بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان عنوان کرد:

کمبود نقدینگی، چالش اساسی بازار سرمایه

کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.
کد خبر : ۱۶۶۳۰۸
نویسنده :
جمشیدی

روند کلی بازار سرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به عدم برآورده شدن انتظارات فعالان بازار سرمایه از اجرای طرح برجام و اعمال تبعات مثبت آن بر وضعیت اقتصادی و سودآوری صنایع اشاره کرد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.

مجید بهرامی افزود: طولانی شدن مراحل اجرای کامل طرح برجام موجب شده تا سهامداران دریابند که برآورده شدن انتظارات مثبت از بهبود و رونق اقتصادی به راحتی و در سریعترین زمان ممکن اتفاق نمی افتد و به گذر زمان احتیاج دارد. بر این اساس این موضوع سبب شده تا شاخص کل و ارزش سهام شرکت ها که طی سه ماهه پایانی سال گذشته رشد قابل توجهی یافتند، با روندی نزولی همراه شوند.

وی روند کلی بازار سرمایه طی ماه های طی آتی را مثبت برآورد کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی رفتار سهامداران منطقی تر شده و انتظار می رود تا شاهد روند مثبت بازار سرمایه طی ماه های آتی با شیب ملایم باشیم و برای رونق بورس می بایست اتفاقاتی در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ دهد تا سرمایه گذاران خارجی با اطمینان سرمایه گذاری کنند و نقدینگی جدید وارد بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر نیاز بازار سرمایه به ورود نقدینگی جدید، افزود: در شرایط فعلی علیرغم انتشار اخبار مثبت، اما شاهد روند نوسانی و نزولی بازار سرمایه هستیم و به نظر می رسد بخش عمده ای از مشکلات نقدینگی با ورود سرمایه گذاران خارجی مرتفع شود. چرا که در شرایطی که بخش اعظمی از سرمایه جامعه در بازار پول و اوراق سرمایه گذاری شده، اما سرمایه گذاران خارجی تمایل به تزریق نقدینگی در بخش تولید و صنعت دارند.

علاوه بر این، کاهش نرخ تسهیلات بانکی و در پی کاهش نرخ سود بانکی امری لازم به نظر می رسد و بانک ها می بایست این دستورالعمل را به طور کامل اجرایی کنند تا شرکت ها بتوانند وام بانکی با بهره کم دریافت کنند و هزینه مالی آنها کاهش یابد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان در ادامه به استقبال سهامداران از گروه فلزات اساسی و افزایش تقاضا برای خرید سهام در این گروه اشاره کرد و گفت: روند افزایشی قیمت جهانی فلزات اساسی همراه با رشد بهای جهانی نفت در حالی از ماه های گذشته آغاز شده که در تداوم روند صعودی قیمت ها ابهام وجود داشت و در حال حاضر با توجه به تحولات اقتصادی در کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فلزات در کنار اتفاقات و حواشی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اغلب کارشناسان تداوم روند صعودی قیمت ها را پیش بینی می کنند که به طور قطع این امر بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی تأثیر گذار خواهد بود. چرا که اغلب این مجموعه قیمت فروش محصولات تولیدی خود را در بودجه سال مالی جاری کمتر از نرخی که در حال حاضر در بازار به فروش می رسانند، برآورد کرده اند.

بهرامی در خاتمه پیرامون گروه خودرو ابراز داشت: ارزش سهام شرکت های خودروساز در حالی افزایش قابل توجهی یافته که این امر متناسب با شرایط عملیاتی این مجموعه ها نبوده و از این رو به نظر می رسد نباید انتظار رشد قیمت سهام این شرکت ها را طی ماه های آتی داشت و رشد ارزش سهام شرکت های خودروساز در گروه انعقاد رسمی قرارداد همکاری مشترک با شرکت های خارجی هم گروه و اعمال اثرات مثبت آن بر وضعیت سودآوری آنها است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
نقدینگی کم نیست . طمع مدیران زیادتر شده همه را می بلعد