بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
مستطيل شيشه اي تالار

کاغذ کشی در بورس

در معاملات روز جاری شاهد بازاری کسل کننده و بی روح بودیم که این موضوع به خوبی از حجم و ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نمایان است. اما برخی از تک سهم های امروز در گروه های مختلف توانستند روندی صعودی همراه با صف خرید را تجربه کنند که در این بین اتفاقات پیش آمده در کاغذی ها بیش از بقیه جلب نظر می کرد.
کد خبر : ۱۶۶۳۸۶
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.05.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 53145 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 150 واحد افزایش عدد 163272 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 12 واحد افزایش به رقم 26918 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 42 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 38 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.1 واحدکاهش به رقم 796 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1754 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 882 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه با روند نزولی و افت قیمت اغلب سهام شرکت های فعال بورسی همراه شد که شاخص در این روز با زحمت فراوان توانست به میزان 34 واحد رشد را ثبت نماید.

بطوریکه نکته قابل تأمل معاملات امروز این بود که مثبت شدن روند کلی شاخص کل تنها به مدد معاملات بلوکی و شاخص سازی هایی اتفاق افتاد که بارها و بارها مورد انتقاد سرمایه گذاران و فعالان بازار بوده، اما همچنان مدیران بازار سرمایه به آن اقدام می کنند.

بر اساس گزراش بورس نیوز، در معاملات روز جاری شاهد بازاری کسل کننده و بی روح بودیم که این موضوع به خوبی از حجم و ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نمایان است. اما برخی از تک سهم های امروز در گروه های مختلف توانستند روندی صعودی همراه با صف خرید را تجربه کنند که در این بین اتفاقات پیش آمده در کاغذی ها بیش از بقیه جلب نظر می کرد.

بطوریکه اگر نیم نگاهی به نمادهای این گروه بیاندازیم، شاهد استقبال خریداران از این گروه بودیم که همگی با انتشار خبری مبنی بر افزایش محسوس تعرفه واردات کاغذ و کارتن به کشور بود. بطوریکه شواهد دال بر این است که افزایش تعرفه ها به حدی افزایش یافته که خود به نوعی مانع از واردات کاغذ خواهد شد.

با این اتفاق، استقبال سرمایه گذاران موجب کاغذ کشی و رد و بدل سهام این گروه در تالار حافظ شد تا حجم های بالایی از معاملات را برایشان رقم زد.

بطوریکه "چکاپا" در رأس همه آنها توانست شاهد معاملاتی بیش از 101.5 میلیون سهم باشد و با وجود این حجم بالا باز هم بسیاری از سرمایه گذاران برای خرید چند سهم کاغذی در صف خرید منتظر معاملات فردا ماندند.

با این شرایط یک کشمکش و کاغذ کشی میان خریداران و فروشندگان شکل گرفت که همین امر حجم معاملات را در این گروه افزایش داد و در آخر هم معلوم نشد کدام گروه برنده این رقابت است. از همین رو بایستی منتظر معاملات فردا ماند تا نسبت به ثبات یا اتمام این روند اظهار نظر دقیق تری کرد.

امروز هم قندی ها با توجه به بحث و جدل های موجود پیرامون کمبود شکر و صدور مجوز افزایش نرخ حدود 220 تومانی به ازای هر کیلو همزمان با افزایش نسبی قیمت جهانی شکر، همگی به صف خرید رسیدند.

اهالی تالار معتقدند در چالش تعارفات و حرکت های بزن در روهای این روزهای بازار که میان سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی شکل گرفته، این گروه نیز بتواند تحت تأثیر اخبار مذکور مدتی خودنمایی کند.

در میان خودروسازان هم که همگی سهامداران، انتظار بازگشت "خساپا" را می کشند تا به فرمان این غول خودروسازی، این گروه بتواند رالی جدیدی را شروع کند.

در میان تک سهم ها نیز امروز "بترانس" با خبرهایی که از اعتراض چند روزه و تجمع کارگران کارخانه به گوش می رسد با انتشار خبر عرضه مجدد بلوک 35 درصدی آن توسط "وبانک"، مورد اقبال حقوقی ها قرار گرفت تا آنها 86 درصد از کل معاملات این سهم را به خود اختصاص دهند.

در گروه فرآورده های نفتی نیز به پیشتازی "شبریز" و البته با همراهی "شراز" و "شاوان" شاهد معاملات در سقف قیمت ها و پایداری صف های خرید سهام بودیم. هر چند این گره با صف خرید و اقبال سرمایه گذاران رو به رو شده، اما با حجم معاملاتش پس از اعلام تعدیل های مثبت اخیر نشان داده که فعلاً توان لیدری را همانند سال های گذشته ندارد.

در گروه خاکستری هم در حالی زمزمه اعلام تصمیم گیری پیرامون صدور مجوز افزایش نرخ ها طی هفته جاری به گوش می رسید که گویا بر اساس توافق های به عمل آمده میان انجمن سیمان و وزارت صنعت و معدن این برنامه به شهریور ماه موکول شده است.

در سایر گروه ها اما همانطور که از حجم و ارزش معاملات پیدا بود، حرکت خاصی مشاهده نشد. زیرا همچنان سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی برای ورود به معامله به دیگری تعارف می کنند. بطوریکه گویا هیچ کدام نمی خواهند قدم اول را برای خرید سهم بردارند. ضمن اینکه هر کدام هم که شروع به معامله می کنند، دیگری با اقدام خود کاری می کند که دیگری به زمین بخورد. مثلاً در کنار این تعارفات، اگر سرمایه گذار حقیقی دست به خرید سهمی بزند، سرمایه گذار حقوقی با عرضه هایش از پشت خنجر می زند و همین رفتار و عدم همراهی را نیز از سرمایه گذار حقیقی در مقابل فعالیت حقوقی ها شاهد هستیم.

به هر ترتیب این روزها در حالی کم رمقی را در معاملات بی روح بورس پیگیر هستیم که تا نبود یک لیدر قدرتمند نمی توان انتظار روندهای پر قدرت و فراگیر را در گروه ها داشت.

گرچه در مقاطعی برخی سهام خاص با فعالیت تعدادی از سرمایه گذاران و گروه های بورسی مدنظر قرار می گیرند و در کوتاه مدت جهش هایی را نیز دارند. اما به نظر می رسد تمام این حرکت ها مقطعی بوده و چندان دوامی نداشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
خدا از کسانی که اجازه جان گرفتن شپنا را نمیدهند نگذرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
خوب بورسی داریم اقا خوب.فقط سرمایه ها را دود میکنه
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
این شاخص کل الان در عدد75 هزار معامله می شود 50در صد پتروشیمی 50در صد پلایشی 70در صدکانی غیر فلزی کاشی و سیمانی 50در صد فلزی ومعدنی 50درصد ساختمانی ریزش داشتند اقای فطانت استعفادادند با مدیر بعدی باقی در صدها به صفر می رسد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
بورس نیوز جان سایت تند تند رفرش میشود برای همین نمیشه زیاد لینک باز کرد تا چندتا لینک باز میکنی رفرش میشه رو اعصابه مجبوری صفحه اصلی را ببندی....و کمتر بیایی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
چکاپا را در 205 تومان بارها کامنت گذاشتم که بخرید......البته ما هیچگونه رانتی نداریم و فقط تجربه است