بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
مطالبی که توسط وزیر اقتصاد مبنی بر رسیدن به هدف رشد 5 درصدی اقتصادی عنوان می شود، تنها وعده های بی اساس می باشد. چرا که طبق فرمول، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی کاهش نرخ بیکاری و.... بدون افزایش سرمایه گذاری ها امکان پذیر نمی باشد.
کد خبر : ۱۶۵۲۰۴
نویسنده :
یارمحمدی

قبل و بعد از اجرایی شدن برجام تیم اقتصادی دولت با وعده های زیادی که در خصوص خروج از رکود مطرح کردند، خوش بینی های اقتصادی و به دنبال آن بازار سرمایه را افزایش داده، اما حال با وجود گذشت چندین ماه از آن تاریخ نشانه های خروج از رکود اقتصاد آشکار نشده است. اکنون نیز پس از گذشت سه ماه از ابتدای سال جاری انتشار این وعده ها مبنی بر رسیدن به هدف رشد اقتصادی 5 درصدی همچنان ادامه دارد، در حالی که تنها 9 ماه تا پایان سال 95 باقی مانده و اقتصاد ایران همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کند.

در همین ارتباط، رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی بورس تهران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مطالبی که توسط وزیر اقتصاد مبنی بر رسیدن به هدف رشد 5 درصدی اقتصادی عنوان می شود، تنها وعده های بی اساس می باشد. چرا که طبق فرمول، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی کاهش نرخ بیکاری و.... بدون افزایش سرمایه گذاری ها امکان پذیر نمی باشد. نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی کشور بسیار رقم پایینی است آن هم در حالی که حدود 60 درصد از سرمایه گذاری های کشور در بخش ساختمان صورت می گیرد و به عبارتی سرمایه گذاری غیر مولد هستند.

بهمن آرمان در ادامه افزود: سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور در پایان دولت اصلاحات به حداکثر خود یعنی 16 درصد رسید، ولی در اثر بی تدبیری های دولت نهم و دهم در حال حاضر به 12 درصد کاهش یافته است. در حالی که برای کشوری که قصد دارد به جرگه کشورهای تازه صنعتی شده بپیوندد، این نسبت باید حداقل 25 درصد باشد. این نسبت در کشور ترکیه به بیش از 27 درصد رسیده است. بنابر این با توجه به این مشکلات، کشور در رابطه با اجرایی شدن برجام و انجام سرمایه گذاری چه از طریق فاینانس و چه از طریق جذب سرمایه خارجی با دشواری های جدی روبرو می باشد. این مسئله به ویژه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس بسیار تاثیر گذار است، به طور مثال فولاد مبارکه تفاهم نامه 900میلیون یورویی با ایتالیا امضا کرده ، فولاد خوزستان طرح توسعه ی 1.2میلیارد دلاری دارد، شرکت های پتروشیمی بیش از 8 میلیارد دلار تفاهم نامه با شرکت های اروپایی امضا کرده اند. به عبارتی دیگر همه آنها در گرو اجرایی شدن برجام هستند. بنابراین طبیعی است در شرایط فعلی شاخص بورس تهران سقوط کند.

وی تأکید کرد: در مورد تحقق تفاهم نامه خرید 118 دستگاه هواپیما از شرکت ایرباس تاکنون راه به جایی نبرده ایم، در حالی که طبیعتاً این نوع خرید می توانست آسانتر باشد. تفاهم نامه های مهمی نیز با کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و کره و ژاپن صورت گرفته که ارقام آنها به ده ها میلیارد دلار می رسد و تمامی آنها در حال تعلیق می باشد و هیچگونه قراردادی عملیاتی نشده است، در حالی که با تحقق تنها 50 درصد از آنها بدون شک اقتصاد کشور دچار دگرگونی خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: شاید یکی از عمده دلایلی که قیمت سهام در بازار سرمایه طی چند ماه اخیر با افت همراه شده، نگرانی های ناشی از عدم عملیاتی شدن تفاهمات صورت گرفته باشد.

آرمان افزود: عمده این نگرانی ها مربوط به گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و صنعت خودروسازی که 90درصد ارزش جاری بورس تهران را تشکیل می دهند، می باشد. به عبارتی دیگر سقوط شاخص کل بورس نه تنها ناشی از عوامل روانی بلکه به شدت تحت تأثیر نا امیدی در تحقق تفاهم نامه های امضا شده است.

