بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
در پی کاهش سه درصدی نرخ سپرده بانکی

آیا سود اوراق مشارکت کاهش می یابد؟

اوراق مشارکت با توجه به نقش کارکردی خود در تامین مالی پروژه های دولتی و در شرایطی که بسیاری از طرح های عمرانی برای اتمام به مبالغ زیادی نیاز دارند و همچنین همواره اینگونه بوده است که برای ایجاد جذابیت نرخ بالاتری نسبت به سود سپرده تعیین می شده است.
کد خبر : ۱۶۵۳۸۳
نویسنده :
حسینی

در اکثر کشورهای دنیا برای تامین کسری بودجه و مدیریت نقدینگی در فعالیتهای اقتصادی، اوراق قرضه مورد استفاده قرار میگیرد و بانک های مرکزی با استفاده از این ابزار می توانند بر حجم نقدینگی بخش خصوصی و عرضه پول اثر بگذارند.

در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اجرای عملیات بانکداری بدون ربا و به تبع آن ممنوعیت بهره در اقتصاد مبتنی بر فقه اسلامی و به دلایل شرعی، انتشار اوراق قرضه ممنوع و اوراق جایگزینی به نام "اوراق مشارکت" که نتیجه مطالعات گسترده بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بورس اوراق بهادار بود برای تامین مالی طرح ها و گردآوری نقدینگی ایجاد شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، پس از تصویب قوانین مربوط به انتشار این اوراق در مهر 1376 توسط مجلس شورای اسلامی بود که استفاده گسترده این اوراق توسط نهاد ها و سازمان های متقاضی مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به یکی از ابزارهای مهم تامین مالی نظام اقتصادی کشور شد.

با این وجود به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های اجرایی و ابهامات موجود، اوراق مشارکت همواره با ابهام روبرو بوده است. در شرایط فعلی نیز که نرخ سود بانکی کاهش یکباره سه درصدی داشته است وضعیت سود علی الحساب این اوراق مورد توجه بسیاری از کارشناسان و فعالین بازار واقع شده است و ذهن بسیاری از بازیگران عرصه اقتصادی را به خود معطوف کرده است.

در همین زمینه یک کارشناس و مدرس امور بانکی و پولی معتقد است: اوراق مشارکت با توجه به نقش کارکردی خود در تامین مالی پروژه های دولتی و در شرایطی که بسیاری از طرح های عمرانی برای اتمام به مبالغ زیادی نیاز دارند و همچنین همواره اینگونه بوده است که برای ایجاد جذابیت نرخ بالاتری نسبت به سود سپرده تعیین می شده است. از این رو، گمان نمی رود دولت تمایلی برای کاهش سود علی الحساب اوراق مشارکت داشته باشد.

رضا شعبانی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نکردن سود اوراق مشارکت موجب بر هم خوردن تعادل در بازار تامین مالی می شود یا نه، می گوید: این تغییر امری قطعی و طبیعی است و وجود پروژه های عظیمی چون آزاد راه تهران شمال که نیاز به منابع کلانی دارند از یک سو و پیش بینی رشد اقتصادی بالا منجر به این شده است که دولت بیش از گذشته اوراق مشارکت و جذابیت آنرا مورد توجه خود قرار دهد.

با این وجود به نظر می رسد برای اینکه دولت بتواند به وضعیت آشفته بازار پولی و مالی سر و سامان و اعتماد عمومی که اساس نظام مالی یک کشور را تشکیل می دهد را ارتقا دهد بایستی نسبت به اجرای درست قوانین و مقررات این حوزه و البته ایجاد زیر ساخت های مناسب برای رفع ابهامات موجود کوشش نماید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
تا کنون حتی یک ریال اوراق مشارکت منتشر نشده برای تکمیل پروژه های راه آهن و مترو