر بدبود شما هم ميگوييد بورس در حال ركود هست
من براي تحليل شما پاسخهاي بسيار منطقي دارم كه نياز به وقت زياد ميباشد
با تشكر بهزاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
خوب بود یکی هم حرف دل ما سهامداران وتوسم به گوش مسولان میرساند
سود انباشته شرکت بسیار
دارایی جاری شرکت بسیار
پرتفوی شرکت متنوع .ساختمانی.خودرویی.بانکی.پتروشیمی .بانکی.سرمایه گزاری.و..
شناسایی سود بسیار
قیمت پایین سهم وتوسم حتی کمتر از شرکتها با زیان انباشته بالاتر از سرمایه خود شرکت
براستی بورس را چه شد.هر سهمی زیان انباشته بیشتری داشته باشد تقاضا بیشتری را دارداگر چاشنی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی باشد چه بهتر.حال انکه اگر بحث تجدید ارزیابی به میان اید همه شرکتها ذینفع هستند نه تعدادی خاص
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
با سلام
بازار در آینده نزدیک به این نتیجه میرسه که گروههای "پترو" و "بانک" و "خودرو" هدایت کننده آن خواهند بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
شمخانی:
آماتور بودن عربستان سعودی، اوضاع منطقه را دشوار کرده/واهمه‌ای از جنگ تحمیلی نداریم
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس‌24 گفت که ایران به دنبال جایگاه طبیعی خودش در منطقه است و به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست.
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
در زمان تحریم به علت کاهش تولید ، قیمت سهام خودرویی افت کرد وسهامداران امید وار به رفع تحریم بودند تا شرایط بهتر شود، من در همان زمان به دوستان گفتم با رفع تحریم ، خودرو از چاله دراومده وبه چاه می افتد،با رفع تحریم ، تولید زیاد شده و رقابت فروش زیاده شده و شرکت های خودرویی مواجه با تولید زیاد و مشتری کم خواهند شد،از آنجایی که ما قدرت رقابت در صادرات نداریم و صرفا عمده تولید به مصرف داخلی می رسد، و با توجه به رکود وقدرت خرید مردم ، مشکلات فراوانی در فروش خواهند داشت ،نمونه آن چند ماه اخیر بود که دولت و بانک مرکزی دخالت کرد تا مقداری از تولیدات از طریق اعطای وام فروخته شود