بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
مستطيل شيشه اي تالار

عادت ماهانه بورس

ظاهراً دیدن بازار سرمایه سراسر قرمز همراه با کاهش قیمت سهام شرکت ها البته در کنار شاخصی استوار دیگر برای اهالی تالار عادت شده است.
کد خبر : ۱۶۷۵۲۷
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.06.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 147 واحد کاهش به رقم 55031 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 100 واحد افزایش عدد 167710 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 43 واحد کاهش به رقم 27774 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 37 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 21 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد کاهش به رقم 800 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1802 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1780 میلیارد ریال رسید.

همچنان اهالی تالار شاهد بازار سرمایه بدون سرمایه ای هستند که روند خسته کننده و فرسایشی آن تاب و توان از سرمایه گذاران بوده و جو افسردگی و نا امیدی را در بین آنها ایجاد کرده است جوی که پس از یک رشد کوتاه مدت و البته تصنعی شاخص کل، امروز رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته است چرا که جو عدم توانایی بازار سرمایه در جذب نقدینگی جدید در کنار بلوکه شدن سرمایه برخی از اهالی تالار در سهام شرکت هایی که پس از ایجاد تغییرات در سطح کلان بورس بدون هیچ پشتوانه ای روند صعودی مقطعی را سپری کردند و امروز در قیمت هایی پایین تر از قبل نظاره گر روند نزولی هستند باعث بر هم خوردن تصورات سرمایه گذاران از آینده بورس شد.

بنابر گزارش بورس نیوز، ظاهراً دیدن بازار سرمایه سراسر قرمز همراه با کاهش قیمت سهام شرکت ها البته در کنار شاخصی استوار دیگر برای اهالی تالار عادت شده است.

دیگر اهالی تالار به این رفتارهای ماهانه بورس و شاخص آن عادت کرده اند، شاید به جرأت بتوان گفت که طی رشد سه هزار واحدی شاخص کل که چند هفته پیش شاهد آن بودیم کمتر سهامداری را در بازار سرمایه می توان پیدا کرد که ادعا کند در این مدت سود گرفته است. همان زمان هم گفتیم که رشد بی منطق شاخص کل تنها به واسطه افزایش نرخ چند سهم معدنی و فلزی در کنار ایجاد شایعاتی برای ورود نقدینگی بزرگ به بورس اگر بدون پشتوانه باشد سبب وارد آمدن ضربه بزرگی بر پیکر بورس می شود.

آن زمان گفتیم که یک دست صدا ندارد و حقوقی های بازار بجای فروختن سهام و گرفتن ماهی از آب گل آلود به حمایت از بازار بپردازند اما ظاهراً سود نقد کردن سهام راکد مانده در پرتفوهای سرمایه گذاری آنها در نرخ هایی که حتی فکرش را هم نمی کردند، شیرین تر بود.

در کنار تمامی این عادت ها متأسفانه امروز به یکی از بزرگترین عادت های همیشگی بورس در آخرین ماه گرم هر سال نزدیک می شویم، شهریور ماه فصلی است که با رسیدن پایان سال مالی اغلب شرکت های کارگزاری و به تبع آن تسویه اعتبارات مشتریان، بورس سرد می شود و امروز علت اصلی قرمزی بازار از سوی کارشناسان همین عادت شهریور ماه بورس عنوان می شود.

جالب است که اهالی تالار دیگر به این عادت های بورس عادت کرده اند. یک روز عادت شهریور ماه و سال مالی کارگزاران، یک روز عادت پایان ماه فروش و تسویه اعتبارات از 26 تا 31 هر ماه و یک روز هم عادت های حقوقی های همیشه فروشنده برای واگذاری صف های خرید و عرضه آبشاری سهام.

نکته قابل تأمل در بین تمامی موارد مذکور، یکی از عادت هایی است که هیچگاه دلیل موجه و منطقی برای آن پیدا نکردیم و آن عادت بلوک زنی در حافظ است.

واقعاً در یک روزی مثل معاملات امروز فایده بلوک زنی در دو نماد مخابرات و همراه اول چه بود؟ علی رغم معامله بلوکی در دو نماد مذکور اما هم شاخص منفی ماند و هم از سقوط آن به مدار 77 هزار واحدی ممانعت نشد، نمی دانیم شاید ترک عادت موجب مرض است.

