بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
مدیرعامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:

شباهت عجیب بورس با دریاچه ارومیه/ اقدامات دولت اصلاً کافی نیست

دولت از ابتدای تیر ماه سال جاری طرحی مهم و اثر گذار همچون کاهش 3 درصدی نرخ سود سپرده بانک ها را اتخاذ کرده است که این تصمیم در صورتی که به طور کامل و در عمل اجرا گردد، می تواند علامت خوبی برای بازار سرمایه باشد.
کد خبر : ۱۶۵۴۲۷
نویسنده :
یارمحمدی

طی نظرسنجی اخیر بورس نیوز سوالی مبنی بر "به نظر شما دولت برای بهبود بازار سرمایه طرحی خواهد داشت؟" مطرح شد که 4532 نفر با شرکت در آن اعلام رأی کردند.

به گزارش بورس نیوز، در این نظرسنجی بیش از 73 درصد رأی دهندگان معتقد بودند که دولت برای بهبود بازار سرمایه طرحی نخواهد داشت و مابقی شرکت کنندگان هنوز به ارائه طرح هایی از سوی دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه امیدوارند.



شباهت عجیب بورس با دریاچه ارومیه/ اقدامات دولت اصلاً کافی نیست

کل آراء: 4532

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: دولت از ابتدای تیر ماه سال جاری طرحی مهم و اثر گذار همچون کاهش 3 درصدی نرخ سود سپرده بانک ها را اتخاذ کرده است که این تصمیم در صورتی که به طور کامل و در عمل اجرا گردد، می تواند علامت خوبی برای بازار سرمایه باشد. اما در حال حاضر مشکل اصلی بورس کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات می باشد.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: منابع موجود در بورس از زمانی که بخش بازار بدهی با انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه قوت گرفته، با کاهش قابل توجهی همراه گشته و به سمت بازار بدهی هدایت شده است. از طرفی دولت نیز تمهیداتی جهت تزریق نقدینگی جدید و پول تازه نفس به بورس در نظر نگرفته است.

وی بازار بورس را به دریاچه ارومیه تشبیه کرد و گفت: بازار سرمایه در حال حاضر شباهت بسیار زیادی به دریاچه ارومیه دارد، چرا که نه تنها نقدینگی جدیدی به بازار وارد نشده بلکه پول های موجود در بازار نیز به سمت بازار بدهی با توجه به جذابیت این اوراق سوق پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تأکید کرد: حال اگر دولت نرخ این اوراق را متناسب و همگام با نرخ سود سپرده بانک ها کاهش دهد، می تواند بر بورس اثر مثبت قابل توجهی داشته باشد و سرمایه گذاران با توجه به ریسکی که متحمل می شوند بازدهی مناسبی به دست آوردند.

صفاری گفت: بازار بورس نیاز به حمایت مستقیم دولت ندارد، اگر اقتصاد مقاومتی در کشور به طور کامل اجرا گردد و بخش تولید اقتصادی تقویت گردد قطعاً بازار بورس به عنوان دماسنج اقتصاد با رشد و رونق همراه خواهد شد.

وی در خصوص کاهش نرخ تسهیلات بانک ها به دنبال کاهش 3 درصدی نرخ سود سپرده ها عنوان کرد: طبیعتاً نرخ تسهیلات بانک ها نیز پس از 15 روز تا یک ماه بعد از کاهش نرخ سود سپرده بانک ها کم خواهد شد، این موضوع باعث کاهش بهای تمام شده شرکت های فعال در بورس می شود و با تقویت شدن بخش تولید این بنگاه های اقتصادی قیمت سهامشان نیز با رشد همراه خواهد شد. در حال حاضر هزینه های مالی شرکت های خودروسازی به میزان 12 ردصدی از مبلغ فروششان را تشکیل می دهد، طبیعتاً با کاهش هزینه های مالی این شرکت های شرایط درآمدی آنها نیز با بهبود و پیرو آن همانطور که عنوان شد قیمت سهامشان نیز در بازار با روند مثبت همراه خواهد شد.

صفاری تصریح کرد: اقداماتی که دولت تاکنون انجام داده حداقل لازم بوده و اصلاً کافی نیست در حالی که اگر اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و صادرات محور اجرا گردد اقتصاد ایران نیز از رکود خارج می شود و به دنبال رونق اقتصادی بورس نیز با بهبود شرایط و روند معاملاتی همراه می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کی باور میکرد شرکتهای مثل وخارزم ثمسکن وامثالهم بخاطر بی تدبری به قیمت پذیره نویسی برسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
دولت جیب ما سهامداران حقیقی رو نزنه . حمایت پیشکش.