وی گفت: به نظر بنده صحبت های وزیر اقتصاد بر پایه و مبنای علمی ارائه نشده است، چرا که فرآیند سرمایه گذاری کشور با مشکلات فراوانی روبرو است. صندوق توسعه ملی در زمینه تأمین ارز مورد نیاز سرمایه گذاری جدید با دشورای مواجه و از سوی دیگر بودجه عمرانی نیز شدیداً کاهش پیدا کرده است. بنابراین در چنین شرایطی عنوان کردن اینکه در سال جاری به رشد اقتصادی 5 درصدی خواهیم رسید، بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد توهم زاست. از طرفی اینگونه اظهارات از سوی این مقام مسئول مطلب تازه ای نیست چرا که وی در کشوری که بخش بزرگی از اقتصاد آن را اقتصاد سایه تشکیل می دهد و اغلب شرکت ها با حساب سازی از پرداخت مالیات گریزان هستند، به بهانه افزایش درآمدهای دولت عنوان کرد که به سود سپرده بانکی ها مالیات تعلق خواهد گرفت، در حالی که در شرایط فعلی سود سپرده های بانک ها جذابیت لازم را ندارد. به طور کلی مطرح کردن این گونه مسائل به معنای نادیده گرفتن اصول علم اقتصاد می باشد.

رئیس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی بورس تهران گفت: در دیگر کشورها برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری، سود تخصیص داده شده به سرمایه گذاری مجدد معاف از مالیات می باشد، این در حالی است که برای شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران سود اختصاص داده شده به سرمایه گذاری مشمول مالیات 22.5 درصدی است در حالی که کشور پیشرفته ای همچون انگلستان مالیات اخذ شده از شرکت ها تنها 20 درصد می باشد. با توجه به این موضوع بورس تهران برای ورود شرکت های بخش خصوصی هیچ جاذبه ای ندارد و تنها شاهد عرضه سهام شرکت های شبه دولتی و بخش عمومی در این بازار هستیم.

آرمان در خاتمه با اشاره به کاهش نرخ بهره بانک ها به سطوح 16 درصدی در آینده ای نزدیک، اظهار داشت: شخصاً معتقدم که نرخ سود سپرده بانک ها نباید به صورت دستوری مشخص شود، چرا که در کشور پیشرفته ای همچون آمریکا بعد از مدت ها مطالعه نرخ بهره را تنها حدود 0.5 درصد کاهش می دهند و تصمیم گیری در خصوص این مسائل بر اساس پارامترهای کلیدی بسیار پیچیده ای صورت می گیرد. پس بنابراین اجبار بانک ها و سیاست دستوری کاهش نرخ سود سپرده ها در کشور جنبه غیر علمی دارد و بدون در نظر گرفتن اولویت بندی پارامترهای اقتصادی اتخاذ شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
aaa
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
آقا نگو. به دولت توهین نکن. اووف میشی.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
وزير محترم ميزان اخذ ماليات را با كشورهاي ديگر مقايسه ميكند ولي

بايد ايشان توضيح بدهد در كجاي دنيا براي اين سه مورد ماليات ميگيرند:
١-افتتاح حساب بانكي نياز به خريد هزار تومان تمبر ماليات دارد
٢-تمديد پروانه كسب. تمبر ماليات از پنج تا ده هزار تومان
٣-مسخره تر از همه هنگام خروج كشور هفتاد هزار تومان به حساب ماليات تحت عنوان عوارض خروج كشور. عوارض خروج كشور ؟؟؟!!
ناشناس
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۱
دوست عزیز ، در سایر کشورهای دنیا برای موارد 2 و 3 مالیات و یا عوارض فرودگاهی اخذ می گردد. اما کلا نظام مالیاتی بر اساس برقرای عدالت اجتماعی نیست. شکاف بین دارا و ندار با وجود عدم عدالت طبعا هر روز عمیق تر می گردد. و این یکی از نقاط ضعف دولت محترم می باشد. به اعفقاد من می باید سازمان امور اقتصادی از مجموعه وزرات اقتصاد جدا و بطور مستقل عمل نماید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
اقای ارمان درست ادرس بده تو کشوری مثل امریکا که بعد از مدتها سودرا نیم درصد پایین میاورند کلا سود چند در صد هست ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!همه صحبتهای کارشناسی شما این گونه بیان شده ؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
دروغ مسکنی برای فرار موقت از واقعیت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
اصولا این وزیر اقتصاد از سال 92 توهم زده و بورسو نابود کرده که در نتیجه اون کل تولید و صنعت به خاک سیاه نشسته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
مرحبا یه شجاعتت...
امیر رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
خدایا به داد این مملکت برس ما از این دولت ناامید شدیم
احسان امیری کارگزار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
اين وزیر اقتصاد کشت ما را ...
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
آقای دکتر ما همیشه با توهم و دور از اندیشه های علمی برنامه ریزی کرده ایم و با جنجال افرینی خواسته ایم اوضاع آنطور نشان بدهیم که .... متاسفانه شیب تند افت شاخص مبین آن است یدک کشیدن عنوان دکتر برای ساختار پیچیده اقتصاد در جایگاههای بالا بدون عمل قافله را به ترکستان میبرد .بیچاره سهامدار هر روز بخشی از دارایی خود را از دست میدهند ولی حیف کو گوش شنوا ....افسوس ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
با سلام. موارد مطرح شده کاملا با واقیت موجود مطابقت دارد. وجود سرمایه گذاری خارجی تنها در چارچوب یک اقتصاد شفاف صورت پذیر است. در این رابطه و بکرات گفته شده که سیستمهای نظارتی بسیار ضعیف می باشد. در وحله اول می باید ساختار سازمانهای مربوطه از جمله اداره بازرسی کل کشور، سازمان حسابرسی و حسابرسی های خصوصی بنحوی تغییر پذیرد تا گزارشهای آنها جنبه واقعی داشته ، مورد اطینان سرمایه گذاران خارجی قرار بکیرد.تغییر ساختار عریض و طویل وزارت اموراقتصادی و دارایی نیز در بهبود مناسبات تجاری بسیار موثر است. در مجموع مدیریت متعهد و با سواد و زبده ضامن این دگرگونی ها در آینده است.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
آفرین و درود بر کسی که با صراحت و شهامت و دید باز و کاملا از روی تحلیل و علمی صحبت میگوید . برخیها فکر کردند اقتصاد مملکت را فقط با شعار و وعده پوچ و حرفهای بدون تحلیل میتوانند شکوفا کنند، و ملت ایران و آنهایی که چیزی از علم اقتصاد میفهمند این کار را اهانت به شعورشان میدانند. قرار نیست که ملت ما هم از مشکلات اقتصادی رنج ببرد و هم به شعورش مدام اهانت شود!!!
حسین
-
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
جا دارد که وزیر اقتصاد جناب اقای دکتر علی طیب نیا با این اوضاع عالی بورس و اقتصادی به عنوان استاد مدعو در دانشکده اقتصاد دانشگاه استراسبورگ پاریس برای خود جایی دست وپا کند و حداقل رشته جدید اقتصاد مقاومتی رو برای اروپاییان تدریس کند تا اونهام منتفع شوند از این علم بی پایانش/چون واقعا اونام گناه دارن بیچاره ها؟
جلیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
دولت باید ظرفیت اخذ مالیات از مردم را بالا ببرد تا گزندی حاصل نشود
ebrahim
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
از نظر اقتصادی ایران یکی از بهترین و بکر ترین مناظق جهت سرمایه گذاری در جهان است و این صحیت ها و حرف ها که در ایران اقتصاد شفتف نیست و امنیت اقتصادی نیست یک بهانه بیشتر نیست و فقط فرار به جلو غربی ها است .نکته اصلی در این است که ایران با توجه به پیشرفت هایی که در علوم در بخش تیوری کرده با وارد شدن امکانات سخت افزاری به سرعت به یک ابرقدرت علمی اقتصادی و نظامی در منظقه تبدیل خواهد شد حالا این به شدت از ظرف اسراییل و کشورهای عرب منطقه ترس آور و وحشت اور است .امریکا در قبل از برجام به نقطه ای رسیده بود که حس می کرد اگر با ایران وارد مذاکره نشود نظام تحریم ها از هم پاشیده خواهد شد چون به شدت از طرف شرکای غربی و شرق اسیا تحت فشار بود و به ناچار وارد مذاکره برجام شد .خالا نکته این است که چرا این کشورها وارد اقتصاد ایران نمی شوند .نکته اینجاست که امریکا طوری برجام را برنامه ریزی کرده که هر لحظه که بخواهد بتواند نظام تحریم ها رو به حالت اول خودش برگرداند پس به شدت با ملاحظه عمل می کند چون این نکته رو همه اقتصاد دان ها و سیاست مدارها می دانند که اگر برجام به صورت کامل انجام شود و کشورهای غربی در ایران سرمایه گذاری کنند دیگر به هیچ عنوان در آن مرحله امکان برگشت تحریم ها وجود ندارد و یا به عبارتی چهارچوب تحریم ها از هم پاشیده که بشود دیگر قابل برگشت نیست به حالت اول پس آمریکایی ها دوست دارند که این تحریم ها در طول مدت ده سال یا بیشتر به صورت قطره چکانی کم شود و در طرف دیگر در کوتاه مدت کشورهای غربی و سرمایه داران خصوصی چشم به انتخابات امریکا دارند که ببینند کاخ سفید بعد از انخابات چه رویه سیاسی را پیش خواهد گرفت .نتیجه این که تا پس از انتخابات امریکا اوضاع به همین شیوه خواهد بود و پس از آن تحریم ها به صورت خیلی ملایم برداشته خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
مجلس باید در هیئت دولت تغییراتی در بعضی وزرا ایجاد کند کارنامه ها مشخص است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
روحاني باي باي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
راستي از خبرهاي خوش وزير اقتصاد چه خبر؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۷
متاسفانه وزير اقتصاد قبل از وزارت هيچ سابقه مديريتي قابل توجهي نداشته