در پایان آنچه که به نظر می رسد آنست که عادت هایی که امروز تبدیل به یک سنت در بازار سرمایه شده است خود عامل مهمی می باشد در خم شدن کمر بورس تهران.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
واقعا عنوان بدی انتخاب کردید
لطفا اصلاح کنید
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
اتفاقا عنوان کاملا گویا و ماهرانه انتخاب شده.
ناشناس
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
بورس نیوز رفتارت حرفه ای نیست مثل ادمای جاهل حرف زدی میتونستی موضوع رو با عنوان دیگه تیتر بزنی
سهامدار
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
انتخاب تیتر بسیار زشت و ناپسنده نه تنها خبری یا تخصصی نیست بلکه غیر اخلاقی و تلویحا" توهین به خانمهای هموطنه .
اگه انتقادی به بورس هست که 100 درصد هست , راهش این نیست که بدین هر جوجه خبرنگاری اینطوری تیتر بزنه که اصل ماجرا لوث بشه ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
نه بورس نیوز ما به این رفتار عادت نکردیم ما چاره نداریم والا ما هم از بورس فرار میکردیم.بورس پارسال یک رشد کرد و ان هم فقط به دلیل انتخابات مجلس بود تا دولت بی برنامه فقط بتواند صندلی های موافق بیشتری در مجلس بدست اورد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
بنظر دولتی که نرخ خوراک را تحمیل کرد و بهره مالکانه را 6 برابر کرد و ... دولتی قول داد و سرمایه گذاران را رها کرد سهامداران هم این دولت نارو زن را رها کنند و رای ندهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
چه روزهای خوبی است بعد از برجام ، دو یال صبر کردیم حالا آقایان وعده دهنده کجا هستند . فقط ما مانده ایم و سهام های همیشه قرمز رنگ
خوب
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
سرمایه گذاری خوارزمی را در یابید با سود خوب nev بالای 200 تومان و مجمعی تقسیم سود 2ماه دیگر با قیمت 107 تومان مفت است
امیر
-
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
بنظر بنده بورس خیلی هم روند طبیعی داره و هیچ مشکلی هم نداره چرا بیخود انقدر الکی شلوغش میکنی بورس نیوز جان
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
اشتباه ماست كه مونديم تو اين بورس
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
جناب بورس نیوز خود شما دامن می زدید به شایعه ورود نقدینگی بزرگ به بورس ، یادت رفته ؟
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
باید یه فکری واسه تغییر عادت ماهانه بورس بکنند آقایون....والله بخدا
منو توپول
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
مسئولين دولتي شما كه اعتقادي به بورس نداشتيد چرا مردم را تشويق به سرمايه گزاري در بورس كرديد.اعتماد از دست رفته ديگر برنمي گردد.
حمید
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
بیشتر از یکماهه بانکها رو بستن برا یه مجمع حالا نه نتها مجمعی برگذار نشده معلوم هم نیست کی باز میشن؟
ناشناس
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
بانکها ورشکستن چرا نمی خوای باور کنید .
همین شماها بودید می گفتین سود سپرده بیاد پایین بورس رونق می گیره !! چی شد پس ؟؟!! بزودی سود سپرده یکساله 12 درصد در راهه .... از اینجا مونده از اونجا رونده شدیم .
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
به نظر من الان توپ توی زمین مدیر تازه وارد بورس است.ایشان باید تکانی به خودشان بدهندو بقول ما شیرازیها یه تک پا تا دفتر وزیر محترم اقتصاد بروند ،شرح حال اسف بار بازار سرمایه را که بدلیل تصمیمات نمایندگان محترم و وزیر نفت و ...بوجود امده را بدهند و راهکار جدی برای معضل بوجود امده بیابند.
جناب مدیر با معاملات بلوکی میتوانید شاخص را بالا نگه دارید ولی نمیتوانید به امثال من بگویید که شاخص کل بالا رفته پس شما در خرید سهامهایتان اشتباه کرده اید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
کسانی که در بورس سرمایه گذاری میکنند ,از نظر فرهنگی و اجتماعی , بالاتر از دلال و بسیاز بفروش ها هستند....

کلمات و عباراتی که در میان اقشار با سطح فرهنگی پایین استفاده میشود , را نباید به کار برد...

حتی اگر بصورت صنایع ادبیاتی چون جناس ,کنایه و یا تشبیه باشد....

همیشه ادب مرد به از دولت او میباشد....