بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
در گفتگو با مدیر سرمایه گذاری های بیمه اتکایی ایرانیان معرفی شد:

صنایع مستعد رشد سودآوری

فعالان بازار سرمایه در سال جاری به وضعیت اقتصادی کشور و نیز گزارش های عملکرد شرکت ها در دوران پسا برجام توجه بیشتری دارند و با توجه به شرایط فعلی و نحوه عملیاتی شدن برجام در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه محتاط تر رفتار می کنند.
کد خبر : ۱۶۳۳۴۷
نویسنده :
جمشیدی
شاخص کل بورس در پی اجرای طرح برجام و انتظارات مثبت سرمایه گذاران در خصوص چشم انداز صنایع با رشد حدود 28 درصدی همراه شد که در این امر افت قابل توجه قیمت سهام شرکت ها متأثر از تداوم روند نزولی طی دو سال اخیر نیز موثر واقع شده بود.

مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فعالان بازار سرمایه در سال جاری به وضعیت اقتصادی کشور و نیز گزارش های عملکرد شرکت ها در دوران پسا برجام توجه بیشتری دارند و با توجه به شرایط فعلی و نحوه عملیاتی شدن برجام در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه محتاط تر رفتار می کنند.

ولی جاویدی افزود: در صورتی که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در سال جاری نیز اتفاق بیفتد، می تواند آثار مثبت با اهمیتی را بر وضعیت بازار سرمایه اعمال کند. چرا که در شرایط فعلی بازارهای موازی با بورس در رکود به سر می برند و محل مناسبی جهت جذب نقدینگی به شمار نمی روند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت ها، بخش واقعی اقتصاد کشور و نیز کاهش نرخ سود بانکی بر روند آتی بازار سرمایه اثر گذار است، در خصوص صنایع فعال در این بازار اظهار داشت: صنایع و گروه هایی که بیشترین تاثیرمنفی را از اعمال تحریم ها پذیرفته اند با افزایش اقبال برای خرید سهام مواجه می شوند. همچنان که گروه خودرو نیز طی ماه های اخیر به دلیل انتظارات مثبت ومفرط با رشد قابل توجه وهیجانی قیمت سهام مواجه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صرف نظر از این گروه می توان به شرکت های فعال در گروه حمل و نقل اشاره کرد که با افزایش مراودات بین المللی و تأکید دولت بر توسعه حمل و نقل ریلی ودریایی چشم انداز مثبتی پیش روی آنها متصور است.

مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایرانیان همچنین در خصوص صنعت پیمانکاری اظهار داشت: انعقاد واجرای قراردادها و پروژه های عمرانی در بخش اقتصاد داخلی درکنار پرداخت طلب شرکت های پیمانکاری از سوی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی از جمله مواردی هستند که بر وضعیت این شرکت ها اثرات مثبتی اعمال می کنند.

جاویدی همچنین به گروه بانک و پتروشیمی اشاره کرد و ابراز داشت: گشایش مراودات بانکی و در پی آن افزایش درآمد بانک ها از محل گشایش اعتبارات اسنادی و دریافت کارمزدها از جمله فرصت های پیش روی این گروه به شمار می روند. در مقابل اما، اعمال محدودیت هایی در خصوص انضباط مالی وهدایت به سمت ماهیت اصلی سیستم پولی بانکی از سوی مقام ناطر من جمله تعیین میزان سرمایه گذاری های بانک ها یکی از مواردی است که درکوتاه مدت ممکنست تبعات منفی بر شرایط سودآوری آنها اعمال کند، اما به هرحال در بلند مدت یکی از موارد مثبت اثر گذار در این گروه خواهد بود.

علاوه بر این، در خصوص صنعت پتروشیمی از یک سو افزایش مقدار فروش صادراتی محصولات این گروه اثرات مثبتی بر وضعیت آنها اعمال می کند و درمقابل پایین بودن نرخ های فعلی جهانی محصولات تولیدی واثرات یکسان سازی نرخ ارز در کشوراز نکات منفی اثر گذار بر شرایط سودآوری برخی شرکتهای این صنعت به شمار می رود. حال باید دید که برآیند این دو موضوع چه تأثیری بر این صنعت بر جای می گذارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر