بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

بررسی روند حرکت شاخص صنعت خودرو

ماه‌هاست که صنعت خودرو بیش از ۲۵ درصد حجم و ارزش معاملات کل بورس تهران را در اختیار خود گرفته است و در هفته‌های اخیر نیز، علیرغم افت قیمت در نمادهای این گروه، کماکان شاهد برتری ارزش معاملات در این صنعت نسبت به سایر صنایع بورسی بودیم.
کد خبر : ۱۶۵۲۸۲
ماه‌هاست که صنعت خودرو بیش از ۲۵ درصد حجم و ارزش معاملات کل بورس تهران را در اختیار خود گرفته است و در هفته‌های اخیر نیز، علیرغم افت قیمت در نمادهای این گروه، کماکان شاهد برتری ارزش معاملات در این صنعت نسبت به سایر صنایع بورسی بودیم. به نظر می‌رسد هنوز بخش عمده‌ای از بازار نیم نگاهی به تحولات این صنعت داشته و رویه معاملاتی‌اش را برای آینده بازار تعیین کننده‌ می‌داند. در این مطلب به بررسی رفتار نمودار شاخص این صنعت از قاب تکنیکال پرداخته‌ایم.

بنابه گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در گروه خودرو در نیمه دوم سال ۹۴ و پس از برجام، با اقدام عملی گروه سایپا در جهت اصلاح ساختار مالی و خوش بینی به آینده صنعت پس از رفع تحریم‌ها شاهد رشد قیمت نمادهای زیر مجموعه بودیم. این رشد که با خروج شاخص این گروه از روند نزولی نزدیک به دو ساله همراه بود، خود را به سقف کانال صعودی بلند مدت‌تر رسانید و سود مناسبی را نصیب سهام داران خود نمود. اما در مقطع فعلی پس از رشد مذکور، شاهد افت و اصلاح قیمتی هستیم. در خصوص وضعیت فعلی، توجه به دو نکته ضروری است:

  1. در اصلاح قبلی، شاخص در یک بازه نزدیک به دو ساله، در حدود ۶۱.۸ درصد از مسیر حرکت خود را اصلاح کرده است و در تمام این مدت شاهد حرکات ریتمیک در قالب یک کانال نزولی بوده‌ایم. در وضعیت فعلی کمتر از ۵۰ درصد اصلاح را صرفاً در یک گام با طول مدت تقریباً سه ماهه شاهد هستیم.
  2. تراز ۶۱.۸ درصد اصلاحی حرکت فعلی، هم پوشانی مناسبی با سقف قبلی داشته و به نوعی در محدوده تبدیل سطح قرار دارد اما تراز ۷۸.۶ درصد اصلاحی نیز، تراز پولبک به کانال نزولی شکسته شده است.

از مجموع دو بند فوق این طور برداشت می‌شود که اگر قرار باشد وضعیت اصلاحی فعلی مشخصاتی شبیه به سایر اصلاح‌های قبلی در شاخص داشته باشه باید اولاً طولی حداقل برابر با ۶۱.۸ درصد داشته باشد. لذا هر حمایتی از تراز ۵۰ درصد فعلی می‌تواند منجر به رشد اما در قالب فرصت خروج شود. دوم اینکه انتظار داریم زمان اصلاح شاخص این گروه طولانی‌تر از دوره فعلی بوده اما در وضعیت فعلی هم به مقطعی رسیده‌ایم که انتظار کمی رشد را می‌توانیم داشته باشیم.

اگر به افت اخیر و افت قبلی از سقف کانال سبز رنگ دقت نماییم، افت اخیر و افت متناظر در نمودار، تطابق قیمتی-زمانی خوبی با یکدیگر داشته و سناریوی رشد موقت، بیش از پیش تقویت می‌شود.

بررسی روند حرکت شاخص صنعت خودرو

اما در ادامه برای بررسی دقیق‌تر وضعیت در کوتاه مدت به سراغ نمودار در چارچوب زمانی روزانه برویم!

بررسی روند حرکت شاخص صنعت خودرو

در تایم روزانه وضعیت جالبی را شاهد هستیم. افت اخیر با شکست کف شکل گرفته در بالای ابر کوموی صعودی، عملاً سیگنال فروش را صادر نموده و اگر قرار باشد خیلی ایده‌آل شاهد قدرتمند شدن فروشندگان و افت کامل از این تراز باشیم، به نظر می‌رسد باید منتظر رؤیت شاخص ۱۳۰۰۰ واحدی در این گروه باشیم! اما در نگاهی دقیق‌تر باید به موارد زیر توجه کنیم:

  1. در حال حاضر به تراز ۵۰ درصد فیبوناچی اصلاحی رسیده‌ایم که از اهمیت بالایی برخوردار است. این تراز با سنکواسپن B متناظر با نقطه ورود چیکواسپن به ابر کومو هم‌پوشانی مناسبی داشته و لذا به عنوان نزدیک‌ترین حمایت شاخص صنعت خودرو در تراز ۱۸۱۵۰ الی ۱۸۳۰۰ واحد تلقی می‌شود.
  2. تراز ۱۸۱۵۰ واحدی عملاً بر کف کانال نزولی داخلی نشان داده شده نیز منطبق بوده که ماهیت حمایتی این تراز را دو چندان می‌نماید.
  3. کف کانال اصلی در ۱۳۰۰۰ واحد منطبق با تراز ۷۸.۶ درصد فیبوناچی و نقطه ایده‌آل به تعادل رسیدن قدرت خریداران و فروشندگان قرار داشته و افت بیشتر می‌تواند پس از رسیدن به این سطح، با حمایت مناسبی رو به رو بشود.

و اما جمع بندی نهایی اینکه:

الف. در حال حاضر سیگنال خرید جدیدی در نمودار نداریم اما انتظار داریم از تراز حمایتی ۱۸۱۵۰-۱۸۳۰۰ واحد شاهد رشد شاخص و نمادهای زیر مجموعه باشیم.

ب. تراز حمایتی مذکور پتانسیل خاتمه دادن به روند اصلاحی بلند مدت را دارد اما به لحاظ زمانی، هارمونی مناسبی را شاهد نیستیم. در هر حال، رشد احتمالی از این تراز باید مورد آنالیز قرار گرفته و جهت دریافت سیگنال خرید جدید، با توجه به آرایش حرکت، آنالیز شود.

پ. بهترین تراز حمایتی که در آن شاهد برابری قدرت خریداران و فروشندگان و به تعادل رسیدن روند اصلاحی و شروع موج مناسب می‌توانیم باشیم، در تراز ۱۳۰۰۰ واحد واقع شده است اما وضعیت خبری و فاندامنتال گروه در حال حاضر رسیدن به این تراز را مورد تأیید قرار نمی‌دهد. در هر حال اما به لحاظ نموداری، سطح بسیار معتبری به لحاظ حمایتی در این تراز واقع است.

ت. در حد فاصل تراز حمایتی ۱۳۰۰۰ واحد و تراز فعلی در کانال ۱۸۰۰۰ واحدی، سطح تبدیل سطح و حمایتی مهمی نیز در ۱۵۱۸۰ واحد داریم که واکنش شاخص به آن باید مورد توجه قرار گیرد.

ث. شکسته شدن هر کدام از ترازهای حمایتی، منجر به افت تا تراز بعدی خواهد شد. منظور از شکست، بسته شدن یک کندل در تایم فریم هفتگی در زیر تراز مورد نظر است. در صورت واکنش مثبت به این سطوح و عدم شکسته شدن آن‌ها باید آرایش صعود قیمت جهت صدور سیگنال خرید جدید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

ج. سهام‌داران فعلی باید تراز ۱۸۰۰۰ واحد را به عنوان حد ضرر فعلی مورد نظر قرار داده و در صورت رشد از تراز مذکور، بر روی سطوح مقاومتی اقدام به خروج نمایند چرا که انتظار اولیه ما این است که اصلاح طولانی مدت تری را در این صنعت شاهد باشیم.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر:‌ مصطفی پازوکی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
تحلیل معتبری است. ممنون